Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Eikö se mersujen kanssa ole ihan yhtä yksinkertaista kuin muidenkin.
-Mallisarjan suurimmat jarrut ja tehoa maksimissaan 20% enemmän kuin mallisarjan tehokkain auto antaa.
-Dokumentit mallisarjan tehokkaimman osista (jarrujen koko vakaajien paksuus jne..)
-Penkitys paperi missä näkyy ahtopaine ja auton rekisterinumero + tehot
Tietysti pitää muistaa että auto ei saa olla vähäpäästöinen, koska muuten joutuu hakemaan vtt:tä tai vastaavalta taholta jonkun euro-normi dokumentin joka maksaa kohtuullisen paljon.
-Mallisarjan suurimmat jarrut ja tehoa maksimissaan 20% enemmän kuin mallisarjan tehokkain auto antaa.
-Dokumentit mallisarjan tehokkaimman osista (jarrujen koko vakaajien paksuus jne..)
-Penkitys paperi missä näkyy ahtopaine ja auton rekisterinumero + tehot
Tietysti pitää muistaa että auto ei saa olla vähäpäästöinen, koska muuten joutuu hakemaan vtt:tä tai vastaavalta taholta jonkun euro-normi dokumentin joka maksaa kohtuullisen paljon.
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Näinhän se on. Katsastusasemasta riippuu, minkälainen dokumentti mallien ja osien vastaavuudesta riittää, tässä suhteessa on kuulemma suuriakin eroja käytännöissä eri puolella Suomea.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Tuli vastaan sellanen ongelma, kun kävin katsastamassa tänään 190 2.3l mersua ja kysäisin samalla vähäpäästöisyydestä ja turbomoottorin asennuksesta. Inssi katsoi papereita ja sanoin, että ei ongelmaa kun ei ole vähäpäästöinen, että tuot vaan teholapun ja verrataan sitä 2.5turbodieseliin. Sitten tuli toinen inssi ja sanoi et ei voi tehdä noin koska auto on tietokoneen mukaan vähäpäästöinen vaikka auton papereissa eikä missään sitä lue. Auto on siis vuosimallia -90 ja on Saksasta tuotu. Sanoivat myös, että se voidaan muuttaa ei vähäpäästöiseksi jos saan jostain paperin jossa asia on selvitetty ja siinä on allekirjoitus, joka vakuuttaa asian näin olevan.
Ajelin suoraan marmorille, ja ne kehottivat tilaamaan vaatimuksenmukaisuustodistuksen :S mikä arveluttaa kun maksaa kuitenkin 150€
Näkeekö jostain millä varusteilla auto on siis tuotu yms. WDB2010281F705094 ja tietääkö joku tuollaisista muutoksista jotain? Apu olisi nyt tarpeen
Harmittaa ku aina kaikki vastustelee ku yrittää jotain harrastaa

Näkeekö jostain millä varusteilla auto on siis tuotu yms. WDB2010281F705094 ja tietääkö joku tuollaisista muutoksista jotain? Apu olisi nyt tarpeen

Harmittaa ku aina kaikki vastustelee ku yrittää jotain harrastaa

Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Numerolla WDB2010281F705094 löytyy varusteena 620 "Air pollution control", mikä viittaa vähäpäästöiseen. Siinä pitäisi löytyä lambda-anturi ja katalysaattori. Minulla on 190E vuosimallia 1991 ja se on tuotu myöhemmin Suomeen eikä ole vähäpäästöinen, vaikka siinä on samat varusteet 620 eli lambda ja katti. Ensimmäisen muutoskatsastuksen turbolle tein vuoden 2009 toukokuussa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Juu lambda ja katti kyllä löytyvät. Ärsyttää tuommonen virhe ku kahteen vuoteen ole katsastuksessa ollu mitään ongelmaa mutta nyt sitten ku yritän vähän korjata autoani 

Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Jos auto on tuotu 1992 jälkeen ei-vähäpäästöisenä, ei kai sen pitäisi myöhemmin muuttua sellaiseksi. Tarkista asia virelä Trafista.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Juu pitää kysästä sieltä. Ihmetyttää vain kun aina kohdellaan ei vähäpäästösenä niinku laput antavat ilmi, mut heti jos yrittää rakentaa niin tietokannasta löytyy tieto että onkin vähäpäästöinen.
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
ei munkaan autosta 1990 vuotinen lukenut otteessa mitään kun ostin sen.
Kävin laittaa auton omiin nimiin ja tulostui uusi ote, siinä lukee varustettu 3toimi katalysaattorilla = vähäpäästöinen. hyvin nää menee
Kävin laittaa auton omiin nimiin ja tulostui uusi ote, siinä lukee varustettu 3toimi katalysaattorilla = vähäpäästöinen. hyvin nää menee

Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Soitin trafille ja niinhän siinä kävi että auto on vähäpäästöinen vaikkei sitä papereissa lukenut. Ei voi muuttaa enää kun on saanut verohelpotuksia ja näin se on tarkoitus ollakkin. No hylättävä on tuonki turbottaminen sitte.
Kuulemma konttorin pitäs merkitä se asia papereihin kerran asia noin on.
Varmaan etittävä siis vanhempi koppa joka ei varmasti ole vähäpäästöinen

Varmaan etittävä siis vanhempi koppa joka ei varmasti ole vähäpäästöinen

Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Koska auto on tuotu Suomeen ja verotettu?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Olikohan 2004 Kui?
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Olisiko sen voinut verottaa ilman verohelpotuksia ei-vähäpäästöisenä?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Ei ainakaan puhuneet siitä mitään, mut oletan että ei voi ku K1-tekninen neuvonta sano et noin se pitää ollakkin. Jotenki oli tympääntyny työhönsä joka oli puhelimessa, ei siis kovin asiakasystävällinen ollu. Pitää kattoo jos soittas joskus uudelleen, mut nyt ainakin annan asian olla.
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Onko tuosta edellisen sivun minimi ahdoista tullut tässä vuosien varrella kenellekkään uutta tietoa/mutua?
Esimerkiksi asuntovaunun vetoon perustellen: pienentää maksimikierroksia, remmiahdin ja maltillisilla paineilla lappu, eli perjaatteessa tehoalue vain siirtyisi alemmas..
Nimimerkillä: 2hp tehorajaan
Esimerkiksi asuntovaunun vetoon perustellen: pienentää maksimikierroksia, remmiahdin ja maltillisilla paineilla lappu, eli perjaatteessa tehoalue vain siirtyisi alemmas..
Nimimerkillä: 2hp tehorajaan
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
olen asentamassa 190 2.3 mersuun 300-24v nelimäntä jarruja. onko pyörän napakin otettava 124:sta, vai voiko asentaa 190 suoraan. eräällä sivulla meinaan oli asennettu nelimäntä jarrut ainakin tekstin mukaan meni 'bolt on.' ja pitääkö tuo pyörännapa olla 300-24v vai käykö minkä vain 124 pyörännapa?
kokeilemallahan tuo selviäisi mutta ei tekisi mieli näillä ilmoilla säätää ilman lämmintä tallia.
jos jollain on myydä 1kpl se pienempi mäntä noihin jarruihin, voisin ostaa..
kokeilemallahan tuo selviäisi mutta ei tekisi mieli näillä ilmoilla säätää ilman lämmintä tallia.
jos jollain on myydä 1kpl se pienempi mäntä noihin jarruihin, voisin ostaa..
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Jos 190E 2.3:sessa on edessä pienet ja ohuet levyt (ei tuuletetut) ja pienet etunavat, joutuu navat vaihtamaan, kun laittaa isommat W124:sen jarrut. Todennäköisesti tämän joutuu tekemään myös 190E 2.3:sen tuuletettujen levyjen osalta, koska jarrusatuloiden kiinnityskohdat voivat olla eri paikassa. Raidetangon pään pallonivelen kartiot voivat myös olla erikokoiset w124:ssä ja w201:sessä. Varminta on käyttää napoja, satuloita ja levyjä, jotka ovat samasta mallista. Harvemmin akseliston ja ohjauksen osien vaihto menee bolt-on -periaatteella.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
leimasin muinoin yhden normi sierran ,mihin laitoin turbon ja coolerin yms. auto oli 87 vuotinen , niin katsastusmies vaati katin siihen. No laitoin tyhjän katin putkeen ja sit kelpasi, tosin piti tietysti penkkilappukin olla. Oli vaan kummallinen pykälä, että katti piti olla, mutta sen ei tarvitse toimia...
Toinen laite minkä leimasin oli välikoppa escortti mihin laitoin cossun tekniikan, imusarja ja pakosarja oli itse tehtyjä ja oli säädettävä moottorin ohjaus, meni kerta heitolla läpi omavalmiste moottorina, teho oli lapussa huimat 136hv. Mutta ahtopaineesta silloinkin sanoivat että "pitäisi olla 0,4 bar, että lappu on uskottava" tietääkseni tästä ei ole virallista lakia. Tosiaan aika lailla konttori kohtaisia asioita.

Toinen laite minkä leimasin oli välikoppa escortti mihin laitoin cossun tekniikan, imusarja ja pakosarja oli itse tehtyjä ja oli säädettävä moottorin ohjaus, meni kerta heitolla läpi omavalmiste moottorina, teho oli lapussa huimat 136hv. Mutta ahtopaineesta silloinkin sanoivat että "pitäisi olla 0,4 bar, että lappu on uskottava" tietääkseni tästä ei ole virallista lakia. Tosiaan aika lailla konttori kohtaisia asioita.
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Mitään konkreettista ei ole vielä edes suunnitteilla, mutta hiukan leikitellyt ajatuksella tuon oman 230 farkun turbottamisesta. Vm 88, ei vähäpäästöinen. Mikäs on tehokkain vertailumalli samoilla alustan hilppeillä? Merteilillä oli ainakin myynnissä 230e-300e jarrulevyjä, ja sitten 280-500, lisäksi sitten nuo uudemmalla koneella olevat + 4maticit jne. Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin tehokkain vertailumalli ilman alustan päivittämistä olisi 300e, eli 188hv. Tämä sitten oikeuttaisi noin 225hp tehoihin?
Olenko yhtään oikeilla jäljillä noiden vertailumallien suhteen?
Olenko yhtään oikeilla jäljillä noiden vertailumallien suhteen?
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Mallisarjan tehokkaimpaan malliin saa lisätä tuon 20%, ei muihin. Jos 300E ei ole mallisarjan tehokkain (24V-mallit?), saa teho olla vain sama 188 hv kuin 300E:ssä.jjyks kirjoitti:... Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin tehokkain vertailumalli ilman alustan päivittämistä olisi 300e, eli 188hv. Tämä sitten oikeuttaisi noin 225hp tehoihin?
Olenko yhtään oikeilla jäljillä noiden vertailumallien suhteen?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Käykö 300-24v mallin 4-mäntäiset satulat ja levyt suoraan tavalliseen 300e (12v)malliin?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Kuinkakohan pienillä ahdoilla tuo 188hp menisi rikki tuolla 2.3l m102 koneella? Jonkun virinokankin taitaa edellinen omistaja olla tuohon asentanut konerempan yhteydessä ainakin faijani mukaan joka tämän auton aikoinaan osti, tiedä sitten sopisiko edes turbokäyttööntomant kirjoitti:Mallisarjan tehokkaimpaan malliin saa lisätä tuon 20%, ei muihin. Jos 300E ei ole mallisarjan tehokkain (24V-mallit?), saa teho olla vain sama 188 hv kuin 300E:ssä.jjyks kirjoitti:... Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin tehokkain vertailumalli ilman alustan päivittämistä olisi 300e, eli 188hv. Tämä sitten oikeuttaisi noin 225hp tehoihin?
Olenko yhtään oikeilla jäljillä noiden vertailumallien suhteen?
tomant

Saisi vain edes suunnilleen lailliseksi aluksi, ja sitten pikkuhiljaa alustaa päivittämään suurempia tehoja ajatellen. AMG malleja ei taideta samaan mallisarjaan laskea, joten periaatteessa tehokkain mallisarjalainen taitaisi olla tuo pre-facelift 500E. Tuossa taitaa kyllä olla koko alusta Porschen käsialaa? No pitää tutkiskella. Tähän mennessä ainakin vaikutti tuo 300E olevan tehokkain täsmälleen samoilla jarruilla varustettu vehje, joten pienillä ahdoilla ja vakioruiskulla saattaisi saada jopa lailliseksi.
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Mites sitten mun tilanne, auto on 1989 300-12v coupe. Moottori kilkkas ja nyt vaihtuu tilalle 2.6L kone + turbo. Eikös periaattees jos saan penkkilapun, missä on se 188 heppaa, pitäisi turbo saada otteeseen ilman alustamuutoksia? Koneen alkuperän todistamiseksi voin vaikka irrottaa tyyppikilven varaosa-autosta. Teho kuitenkin säilyy "samana"... 

Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: Bensaturbo, muutoskatsastus ja tarvittavat muutokset
Periaatteessa pienempi kone + turbo alkuperäisillä tehoilla pitäisi olla OK. Jos tuo 300E on mallisarjan tehokkain, saat samalla alustalla käyttää hyväksesi myös tuon 20% tehonlisäyksen. Kannattaa selvittää asiat etukäteen katsastusaseman tai Trafin kanssa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020