W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

Alunperin ongelmana oli satunnainen kytkimen pohjaan jumiminen ja vaihteita oli hankala saada päälle... Ajateltiin että pääsylinterissä saattaisi olla hämäryyksiä ja samalla vilkaistiin työsylinteriäkin... Yllättäen työsylinterin tapin pää oli kulunut viistoon ja lähes sentin lyhempi verrattuna uuteen, aivan kuin rälläkällä tehty :wtf: Vaihettiin siis pelkkä työsylinteri, kun ajateltiin vian löytyneen. Samalla vaihettiin nesteet uusiin, ilmattiin jarrut ja kytkin... Tämän jälkeen kytkin on pahempi kuin ennen, aivan löysä ja jää pohjaan eikä auta vaikka kuinka ilmaa... :think:

Onkohan kytkintä ilmattu liian vähän? Vai kannattaako suoraa päätä vaihtaa pääsylinterikin, josta vian alunperin ajateltiin johtuvan? :crazy:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joko pääsylinterin tiivisteet loppu koska poljin jää pohjaan tai sitten sylinterin sisällä oleva jousi poikki.
itsellä ollut samanlaisia vikoja/oireita.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja iso E »

vähän kans taistellu joskus tuollaisen ongelman kanssa, poljin veltto ilmaa vaan siel oli imu vaihtajalla ja sit viel polkemal kuntoon sain omasta, tottakai vika voi olla myös noissakin niinkuin ATLAS mainitti

:)
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

Kuinkahan paljon tuota sitten pitäisi polkea? Lähemmäs sata kertaa varmaan polkastu ja nyt se on siinä tilassa että kun painaa poljinta niin se painuu n. 3 cm päähän pohjasta, siis siihen asti ihan tyhjää, ja sitten kun poljin on melkein pohjassa niin poljin muuttuu ihan kovaksi. Sitten kun pienellä voimalla painaa poljinta niin sen saa laskeutumaan hitaasti ihan pohjaan.. :think: Ennen sylintereiden purkua ja työsylkän vaihtoa kytkin toimi melkein kunnolla.. Nyt ei mitenkään.. Kumma juttu :wtf:
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

No nyt on uus pääsylinterikin paikoillaan.. Eikä toimi vieläkään. Ongelma on nyt sellanen että kun kytkintä on hetken aikaa ilmannu, niin kytkinpoljin muuttuu ihan kovaksi, samanlaiseksi kuin jarrupoljin sillon ku auto ei oo käynnissä. Voisko työsylinteri jotenki jumia tai voiko sen laittaa väärin paikoilleen? Vai mikä sillä voi olla hätänä että se käyttäytyy noin?
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

Tästäkö ei oo kellään tietoa miksi se poljin voi muuttua ihan kovaksi?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vaikea vika ja varmaan kellään ei ole kokemusta tällaisesta.
Mielestäni jos sylinterit on vauhdettu molemmat ,ilmattu ja on tollanen ongelma on tällöin lähdettävä etsimään itse kytkimestä vikaa.
Toi että kerroit sylinterin työntö tapin olevan lyhyempi ja vääntynyt..outoa...onkohan siellä nyt jokin viritys paineasetelma,levy paketti paikallaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja multiviri »

letku mutkalla? Tai se putki taittunu tiukasti... Onko siinä laatikon ja kytkimen sylkän välissä semmosta muovliparetta?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jospa työsylinterin tappi ei ole paikallaan ja mäntä tullut niin ulos kun pääsee ja siksi täys kova poljin.
Kovasti kun polkaiset korkkaa mäntä ulos.
Kokeilepa vaihtaa se lyhyempi tappi paikalleen ..jospa alkais pelaamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

atlas kirjoitti:Jospa työsylinterin tappi ei ole paikallaan ja mäntä tullut niin ulos kun pääsee ja siksi täys kova poljin.
Jo vain, noinhan sielä oli käyny. Miten sen tapin oikeen saa pysymään paikoillaan? Kolme kertaa ollaan nyt kokeiltu pumpata varovasti mut joka kerta se poljin tulee kovaks ja ku sylkän irrottaa ni tappi on lähteny irti.. Näin helposta hommastakin saa näköjään tehtyä vaikeen :oops:
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

Tuli vielä mieleen, että koska alunperin kytkin suurimman osan ajasta toimi, ja palikkaa on vaihdettu uuteen... Niin voisiko työsylinterin tapin pituus vaikuttaa merkittävästi männän pysyvyyteen? Mitään muuta muutosta kun ei mielestäni ole tapahtunut...
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

oisko kuitenki joku laittanu race kytkimen ja sen takia nuo oireet?itte kattelin sprintterin kytkyllä 200 vauhtiksella sopivaa käpälää hetken.ja nuo ongelmat on jotenki tutun kuulosia......voin olla väärässäkin.soitto ex omistajalle\rakentajalle?ehkä nyt sen aika :think:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja AM »

Työsylinterin tappeja on eri mittaisia. En tiedä vaikuttaako tuohon, mutta ei se väärän mittaisella ainakaan tule toimimaan.Liian lyhyellä ei vaan irrota tarpeeksi hyvin, liian pitkästä en tiedä mitä tekee.
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

No niin, palataan taas kytkinasian pariin. Eilen sitten lopulta nostettiin kone nokalta että pääsee kahteleen tarkemmin kytkinkopan sisälle. No, sieltähän se vika löyty, käpälä oli irti. Siis sen pitäisi olla vaakatasossa että sylinterin mäntä osuu siihen niin se olikin pystyasennossa. Tähän väliin täytyykin kysyä että kuuluisko sen käpälän toisen päädyn olla kiinni kytkinkopassa..? Kun se ei tällä hetkellä ole missään kiinni. Tuntuu että sen jossain pitäis olla kiinni ku muutenhan se pääsee aina kääntymään väärään asentoon kun työsylkän mäntä ei osu siihen.. :wtf: No, jos tohon sais jonku varmistuksen ennen ku kasataan kone takasi paikoilleen :)

Sit asiaan sinänsä liittymättä.. Otettiin öljypohja samalla irti ku viime syksynä alipainepumppu hajos ja aateltiin sit että kattoo nyt samalla onko sinne öljypohjaan asti tullu mitään palasia siitä.. Ite öljypohjasta ei löytyny ku pari laakeria ja joku isompi palikka mutta öljypumpun sihdistä sit löytyki kourallinen palasia ja kymmenkunta laakeria :wtf: :o :shock: :lol:

Ihme kyllä, ei mitään tuhoja tehny toi pumpun hajoominen vaikka tollanen määrä palikkaa menee pyörivän jakoketjun ohitte..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä siellä oli tai on oltava jotain...katsopa onko se jokin sieltä poikki eli löytyykö jälkiä kopasta.
Turha sitä on kasata ennenkuin on selvyys.
Voisin katsoa päivällä millainen se lukitus ja vasta tappi siellä on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

Joo siis käpälässä on tappi kiinni mutta kuuluuko se tappi olla kiinni kytkinkopassa? Atlakselle iso kiitos jos viitsit katsoa miten asia on! :clap:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kuva
jos tappia 13 tarkoitat, on sen toinen pää kiinni kopassa
autodidakti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tossa kuulapää tapissa oli muistaakseni sitten sellainen jousilevy/jousen tapainen joka pitää ton pään napakasti siinä paikallaan.

Kiits Felmitille niin ei tarvinnut lähteä likaamaan näppejään aamutuimaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

Kiitokset avuista! Poikkihan se tuo tappi on.. Nyt sitten jotain patentteja kehitteleen miten sen pultin jämän saa pois siitä kopasta :think:
kapuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 27.04.2012 11:51

Re: W124 200D Kytkin ongelma... tarttis apuja

Viesti Kirjoittaja kapuu »

No niin, kytkin vihdoinkin kunnossa! :mrgreen: :clap:

Joo, elikkäs se käpälän tappi oli katkennu. Vanha pultin jämä saatiin pois ku hitsattiin mutteri siihen katkenneen pultin päähän ja sit sai kierrettyä sen pois. Vanha tappi hitsattiin vaan kasaan kun auto piti saada nopeesti ajoon, uuden tapin olis saanu viidellä eurolla KL-varaosista mutta kun olis joutunu odottaan viikon verran että se saapuu tänne...

Olihan siinä tietty oma työnsä irrottaa kone ja laitella kuntoon mutta nyt on kytkin ihan niinkuin uusi eikä maksanu korjaus mitään :thumbup: paitsi tietty pääsylinterin ja työsylinterin ja nesteet.. :roll:
Vastaa Viestiin