Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Team Ahma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 15.06.2006 12:51

Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja Team Ahma »

Jostakin luin, että sytytyshäiriö voi aiheuttaa ASR -valon syttymisen ja sen seurauksena moottorin menemisen vikatilaan eli ajaminen on aika tuskallista; ei reagoi hyvin kaasuun, automaatti vaihtaa vain kaasua nostettaessa yms.

Päätin tarkistaa tulpat, koska ASR -valo syttyy pakkaskelillä kun auton käynistää ja sammuu uudelleen käynnistyksen yhteydessä vasta kun moottori on lämmennyt noin 15 kilometrin maantieajon jälkeen. Tulppia vaihtaessani huomasin, että tulpan reijät olivat kirjaimellisesti täynnä öljyä ! Vaihdoin tulpat ja kuivasin öljyn mahdollisimman hyvin. ASR -valo ongelma hävisi (lähes) täysin.

600 kilometrin ajon jälkeen sama ongelma ! Ei muuta kuin tulpanreikien tarkastus ja samalopputulos: tulpanreijät öljyssä. Öljyn kuivaus ja ASR -valo ongelma hävisi jälleen (lähes) täysin.

Osaisiko joku kertoa miksi tulpanreikiin menee öljyä ? Kansiremontti edessä ? Vai selviääkö ventiilikopan tiivisteen vaihdolla ? Aiheuttakohan öljy todellakin ASR -valon syttymisen ja vikatilaan menon ?

Kyseessä siis W124 320 -93 Mersu.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Koneesi lienee M104.992 joten sen rakenne on venttiilikopan osalta(kin) hyvin samantapainen kuin M111. Omassani neloskoneessa oli vastaava öljyvuoto kuin sinulla. Syynä on sytytystulppasyvennyksen ympärillä, venttiilikopan sisäpuolella olevien tiivisteiden vuotaminen. Edessä venttiilikopan irroitus ja "stefamaisten" tiivisteiden vaihto. Samalla kannattaa vaihtaa ventiilikopan tiiviste ellei sitä ole hiljattain vaihdettu. KL-varaosista otin suoraan yläkerran tiivistesarjan, jossa oli sekä "tulpantiivisteet" sekä venttiilikopan tiiviste. Tulpan rinkulat oli itselläni "patinoitinut" koppaan aika tiukkaan. Saa olla tarkkana, ettei ruhmi meisselillä tiivistyspintoja. Asennettaessa eivät menneet suosiolla paikoilleen. WIS antaa tiivisteiden asennukseen erikoistyökalun, mutta sitä kun ei ollut, piti "sorvata" oma. Tein juuri tiivisteen ulkokehän kokoisen painintyökalun, jolla nakuttelin tiivisteet alulle. Loppu piti varovasti nakutella tuurnalla metallikehäisen tiivisteen ulkokehältä ja varoa samalla, ettei tuurna lipeä kumille jolloin tiiviste olisi varmasti entinen. Jouduin vielä sipaisemaan santapaperilla venttiilikopan tiivistepinnat puhtaiksi ja hieman vielä hiomaan tiivisteen ulkokehältäkin pois, koska tönärillä mitattuna ahdistussovitetta oli neljä kymmenystä :o . Ei mennyt paikoilleen vaikka uunitin venttiilikoppaa (vaimon iloksi) ja pakastin tiivisteitä. Ei varmasti olisi mennyt alkuperäiselläkään painintyökalulla paikoilleen siten, että alumiinivaluiset venttiilikopan reunat olisi säilyny ehjinä. Jotain hämminkiä siis oli tiivisteiden halkaisijassa vaikka sarja oli Elring.

Tulpan reikiin ensin suihkaus rasvanpoistajaa ja perään paineilmaa rätin ja käden välistä ettei ruisku ympäri konehuonetta. Tulpanhattuihin kanssa sama. Kulkee sähkö sinne minne pitää. :!:

Öljy tulee tulpanhattujen ympärillä olevan putken ja mustan tiivisteen välistä:
https://www.dropbox.com/s/iynpa6s02jua0zq/IMG_8807.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiivisteet venttiilikopan sisällä:
https://www.dropbox.com/s/dp4nb55b9bhymmz/IMG_8812.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiivistepinnat ennen hiomista ja puhdistusta:
https://www.dropbox.com/s/9tlxsvul8u0doke/IMG_8838.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Syvennys ennen tiivisteiden vaihtoa:
https://www.dropbox.com/s/xpac0mur3jsix8w/IMG_8818.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sama monttu kuivasta sylinteristä:
https://www.dropbox.com/s/ybh619mc499pitt/IMG_8819.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

En jaksa uskoa, että öljyllä on tekemistä ASR-valon kanssa. Mistä lienee ASR-valo kertookaan W124:ssä. W202:sessahan varoitusvalo on BAS/ASR ja pitää sisällään jarruassistentin ja vetoluistoneston johon anturitieto tulee joka navassa olevalta ABS/ASR-anturilta (ASD-perällisessä anturi olisi perässä, ei takanavoissa). Palaako ABS-valo? Olisiko ABS-anturien johdo(i)ssa katkos tai navan hammastus kunnon ruosteessa? Pelkän hiekkasavimutapaskan ei pitäisi aiheuttaa signaalihäiriötä.

Omassani syttyi joskus kunnon pakkasilla (-28C) BAS/ASR valo palamaan matkalla startista tankille (n. 1km) ja sammui tankilta uudelleen startatessa. Ei ole sen koomin syttynyt.

Toivottavasti pääsee alkuun.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Team Ahma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 15.06.2006 12:51

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja Team Ahma »

Kiitokset tiedoista ! Kuvienkin perusteella näyttää samalta ongelmalta.

Oletko ihan varma, että tällä ei ole mitään tekemistä ASR -valon kanssa (ABS valo ei ole palanut missään vaiheessa) ? Kun öljyn poistaa niin ASR -valo ongelma poistuu lähes kokonaan kunnes sitten n. 600 kilometrin ajon jälkeen ASR -valo palaa jälleen ja tulpan kolot ovat öljyssä.

Mainitsin asiasta myös Bosch Car Service:n mekaanikolle eikä hänkään aluksi uskonut mutta mietittyään hieman asiaa alkoi miettimän josko sittenkin asialla olisi yhteys. Ymmärtääkseni sutiessa ASR aluksi jarruttaa sutivaa rengasta ja jos tämä ei riitä niin sitten ASR vähentää moottorin tehoa eli ilmeisesti ASR on yhteydessä moottorin ohjaukseen (?).
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Team Ahma kirjoitti:Oletko ihan varma, että tällä ei ole mitään tekemistä ASR -valon kanssa (ABS valo ei ole palanut missään vaiheessa) ?
En toki. Vasenta kivestäni en pantiksi laita. :) Mutta öljy tulpassa ei kyllä olisi ensisijainen vianetsintäkohteistani jos omastani sitä etsisin. ABS-valon palamattomuus tosin ei viittaa johtokatkokseen.
Team Ahma kirjoitti:Kun öljyn poistaa niin ASR -valo ongelma poistuu lähes kokonaan kunnes sitten n. 600 kilometrin ajon jälkeen ASR -valo palaa jälleen ja tulpan kolot ovat öljyssä.
Jos poistit öljyn huolellisesti (rasvanpoistolla) tulpan ja tulpanhatun kontakteista, ei ASR-valon pitäisi ilmoitella itsestään jos vika olisi tässä. Syttykö valo siis heti miten puhdistuksen jälkeen edes satunnaisesti vai vasta tuon n. 600 kilometrin jälkeen ensimmäisen kerran?
Team Ahma kirjoitti:Mainitsin asiasta myös Bosch Car Service:n mekaanikolle eikä hänkään aluksi uskonut mutta mietittyään hieman asiaa alkoi miettimän josko sittenkin asialla olisi yhteys. Ymmärtääkseni sutiessa ASR aluksi jarruttaa sutivaa rengasta ja jos tämä ei riitä niin sitten ASR vähentää moottorin tehoa eli ilmeisesti ASR on yhteydessä moottorin ohjaukseen (?).
Totta turiset moottorin tehon rajoittamisesta, näin se tekee. Ohjainboksihan homman hoitaa. Äkistään ajatelleen tulpalta ei ole takaisin kytkentää (kipinäanturia tms.) jolla boksi tietäisi, antoiko tulppa kipinän vai ei. Joskaan en mene sanomaan, ottaisiko boksi kipinän poisjääntitiedon esimerkiksi koneen pyörimisnopeustiedosta (jos kipinä jää pois, pyörimisnopeus peräkkäisten työtätekevien sylinterien välillä laskee kuuluisan "inan" verran ja boksi tulkitsee sen "Misfire, cylinder X" -koodilla). Näin voisi käydä, jos tulppa/hattu-liitos olisi öljystä märkä ja kipinäsähkö maadottuisi tulpan kärjen sijaan jo liitoksesta.

Olikos koodeja luettu?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Team Ahma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 15.06.2006 12:51

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja Team Ahma »

En poistanut rasvaa huolellisesti enkä edes käyttänyt rasvanpoistoainetta vaan "pika-pikaa" pyyhin enimmät pois. ASR -valo syttyilee puhdistuksenkin jälkeen silloin tällöin mutta sammuu n. 1 kilometrin ajon jälkeen kun käynnistää uudelleen. Koodeja ei ole luettu vielä.


Voisikohan tuon korjata yksikertaisesti esim. Sikafleksillä tms. :idea: Kyseessä on kuitenkin lähes 400 tkm ajettu mersu, jonka pyyntihinnat näyttävät olevan nettiautossa n. 2000 - 4000 euron tietämillä. Päivä korjaamolla osineen kustantanee lähes viidesosan auton arvosta :evil:
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Team Ahma kirjoitti:En poistanut rasvaa huolellisesti enkä edes käyttänyt rasvanpoistoainetta vaan "pika-pikaa" pyyhin enimmät pois. ASR -valo syttyilee puhdistuksenkin jälkeen silloin tällöin mutta sammuu n. 1 kilometrin ajon jälkeen kun käynnistää uudelleen. Koodeja ei ole luettu vielä.
Puhdistaisin kyllä poteron muutenkin hyvän kipinän varmistamiseksi. Puhdas öljyhän on läntökohtaisesti eriste, mutta epäpuhtauksien ja veden kanssa miksattuna jonkinlainen johdekin.
Team Ahma kirjoitti:Voisikohan tuon korjata yksikertaisesti esim. Sikafleksillä tms. :idea: Kyseessä on kuitenkin lähes 400 tkm ajettu mersu, jonka pyyntihinnat näyttävät olevan nettiautossa n. 2000 - 4000 euron tietämillä. Päivä korjaamolla osineen kustantanee lähes viidesosan auton arvosta :evil:
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sika- ja kuumaliima eivät kuulu autotekniikassa moottoripuolen tiivisteaineiksi. Saattavat jossain paikoissa toimia, mutta kemikaalien kesto ja kuumuus rajaavat varmasti tässä tapauksessa kyseiset aineet ulos. Venttiilikopasta ei muutoinkaan tarvitse irrota yhtään mitään ylimääräistä alapuolella olevan nokkakoneiston päälle saati sikaliimasta pyöräytettyä tiivisterinkulaa. En siis suosittele. Päältäpäin laitettuna korjaus on mielestäni silti kotikutoinen ja lopputuloksesta ei ole takeita.

Tiivistesarja M111 koneeseen on KL-Varaosissa 80-90 euroa miinus alennukset. M104 koneeseen luulisi satasella saavan.

Alkaahan se tietysti tämän ikäisissä autoissa tulemaan mieleen, että kannattaako remonttia tehdä, jos sen hinta alkaa näyttelemään auton arvoon verrattuna melkoista osaa. Mutta. Aionpa vielä itse vaihtaa -92 Poloon (220 tkm) öljyt + jakohihnan + vesipumpun ja luultavasti laturinkin vielä lähitulevaisuudessa. Tämä siksi, että auton tekniikka on muuten asiallista ja kori kukkii reilusti keskimääräistä vähemmän. Auton arvo on luokkaa 500-1000 euroa, joten remontin hinta näyttelee vielä suurempaa osaa kuin Mercedeksessäsi. Totuus vaan on se, että auto on käyttöauto ja sillä on halpoja kilometrejä edessä vielä lukemattomia. Kuluvia osia täytyy vaihtaa hieman uudempaankin autoon jossa pääomaa on enemmän. Jarrupalat kuluu samalla tavalla satasen riisikupissa kuin uudenkarheassa ässäläisessäkin.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Team Ahma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 15.06.2006 12:51

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja Team Ahma »

Asiaa puhut ! Sikaflexit ym. ovat "hillbilly repairs" -juttuja mutta minun tapauksessa tilanne on hieman toinen; olen jo jonkin aikaa etsiskellyt seuraavaa kulkinetta eli nykyinen mersu poistunee käytöstä muutaman kuukauden kuluessa.

Mutta entäpä jos ASR -vika ei sittenkään liity mitenkään öljyvuotoon ? Minun puolesta tulpankolot saavat uida öljyssä kunhan auto toimii. Ei tarvitse korjata :D. Joka tapauksessa ASR -vika lähes häviää joksikin tulppien/-kolojen puhdistuksen jälkeen. Mihinkään muuhun en luonnollisesti koske tulppia tuhdistaessa kuin tulppiin, johtoihin (tilpehööreineen), ilmaputsarilta imusarjaan menevään imuputkeen ja imuputkessa olevaan sensoriin, joka lienee imuilman lämpöanturi. Jos jokin näistä aiheuttaakin ASR -valo syttymien, erityisesti kun ASR -valo ongelma on olemassa vain pakkaskelillä ja moottorin ollessa kylmä ? Voisiko imuilman lämpöanturi olla rikki ?
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Team Ahma kirjoitti:Mutta entäpä jos ASR -vika ei sittenkään liity mitenkään öljyvuotoon? Jos jokin näistä aiheuttaakin ASR -valo syttymien, erityisesti kun ASR -valo ongelma on olemassa vain pakkaskelillä ja moottorin ollessa kylmä ? Voisiko imuilman lämpöanturi olla rikki ?
En edelleenkään lähtisi kaatamaan vikaa öljyn piikkiin. Enkä liiemmin lämpötila-anturin ellei vikakoodit toisin todista. Koodien luku helpottaisi hommaa, mutta. Kun asiaa hieman pöyhii, löytyy haullakin useita samankaltaisia tapauksia. Lontooksi löytyy myös lukuisia ASR-valon samankaltaisia syttymisiä. Monessa noista toistuu muutama vikapaikka, joista tärkeimpänä ETA (Electronic Throttle Actuator - olkoon vaikka sähköinen kaasuläppä). Muista mainitsemisen arvoista ylijänniterele akun edessä/takana (hapettumat kontakteissa ja sulakkeissa sekä mahdollinen muu toimintahäiriö) ja kaasuvaijerin vapaaliikkeen tarkistaminen (laitan lisätietoa hieman tuonnempana tästä).

ETA:ssa (komponentti, joka säätelee ilmaa suoraan imusarjaan) kyse on kaasuläpän säätömoottorilta lähtevän johtosarjan (laitteesta liittimeen arviolta puoli metriä) johtoeristeiden hapertuminen. Eristeet kovettuu, murtuu ja oikosulut ovat valmiit. Aiheuttaa sen, että ASR-valo todella syttyy (ABS-valo ei juuri koskaan) ja moottorinohjaus menee vikatilaan saaden aikaan ns. "matele kotiin" -moodin. Autoa pystyy liikuttelemaan, mutta vain tarkoituksella siirtää se verstaalle huoltoa varten. Koneen uudelleenkäynnistys (kerran tai muutaman) usein poistaa vikatilan, mutta se saattaa ilmetä koska vaan uudelleen.

Erittäin havainnollinen sivusto asiaan liittuen: http://www.restoreyourmercedes.com/Merc ... ewire.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Videot kannattaa katsoa, vaikka lontoo ei olisikaan äidinkieli. Asiasta hyvää tieto myös tuolla: http://www.k6jrf.com/MB_asr.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Kun taas asiaa kysytään Herr Mercedekseltä Braatwurstin maasta, on sielläkin joku viittaus samaisen toimilaitteen suuntaan. WIS kohdistaa epäilyksensä samantyyppisten vikojen kuvauksia selaillessa ETA:an vikakoodien ollessa EDW-ohjainlaite ja ASR-ohjainlaite. Homma on kuitenkin arvailua, koska vikakooditkaan ei ole nyt tukemassa päättelyä.

Vikaa on hakenut moni muukin ja hankalaa tuntuu olevan. Vikakoodit, kaasuläpän johtosarjanliittimen sekä johtosarjan kunnon tarkistaminen, ylijännitereleen hapettumat sekä kaasuvaijerin välys.

Olihan moottori M104.992 (162 kW / 217 hv)? Auton runkonumeron alku siis WDB124092?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Mainitsemisen arvoista on myös se, että mikäli vika on johtosarjassa, on ilmeisesti vain ajan kysymys, kun vika polttaa ECU:n. Näin on maailmalla kokemusten mukaan tapahtunut. Johtosarjan tarkistaminen olisi siis varmaan paikallaan joka tapauksessa. :thumbup:
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Team Ahma kirjoitti:Asiaa puhut ! Sikaflexit ym. ovat "hillbilly repairs" -juttuja mutta minun tapauksessa tilanne on hieman toinen; olen jo jonkin aikaa etsiskellyt seuraavaa kulkinetta eli nykyinen mersu poistunee käytöstä muutaman kuukauden kuluessa.

Mutta entäpä jos ASR -vika ei sittenkään liity mitenkään öljyvuotoon ? Minun puolesta tulpankolot saavat uida öljyssä kunhan auto toimii. Ei tarvitse korjata :D. Joka tapauksessa ASR -vika lähes häviää joksikin tulppien/-kolojen puhdistuksen jälkeen. Mihinkään muuhun en luonnollisesti koske tulppia tuhdistaessa kuin tulppiin, johtoihin (tilpehööreineen), ilmaputsarilta imusarjaan menevään imuputkeen ja imuputkessa olevaan sensoriin, joka lienee imuilman lämpöanturi. Jos jokin näistä aiheuttaakin ASR -valo syttymien, erityisesti kun ASR -valo ongelma on olemassa vain pakkaskelillä ja moottorin ollessa kylmä ? Voisiko imuilman lämpöanturi olla rikki ?
Eikö olisi helpompaa nyt eliminoida sen öljyn meneminen sinne tulppien koloon?
Laita vaikka sitä punaista tiiviste liimaa molempiin pintoihin ja kuivata kotvanen kunnes laitat paikalleen..varmasti pitää ja eikös se ole nyt sen tarkoitus..ainakin jos on tarkoitus vaihtaa pois..ei tieten hyvä idea mutta toimiva kyllä...minäkään en kyllä mene mista aita on matalin mutta jos samalla on aikomus selvittää syy yhteys niin anna palaa.
Sitten jää nähtäväksi sen ASR valon suhteen mitä tulee..olipa vika sen öljyn kautta tai ei..painii sitten sen vian kanssa erikseen.
Itse olet todennut jonkin yhteyden näiden välillä niin näin saat selvää ainakin tämän osalta.Turha oikeastaan jaaritella ennen sitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

atlas kirjoitti:Laita vaikka sitä punaista tiiviste liimaa molempiin pintoihin ja kuivata kotvanen kunnes laitat paikalleen..
Meinasitko Loctiten 542:sta? http://www.loctite.fi/cps/rde/xchg/henk ... 000001FNRD" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

A.Asiamies kirjoitti:
atlas kirjoitti:Laita vaikka sitä punaista tiiviste liimaa molempiin pintoihin ja kuivata kotvanen kunnes laitat paikalleen..
Meinasitko Loctiten 542:sta? http://www.loctite.fi/cps/rde/xchg/henk ... 000001FNRD" onclick="window.open(this.href);return false;
Toi on kyllä lukitetta.
Normi punainen/oransi kaiketi silikoonipohjainen tiiviste massa.Saa tuubissa ja 500ml puriste tuubissa.
Mielstäni kaikkein käytetyin massa..haisee kitkerälle.
http://www.jointslr.fi/images/stories/p ... tiedot.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

atlas kirjoitti:Toi on kyllä lukitetta.
Normi punainen/oransi kaiketi silikoonipohjainen tiiviste massa.Saa tuubissa ja 500ml puriste tuubissa.
Mielstäni kaikkein käytetyin massa..haisee kitkerälle.
http://www.jointslr.fi/images/stories/p ... tiedot.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Liima, lukite, tiivisteaine, mitä näinä nyt on. Kansa kutsuu eri nimillä. Lukite ensisijaisesti lukitsee liitoksen aukipurkautumista vastaan, tiivisteaine taasen ensisijaisesti tiivistää liitoksia. :!: Eihän tuo viisneljäkakkonen tähän sovikaan, halusin vain tarkistaa.

Miksei sen saa pitämäänkin, kun tuota Soudalia turauttaa venttiilikopan ollessa paikoillaan. Ylhäältäpäin se "stefaura" täyteen... Mutta itse en kyllä suvivirttä veisaisi jos semmosen korjauksen löytäisin Mercedeksestä. Näin ajatuksena vaan...
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei sitä saa siitä reiästä turauttaakaan ei se auta mitään mutta koppa irti ja molemppin pintoihin ,kanteen tiivisteen kohdalle ja koppaan tulpan ympärille ovevaan tiivisteeseen ohut kerros molempiin..pienen aikaa kuivattelee ja kiinni.
Varmasti pitää eikä seuraava omistaja kiroa ketään minnekään mutta jos turaa paikallaan tulpan ympäriltä sen liitos kohdan niin alkaa kiroilu ja toi keinohan on ihan hanurista ja amatöörimäistä korjausta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

atlas kirjoitti:mutta koppa irti ja molemppin pintoihin ,kanteen tiivisteen kohdalle ja koppaan tulpan ympärille ovevaan tiivisteeseen ohut kerros molempiin..pienen aikaa kuivattelee ja kiinni.
Se tiivistehän on akselitiivisteen kaltainen ja sytytystulpan ympärillä oleva vastapeluri ulkoa sileäpintainen putki. Ei kai siihen väliin pysty irrallaan oikein mitää kerrosta pyyhkäsemään. Kun venttiilikoppa painetaan paikoilleen, tiivisteen huuli "auraa" kaiken putken ulkopinnalle pyöräytetyn tiivistemassan mennessään. Tosin siinä vaiheessa sinne sisäpuolelle muodostuu pieni palko, ikään kuin o-rengas joka saattaa kuivuttuaan jotain tiivistää. Toivottavasti vaan ei lähtis öljykiertoon mukaan kun pinnat on kuitenkin öljyiset valmiiks.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eilen purin m111 konetta ja siinä on ihan leveä tasainen pinta molemmin puolin kantta vasten ja noin 1cm leveänä ja siinä liima ainakin toimisi.
Oisiko 320 koneessa erilainen?
No turhia jaarittelematta kokeile liimaa tai suoraan uutta tiivistettä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

atlas kirjoitti:Eilen purin m111 konetta ja siinä on ihan leveä tasainen pinta molemmin puolin kantta vasten ja noin 1cm leveänä ja siinä liima ainakin toimisi.
Totta. Onhan siinä tosiaan tasopintaa kannessa ja samoin myös stefan alapinnassa. Varsinainen tiivistyspinta vaan ei ole näiden välillä vaan stefa tiivistää putken kaulalta. Nuo tasopinnat eivät kosketa toisiaan, mikä näkyy kuvastakin, joten paljonko lienee siinä välissä tilaa tiivistyspalolle. Märkä palko mukautuisi kiinni painettaessa, mutta avaaminen jälkeenpäin ei luultavimmin ole mukavinta hommaa jos ottaa kiinni. Tiivis siitä tosiaan voisi tulla kuivillakin paloilla jos kerros on _tasainen_.

https://www.dropbox.com/s/f12gsy5hf5sy3 ... 20W202.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (M111 koneesta)

Oli miten oli. Purkkaviritys. Housuun kuseminen lämmittää hetken, samoin kun bussin penkkiin paskominenkin... :clap:
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2586
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Tulpankoloissa öljyä & ASR -valo palaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

A.Asiamies kirjoitti: Se tiivistehän on akselitiivisteen kaltainen ja sytytystulpan ympärillä oleva vastapeluri ulkoa sileäpintainen putki. Ei kai siihen väliin pysty irrallaan oikein mitää kerrosta pyyhkäsemään. Kun venttiilikoppa painetaan paikoilleen, tiivisteen huuli "auraa" kaiken putken ulkopinnalle pyöräytetyn tiivistemassan mennessään. Tosin siinä vaiheessa sinne sisäpuolelle muodostuu pieni palko, ikään kuin o-rengas joka saattaa kuivuttuaan jotain tiivistää. Toivottavasti vaan ei lähtis öljykiertoon mukaan kun pinnat on kuitenkin öljyiset valmiiks.

Aivan oikein, liimojen ja massojen kanssa temppuilu paikassa johon niitä ei ole tarkoitettu, on hankaluuksien kerjäämistä.

Ainoa oikea tapa on laittaa siihen kuuluva tiiviste huolellisesti puhdistettuun pintaan ja kevyesti öljyttynä tai mieluummin rasvattuna paikoilleen ja tulos on varmasti toimiva ongelmaton liitos.

JOS nyt johonkin pitää tasopintoja tiivistää niin mieluummin EI silikonia vaan parempaa.
Vastaa Viestiin