w124 250 -89

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

mikäs piru kun kauan starttaa et lähtee käyntiin ja hetken käy ja putkesta pirusti savua ja sitten sammuu?

pumpun paineventtiili vuoti ja vaihdoin tiivisteet sen jälkeen oireilee näin ja toki oon koittanu ilmota.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja atlas »

Miten kiristit sen tyvi mutterin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja joe smith »

Jos kiristit liikaa sitä osaa missä o-rengas niin jumittaa säätötankoa t.s.elementti puristuu ja jumittaa kokeiles löysätä niitä mihin olet vaihtanut tiivisteitä.
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

en laittanut momenttii mut sormin ja sitten vielä vähän :lol:ja katoin että ovat samalla korkeudella mut voin kokeilla löysätä, riittääkö sormi kireys? kun ei ole tuota momenttiavainta
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja joe smith »

w124 2.5 -89 kirjoitti:en laittanut momenttii mut sormin ja sitten vielä vähän :lol:ja katoin että ovat samalla korkeudella mut voin kokeilla löysätä, riittääkö sormi kireys? kun ei ole tuota momenttiavainta

-On se kireemmällä kun sormilla,en muista momenttia nyt muttei ole paljoa ja jos se jää liian löysään ei tiivistä sitä elementtiä ja ei käy senkään takia.
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

atlas kirjoitti:Miten kiristit sen tyvi mutterin?
sillä lukite systeemillä kiristin niin lujaa kun käsin sai ja sit vielä pihdeillä vähän, et oisko menny sit pihdeillä liian tiukalle? :clap:
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

joe smith kirjoitti:
w124 2.5 -89 kirjoitti:en laittanut momenttii mut sormin ja sitten vielä vähän :lol:ja katoin että ovat samalla korkeudella mut voin kokeilla löysätä, riittääkö sormi kireys? kun ei ole tuota momenttiavainta

-On se kireemmällä kun sormilla,en muista momenttia nyt muttei ole paljoa ja jos se jää liian löysään ei tiivistä sitä elementtiä ja ei käy senkään takia.
joo eikös sieltä juuresta tule ainetta jos on liian löysällä :lol: mut löysään huomenna hiukan ja voi olla et tiivisteet on jo hajalla jos liian kireälle on vedetty, loppu hommat tältä päivältä kun tallissa niin vankka ja pahu katku.
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja joe smith »

w124 2.5 -89 kirjoitti:
joe smith kirjoitti:
w124 2.5 -89 kirjoitti:en laittanut momenttii mut sormin ja sitten vielä vähän :lol:ja katoin että ovat samalla korkeudella mut voin kokeilla löysätä, riittääkö sormi kireys? kun ei ole tuota momenttiavainta

-On se kireemmällä kun sormilla,en muista momenttia nyt muttei ole paljoa ja jos se jää liian löysään ei tiivistä sitä elementtiä ja ei käy senkään takia.
joo eikös sieltä juuresta tule ainetta jos on liian löysällä :lol: mut löysään huomenna hiukan ja voi olla et tiivisteet on jo hajalla jos liian kireälle on vedetty, loppu hommat tältä päivältä kun tallissa niin vankka ja pahu katku.

Ei se aine tuu ulos siitä o-renkaasta vaikka olis liian löysällä,se ei vain tiivistä sitä kupariprikkaa
ja elementtiä tiiviisti sieltä sisältä.Muistelen et momentti olis ollu joku 5kg johon ensin kiristetään ja sitten löysätään ja sen jälkeen 4kg kiristetään ja
siihen jätetään?
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

ok kiitoksia näistä neuvoista :clap: :clap:
voikos se tehdä mitään vahinkoa kun se on kaks kertaa jo tämän tempun tehny?
sitkeä pohjanmaalainen kun ei anna periksi vasta kun on pakko
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuplat
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 18.01.2013 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

joe smith kirjoitti:Jos kiristit liikaa sitä osaa missä o-rengas niin jumittaa säätötankoa t.s.elementti puristuu ja jumittaa kokeiles löysätä niitä mihin olet vaihtanut tiivisteitä.
Jos säätötanko on jumissa niin eikö moottorin pitäis rynnätä :?:
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

rynnätä?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

w124 2.5 -89 kirjoitti:rynnätä?
Niin rynnätä eli kun starttaa ja lähtee käymään ottaa hallitsemattomasti kierroksia ?

Sammuksissa säätötanko siirtyy suurelle syöttömäärälle kun sammutin vapautuu --> jos säätötanko jumii tähän asentoon ja siitä mosa täräytetään tulille on seurauksena ryntäys. Jos sammutin on päällä --> syöttömäärä on 0 jos jumii tähän ei auto edes käynnisty. Näin sitä joskun olen kuutioinu liekkö sit oikein?

Dieseliä kun ei käsittääkseni voi tukehduttaa sammuksiin liian suurella polttoaineannoksella? Savu sankkenee mutta veto ei silti lakkaa ?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minä olen käsittänyt että rivipumpussa ei tyhjäkäynti asetuksella tai syöttömäärällä saada tarpeeksi painetta iskunpituuden takia ja käynnistäessä tulee pikku lisäsyöttö päälle joka tipahtaa pois päältä kun kone käynnistyy eli nyt tässä jää tanko jumiin ja käynnistys syöttömäärä päällä se lähtee kelaamaan kierroksia.
Toi on sanantapainen systeemi kuin pakko syöttö mutta automaattinen.

Tai näin näytti pumpusta mulle diesel asentaja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

siis kyllä muuten kierrokset nousi ja sitten sammua tussahti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja atlas »

Aivankuin vetäisi jostain ilmat.
Jakajapumppuhan vetäsee kierroksia kovastikin kun polttoaine loppuu...rivipumpusta en tiedä.
Kokeile nyt löysätä niitä tyvimuttereita/holkkeja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

atlas kirjoitti:Minä olen käsittänyt että rivipumpussa ei tyhjäkäynti asetuksella tai syöttömäärällä saada tarpeeksi painetta iskunpituuden takia ja käynnistäessä tulee pikku lisäsyöttö päälle joka tipahtaa pois päältä kun kone käynnistyy eli nyt tässä jää tanko jumiin ja käynnistys syöttömäärä päällä se lähtee kelaamaan kierroksia.
Toi on sanantapainen systeemi kuin pakko syöttö mutta automaattinen.

Tai näin näytti pumpusta mulle diesel asentaja.
En tiedä voipi noin ollakkin. Käsittääkseni myös joissain jakajapumpuissa pakkosyötön on saanu päälle kun ennen starttia on kerran potkaissu kaasupedaalia pohjaan mutta ei siis mene päälle automaattisesti?

Sitä vaan hiukan ihmettelen et kuinka rivipumppuiset traktorit käynnistyy ilman pakkosyöttöä? Niissä kun monissa on mekaaninen se pakkosyötön nappi ja silti lähtevät käyntiin?

Itte veikkaan ettei mosa vaan saa soppaa? Saa alkuun et käynnistyy mutta ei saa niinpaljon että jaksaisi käydä pidempää aikaa? Kun sammuu niin jos koittaa heti perään uudelleen niin käyttäytyykö just samalla lailla eli käynnistyy mutta sammuu heti?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

en oo ihan heti perään koittanu kun savun määrä on ihan valtava. mut kauan pitää startata että lähtee ja kun ilmaa suutin putkista niin kyllä sieltä tuloo ainetta toki ykkösestä tuli vähän huonommin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

w124 2.5 -89 kirjoitti:en oo ihan heti perään koittanu kun savun määrä on ihan valtava. mut kauan pitää startata että lähtee ja kun ilmaa suutin putkista niin kyllä sieltä tuloo ainetta toki ykkösestä tuli vähän huonommin
Loppuuko se savuntulo ja sit sammuu vai jatkuuko savustaminen sammumiseen asti?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

siis kun lähtee käyntiin voi käydä 5min ja sit syöttää putken täydeltä savua ja kierrokset nousee jonkin verran ja tossahtaa sammuksiin kovan öljyn katkun kera
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja joe smith »

Jari Ke kirjoitti:
w124 2.5 -89 kirjoitti:rynnätä?
Niin rynnätä eli kun starttaa ja lähtee käymään ottaa hallitsemattomasti kierroksia ?

Sammuksissa säätötanko siirtyy suurelle syöttömäärälle kun sammutin vapautuu --> jos säätötanko jumii tähän asentoon ja siitä mosa täräytetään tulille on seurauksena ryntäys. Jos sammutin on päällä --> syöttömäärä on 0 jos jumii tähän ei auto edes käynnisty. Näin sitä joskun olen kuutioinu liekkö sit oikein?

Dieseliä kun ei käsittääkseni voi tukehduttaa sammuksiin liian suurella polttoaineannoksella? Savu sankkenee mutta veto ei silti lakkaa ?

Kyllä noin sen säätötangon pitäisi toimia eli sammuksissa menee täydelle ruiskutukselle,
mutta 2 kertaa on tuotu mersu pajalle jossa on joku vaihtanut nuo em tiivisteet ja
kiristetty liian kireelle eikä sen jälkeen ole käynistynyt.Molemmissa tapauksissa kun
löysäsi ja kiristi oikein niin käynistyi.Ylikiristyksellä siis elementti sen verran muuttaa
muotoaan että "mäntä"jumittaa sinne yläasentoon eikä palaudu eli ei käy kone.
Näissä molemmissa tapauksissa oli kaikki o-renkaat vaihdettu eli kaikki
elementit kiristetty jumiin.Tossa kysyjän tapauksessa on outoa kun se jotenkin käy
mutta savuaa paljon,et olisko nyt muutakin tullut jostain kumman syystä?
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

juu tuntuis kun se niinku tukehtuis?
paskamaanen irrottaa kun ei oo kunnon työkalua :clap:
otan kaikki irti ja tarkistan tiivisteet, tarvittaessa uusin.
kuinkas nuo kupari prikat? pitäiskö nekin uusia?

eikös paineventtiilin tilassa pitäis olla ainetta piripinnassa kolmonen on irti ja ei ainakaan oo :wtf:
tyhjiä oli joka muki.
ja tiivisteet huonossa kunnossa.
käykös siihen muuten normaali o-rengas vai pitääkö olla kartio mallinen?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

w124 2.5 -89 kirjoitti:siis kun lähtee käyntiin voi käydä 5min ja sit syöttää putken täydeltä savua ja kierrokset nousee jonkin verran ja tossahtaa sammuksiin kovan öljyn katkun kera
Alkuun käy normaalisti ja savuamatta ?

Jo on outo juttu :think:
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
w124 2.5 -89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 18.01.2013 14:32

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja w124 2.5 -89 »

epätasaisesti käy silloinkin mut kun kaasulla avittaa niin paranee.
pitää varmaan jostain tilata hylsy ja momenttiavain et saa oikeaan tiukkuuteen meinaan että pitää varmaan aika tasainen kiristys olla.
NikoM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 04.12.2010 13:44
Paikkakunta: Oulu/Rovaniemi

Re: w124 250 -89

Viesti Kirjoittaja NikoM »

No ite oon käyttäny kahesti paineventtiilit auki eikä mulla ekalla kerralla mitään momenttiavainta ollu. Toimi aivan normaalisti. Mutta eihän niitä tosiaan liian tiukkaankaan saa laittaa, sormilla ensin ja pikkusen lisää.
w124 200D -90
s202 200k -97
Vastaa Viestiin