W124 OM603 stefan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Elikkäs millanen homma ois vaihtaa kampuran etupään stefa? Jostakin sen suunnalla vähän pittää kosteena ö-pohjaa.

Mitä kattelin ni varmaa pittää syyläriä pois käyttää ku ei tilaa oo mittää tässä kutosen etupäässä touhuta? Ja tässähä o automaatti ni jotaki putkia mennee syyläriin vänkärin puolelle.
S124 & W124
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

helppo vaihtaa mutta kampuran päässä "kuningaspultti" voi olla aika lujassa.
Letkut mikkä menee syyläriin on laatikon lauhduttimen letkut.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Viskon avaukseen oltava käypä avain ja kuningas pultti sitten vedät yhtä tiukalle kuin se oli.On ollut tapauksia että löysällä ollut pultti syö kiila uran ja kampuran vaihto edessä.Diesel tekee yllättävän paljon ravistusta ees taas bensaan nähden
Varo kiilaa ettei tipahda öljy pohjaan.
Eipä siinä muuta ihmeellistä..kiristintä ,viskoa edestä kiilapyörineen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Tuli mielee et tässä o ilmastointiki ni onko se syylärin ees oleva jäähytin ja flekti ilmastoinnin joku tötterö? Neki vissii o tiellä?

Paljoha maksa pajalla vaihto suurinpiirtei... :?
S124 & W124
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos on tilaa kun otat tuulitunnelin pois niin ei tartte jäähdyttimiin koskea.
Muutenkin älä ota lauhdutinta pois kun aineet karkaa..jos sitä voi sivulle letkuineen voi kääntää..niinkuin audeissa.
Et sinä tartte koneen etupään ja jäähdyttäjän väliin kuin noin 15cm jopa kymmenenkin riittää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

atlas kirjoitti:Jos on tilaa kun otat tuulitunnelin pois niin ei tartte jäähdyttimiin koskea.
Muutenkin älä ota lauhdutinta pois kun aineet karkaa..jos sitä voi sivulle letkuineen voi kääntää..niinkuin audeissa.
Et sinä tartte koneen etupään ja jäähdyttäjän väliin kuin noin 15cm jopa kymmenenkin riittää.
Tätä tietoo tarttisin just et onko niihi tarttenu koskee et saako ilma niitte poistooki vaihettua. Ei viiti purkaa turhaan kaikkee muuta ja sitte todeta ettei riitäkkää tila. :)

Ei kai se ois muutako alkaa tekkee muttako tahtoo olla pakkasta pihalla -16 ni ei viiti turhaa ähertää. :D
S124 & W124
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Auton alle ko kattelin ni näyttää et takapaastä se stefa vuotaa. Se voi olla et jossei oo kallista vaihattaa stefat ja öljypohjan tiivistettä pajalla ni vien sinne ku ei kehtaa lumessa pyöriä ja pakkasessa. Ja ei oo kokemusta automaateista ko pittää joteki tietyllä tavalla vissii turbiinin kanssa toimia?
S124 & W124
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tossa etupään stefan vaihdossa muuten automaatissa ehdoton pultti pyssy3/4 tuuman että mutteri irtoaa ..manuaalissa jarrut pohjaan ja 4vaihde..jos ei kytkin luista.
automaatissa turbiinin startti kehäpuolelta pultit irti ja siellä on kaiketi reikä jossakin tai startti irti ja sen reiästä..joku täällä tietää.
Turbiini tulee mukan kun vedät askin pois ja varot ettei se tipahda lattialle.Asentaessa pitää etsiä pääakselin ja öljypumpun hahlot kohdilleen tai turbiin jää liian ulos ja pumppu särkyy jos pulteilla vedätetään tai väkisin laatikko työnnetään paikalleen.
Jos askin ottaa irti että turbiini jää paikalleen niin varovasti ettei tiivisteet vaurioidu..tasaisesti taaksepäin pitkä irroitus mutta paikalleen aina turbiini askissa paikallaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Aattelin kiinteen avaimen sopivalla jatkolla laittaa hihnapyörän pultille ja startilla pyöräyttää konetta. Toiminu ainaki noissa jaappanin vekottimissa ku jakoremmin vaihtoon alkaa ni luulis et mersuskin ja mittää ei säre. :)

Siel kytkinkopassa on aukkoja mut en pyöritelly konetta et näkyykö pultteja. Eli turbiini ei oo mitenkää lukittu lootaan? Jos itte alan ja intoudun ni irrotan vetolevystä vai mikä se onkaa jossa turbiini kiinni et tulee lootan mukana se pois.
S124 & W124
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi startilla pyöräyttäminen onkin hyvä idea.
Kiinni laittaessa voisi kannattaa kun ei saa laatikon takia lukittua kampuraan niin lukko liimalla ja käsin kiinni.
Bensa mersuissahan pitää ehdottomasti saada tosi tiukkaan kiilapyörä kun öljypumppu ei ole kiilalla vaan puristuu se ketjurata akselin ja kiilapyörän väliin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

atlas kirjoitti:Toi startilla pyöräyttäminen onkin hyvä idea.
Kiinni laittaessa voisi kannattaa kun ei saa laatikon takia lukittua kampuraan niin lukko liimalla ja käsin kiinni.
Bensa mersuissahan pitää ehdottomasti saada tosi tiukkaan kiilapyörä kun öljypumppu ei ole kiilalla vaan puristuu se ketjurata akselin ja kiilapyörän väliin.
En tiä vie mut jos joteki sais vetolevystä turbiinin kiinnitys pultin reiästä lukittua kampuran kiinnitys vaiheessa. Jos se kestää semmosta ko taitaa olla heikonpi ko manuaalin vauhtipyörä.
S124 & W124
Avatar
JMT84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 20.05.2008 21:39
Paikkakunta: Haukipudas

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja JMT84 »

Itse tuli vasta vaihdettua molempiin lankkuihini etupään stefat.
Hihnapyörän pultti aukesi helposti kun laittoi kiinteän avaimen lattiaa vasten ja startilla napsautti.
Ennen irroitusta laitoin spraytussilla merkit pulttiin ja hihnapyörään. Että tietää sitten vetää ainakin yhtä tiukalle kuin oli aikaisemmin.
Pultin kiristämisessä lukitsin hihnapyörän vanhalla moniurahihnalla vesipumpun rattaseen hirttämällä.
Pultin kiristin merkkaamistani kohdista vielä vähän tiukemmalle.
Ja homma onnistui ilmastoinnin kenno ja syyläri paikallaan.
Näillä mennään:
W211 500E -03
Audi A6 3.0TDi Quattro -09
s124 300TDT -91 PPD

Exät:
Opel Manta B 1.6S -78
s203 320CDI -05 -Tuikutettu-
BMW E39 535iA -96
W124 300D -89 PPD (EX M104)
s123 300TD -81/84
W123 240D STT Turbo -85
s124 250TD -91
BMW 525i -91
W124 300E - 24 -89
Audi 100CS 2.2i -86
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Viimeks kuivasin joka paikan ja nyt äske kurkkasin uuestaa alle ni ei se etupään stefa ees juuri vuoja, ei ainakkaa tipan tippaa oo sieltä puottanu, tyhjennys propusta näyttää tippaa tulevan ja sit sieltä takapäästä tosiaan.

Huomenna tarkotus ottaa loota pois ja ettiä syyllinen, stefan hain takapäähänki tänään. Tää ilta aikaa päntätä tietoa lootan irrotuksesta. :)
S124 & W124
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Stefa vaihettu takapäähän.

Saa nähä alkaako pitämään vai tulleeko vuoto öljypohjasta tai muualta ko ei niin selvää ottanu.
S124 & W124
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Nojoo palataan astialle. Hihnapyörän pultti auki ja jätin hommat huomista oottamaan.

Onko miten lujassa se hihnapyörä kampuralla? Et onko kartiosovituksella ja kiilalla? Ei sinne mittää ulosvetotyökaluja saa jossei ite tee jotakin.

Hdi pösössä ainaki ku pultin aukas ni hyvä ettei syliin tippunu hihnapyörä. Tojoissa ollu aika tiukassa sitten taas.
S124 & W124
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kiilalla on ja kyllä se ilman ulosvetäjiä tulee.
Jos haluat olla oikein huolellinen niin ennen kiilapyörän irroitusta laita kampura niin että kiila tulee ylöspäin niin ei tipahda vaikka kyllähän se nahkea pitäisi siinä paikallaan olla mutta dieselissä voi olla että on jo löystynyt ...kaiken varalta vaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Tuliki jo vaihettua se stefa vaikkei ollu tarkotus jatkaa tänään värkkäämistä.

En tiä miksei inssit oo voinu kartiota tehä ni pysys hihnapyörät kiinni näissäki, eikä tartte 1200nm vettää pulttia. :D Onpaha toki helponpi rassata.
S124 & W124
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tollanen kiila akselinen hyvä toisaalta niin saa valurautaisen pyörän pois helposti kun kiilamainen akseli taas vaatii voimaa ja kopautuksia että irtoaa..jos irtoaa ollenkaan :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Nii, siis tojoissa esim on kiila ja kartio. Ei oo pultit kovin tiukalla mut ulosvetäjää tarttee ja kopautuksia kenties.
S124 & W124
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 OM603 stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tohon millainen kone on j yleensä aika paljon ja insinööri lopuksi millaisen systeemin hän siihen tekee.
Muutenkin toi kiila pyörän kiinnitys on löystynyt ja joutunut vaihtamaan ihan kampiakseleita eli se pitää olla napakka ja tiukalla..aikoinaan yhdellä mitsussa tuotti pään vaivaa ja lopuksi oli ainut keino vaihtaa kampura.

Eli siihen kiinnityksen tiukkuuden pitää oikea ja rukoilla eteisessä aukea missään tilanteessa.
Bensa auto taas ei ravistele tyhjiksellä sitä kiilapyörää läheskään mitä diesel tekee ja etenkin tyhjäkäynnillä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin