617 ahtaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
elan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 02.12.2012 23:51
Paikkakunta: tervo

617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja elan »

löytyskö kuvia tai tarkkaa ohjetta mistä otan öljynpaineen turbolle ja mihin poraan lohkoon reijän paluulle?

voiko öljyruiskut tehdä helposti vapari moottoriin?
Avatar
kooäss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Su 11.01.2009 21:31
Paikkakunta: kokemäki

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja kooäss »

Öljyn saa anastettuu samasta paikasta ku mistä mittarillekki menee. Eiköhän siinä pakosarjan pualel oljypohjan yläpualel ois joku tasanen paikka mihin sen sais törkättyy.
Ite mietin vuasi takasi ton moottorin ahtamista mut kukaan ei kehunu sitä onkistuvaks projektiks ni kone makkaa ny nurkas...
Et eti jostain 617A kone ja alota siitä. Taikka sit siirry suasiolla uudempaan tekniikkan.
Allekirjotuksen linkis jotai kuvii omast projektist ja projektiosiolta löytyy joku rivi tekstiäki ko. rojektista jos koneen vaihto himottaa.
-kooäss-
W123 300td "uljas ratsu" https://picasaweb.google.com/1133522377 ... 39/DropBox
C126 560
W201 190d (Om604+7mm+S2b)
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja A »

Kyllähän ton vaparinkin voi ahtaa, mutta mitään huipputehoja ei kannata lähtee siitä ottaan. Itse olen tommosella vaparikoneella ajellut jo usean vuoden, ahtopaineet on säädetty maksimissaan 1,5bar. Hyvin se on kestänyt kärryn vetoa, sekä normikäyttöä mulla n.50.000km. Ahtimena Shwizer S2B 50/60 siivillä, kiinan kuuleri ja 7mm tapit pumpussa. Noillakin ahdoilla vanhasta pystylyhdystä tulee aika ripeä laite. Foorumin sivuilta löytyy kyllä tietoa noitten "tornimoottoreiden" ahtamisesta, kun vähän vanhempia topicceja selailee.

Tohon kohtaan minä sen öljynpaluun laitoin, mutta kannattaa katsoa tarkkaan miten sen tekee. Kampiakselin limput pyörii aika lähellä tuola sisäpuolella.
Kuva

T: Artsi
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja skye »

onko tuo öljypinnan yläpuolella?
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja A »

Saattaa olla, ei varmaa tietoa mutta toimii(+50 000km). En alkanut sitä isommin mittailemaan, löysin vaan sopivan kohdan tosta ja pistin siihen. Käsitykseni mukaan se on öljypinnan yläpuolella, kyllähän sinne "pikkupohjaan" jokunen litra mahtuu. Muista kuitenkin, ettei mitään ST:a kannata tosta 617:ta alkaa rakentamaan(ei kestä eikä saa voimaa tarpeeksi). Minkälainen tehotavoite on mielessäsi?
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

skye kirjoitti:onko tuo öljypinnan yläpuolella?
STT turbon asennuksessa paluu tulee reilusti öljypinnan alapuolelle.
Ainakaan sellaisessa ahtamisessa jossa ei tavoitella suuria huipputehoja asialla ei siis liene mitään merkitystä.
Linkistä löytyy asennusohje:
http://www.sttemtec.se/sv/turbosystem/turbosystem.php" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
elan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 02.12.2012 23:51
Paikkakunta: tervo

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja elan »

tavoitteena olis alkuun vaikka 200hv

kestääkö enemmän ottaa heppoja tai minkälaista painetta kestää

30000km jos kestää työmatka ajua+muuta riehumista niin hyvä


ostettu:
Schwitzer S2B turbo
hukkaportti
ppdieselin 7mm pumppu
jonkun itsetekemä imu/pakosarja kötös(voin ostaa paremman jos jollain ylimääräisenä )


puuttuu:
välijäähdytin
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

A kirjoitti:Kyllähän ton vaparinkin voi ahtaa, mutta mitään huipputehoja ei kannata lähtee siitä ottaan. Itse olen tommosella vaparikoneella ajellut jo usean vuoden, ahtopaineet on säädetty maksimissaan 1,5bar. Hyvin se on kestänyt kärryn vetoa, sekä normikäyttöä mulla n.50.000km. Ahtimena Shwizer S2B 50/60 siivillä, kiinan kuuleri ja 7mm tapit pumpussa. Noillakin ahdoilla vanhasta pystylyhdystä tulee aika ripeä laite. Foorumin sivuilta löytyy kyllä tietoa noitten "tornimoottoreiden" ahtamisesta, kun vähän vanhempia topicceja selailee.

Tohon kohtaan minä sen öljynpaluun laitoin, mutta kannattaa katsoa tarkkaan miten sen tekee. Kampiakselin limput pyörii aika lähellä tuola sisäpuolella.
[ http://i287.photobucket.com/albums/ll146/niearto/W115/PICT3594.jpg ]

T: Artsi
tuohan on reilusti yli öljypinnan yläpuolella.kun alapuolella on öljypohja. nou hätä. :thumbup:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Meinaatko että sitä öljyä ei oo ku vähän ton syvennyksen pohjalla? :D Vai onko tuola alla vielä joku pönttö vai onko se vaan joku minkä päällä moottori on? :shock:
S124 300TE
W124 300D
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Jos öljyt ei ole yli ylämerkin, niin taitavat mahtua tuonne peltialtaaseen kaikki.
Mulla oli just samasa paikasa ja varmistin että ei mee öljypinnan alapuolelle. 75tkm vapari pysy nipussa.
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja make280s »

Öljyn paluuputki voi hyvin olla öljynpinnan alla,sama kampikammion paine on öljyssä kuin yläpuolellakin.
Minulla on 616 koneessa peltipohjan kyljessä paluuputki 16 mm ja hyvin on toiminut.
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja skye »

äkkiä luulisi että kun kuumempi öljy tulee ahtimelta öljypohjaan että se paluuputki täyttys öljystä kun öljypohjassa oleva öljy on "paksumpaa"kylmempää.
ja eikö noi pikkuahtimet käy kuitenkin melko paljon kuumempina kuin isommat näissä motoreissa?
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Täältä ääni OM617A-moottorille.

On se vaan niin paljon helpompi lähtökohta, jos kerran halutaan lisävoiman lisäksi myös kestävyyttä.
On öljysuihkut, paine- ja paluuliitännät jne valmiina.

Muistakaa se välijäähdytin, sen tuo kone kaipais jo vakiona.
Ykkösen mäntä murenee läpeensä, kun kurmuutetaan ilman välijäähyä..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
606st
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: Pe 02.11.2012 09:14
Paikkakunta: Orimattila

Re: 617 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja 606st »

Tervehdys!

Onnistuuko tuo öljynpaluun teko jos vaan ottaa peltipohjan irti ja hitsaa siihen esim 16mm putken? Lähinnä tuota öljyn pintaa mietin että se on siinä ja tässä että onko ylä vai alapuolella jos peltipohjan yläreunaan paluun laittaa...
Speedlimit are for pussies!
Vastaa Viestiin