Akuista ja akkulatureista
Akuista ja akkulatureista
Viton akun latausta toisessa threadissä ihmetellessäni sain pariltakin eri käyttäjältä yksityisviestin, jotka johtivat minua tutkimaan hieman enemmän eri akkutyyppejä ja niiden lataamiseen sopivia latureita. Eri lähteistä luulen saaneeni selville muutamia asioita, mutta tietävämmät voisivat vahvistaa tai korjata käsityksiäni:
- Akut jaetaan ensimmäiseksi eri ryhmiin sen mukaan, mitä ainetta niissä käytetään eletrodeina. Auton käynnistysakut ovat kaikki lyijy(happo)akkuja (muita tyyppejä ovat esim. Litium- ja Nikkeli-Kadmium -akut)
- Lyijyakut voivat olla joko huollettavia tai huoltovapaita. Huollettavassa akussa on kullekin kennolle korkki, jonka voi avata ja johon voi tarvittaessa lisätä akkuvettä. Huoltovapaan akun tunnistaa siitä, että näitä korkkeja ei ole. Huollettavaa akkua ladattaessa korkit pitää avata.
- Huoltovapaat akut voivat puolestaan olla geeli- tai AGM-akkuja. Onko vielä muita tyyppejä?
Nyt sitten tullaan latureihin liittyvään ihmettelyyn. Jossain sanotaan, että geeliakkua ladattaessa latausjännitteen pitää olla tasan 2,23V/kenno (= yhteensä 13,38V). Jostain muualta löytyi tieto, että AGM-akkua ei saa ladata liikaa. Joistain akkulatureista sanotaan, että "tarkoitettu huoltoa tarvitsevien akkujen lataamiseen", jossain toisessa taas että "Laturi on automaattinen laturi, ts. se soveltuu erityisen hyvin huoltoa tarvitsemattomien akkujen lataamiseen sekä sellaisten akkujen pitkäaikaiseen lataamiseen ja lataustason säilyttämiseen, joita ei käytetä jatkuvasti, kuten esim. veneissä, ruohonleikkureissa tms. olevat akut. Akun kaasunpäästöt on estetty, koska latausjännite on rajoitettu 14,1 volttiin (2,35 V kennoa kohti).". Kolmannen kohdalla sanotaan, että "Soveltuu kaikentyyppisten 12 voltin AGM-, GEL- sekä lyijyakkujen lataamiseen". Pitääkö näistä päätellä, että
- ensin mainittua ei voi käyttää kuin "korkillisten" akkujen lataamiseen
- toista voi käyttää geeliakkujen lataamiseen, mutta ei AGM-akkujen lataamiseen
- kolmatta voi käyttää kaikenlaisten lyijyakkujen lataamiseen
Eli siis: olenko ymmärtänyt eri akkutyypit oikein?
Mitä tapahtuu, jos akkua lataa vääränlaisella laturilla (ja miksi)?
- Akut jaetaan ensimmäiseksi eri ryhmiin sen mukaan, mitä ainetta niissä käytetään eletrodeina. Auton käynnistysakut ovat kaikki lyijy(happo)akkuja (muita tyyppejä ovat esim. Litium- ja Nikkeli-Kadmium -akut)
- Lyijyakut voivat olla joko huollettavia tai huoltovapaita. Huollettavassa akussa on kullekin kennolle korkki, jonka voi avata ja johon voi tarvittaessa lisätä akkuvettä. Huoltovapaan akun tunnistaa siitä, että näitä korkkeja ei ole. Huollettavaa akkua ladattaessa korkit pitää avata.
- Huoltovapaat akut voivat puolestaan olla geeli- tai AGM-akkuja. Onko vielä muita tyyppejä?
Nyt sitten tullaan latureihin liittyvään ihmettelyyn. Jossain sanotaan, että geeliakkua ladattaessa latausjännitteen pitää olla tasan 2,23V/kenno (= yhteensä 13,38V). Jostain muualta löytyi tieto, että AGM-akkua ei saa ladata liikaa. Joistain akkulatureista sanotaan, että "tarkoitettu huoltoa tarvitsevien akkujen lataamiseen", jossain toisessa taas että "Laturi on automaattinen laturi, ts. se soveltuu erityisen hyvin huoltoa tarvitsemattomien akkujen lataamiseen sekä sellaisten akkujen pitkäaikaiseen lataamiseen ja lataustason säilyttämiseen, joita ei käytetä jatkuvasti, kuten esim. veneissä, ruohonleikkureissa tms. olevat akut. Akun kaasunpäästöt on estetty, koska latausjännite on rajoitettu 14,1 volttiin (2,35 V kennoa kohti).". Kolmannen kohdalla sanotaan, että "Soveltuu kaikentyyppisten 12 voltin AGM-, GEL- sekä lyijyakkujen lataamiseen". Pitääkö näistä päätellä, että
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Re: Akuista ja akkulatureista
Luin rakettitiedekirjoituksesi ja totesin ladanneeni ilmeisesti 35vuotta akut päin peetä.
En ole koskaan edes noin syvällisesti miettinyt lataamista, sen katsonut että onko 6 vai 12v akku ja tintannut laturiin kiinni. On tullu latailtua kaiken maailman vempaimien akkuja eikä ole kyllä kestävyys/toimintaongelmia ollut.
Paitsi kun jätin pakkaseen lähes tyhjät akut
.
Nytkin on tallissa laturissa prätkän geeliakku ja kuormurin lyijyakkuja joista toinen on huoltovapaa ja toinen ei....ihan tavan biltemalaturissa....ei ne sen kummemmin taida wörkkiä vaikka ostais jonkun kalliimmankin laturin?
.

En ole koskaan edes noin syvällisesti miettinyt lataamista, sen katsonut että onko 6 vai 12v akku ja tintannut laturiin kiinni. On tullu latailtua kaiken maailman vempaimien akkuja eikä ole kyllä kestävyys/toimintaongelmia ollut.
Paitsi kun jätin pakkaseen lähes tyhjät akut

Nytkin on tallissa laturissa prätkän geeliakku ja kuormurin lyijyakkuja joista toinen on huoltovapaa ja toinen ei....ihan tavan biltemalaturissa....ei ne sen kummemmin taida wörkkiä vaikka ostais jonkun kalliimmankin laturin?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Oon vähän samoilla linjoilla LU:n kanssa tuon lataamisen suhteen. Ei kannata tehdä siitä liian vaikeaa. Minä(kään) en ole yhtään akkua särkenyt väärän lataamisen vuoksi. Kop kop. Nykylatureista kaikki osaa lopettaa lataamisen kun jännite nousee tiettyyn pisteesen. Ennen tilanne oli toisin, ja akkuja kiehahteli vähän väliä. Akkutekniikkaan olen itsekin jonkun verran perehtynyt, lähinnä AGM-, vesi- ja geeliakkujen eroja sekä ominaisuuksia verrannut oman käytön vaatimuksiin. Tavan vesiakuilla olen vielä pärjännyt, syväpurkausakkuja ei ole ollut syytä hankkia.
E350CDI&A180CDI
Kuten jo sanottu; tuosta lataamisesta ei kannata tehdä liian vaikeaa. Akku latautuu kun suuremmasta potentiaalista (jännite) johdetaan sähkövirtaa pienempään potentiaaliin (muutoin se ei oikein onnistukaan).tj86430 kirjoitti:Viton akun latausta toisessa threadissä ihmetellessäni sain pariltakin eri käyttäjältä yksityisviestin, jotka johtivat minua tutkimaan hieman enemmän eri akkutyyppejä ja niiden lataamiseen sopivia latureita. Eri lähteistä luulen saaneeni selville muutamia asioita, mutta tietävämmät voisivat vahvistaa tai korjata käsityksiäni:
Autosi laturi pukkaa kuitenkin nimellistä 14,4V jännitettä ja pyyhkii akun latausohjeella perseensä.
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
-Onko s-korttia?
W638 112CDI A4
Yhdellä ja samalla laturilla olen itsekin tähän asti kaikki akut lataillut. Rupesi vaan kiinnostamaan noiden erilaisten akkujen ja laturien erot, ja ajattelin että ehkäpä foorumilla on joku joka tietää asiasta. Vai onko niin, että kaikki nuo latureihin liittyvät rajoitukset/suositukset ovat ihan tuulesta temmattuja?
Eivät ne varmaan ihan tuulesta temmattuja ole, mutta kyse taitaa olla enemmän siitä, että onko akku jonkun "tyhmän" pikalaturin päässä viikkokausia, vai ladataanko sitä vain tarpeen mukaan tunteja kerrallaan.tj86430 kirjoitti:Yhdellä ja samalla laturilla olen itsekin tähän asti kaikki akut lataillut. Rupesi vaan kiinnostamaan noiden erilaisten akkujen ja laturien erot, ja ajattelin että ehkäpä foorumilla on joku joka tietää asiasta. Vai onko niin, että kaikki nuo latureihin liittyvät rajoitukset/suositukset ovat ihan tuulesta temmattuja?
Vene- ja asuntovaunuakkujen sesongin ulkopuolisessa ylläpidossa (tai tolpasta päiväkausia ladatessa) pitäisin tärkeämpänä sitä laturin suosituksenmukaisuutta, kuin autokäytössä.
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
W638 112CDI A4
-Onko s-korttia?
W638 112CDI A4
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Ei kait sitä voi sanoa että tuulesta temmattu mutta ehkä käytännön elämässä pilkunviilaamista ?tj86430 kirjoitti:Yhdellä ja samalla laturilla olen itsekin tähän asti kaikki akut lataillut. Rupesi vaan kiinnostamaan noiden erilaisten akkujen ja laturien erot, ja ajattelin että ehkäpä foorumilla on joku joka tietää asiasta. Vai onko niin, että kaikki nuo latureihin liittyvät rajoitukset/suositukset ovat ihan tuulesta temmattuja?
Taitaa mersun ohjekirjassa jopa pissapojan täyttö olla merkkiliikkeen suorituksen vaativa toimenpide....

Asiaa sivuten juuri kannoin traktorin akun (lyijy/korkeilla) laturiin...en korkkeja irrottanut, en keksi miksi sen tekisin latauksen ajaksi...?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Juuri näin. Kyllä älylaturin voi laittaa minkälaisen akun tahansa perään, ja uskaltaa jättää valvomatta. Ne ohjeet on just niitä suuntaa-antavia ym. tyhmille jenkeille tarkoitettuja neuvoja, millä valmistaja siirtää vastuutaan pois.Mohmelo kirjoitti:Eivät ne varmaan ihan tuulesta temmattuja ole, mutta kyse taitaa olla enemmän siitä, että onko akku jonkun "tyhmän" pikalaturin päässä viikkokausia, vai ladataanko sitä vain tarpeen mukaan tunteja kerrallaan.tj86430 kirjoitti:Yhdellä ja samalla laturilla olen itsekin tähän asti kaikki akut lataillut. Rupesi vaan kiinnostamaan noiden erilaisten akkujen ja laturien erot, ja ajattelin että ehkäpä foorumilla on joku joka tietää asiasta. Vai onko niin, että kaikki nuo latureihin liittyvät rajoitukset/suositukset ovat ihan tuulesta temmattuja?
Vene- ja asuntovaunuakkujen sesongin ulkopuolisessa ylläpidossa (tai tolpasta päiväkausia ladatessa) pitäisin tärkeämpänä sitä laturin suosituksenmukaisuutta, kuin autokäytössä.
Oliskohan kaasujen tehokkaampaa poistumista vartenLopenUupunut kirjoitti: Asiaa sivuten juuri kannoin traktorin akun (lyijy/korkeilla) laturiin...en korkkeja irrottanut, en keksi miksi sen tekisin latauksen ajaksi...?
.

E350CDI&A180CDI
Eikös kuitenki ole niin että tyhjä akku ottaa suuremman ampperi määrän tai max mitä akkulaturi antaa ja mitä täydemmäksi akku tulle sen ottama ampperi määrä pienenee mutta auto käytössä lataus ampperi määrä on kauhea joka ei kyllä akulle ole herkkua eli pienempi lataus amppeerim määrä ois parempi.
Muutenki älylaturit käy suoraan ihan mille vaan akulle ja tosiaan auton piuhoissa se pyyhkii akkulaturin käyttö ohjeella persettään

Muutenki älylaturit käy suoraan ihan mille vaan akulle ja tosiaan auton piuhoissa se pyyhkii akkulaturin käyttö ohjeella persettään

-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Mohmelo kirjoitti:
Autosi laturi pukkaa kuitenkin nimellistä 14,4V jännitettä ja pyyhkii akun latausohjeella perseensä.
Tästäpä tuli mileen että mitä esim W211:n 'Akkuohjainlaite' tekee? Jossain oli juttua että pitäisi 'ohjelmoia' erilailla riippuen onko AGM vai lyijyakku jne...? Ja tuohon liittyen puhutaan että se softa pitäisi päivittää jne?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Tarkemmin laitteen toimintaa tuntematta, veikkaisin sen laskevan latausjännitettä akulle tai pulssittavan sitä; ts. lataa hitaammin.MiHe kirjoitti:Mohmelo kirjoitti:
Tästäpä tuli mileen että mitä esim W211:n 'Akkuohjainlaite' tekee? Jossain oli juttua että pitäisi 'ohjelmoia' erilailla riippuen onko AGM vai lyijyakku jne...? Ja tuohon liittyen puhutaan että se softa pitäisi päivittää jne?
AGM muuten on lyijyakku, mutta eletrolyytti on "kuiva".
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
W638 112CDI A4
-Onko s-korttia?
W638 112CDI A4
Mohmelo kirjoitti:
AGM muuten on lyijyakku, mutta eletrolyytti on "kuiva".
Joo, piti kirjoittamani tavallinen lyijyakku

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
W219 320CDI -07
Kannattaako muuten auton seisoessa talven yli +10 asteen peruslämmössä pitää akkua jatkuvasti ylläpitolatauksessa älylaturilla vai ladata vain muutaman viikon välein täyteen? Hälytyslaitteet tyhjentävät akun kuitenkin vähitellen. Akku on aivan tavallinen lyijyakku.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Varmaan makuasia, pääasiana se, että akku ei pääse purkamaan tyhjäksi. Ylläpitolatauksessa akku ei tietysti pääse lämpenemään, toisin kuin saattaisi käydä kerralla täyteen ladattaessa.tomant kirjoitti:Kannattaako muuten auton seisoessa talven yli +10 asteen peruslämmössä pitää akkua jatkuvasti ylläpitolatauksessa älylaturilla vai ladata vain muutaman viikon välein täyteen? Hälytyslaitteet tyhjentävät akun kuitenkin vähitellen. Akku on aivan tavallinen lyijyakku.
tomant
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
W638 112CDI A4
-Onko s-korttia?
W638 112CDI A4
Mulla on vastaavissa tilanteissa ollut laturi koko ajan kiinni.tomant kirjoitti:Kannattaako muuten auton seisoessa talven yli +10 asteen peruslämmössä pitää akkua jatkuvasti ylläpitolatauksessa älylaturilla vai ladata vain muutaman viikon välein täyteen? Hälytyslaitteet tyhjentävät akun kuitenkin vähitellen. Akku on aivan tavallinen lyijyakku.
tomant
E350CDI&A180CDI