Vuosien haaveilun jälkeen tuli hankittua MB, meinasin neloskoneista, mutta ostinkin tämmoisen:
Näiden lisäksi löytyy VDO:n vakionopeussäädin, Alfatech häly ja Nardin puuruori. Alla on 15" kasireikäalut ja talvirenkaatkin jollain saksalaisilla aluvanteilla. E-look konepelti löytyy myös.Model 300 TE
Engine 103983 10 043266
Transmission 717433 01 879642
Order 0 1 557 00224
Lights HELLA
Wiper BOSCH
Delivery date 22.05.91
Dealer Austria (557)
Interior leather black or anthracite (261)
Paint
512 almandine red metallic (с 01.01.1988)
Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
341 additional lamp (с 01.09.1982)
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
537 mechanically operated antenna and front loudspeaker - without radio set (с 01.10.1989)
541 double roller blind used as luggage and passenger guard (с 01.01.1980)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
586 Behr air conditioner, and electric window lifters (front and rear doors) (с 01.04.1970)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)
844 folding seat bench in loading compartment, reverse to direction of travel (с 01.10.1977)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
Vaunu vaikuttaa olevan ihan ok kunnossa, hanskalokerosta löytyi jobbaria edeltäneen omistajan ruutuvihko huoltokirja, ensimmäinen merkintä vuonna 2001 ja viimeinen nyt toukokuussa tehty katsastus.
Takaikkunassa oleva sinibarettien tarra sekä varuste nro 600 (paikalla ovat ja toimivat) ovat saaneet minut arvelemaan että auto on varmaankin tullut rauhanturvaajan mukana Suomeen suht uutena.
Viikon se on nyt ollut ja tämmöisiä hommia on jo tehty:
-korjasin vakkarin, kytkinpolkimen anturi oli huonolla säädöllä
-häly oli ihan mykkä ja olin repimässä sen irti kunnes sain vinkin käyttää akun kaapeli irti, het alkoi toimia ja ovet aukee/lukittuu nyt kaukosäätimellä
-vaihdoin japsimankan toiseen japsimankkaan, samalla tein fader-potikan ohituksen ja kytkin johtosarjaan ISO-liittimen. Laitoin samalla sellaisen tupakansytkäri-hubin josta katkaisin liittimen ja kytkin siihen soittimen herätejohtoon jolloin virta tulee kun virtalukon kääntää radioasentoon. Nyt ei tarvi pitää tuhkista auki navigaattorin/puhelimen lataamiseen.
-säädin kattoluukun, nollakohta oli jotain 20 kierrosta pielessä.
TODO-listalla sitten tämmöisiä:
-ulkolämpömittari näyttää aina -38 astetta, myös jos liittimen irroittaa sulaketaulun alta. Saan ens viikolla kaverilta pari lattialämmitys piuhaa jos niissä olisi sopivat vastukset, viimeinen vaihtoehto on sitten hakea orkkis anturi
-tasonsäätöä pitäis vähän laskea, etunoja on mielestäni hieman liian reilu
-perämurikka on öljyinen eli huohotin pitää katsoa. Stefat on huoltovihon mukaan vaihdettu pari vuotta sitten ja öljyt tarkistettu tänä keväänä pari tkm sitten.
-penkkeihin pitää hommata jotain ainetta nyt kun on vielä ehjät ja siistit
-pari pimeää katkaisinvaloa tulisi korjata, apukuskin puolen ilmasuuttimen pyörä sekä vasemman takaoven ikkunakytkin
-antenni (manuaalinen) on vähän mutkilla ja radiokin kuuluu vähän huonosti. Antennikaapelin on joku jo näemmä joskus uusinut, vanha on jätetty myös sinne.
Myöhempiä "olishansekiva" suunnitteluja:
-tuumaa tai jopa kahta isommat pyörät
-Megasquirt ja suora-/hukkakipinäsytkä jos M103:n kuuluisat käyntihäiriöt alkavat vaivata (lähipiiristä löytyy megatietäjä)
Täytyy kyllä sanoa että ihan mukava ostos on tähän mennessä ollut. Helteet tosin loppui just kun hommasin ensimmäisen ilmastoidun autoni.