Kokemusta haen w906 319 Sprinteristä, noin 25 000 km takana omaa ajoa, kohta 100 000 mittarissa. Auto on nimenomaan päivittäisessä ajossa "ykkösautona", sillä ajetaan lähes kaikki perheen yhteiset ajot. Toistaiseksi selviytynyt tehtävästään kiitettävästi, - tai no joo, jouduin vaihtamaan tänään takavalon polttimon
Auto on arjalaisen asiallinen ja samalla hiukan karu, Penkit kovat ja hyvät monipuolisine säätöineen, ajettavuus hyvä vaikka toki sivutuuli korkeassa mallissa tuntuu. Äänimaailmaltaan kohtuullisen hiljainen, mutta hiljaisempia henkilöautoja toki löytyy. Keskustelu pitkälläkään matkalla ei rasita, käytännössä siis riittävän hiljainen. Ja yleisesti ottaen auto paranee sitä mukaa mitä pitemmästä matkasta on kyse, oikealla korkeudella (ei lattialla) istuminen on rentoa ja ylhäältä näkee paremmin. Oikein toimiva monikäyttö perheauto. Polttoaineen kulutus isoksi autoksi ihan kohtuullinen, 20 000 km tankkauksista laskettu kulutus selkeästi maantiepainotteisessa ajossa melko tarkkaan tasan 10 l/100 km. Edellyttää tuolla kulutuksella säästäväistä ajotyyliä ja maltillista ajonopeutta, laiskuuttani ajan yleensä nopeinpien rekkojen vauhtia riittävällä välimatkalla, vakionopeussäädin päällä erittäin rentoa etenemistä huolehtimatta 80 risteysalueilla hidastamisesta jne.
Itseäni jännittää ehkä eniten korin ruostuminen, olen nähnyt varsin ruosteisia tämänkin korisarjan Sprintereitä. Saman vahvisti ruostesuojaamo jossa kävin sopimassa ruostesuojauksesta. Moottorin kestävyys on varmaan pitkälti kiinni tuurista, etenkin silloin kun huollot hoitaa järjen kanssa ja ajaa asiallisesti. Automaatin huolehtiessa vaihtamisesta moottoria lienee vaikea rasittaa/kiusata alaväännöllä liiaksi. Herkkä peli menemään, ei valittamista.
Talviajosta ei vielä paljon kokemusta, lukottomalla vetopyörästöllä taitaa jäädä melko helposti jumiin, kevään sohjoissa ainakin tuli selväksi että "jarrulukko" ei toimi yhtään, tai on ainakin aivan surkea oikeaan lukkoperään verrattuna. Ajonvakautus tuntuu hyvältä, joskin vie ajamisen iloa (BMW:n slougania lainaten). Nyt odotellaan oikeaa talvea ja sen tuomia kokemuksia, periaatteessa lämmintä autoon tulee hyvin, mutta moottorin lämpenemisen hidastuu selkeästi kelien kylmentyessä. Jokin fiksu nokkasuoja pitää kehittää, mutta syyläriin en laita nojaamaan mitään. Pitänee mainita että moottorin lämmöt nousee normaalisti n. 90 C tienoille, mutta jo pienillä pakkasilla se kestää ....
Että sellaisia kokemuksia ja näkemyksiä toistaiseksi. Onhan ilmeistä ettei Sprinteriä muiden tavara-autojen tapaan ole suunniteltu kuin ehkä 5-vuoden käyttöä ajatellen, siinä iässä "työssä" oleva normi tavara-auto on jo melkolailla matkansa päässä. Tämä suunnittelun peruslähtökohta varmasti näkyy mm. korin ruostumisessa, siihen ei ole haluttu panostaa liikaa. Toivottavasti olen väärässä.