W212 E350 T CDI "projekti"

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
K70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma 23.10.2006 09:42
Paikkakunta: Vantaa

W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja K70 »

En tiedä, tuleeko tästä mikään projekti, mutta saattaa olla että jotain tulee tehtyä, kun edellisenkin kanssa tuli räpellettyä.
Ja kun ei täällä tunnu kauheasti olevan vielä tämän korimallin tarinoita.
Edellinen rakennelma oli 535d Bemari, josta löytyy juttua btcf:n puolelta.

Tämmönen siis tuli haettua viime viikolla Saksasta. Auto on vm.-11 ja mittarissa tällä hetkellä vajaa 43tkm.
Rekisteriotteessa auton malli on E 300 CDI, mutta datakortissa ja Vehonkin tiedoissa auto on E 350 CDI. Johtunee Mersun mallipolitiikan muutoksesta, että E350 on vain nelivetoisissa. Ja mä en tiedä, onko niissä jotain uudempaa tekniikkaa???

Kiitoksia nimim. DBFI:lle nopeista vastauksista yksityisviesteihin ennen auton hankintaa, mm. auton varusteluettelosta.

Auto on ollut Saksassa yhdellä omistajalla, joku korkeakoulu.

Ensimmäinen hankinta oli talvirenkaat, kun auton laivasta kesärenkailla perjantaina ulos ajoin. Ja Vehosta hain myös ohjekirjan ja Comandin kirjan, kun netistä tulostettuna rupesi tulemaan aika paksua nippua paperia, niin piti keskeyttää tulostus :D
Tänään piti laittaa tilaukseen jo pcmcia-sovitin ja sd-kortti, että saa musaa, jota Harman/Kardonit tuntuu puskevan kohtuullisella voimalla.
Kesäksi autoon on hakusessa 20" rengassetti ja sitä myötä myös airmaticia on varmasti säädeltävä lähemmäs maata.
Muita suunnitelmia en ole vielä ehtinyt kauheasti suunnitella. Ikkunalistat tosin taidan teipata/dipata mustiksi. Kylkien ja puskureiden kromilistojen muutokset vaatii sitten hieman enemmän harkintaa, mutta eiköhän niillekin jotain keksitä, kun ei tuo kromi ole oikein omaan makuun.

Tällä kokemuksella auto on aivan pirun hyvä ja vakaa ajettava. Eli huoletta voi pilata ajo-ominaisuuksia isoilla vanteilla ja vieläkin pysyy hyvänä :)
Kulkupuolikin on ihan kohdillaan, vaikka yllätyin keskiviikko-iltana baanalla, kun ajoin pimeässä 180km/h, niin Passatit roikkui perässä odottaen, että pappa siirtyy sivuun. Reilu kaksisataa testasin, eikä se kyllä nykyautoissa tunnu miltään vauhdilta.

Ja tässä listaus, millaisena tehdäs on auton pihalle puskenut:

Datacard
Identification number: xxxx
Chassis
Sales designation: E 350 CDI
Order number: 0 1 214 26053
Delivery date: 08 06 2011
Paint code 1: 963U INDIUM GRAY METALLIC FINISH
Equipment: 201A LEATHER - BLACK/ANTHRACITE
Engine no.: 642850 41 157064
Transmission: 722902 03 426624
Engine
Engine no.: 642850 41 157064
Major assembly variant: A 642 010 47 04
SA code
051 AEJ 10/2
068 MODIFICATION YEAR 11/0 SCALE 2
108 CONTROL CODE MARKETING
1U2 SNOW GRID
200A LEATHER
201A LEATHER - BLACK/ANTHRACITE
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
229L GERMANY
230 PARKING GUIDANCE
240 LED DAYTIME RUNNING LIGHTS
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
255B MB MOBILO WITH DSB AND GGD
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
279 ELECTRONIC GEAR RANGE SELECTION
287 THROUGH-LOADING FEATURE
291 PELVIS AIRBAG (PELVISBAG)
294 KNEE AIRBAG
297 SUN BLIND IN REAR DOORS LH AND RH
298 SIDEBAGS IN REAR WITH BELT FORCE LIMITER
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
302B HEAD UNIT LANGUAGE - GERMAN
332B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - GERMAN
386 MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS)
409 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT AND RIGHT
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
428 STEERING WHEEL SHIFT BUTTONS/GEARSHIFT PADDLES
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
489 AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
543 SUN VISOR WITH ADDITIONAL FUNCTION
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
58U ROOF INTERIOR TRIM GRAY FABRIC
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
608 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH (IHC)
619 CORNERING ILLUMINATION
622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC
670 RESIDUAL ENGINE HEAT UTILIZATION (MRA)
736 WOOD DESIGN ASH-TREE BLACK
801 YOM 10/1
810 SOUND SYSTEM
81P COMAND WITH NAVIGATION UPDATE
840 DARK TINTED GLASS
872 REAR SEAT BENCH HEATING LEFT UND RIGHT
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
928 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 5 TECHNOLOGY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
963U INDIUM GRAY METALLIC FINISH
967 COC PAPER EURO 5 TECH. W. REGISTRAT .CERT. PART 2
A21 SHIFT BY WIRE
A22 NEW CONVERTER GENERATION
A24 JOINT FLANGE, 4-ARM 120
A35 SOFTWARE 1
A36 TORQUE CONVERTER HOUSING AGA
A49 CONVERTER WITH 3 FRICTION DISKS
A52 R- VALVE BODY ASSEMBLY WITH VGS 3
A89 REDUCED-FRICTION
J1A NAT2 WITH OPTIMIZED DSM
J52 ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT
J82 FULL-LOAD VENTILATION OM668
K10 SOFTWARE CONTROL FOR STATIC CURVE ILLUMINATION
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 STEUERCODE FUER SERVICEINTERVALL 25000 KM
M019 SERVICE REPOSITIONED
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
P09 SUN PROTECTION PACKAGE
R01 SUMMER TIRES
R11 17" LT ALLOY WHEEL 5 DOUBLE-SPOKE DESIGN ALL-ROUND
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD
U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN
V73 SPEED- + LOADINDEX 99Y XL

Kuvia voin laittaa, kunhan jossain välissä ehtii.

Osaako joku sanoa, saako Comandiin tökättyä suoraan jonkun piuhan, jolla saisi iLuurin kytkettyä niin, että voisi Spotifyä kuunnella ja samalla tietty voisi luuri latautua, vai toimiiko bluetoothilla?
Ja huomasin, että ainakaan Lumia 900:n kanssa auto ei mene naimisiin, eli eivät löytäneet bluetoothilla toisiaan.
S212 E350CDI
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1958
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja tony »

Hieno peli ja tosiaan kuvia kehiin kuhan kerkeet !!!
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
K70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma 23.10.2006 09:42
Paikkakunta: Vantaa

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja K70 »

Eilen ehdin pikaisesti tutkimaan puhelimen ja auton yhteiseloa ja sain sittenkin Lumian yhdistymään bt:lla auton kanssa. Ja hienosti soi puhelimen oma musiikkivalikko, sekä Spotify. Ja myös puhelinluettelo siirtyi nätisti ja puhelutkin onnistui.
Eli eiköhän nuo toimine sitten iLuurillakin. Sen ehdin testaamaan vasta tuonnempana.

Samalla kun autoa tongin, sattui kyynärnojan sisältä jäämään käteen muovipalanen, jonka sisältä havaitsin piuhoja. Eli kyseessä lienee liitäntä puhelintelinettä, tai esim. iPodia varten???
Liittimessä näytti olevan myös koksi, niin ilmeisesti sen kautta sitten käyttää auton ulkopuolista antennia.
Täytyy marmorilta kysellä, saako tuohon jotain piuhoja, kun autosta ei sellaisia löytynyt mistään.

Ja kuuntelin myös Harman/Kardonin testilevyn, sekä katselin pätkän Mission Impossible-leffaa autossa ja täytyy kyllä ihmetellä, että täällä joku kyseli lisäbassojen perään tuohon H/K-systeemiin. Omien puukorvien kokemus oli kyllä aika järisyttävä monikanavaäänen kanssa.
S212 E350CDI
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Onnittelut täältäkin uudelle kulkupelille.
Olen itsekkin katsellut samanmallista autoa tuolta saksanmaalta.

Missä lukemissa veron määrä on tällaisessa autossa?noin.
Mitkä kaikki tekijät vaikuttaa veron määrään?

Onko sillä suurta tai mitään merkitystä mitä on itse autosta maksanut saksassa?
Laita kuvia ,myös auton sisältä kun niissä on isoja eroja ja kerro kokemuksia autosta.
Näin saadaan hyvää käytännön tietoa,vaikkakin on vain yksi näkemys,mutta kuitenkin hieno juttu.
Avatar
thenq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: La 11.06.2011 23:20
Paikkakunta: Kpo

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja thenq »

Millainen tuo harman/kardon testilevy on? En ole moisesta aikaisemmin kuullut.

Kuitenkin, vaikuttaa mielenkiintoiselta peliltä joten jäädään odottelemaan kuvia ja kokemuksia :)
Avatar
K70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma 23.10.2006 09:42
Paikkakunta: Vantaa

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja K70 »

Eilen illalla sain kiireessä huuhdeltua saksan pölyt pinnasta vihdoin pois. Pikainen kännyräpsy, kun ei parempaa iltamyöhällä ehtinyt. Otetaan paremmat kuvat sitten aurinkoisemmilla keleillä :) Anopinkin heitin jo katolle odottelemaan lomaa.

Kuva
Missä lukemissa veron määrä on tällaisessa autossa?noin.
Mitkä kaikki tekijät vaikuttaa veron määrään?

Onko sillä suurta tai mitään merkitystä mitä on itse autosta maksanut saksassa?
Verot on vielä hämärän peitossa. Täytyy rauhassa odotella, mitä suuressa viisaudessaan päättävät.
Kaikki autossa vaikuttaa veron määrään, kilsat, varusteet, päästöt...hinta ei kai vaikuta, vaan katsovat myyntihintojen perusteella sen.
Millainen tuo harman/kardon testilevy on? En ole moisesta aikaisemmin kuullut.
Se on ilmeisesti uutena auton mukana tullut levy, jossa on erilaisia monikanavaisia äänitteitä, mm. helikopterin lentoa ympäri autoa, metroasemaa, kävelyä kaupungilla ympäristömeluineen, yms. ja joku kymmenkunta eri musiikkityylin biisiä, oopperasta jazziin ja rockiin.

Ja kun vieläkään en ole ehtinyt kunnolla perehtymään kaikkiin toimintoihin, niin kysympä täältä, jos joku tietäisi...
muistipenkit. Ei kai ole mahdollista, ettei penkit säädy, kun kaukosäätimellä avaa auton ovet?
S212 E350CDI
Avatar
K70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma 23.10.2006 09:42
Paikkakunta: Vantaa

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja K70 »

Viikonloppuna tuli hikoiltua tallissa ja sain auton vihdoin myllytettyä ja pinnoitettua CQuartzUK:lla.
Viime viikolla tuli myös tilatut vanteet. Nekin pinnoitin samaisella aineella jo loppuviikosta. Eilen sitten pyöräytin kiekot alle ja tollanen siitä tuli...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt rupesi auto sitten huutamaan kovasti Airmaticin säätöä, mutta CDI203 tuntuu olevan vaikea tavoittaa, että saisi asiasta sovittua. Toivottavasti pian saisi tuon kulkemaan sellaisella korkeudella, että ei olisi ihan Dakar-malli.

Katsotaan, jos ehtisi lähiaikoina vielä tekemään jotain muutakin, ettei ihan jokainen kadunkulkija olisi käsipystyä heiluttelemassa.
S212 E350CDI
Avatar
K70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma 23.10.2006 09:42
Paikkakunta: Vantaa

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja K70 »

Pientä päivitystä tähänkin kippoon.

Eilen sain asennettua vetokoukun autoon.
On ollut pitkän aikaa olo kuin kädettömällä, kun ei ole ollut mahdollisuutta vetää kärryä tarvittaessa.
No nyt saa kiskoa.

Koukun sähkösarjoineen tilasin briteistä PF Jonesilta.
Tilauksen tein viime torstaina 18.7. ja kuriiri toi paketin keskiviikkona 24.7., eli nopea oli toimitus. Ei voi kuin kehua toimintaa.

Koukku on Westfalian irroitettava ja sähkösarja on auton mallikohtainen sarja 13-piikkisenä.

Koukun asennus on varsin mutkaton toimenpide ja muutama seikka huomioitavaksi, jos joku ryhtyy samaan askareeseen...
Pääosin homma etenee koukun mukana tulleiden autokohtaisten asennusohjeiden mukaisesti.
Hankalin osuus on takapuskurin irroitus. Muutama asia tuli eteen, joista ei ohjeissa ollut mainintaa.

Ikävimmät on kolme muovimutteria molemmilla sivuilla, jotka on varsin hankalasti tavoitettavissa. Mutterit pitää puskurin lokasuojassa ja sijaitsevat siis puskurin yläreunassa ja niihin pääsee käsiksi kaposesta puskurin ja pakoputken lämpösuojan välistä. Suojalasit ei ole yhtään liioiteltu varustus tässä hommassa, kun auton alla makaa ja kaikki kerääntynyt muhju tippuu naamalle. Mutterien irroitusta varten tarvii noin puolimetrisen jatkovarren. Itsellä oli nippu jatkoja ja välissä vielä taipuisa jatko, joka helpotti hommaa.

Toinen ylläri oli puskurin kaksi kiinnikettä auton takana, joiden mutterit löytyy takakontin kynnyksen alta. Mutterit on hyvin näkyvissä, mutta niiden ruuvi on reilu 10cm pitkä. Hetken mietin jo, missä pääsen hitsaamaan hylsyyn jatkoputken, että mutteriin yltaisi hylsyllä. Viitisen minuuttia tallia kierreltyäni tuli mieleen epätoivoinen kokeilu. Perinteinen vihreä puutarhan vesiletku. Testasin 10mm hylsyä sen sisään, mutta oli hieman löysä. Apuun tuli...mikäs muukaan kuin roudarinteippi :D . Teippiä pari kierrosta hylsyn päälle ja hylsy vesiputken (n.15cm pitkä pätkä) sisään. Toiseen päähän putkea 11mm hylsy, että sai räikän kiinni. Tällä viritelmällä mutterit aukesivatkin vaivattomasti :thumbup:

Muuten homma meni varsin kivuttomasti, eikä koukun kanta näy ollenkaan puskurin takaa ja sähköäpistokkeestakin ylöskäännettynä vajaa sentin siivu. Tuo taas ei haittaa lainkaan, kun 212:ssa näkyy muutenkin puskurin alla musta muovi, jolla suojattu kontin pohja. Ja puskuria ei siis tarvinnut silputa lainkaan.

Voin suositella omaa harrastuneisuutta tässä hommassa, kun vertaili valmiiksi asennettujen koukkujen hintoja, joista yllätysyllätys marmoritiski iski pöytään parhaimman vedätyksen, 2100€ (+ mahdollisesti tarvittava isompi flekti 1000€, jota ei 6-koneisessa tosin tarvi) :shock:
S212 E350CDI
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

K70 kirjoitti:Viikonloppuna tuli hikoiltua tallissa ja sain auton vihdoin myllytettyä ja pinnoitettua CQuartzUK:lla.
Viime viikolla tuli myös tilatut vanteet. Nekin pinnoitin samaisella aineella jo loppuviikosta. Eilen sitten pyöräytin kiekot alle ja tollanen siitä tuli...

[ http://i291.photobucket.com/albums/ll314/K70_photos/S212/_MG_7402.jpg ]

[ http://i291.photobucket.com/albums/ll314/K70_photos/S212/_MG_7405.jpg?t=1370249042 ]

[ http://i291.photobucket.com/albums/ll314/K70_photos/S212/_MG_7406.jpg?t=1370248941 ]

[ http://i291.photobucket.com/albums/ll314/K70_photos/S212/_MG_7407.jpg ]

[ http://i291.photobucket.com/albums/ll314/K70_photos/S212/_MG_7408.jpg?t=1370248870 ]

Nyt rupesi auto sitten huutamaan kovasti Airmaticin säätöä, mutta CDI203 tuntuu olevan vaikea tavoittaa, että saisi asiasta sovittua. Toivottavasti pian saisi tuon kulkemaan sellaisella korkeudella, että ei olisi ihan Dakar-malli.

Katsotaan, jos ehtisi lähiaikoina vielä tekemään jotain muutakin, ettei ihan jokainen kadunkulkija olisi käsipystyä heiluttelemassa.

Paljonko vanteen ET kiinnostaisi? Korkeushan näyttää ihan hyvältä! Varusteet ei vaikuta veron määrään nykyisin mitään!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
K70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 410
Liittynyt: Ma 23.10.2006 09:42
Paikkakunta: Vantaa

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja K70 »

jussilampi kirjoitti:Paljonko vanteen ET kiinnostaisi?
Tämmönen jäänyt huomaamatta...
vanteiden speksit on: edessä 8,5x20 ET45, takana 10x20 ET42.
S212 E350CDI
Jimi2011
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 16.11.2013 14:58

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja Jimi2011 »

Vetokoukku olisi tarkoitus asentaa 2011 mallin 220 CDI farkkuun. Takavalot pitää ilmeisesti irroittaa ennen puskurin irroittamista? Milläs ne on kiinni? Entäs takakontin kynnys, neljän torxin irroittamisen jälkeen ovat vielä kiinni jollakin?

....... Ja viisi tuntia myöhemmin...

Löytyihän ne takavalojen kiinnitysmutterit, 3 kpl takakontista päin. Kynnys oli kiinni allaolevassa muovissa kakspuoleisella teipillä, lähti kun uskalsi vähän repäistä. Puskurin irroituksessa sivuissa olevat takimmaiset mutterit oli kaikkein vaikeimmat. Muttereita on siis kolme kummallakin puolella. Mutta koukku on nyt paikoillaan, sähkötyöt ja puskurin takaisin laittaminen jää huomiselle. Vaikka harrastelijalla menee aikaa tuumaillessa, niin vielä tuosta kaljarahat tienaa. Thulen alletaittuva koukku merkkikohtaisella sähkösarjalla maksoi Saksasta tilattuna reilu 500 €, ja paikallinen merkkiliike olisi halunnut alletaittuvasta 2500 €...
Avatar
gemssy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Su 25.10.2009 16:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: W212 E350 T CDI "projekti"

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Mulla takakynnyksessä ei ollut teippiä, vaan takareunassa olevat kielekkeet tulee muovin alle ja ruuvit etureunassa. Puskurin takapultit tosiaan vaativat toosi pitkän hylsyn. Onneksi oli vielä Ladan työkalusarja tallessa...:) Koukku on Thulen ja aika helppo asentaa muuten, mutta sähkösarjan ohjeessa ei ollut suomea kuin etusivulla oleva "asennusohje". En tohtinut väylä-kaapelia liitellä ennenkuin saan jostain paremmat ohjeet...
Olisko kellään apuja asiaan? Pitääkö käyttää piuhan päässä kytkennän jälkeen...?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
Vastaa Viestiin