VNT ahtimen ohjaus
VNT ahtimen ohjaus
Olen tässä siirtymässä Volvosta Mersuun ja tutustun tekniikkaan nyt aluksi kaverin Vianon kautta.
Viano 2.2 dsl on 2009, ajettu reilut 100 tkm. Ongelma on luultavimmin se, että auton edellinen omistaja oli papparainen, joka ajoi päivästä toiseen erittäin hiljaa ja varovasti. Mm. hiukkasloukku oli aivan tukossa.
Nyt VNT oikuttelee, paineet menee välillä yli katon ja linkutukseen.
Turbo ei taatusti ole kulunut, vaan ennemminkin jumissa. Osan irtisaaminen pöydälle on tietääkseni aika akrobatiaa vaativa laji kun tilaa ei juuri ole.
Voisiko joku vähän neuvoa, miten mersussa VNT.n ohjaus menee, voiko jokin muu osa olla huonossa hapessa tai liitin hapettunut?
Mitä tässä kannattaisi tehdä, peukalot ei ole keskellä kämmentä ja autoista kokemusta > 30 vuotta.
Volvossa (D5) on ohjausventtiili, jonka puhdistus auttaa monesti. Miten mersussa?
Viano 2.2 dsl on 2009, ajettu reilut 100 tkm. Ongelma on luultavimmin se, että auton edellinen omistaja oli papparainen, joka ajoi päivästä toiseen erittäin hiljaa ja varovasti. Mm. hiukkasloukku oli aivan tukossa.
Nyt VNT oikuttelee, paineet menee välillä yli katon ja linkutukseen.
Turbo ei taatusti ole kulunut, vaan ennemminkin jumissa. Osan irtisaaminen pöydälle on tietääkseni aika akrobatiaa vaativa laji kun tilaa ei juuri ole.
Voisiko joku vähän neuvoa, miten mersussa VNT.n ohjaus menee, voiko jokin muu osa olla huonossa hapessa tai liitin hapettunut?
Mitä tässä kannattaisi tehdä, peukalot ei ole keskellä kämmentä ja autoista kokemusta > 30 vuotta.
Volvossa (D5) on ohjausventtiili, jonka puhdistus auttaa monesti. Miten mersussa?
Re: VNT ahtimen ohjaus
Jos siinä on Garrettin turbo Hellan sähköisellä ohjauslaitteella, vika voi olla siinä ohjauksessa.Jorma_L kirjoitti:Olen tässä siirtymässä Volvosta Mersuun ja tutustun tekniikkaan nyt aluksi kaverin Vianon kautta.
Viano 2.2 dsl on 2009, ajettu reilut 100 tkm. Ongelma on luultavimmin se, että auton edellinen omistaja oli papparainen, joka ajoi päivästä toiseen erittäin hiljaa ja varovasti. Mm. hiukkasloukku oli aivan tukossa.
Nyt VNT oikuttelee, paineet menee välillä yli katon ja linkutukseen.
Turbo ei taatusti ole kulunut, vaan ennemminkin jumissa. Osan irtisaaminen pöydälle on tietääkseni aika akrobatiaa vaativa laji kun tilaa ei juuri ole.
Voisiko joku vähän neuvoa, miten mersussa VNT.n ohjaus menee, voiko jokin muu osa olla huonossa hapessa tai liitin hapettunut?
Mitä tässä kannattaisi tehdä, peukalot ei ole keskellä kämmentä ja autoista kokemusta > 30 vuotta.
Volvossa (D5) on ohjausventtiili, jonka puhdistus auttaa monesti. Miten mersussa?
Vikakoodi tulee silloin siis ahtopaineen säätimestä, se on se musta ohjausmoottori turbon kyljessä.
Lue vikakoodit.
Säädintä ei saa erikseen, pitäisi vaihtaa koko turbo. Minä saattaisin kyetä korjaamaan säätimen,
pitäisi tarkistaa se ensin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: VNT ahtimen ohjaus
Etsi jostain ohjeet turbon puhdistukseen, sinne laitettiin pakopesään mr musclea ym. Kunnon karstanpolttokin saattais auttaa, vähän hankalaa talvella.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: VNT ahtimen ohjaus
Olen aiemmin tutustunut tähän puhdistukseen, valmistajahan ei ole siitä kovin innostunut, mutta ei se haittaa. Suurin ongelma on kuitenkin turbon saaminen pois konehuoneesta, ilman massiivista muiden osien poistamista.S202 kirjoitti:Etsi jostain ohjeet turbon puhdistukseen, sinne laitettiin pakopesään mr musclea ym. Kunnon karstanpolttokin saattais auttaa, vähän hankalaa talvella.
Puhuin asiasta uudestaan kaverini kanssa, Vianon vuosimalli on 2006, ei 2009. Vaikuttaako ikä mihinkään?
Ensimmäinen toimenpide jolla asiaa yritettiin parantaa oli DPF poisto ja uudelleenohjelmointi. Eivät saaneet pajalla penkitettyä vaikka yrittivät pari tuntia, turbon säädöt ei totellu riittävästi.
Ajonaikaista "karstanpoistoa" on tehty. Auto oli ajossa jo viime kesänä.
- Jorma
Re: VNT ahtimen ohjaus
.
No
Se "vika" onsiinä ohjelmassa, tai oikeastaan siinä, että viton/vianon ohjelmassa ahtimen ohjaus on toteutettu kurjasti ja vaikka ahdin itsessään (IHI) on todella hyvä, niin alipainetoimisenasen säätäminen lastutettuna on aika homma, jos vielä kunnolla vetoja laittaa, hiukkaspöntön poisto ja tod. näk. suutinkartan roplaaminen vaikeuttaa tilannetta edelleen.
Ahtopaineen hurjankin piikkailun saa kyllä kuriin,vaatii yleensä pari- kolme versiota.
No
Se "vika" onsiinä ohjelmassa, tai oikeastaan siinä, että viton/vianon ohjelmassa ahtimen ohjaus on toteutettu kurjasti ja vaikka ahdin itsessään (IHI) on todella hyvä, niin alipainetoimisenasen säätäminen lastutettuna on aika homma, jos vielä kunnolla vetoja laittaa, hiukkaspöntön poisto ja tod. näk. suutinkartan roplaaminen vaikeuttaa tilannetta edelleen.
Ahtopaineen hurjankin piikkailun saa kyllä kuriin,vaatii yleensä pari- kolme versiota.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: VNT ahtimen ohjaus
Tähän vielä, että jossain joku arvioi, että EGR tukkiminen vaikuttaisi haitallisesti turbon toimintaan. Mielipidettä tästä?
Juttua EGR tukkimisesta ja raitisilmaventtiilistä on pilvin pimein, muttei juuri muutaman vuoden vanhasta Vito/Viano yksilöstä.
Viitsisikö joku kerrata tähän helpoimman paikan mihin saisi sokean laippaan vai pitäisikö EGR ohjaus vain poistaa (letku irti). Raitisilmaventtiilistä läppä pois?
Konehuone on ahdas ja joku fiksu on varmaan keksinyt pyörän jo kertaalleen?
Juttua EGR tukkimisesta ja raitisilmaventtiilistä on pilvin pimein, muttei juuri muutaman vuoden vanhasta Vito/Viano yksilöstä.
Viitsisikö joku kerrata tähän helpoimman paikan mihin saisi sokean laippaan vai pitäisikö EGR ohjaus vain poistaa (letku irti). Raitisilmaventtiilistä läppä pois?
Konehuone on ahdas ja joku fiksu on varmaan keksinyt pyörän jo kertaalleen?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: VNT ahtimen ohjaus
EGR systeemin poistosta ei ole haittaa kunhan sen tekee kunnolla ohjelmastaJorma_L kirjoitti:Tähän vielä, että jossain joku arvioi, että EGR tukkiminen vaikuttaisi haitallisesti turbon toimintaan. Mielipidettä tästä?
Juttua EGR tukkimisesta ja raitisilmaventtiilistä on pilvin pimein, muttei juuri muutaman vuoden vanhasta Vito/Viano yksilöstä.
Viitsisikö joku kerrata tähän helpoimman paikan mihin saisi sokean laippaan vai pitäisikö EGR ohjaus vain poistaa (letku irti). Raitisilmaventtiilistä läppä pois?
Konehuone on ahdas ja joku fiksu on varmaan keksinyt pyörän jo kertaalleen?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: VNT ahtimen ohjaus
Tässä kohden mentiin metsään...Jorma_L kirjoitti:Olen aiemmin tutustunut tähän puhdistukseen, valmistajahan ei ole siitä kovin innostunut, mutta ei se haittaa. Suurin ongelma on kuitenkin turbon saaminen pois konehuoneesta, ilman massiivista muiden osien poistamista.S202 kirjoitti:Etsi jostain ohjeet turbon puhdistukseen, sinne laitettiin pakopesään mr musclea ym. Kunnon karstanpolttokin saattais auttaa, vähän hankalaa talvella.
Puhuin asiasta uudestaan kaverini kanssa, Vianon vuosimalli on 2006, ei 2009. Vaikuttaako ikä mihinkään?
Ensimmäinen toimenpide jolla asiaa yritettiin parantaa oli DPF poisto ja uudelleenohjelmointi. Eivät saaneet pajalla penkitettyä vaikka yrittivät pari tuntia, turbon säädöt ei totellu riittävästi.
Ajonaikaista "karstanpoistoa" on tehty. Auto oli ajossa jo viime kesänä.
- Jorma
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: VNT ahtimen ohjaus
Kerro tarkemmin..
Siis DPF oli tukossa kun edellinen omistaja oli ajanut melko hissukseen eli regenerointi ei ollut oikein toiminut tai onnistunut. Heitti vikaa vaikka kuinka yritti polttaa uudella omistajalla. No vaihtoehtona olisi ollut tietysti hankkia uusi DPF. Nyt siinä on toisen DPF:n pelkät kuoret. Ehkä VNT:n suora korjaustoimenpide ei olekaan DPF poisto, on tukkeutuneella DPF:llä jokin merkitys auton kulkuun ja toistuviin regenerointi-yrityksiin (jolloin kulutus nousi aina noin 10L/100km). Softa tietysti piti päivittää kun DPF:ää ei enää ollut.
Jos palaan tuohon Volvo-teemaan, josta enemmän kokemusta. Tukittu EGR tarkoittaa pelkkää laippaa jolla estetään pakukaasujen pääsy imusarjaan. Mitään raitisilmaventtiiliä ei ole.
Lastutettuna ei herjaa mitään, EGR vikakoodin näkee koodeista.
Mersu on tässäkin näköjään tehnyt paljon hienomman systeemin, mutta lievästi monimutkaisen ja Vianon kuoriin ahdettuna melkoisen hankalasti lähestyttävän.
Siis DPF oli tukossa kun edellinen omistaja oli ajanut melko hissukseen eli regenerointi ei ollut oikein toiminut tai onnistunut. Heitti vikaa vaikka kuinka yritti polttaa uudella omistajalla. No vaihtoehtona olisi ollut tietysti hankkia uusi DPF. Nyt siinä on toisen DPF:n pelkät kuoret. Ehkä VNT:n suora korjaustoimenpide ei olekaan DPF poisto, on tukkeutuneella DPF:llä jokin merkitys auton kulkuun ja toistuviin regenerointi-yrityksiin (jolloin kulutus nousi aina noin 10L/100km). Softa tietysti piti päivittää kun DPF:ää ei enää ollut.
Jos palaan tuohon Volvo-teemaan, josta enemmän kokemusta. Tukittu EGR tarkoittaa pelkkää laippaa jolla estetään pakukaasujen pääsy imusarjaan. Mitään raitisilmaventtiiliä ei ole.
Lastutettuna ei herjaa mitään, EGR vikakoodin näkee koodeista.
Mersu on tässäkin näköjään tehnyt paljon hienomman systeemin, mutta lievästi monimutkaisen ja Vianon kuoriin ahdettuna melkoisen hankalasti lähestyttävän.