W210 270cdi AT touring: 7,8l/100km rauhallisessa maantieajossa, vähän pienempää kulutusta odotin kun hommasin ko. kaaran, mutta laatukyydistä tuon hyväksyy (ajotietokone kyllä meinaa että 6,5l, vähän mainosmiehen vikaa ollu softan tekijällä:)
..ja edellinen mese oli samaa viismukista farmarimallia, vain edellistä painosta (w124 250 touringdiesel) ..meni kyllä pienemmällä, suurinpiirtein 7l, eli ei kehitys kaikessa kehity..
toki suorityskyky on nykyisessä suorastaan jäätävää vanhaan nahkamäntään verrattuna
Ajoin aikavälillä 1.4-15.11 2012 eräänlaisen kesto-ja kulutustestin s420:llä (w140). Kilometrejä kertyi maantie painotteisesti 41500 kappaletta ja auto sinänsä toimi aivan loistavasti. Motonet etujarrupalat tosin savusivat taivaan tuuliin alle 20000 kilometrin matkalla, mutta alkuperäiset tuntuvat kestävän. Vakiokoon renkailla ajettavuus ainakin huippuluokkaa vaikka sivutuulen päälle auto tuntui kyllä ymmärtävän. Vakiovaivana oli mittariston valojen ajoittainen äkillinen välähdys sadesäällä ja hetkittäinen tuulen "suhahtelu" vastatuulessa. Näihin ei ole löytynyt syytä, mutta ehkä joku täällä tietää asiasta jotain? Etuiskunvaimentimet ja joku alustan nivel väsähtivät tällä matkalla ja vaihtoon menevät keväällä kun otan ajoon. Moottorin voima riittää ja soundi mahtava, mutta saman ajomukavuuden saa varmaan kutosellakin. Bensaa paloi koko matkalla keskimäärin 12,9 litraa ja paino oli rauhallisessa matka-ajossa ilman turhia repimisiä. Alle kympin se ei kulje missään tilanteessa. Ko auto on hienossa alkuperäis-kunnossa ja pilkulleen huollettu, sekä omaa tiedossa olevan Suomi-historian uudesta. Kilometrejä nyt 352.000 kpl. Yhteenveto ässästä käyttöautona:
Plussat:
-Mahtava ajaa maantiellä
-Yleinen laadun "huokuminen" autosta vanhakin (En osaa selittää tarkemmin)
-Vakiopenkki yllättävän hyvä istua istua pitkilläkin matkoilla.
-Meluttomuus ja kaikenlaisten nitinöiden puuttuminen
-Ohjaustuntuma, vaikka tehostusta onkin reippaasti
-Moottorin vaivaton ajettavuus kaikissa tilanteissa (ainakin kasi-koneella)
-Ei pikkuvikoja
-Kaikki nestemäärät mitoitettu riittäviksi pitkiinkin siirtymiin
-Perushuoltaminen järkevän hintaista
Miinukset:
-Taajamissa tiettyjä "hankaluuksia" ison kokonsa vuoksi
-Bensaa palaa, mutta tämä nyt päivänselvää.
-Alkuperäinen rengaskoko 235/60-16. Kumit pirun kalliita, 17 tuumasia saa halvemmalla.
-Kuluttaa renkaitaan, koska painaa...
-Joidenkin vara-osien hinta aika suolainen.
-Vakio ajovalot aivan onnettomat
-Ohjauksen laiska palautus hitaissa nopeuksissa (Mersun ominaisuus yleisesti)
Mutta muuten kaikinpuolin voin suositella. Kyllä ässä on ässä, vanhempanakin:)
Nyk:
W211 220 cdi
W140 S420
VW T3 syncro "metsästysvankkuri"
Pontiac Trans Am targa -89
ex:
W210 290 td
w124 250d
w210 200cdi
W210 220cdi
E32 BMW 730ia
E39 BMW 520i
E39 BMW 525da
E60 BMW 530dA
Meikäläisellä on nyt ollu melkee päivälleen vuoden tommone W203 270cdi sedan automaatti.
Vuodessa: Kilsoja 25584 ja naftalitroja lorotettu tankkiin 1890. Mun laskimella tosta tuli 7,387/100km.
Jos taas laskee joka tankillisen kulutuksen yhteen ja jakaa tankkauksien määrällä (245.29/34) saadaan tulos 7,214/100km.
Ajotietokoneen mielestä (tietokoneen näyttämät yhteensä/ tankkauksien määrällä) olis vuoden keskikulutus ollu 6.3/100km.
Kesärenkaat on 225 leveät jotka vie pikkusen (0.2-0.3 L/100km?) enemmän sadalla ku 205 leveet talvirenkaat kun keli on suht sama. Muuten talvella näyttäs menevän karkeesti puoli litraa enemmän kun kesällä (tietenkin tyhjäkäyntikin lisääntyy).
Auto on tietääkseni täysin vakio lukuunottamatta alustasarjaa joka laitettiin loppukesästä, ja käytännössä aina talvisin lähetään piuhan päästä liikkeelle. Mun autolla ajetaan käytännössä kaikki ajot Kehä III:sen sisäpuolella, Espoossa ja Helsingissä ja sielläkin ainakin puolet taajamanopeuksia.
S205 C200 4matic ”AMG” -16
Entiset:
S204 C220 cdi A avantgarde -14
S204 C220 cdi A avantgarde -08
W204 C220 cdi A avantgarde -07
W203 C270 cdi A elegance -02
W202 C180 esprit -93
itellä aamusella kun lähden töihin tai töistä (aamulla 15c talli , töissä lohkarin päästä, koneen lämmöt noin 40c) niin noin vartin ajon jälkeen lämmöt rupee normaalissa olemaan ja kulutus mittari näyttää siinä vaiheessa keskinopeutta 57kmh ja kulutus on siinä 7.0-7.3 pintaan.
2012 ML 350 GDI sekalaisessa taajamaajossa noin 9tkm keskiarvo 13 ltr. Ja välillä tulee karstaa polteltua. Oletin että olisi mennyt pienemmällä, siis pienoinen pettymys.
2009 GL 320 CDI samanlaisessa seka-ajossa vaimon käytössä noin 20 tkm keskiarvo 10,5 ltr. Tämä on positiivinen ylläys! Iso auto ja diesel on ihan kohtuullinen yhdistelmä.
W124 300E-24 automaattiin tankkasin viimeksi 55l tyhjään tankkiin (varoitusvalo vilkkui) ja pääsin sillä 530km ennenkuin bensavalo syttyi taas.
Eli noin ninnännonna palttiarallaa 10.4l/100km?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
Mercedes g 1990 463 300d enimmäkseen maantietä ja talviajoa,melkein kokoajan webasto päällä ja ennakkolämmityksiä webastolla. 14l satasella
Tämä kai on minimi mihin tällä pystyy.tuli vaan tällainen tankillinen ajettua.Maastoajo on erikseen.
Viimeksi muokannut wagen, Su 20.01.2013 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W110 -63
G 463 1990 300d
Valmet -62
Ajs 500 -49
Indian scout -42
Muna juunssoni perämoottori -62
wagen kirjoitti:Mercedes g 1990 463 300d enimmäkseen maantietä ja talviajoa,melkein kokoajan webasto päällä ja ennakkolämmityksiä webastolla. 14l satasella
En tiedä ko mallin kulutuksesta mitään mutta tuo kuulostaa kovin korkealta lukemalta...vertaan nyt kuorma-autoon 6.0tdi omapaino 5000kg ja kulutus 14L tosin kesällä... Mutta kuitenkin.
Viisaammat ja kokeneemmat varmasti oikaisevat asian....
Jatkuva neliveto ja maastorenkaat tekevät oman mausteensa,mutta saisihan se pienemmällä mennä.
Kesällä parhaimmillaan 11-12 litraa satasella
Mielellään kuulen muiden g mallien kulutuksia.
W110 -63
G 463 1990 300d
Valmet -62
Ajs 500 -49
Indian scout -42
Muna juunssoni perämoottori -62
wagen kirjoitti:Mercedes g 1990 463 300d enimmäkseen maantietä ja talviajoa,melkein kokoajan webasto päällä ja ennakkolämmityksiä webastolla. 14l satasella
En tiedä ko mallin kulutuksesta mitään mutta tuo kuulostaa kovin korkealta lukemalta...vertaan nyt kuorma-autoon 6.0tdi omapaino 5000kg ja kulutus 14L tosin kesällä... Mutta kuitenkin.
Viisaammat ja kokeneemmat varmasti oikaisevat asian....
.
Eipä tuo hirmu isolta kuulosta. Neliveto ja isot karkeat kummit + iso kori ei ole resepti pieneen kulutukseen. Vertailuksi mun Land Cruiser 35" kumeilla vie 15-25litraa. Koneena 4,2l diesel. Ajotyyli ei juurikaan vaikuta kulutukseen
Kulutus tippui 7,9 litraan sataselle kun oli ajettu 2000km ja nyt 7,8 litraan kun tahkottu 3000km -07 S211 E320 CDI 4maticilla.
Edittiä: nyt on jo vilahdellut ajutietukoneen näytöllä 7,7 l/100 4000km ajolla. Mutta laskemalla laskettu kulutus kolme viimeistä tankkausta olleet 7,4, 7,5, 7,6 litraa sataselle. Olen malttanut nyt ajella rauhallisesti, vaikka silloin tuleekin aina joku nokan eteen roiskuttamaan rapaa motarilla ja kehäteillä rajoitusten mukaista todellista nopeutta körötellessä...
Ja laitoinpa paineitakin renkaisiin lisää. Nyt vaan ikävästi jysähtelee liikuntasaumoihin ja muihin tien epätasaisuuksiin. Mietinpä vaan että meneekö sitten mahdollinen polttoainekuluissa saatu pieni säästö moninkertaisena nyt ehkä nopeammin kuluviin alustan osiin...
Viimeksi muokannut TompSa, Su 03.02.2013 18:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Raskaasti "aseistettu" w903 Sprinter, 313CDI.
Kulutus vaihtelee reilusti, mutta ikäli sattuu viikko jolloin pääasiallisesti saa ajella "isoja" teitä, niin ihmeen pienellä tuon kanssa pääse, näin talvellakin. Tosin fillareissa on hieman enempi painetta, pidon kustannuksella. Sellaista 11-13L, eberin puhinasta riippuen. Sitten tulee aikoja jolloin kulutus on yli 20L / 100km. Tuolloin ajo on nurkkarallia ja metsämöyrintää + kajuutassa eeberin lämmössä oleilua.
124-sarjan 200D manuaali sekalaisessa talviajossa 6 litran pintaan...erittäin tyytyväinen olen vanhan liiton tekniikan omaavan kakkosneloseni kulutukseen...
Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
8.6 näytti, pääosin maantieajoa töihin, matka suuntaansa 15km ja aina olen käynnistänyt kylmästä. Uskoisin että 8 pintaan menisi minun ajollani kesällä.
maps kirjoitti:8.6 näytti, pääosin maantieajoa töihin, matka suuntaansa 15km ja aina olen käynnistänyt kylmästä. Uskoisin että 8 pintaan menisi minun ajollani kesällä.
Voi olla että litra pienemmällä jos olis lohkolämppärissä. Varmaan 8 alle kesällä.. Onko manuaali vai automaatti?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
S430 4Matic Lang: keskikulutus on ollut noin 12 litran paikkeilla sekalaisessa ajossa, vähän riippuen Webaston käytön määrästä.
Maantiellä nätisti ajellen pystyy sipsuttelemaan jopa alle 10:n, mutta nurkissa pyöriessä voi hörpätä 18-19 litraa ihan helposti. Kaiken kaikkiaan maltillinen kulutus eikä häiritse meikäläistä nykyisillä ajokilometreilläni yhtään.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
Tukala kirjoitti:Raskaasti "aseistettu" w903 Sprinter, 313CDI.
Kulutus vaihtelee reilusti, mutta ikäli sattuu viikko jolloin pääasiallisesti saa ajella "isoja" teitä, niin ihmeen pienellä tuon kanssa pääse, näin talvellakin. Tosin fillareissa on hieman enempi painetta, pidon kustannuksella. Sellaista 11-13L, eberin puhinasta riippuen. Sitten tulee aikoja jolloin kulutus on yli 20L / 100km. Tuolloin ajo on nurkkarallia ja metsämöyrintää + kajuutassa eeberin lämmössä oleilua.
Sprinter 319CDI korkeana n. 23 000 kilometrin matkalta tietokoneen mukaan 10.3 litraa, kilometreistä laskettuna vähän alle 10 litraa. Ajo voittopuolisesti matka-ajoa. Yli 13 litraa en ole saanut menemään vaikka ajo on ollut pelkkää taajama-ajoa. Olenkohan laiska painamaan kaasua
Webaston käytöstä olen sitä mieltä että jos lämmityksen jälkeinen ajo on luokkaa 15 km tai enemmän, niin lämmittimen viemä polttoaine säästyy siinä että olet päässyt lähtemään liikkeelle lämpimällä moottorilla. Eli ellei käytä Eberiä/Webastoa taukolämmitykseen, niin kulutuksessa sen käyttö tuskin näkyy kulutusta lisäävänä.
Talvikulutus (pakkasessa) on yleisesti ottaen suurempaa kuin kesällä. Sitä kompensoi hyvin talvinopeudet, jotka ainakin korkeassa kopissa tuntuu todella selvästi. Talvirenkaiden pienempi vierintävastus auttaa myös hieman.
M-B C 202 cdi 2,2 farkku automaatin vm.-98 kulutus maantieajossa talvella on ollut n.5,9l/100km, nopeudet 80 ja 100km/ tunnissa. Kulutus mitattu tankkaamalla ja laskettu kilometreistä. Kaupunki kulutus vielä hakusessa, tuskin kovin suuri kuitenkaan.
Vaimon W204 ja nuoremman tyttaren W203 ovat paaasiassa kaupunkipyorityksessa ja molemmat vievat pauttiarallaa 11L/100km.
Itse olen toistaiseksi ehtinyt polttamaan vain tankillisen premiumia W126:ssa ja luku oli noin 13.4L/100km sekalaisessa ajossa (60% kaupungissa ja 40% highwaylla). Ihan jees lukema loppujen lopuksi. Josko se viela vahan jopa paranisi kun saan tulpat, piuhat sun muut vaihdettua.
Vie se silti vahemman kuin to mun pick-up. Hehe...
83 MB 500SE
01 BMW 330i
03 Chevy Silverado 5.3
05 MB C230 Kompressor Sport
08 MB C350 Sport
E320, kuluttaa talvisin n. 8.*l/100 pitkälti kaupunkiajoa. Matka-ajossa pääsee parhaimmillaan 5.9l/100 esim. 250km matkan josta 180km motaria.
Ei mitään valittamista auton kokoon ja tehoon nähden.. Ei nämä varmaan pyhällä hengelläkään liiku..