W201 takapään / maavaran korottaminen
W201 takapään / maavaran korottaminen
Hei,
Minulla on MB190E, 1.8 bensa ruisku, vm. 1992. Miten saisin (jousilla) korotettua takapään maavaraa mahdollisimman paljon? Mielellään kuitenkin niin, ettei tarvitse muutoskatsastaa. Minulla on jousien alle korkeimmat (nro. 3) kumipalat. Renkaita en halua vaihtaa isompiin.
Sopiiko jonkun toisen mallin vahvemmat tai pidemmät jouset paikalle? Mistä näitä voi ostaa?
Kiitos avusta jo etukäteen.
Terveisin
Juha
Minulla on MB190E, 1.8 bensa ruisku, vm. 1992. Miten saisin (jousilla) korotettua takapään maavaraa mahdollisimman paljon? Mielellään kuitenkin niin, ettei tarvitse muutoskatsastaa. Minulla on jousien alle korkeimmat (nro. 3) kumipalat. Renkaita en halua vaihtaa isompiin.
Sopiiko jonkun toisen mallin vahvemmat tai pidemmät jouset paikalle? Mistä näitä voi ostaa?
Kiitos avusta jo etukäteen.
Terveisin
Juha
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
124 jousilla nousee riittävästi. Samalla ajo-ominaisuudet huononevat järkyttävästi, mutta sitähän ei tässä kysytty.
wiimax.fi
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Omassani on Motonetin vahvistetut W201-jouset nro 67-5062 ja niillä saa perän ryhdikkääksi ja pyörät pystysuoraan. Vastaa jousta, joka on ollut jäykkäperäisissä 16V-malleissa. Ei ole mielestäni liian jäykkä ajossa ja toimii normi-iskunvaimentajan kanssa ja ykkösen kumit riittävät.juhaMB190 kirjoitti:...Minulla on MB190E, 1.8 bensa ruisku, vm. 1992. Miten saisin (jousilla) korotettua takapään maavaraa mahdollisimman paljon? Mielellään kuitenkin niin, ettei tarvitse muutoskatsastaa. Minulla on jousien alle korkeimmat (nro. 3) kumipalat. Renkaita en halua vaihtaa isompiin.
Sopiiko jonkun toisen mallin vahvemmat tai pidemmät jouset paikalle? Mistä näitä voi ostaa?...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Jätkät laitelleet kahdet yläkumit päällekkäin..jos jousi ei halua investoida....aika viritys mutta toimii.
Hmm......voikohan laittaa yhden kumin ylös ja toisen alas?
Hmm......voikohan laittaa yhden kumin ylös ja toisen alas?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Jousen yläpää on suora ja alapäässä kierre menee yhteen asentoon tukivarren kuppiin eli alapäähän ei kannata laittaa kumeja.atlas kirjoitti:Jätkät laitelleet kahdet yläkumit päällekkäin..jos jousi ei halua investoida....aika viritys mutta toimii.
Hmm......voikohan laittaa yhden kumin ylös ja toisen alas?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Eiköhän W124:n jouset ole turhan jäykät kevyempään W201-koriin.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Kiitoksia taas nopeista vastauksista!
Ajattelin käydä hankemassa Merteilistä nämä W124 jouset:
http://merteil.fi/verkkokauppa/client/view/17286/6/8" onclick="window.open(this.href);return false;
Voinko käyttää tavallisia W201 iskunvaimentajia vai pitääkö ne olla myös jotain muuta mallia?
Terveisin
Juha
Ajattelin käydä hankemassa Merteilistä nämä W124 jouset:
http://merteil.fi/verkkokauppa/client/view/17286/6/8" onclick="window.open(this.href);return false;
Voinko käyttää tavallisia W201 iskunvaimentajia vai pitääkö ne olla myös jotain muuta mallia?
Terveisin
Juha
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Jos tuo 336 on vapaa pituus millimetreinä ja tuo kuva pitää paikkaansa kierrosluvun suhteen, niin takapää noussee yli kaksi tuumaa alkuperäiseen ehjään jouseen verrattuna. Joskushan näissä on alakierre katkennut ja sen takia perä alhaalla. Jousi on lisäksi noin 40% jäykempi kuin alkuperäinen, joten ulosjousto voi jäädä niukaksi.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Mikäli aiot käyttää autoa tieliikenteessä sitä ei kannata korottaa pelkästään jousilla juurikaan normaalikorkeudesta.
Linkkaamillasi vahvistetuilla 124 jousilla perä kyllä nousee niin paljon että saattaa iskareista loppua ulosjousto ... W210 etuiskareista löytynee pitempi vaihtoehto.
Linkkaamillasi vahvistetuilla 124 jousilla perä kyllä nousee niin paljon että saattaa iskareista loppua ulosjousto ... W210 etuiskareista löytynee pitempi vaihtoehto.
wiimax.fi
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Onkos sulla nyt madallettu vai vakio alusta?
Aiotko osallistua OFF-ROAD kisaan?
..ei hernettä nessuun.Menee nimittäin jonkin pisteen korotus ylitys kauheaksi ajaa ja lyhyillä iskareilla paukuttaa.
Paljonko nyt on lokarin kaaren ja renkaan rako?
Aiotko osallistua OFF-ROAD kisaan?

Paljonko nyt on lokarin kaaren ja renkaan rako?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Tervehdykset,
Autossa on monta muuta hommaa menossa samanaikaisesti joten tuli viivettä tähän vastaamiseen.
Auto on ihan tieliikennekäytössä Helsigissä. Kehäykkösellä ja keskustassa tulee ajettua valtaosa kilometreistä. Syksyisin tulee jonkin verran ajettua metsäteillä ja talvella Helsingin kadunvarsipysäköinti on huomattavasti helpompaa jos on vähän paremmin maavaraa. Katujen varsilta lumet voi olla huonosti auratut.
Ei tullut mitattua paljonko renkaan ja lokasuojan väliin jäi tilaa ja auto on ollut nyt kuukauden pukeilla.
Nyt on nuo Merteilin W124 jouset hankittu ja kolmosen kumit. Perustuiko tuo idea W210 etuiskareista tietoon tai kokemukseen? Eli sopivatko W210 etuiskarit varmasti W201 taakse ilman modausta ja onko pituus ja muut ominaisuudet sopivat?
Jos käytäntö osoittaa nuo jouset liian jäykiksi niin mitäköhän katsastusasemalla sanottaisiin jos jousen yläpäähän hitsaisi toisen samanlaisen peltikupin päälle? Sillä tavalla saisi nousemaan ja voisi käyttää pehmeämpiä vakiojousia.
Terveisin
Juha
Autossa on monta muuta hommaa menossa samanaikaisesti joten tuli viivettä tähän vastaamiseen.
Auto on ihan tieliikennekäytössä Helsigissä. Kehäykkösellä ja keskustassa tulee ajettua valtaosa kilometreistä. Syksyisin tulee jonkin verran ajettua metsäteillä ja talvella Helsingin kadunvarsipysäköinti on huomattavasti helpompaa jos on vähän paremmin maavaraa. Katujen varsilta lumet voi olla huonosti auratut.
Ei tullut mitattua paljonko renkaan ja lokasuojan väliin jäi tilaa ja auto on ollut nyt kuukauden pukeilla.
Nyt on nuo Merteilin W124 jouset hankittu ja kolmosen kumit. Perustuiko tuo idea W210 etuiskareista tietoon tai kokemukseen? Eli sopivatko W210 etuiskarit varmasti W201 taakse ilman modausta ja onko pituus ja muut ominaisuudet sopivat?
Jos käytäntö osoittaa nuo jouset liian jäykiksi niin mitäköhän katsastusasemalla sanottaisiin jos jousen yläpäähän hitsaisi toisen samanlaisen peltikupin päälle? Sillä tavalla saisi nousemaan ja voisi käyttää pehmeämpiä vakiojousia.
Terveisin
Juha
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
juhaMB190 kirjoitti:Tervehdykset,
Autossa on monta muuta hommaa menossa samanaikaisesti joten tuli viivettä tähän vastaamiseen.
Auto on ihan tieliikennekäytössä Helsigissä. Kehäykkösellä ja keskustassa tulee ajettua valtaosa kilometreistä. Syksyisin tulee jonkin verran ajettua metsäteillä ja talvella Helsingin kadunvarsipysäköinti on huomattavasti helpompaa jos on vähän paremmin maavaraa. Katujen varsilta lumet voi olla huonosti auratut.
Ei tullut mitattua paljonko renkaan ja lokasuojan väliin jäi tilaa ja auto on ollut nyt kuukauden pukeilla.
Nyt on nuo Merteilin W124 jouset hankittu ja kolmosen kumit. Perustuiko tuo idea W210 etuiskareista tietoon tai kokemukseen? Eli sopivatko W210 etuiskarit varmasti W201 taakse ilman modausta ja onko pituus ja muut ominaisuudet sopivat?
Jos käytäntö osoittaa nuo jouset liian jäykiksi niin mitäköhän katsastusasemalla sanottaisiin jos jousen yläpäähän hitsaisi toisen samanlaisen peltikupin päälle? Sillä tavalla saisi nousemaan ja voisi käyttää pehmeämpiä vakiojousia.
Terveisin
Juha
Mielenkiinnosta hankkeeseen, laitahan joskus pari sivuprofiilikuvaa valmiista autosta.
w210 270cdi -00
w201 2.0 -90
w201 2.0 -90
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Ei perustunut. Molempien päiden kiinnitys on samanlainen, alapäästä tosin pitää mitata helan pituus onko sopiva. Sen muuttaminen ei ole vaikeaa.Perustuiko tuo idea W210 etuiskareista tietoon tai kokemukseen? Eli sopivatko W210 etuiskarit varmasti W201 taakse ilman modausta ja onko pituus ja muut ominaisuudet sopivat?
Oikeaa pituuttahan tässä juuri haetaan, eli pitäisi mittaamalla selvittää onko iskari oikealla "toiminta-alueella" huomattavasti korotetun perän yhteydessä. Alkuperäinen iskari ei ole.
Ominaisuudet muuten kyllä sopivat riittävän hyvin. W210 takaiskari on jonkin verran W210 etuiskaria lyhyempi joten se on toinen vaihtoehto...
wiimax.fi
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
Tässä kuva valmiista autosta.
Autossa on
- edessä ja takana on korkeimmat jousenaluskumit sekä ihan tavalliset iskunvaimentimet
- edessä jäykät Merteilin 6 sylinterisen W201 jouset
- takana Motonetin W124 jouset
Auto on mielestäni ihan ok ajaa (myös moottoritie nopeuksissa) eikä tunnu mitenkään kivireeltä. Suosittelen näitä muutoksia jos arvostaa parempaa maavaraa.
Autossa on
- edessä ja takana on korkeimmat jousenaluskumit sekä ihan tavalliset iskunvaimentimet
- edessä jäykät Merteilin 6 sylinterisen W201 jouset
- takana Motonetin W124 jouset
Auto on mielestäni ihan ok ajaa (myös moottoritie nopeuksissa) eikä tunnu mitenkään kivireeltä. Suosittelen näitä muutoksia jos arvostaa parempaa maavaraa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W201 takapään / maavaran korottaminen
hienoksi sitä ei kyllä voi sanoa mut jos kerran varaa tarttet niin kyl toi ihan ok ratkaisu asiaan on, mahtaakoha takana camber-kulma mennä plussan puolelle 

Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5