W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Vuoden 2000 (facelift) Kompressorin pakosarja on halki, pörisee aika rumasti. Sarjan päällä oleva lämpösuojapelti vaikeuttaa halkeaman paikallistamista ilman sarjan irroitusta, joten en tässä vaiheessa pysty kuvailemaan halkeaman tarkaa sijaintia.

Onko kokemusta tällaisten peltisarjojen hitsaamisesta? Onnistuuko, kannattaako ja kestääkö? Jos ei onnistu, mistä kannattaa ostaa uusi?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Kaikki valuraudat/ valuterakset ovat hitsattavissa luotettavasti. 100 %:n nikkelilisäaine takaa riittävän venymän kaikissa olosuhteissa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja napa »

niin... tässähän oli pellistä prässätty tai ihan putkesta tehty pakosarja, eikä valurautainen... rosteripuikolla hitsattuna itse kokeilisin ensin ja jos se ei kestä, niin sitten jotain erikoisempaa... tai vetää migillä ihan perus langalla...

edit: tämän näköisestä putkihässäkästä luultavasti kyse :think:
Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

napa kirjoitti:niin... tässähän oli pellistä prässätty tai ihan putkesta tehty pakosarja, eikä valurautainen... rosteripuikolla hitsattuna itse kokeilisin ensin ja jos se ei kestä, niin sitten jotain erikoisempaa... tai vetää migillä ihan perus langalla...

edit: tämän näköisestä putkihässäkästä luultavasti kyse :think:
[ http://www.sunenghup.com.my/marketroot/sunenghup/catalog/exchange/images/w210%20230e%20exhaust%20mainifold.JPG ]

Jos kyseisessä autossa on ferriittinen "peltipakosarja", niin en lähtisi hitsaamaan suurten lämpötilavaihtelujen vuoksi ferriittisillä lisäaineillä enkä RST-lisäaineillakaan. Ainut hyvä lisäaine on tuo 100 %:n Nikkeli, jolla on riittävän hyvä myötöraja.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

napa kirjoitti:niin... tässähän oli pellistä prässätty tai ihan putkesta tehty pakosarja, eikä valurautainen... rosteripuikolla hitsattuna itse kokeilisin ensin ja jos se ei kestä, niin sitten jotain erikoisempaa... tai vetää migillä ihan perus langalla...

edit: tämän näköisestä putkihässäkästä luultavasti kyse :think:
[ http://www.sunenghup.com.my/marketroot/sunenghup/catalog/exchange/images/w210%20230e%20exhaust%20mainifold.JPG ]

Ei oo tuollainen "banaaniterttu", paremminkin tämän näköinen pötkylä, ilmeisesti ruostumatonta terästä:
Kuva
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja napa »

oheimala kirjoitti:

Ei oo tuollainen "banaaniterttu", paremminkin tämän näköinen pötkylä, ilmeisesti ruostumatonta terästä:
[ http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mVISGvlvswoRZ_I_jizpIBQ.jpg ]
tuollainen mulla ekana tulikin mieleen, eli kasattu kahdesta prässätystä puoliskosta :think:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Mesemies89 kirjoitti:Jos kyseisessä autossa on ferriittinen "peltipakosarja", niin en lähtisi hitsaamaan suurten lämpötilavaihtelujen vuoksi ferriittisillä lisäaineillä enkä RST-lisäaineillakaan. Ainut hyvä lisäaine on tuo 100 %:n Nikkeli, jolla on riittävän hyvä myötöraja.
Tuo ei valitettavasti auennut maallikolle juurikaan..
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

oheimala kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Jos kyseisessä autossa on ferriittinen "peltipakosarja", niin en lähtisi hitsaamaan suurten lämpötilavaihtelujen vuoksi ferriittisillä lisäaineillä enkä RST-lisäaineillakaan. Ainut hyvä lisäaine on tuo 100 %:n Nikkeli, jolla on riittävän hyvä myötöraja.
Tuo ei valitettavasti auennut maallikolle juurikaan..
Jos et tiedä autosi pakosarjan metalliseosta, niin kanattaisi ottaa siitä vaikka kemiallinen analyysi. Jos et halua ottaa analyysiä, niin varmanpäälle hitsaaminen 100 %:n Nikkeli-lisäaineella. ( Puikko ta TIG )
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Okei, kiitos! Mutta koska teoria ja käytäntö usein lyövät toisiaan korvalle, palaan alkuperäiseen kysymykseen: onko kellään kokemusta tällaisten pakosarjojen hitsauksista ihan käytännössä?

Ajattelen nyt vaikka tilannetta "leikkaus onnistui täydellisesti, potilas tosin kuoli", eli esim. hitsaus onnistuu, mutta pakosarja laukeaa heti toisaalta, tai että hitsausta ei tahdo jostain syystä saada onnistumaan. Tulee helposti liian kallista säästöä :problem:
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

oheimala kirjoitti:Okei, kiitos! Mutta koska teoria ja käytäntö usein lyövät toisiaan korvalle, palaan alkuperäiseen kysymykseen: onko kellään kokemusta tällaisten pakosarjojen hitsauksista ihan käytännössä?

Ajattelen nyt vaikka tilannetta "leikkaus onnistui täydellisesti, potilas tosin kuoli", eli esim. hitsaus onnistuu, mutta pakosarja laukeaa heti toisaalta, tai että hitsausta ei tahdo jostain syystä saada onnistumaan. Tulee helposti liian kallista säästöä :problem:

Kyllä hitsaaminen halvemmaksi tulee kun uuden ostaminen.
100 %:lla Nikkeli-lisäaineella voi hitsata varmuudella, jos vähänkin on hitsausvehkeet olleet käsissä....ettei tarvitse kotvan kuluttua taas uudelleen hitsata. Ei nuo pakosarjat niin vaativia ole hitsata, joten kannattaa ainakin kokeilla. Tosin Nikkeli-lisäaine maksaa hiukan. :wink:
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Hitsuuttelu ei sinänsä ole ongelma, paremminkin sarjan pois ja kiinniruuvailu. Siihen ei oikein ole paikkaa, kaluja eikä innostusta,

Esim. tällainen lisäaine? http://www.somotec.fi/Web_page_attachme ... GNi625.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja volfram »

Chao

Osta samantein uusi. EbaystÄ http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-C ... 0e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Tuo on 230:lle, meneekö päikseen kaksataseen?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja volfram »

Ei ole hajuakaan.. mutta on aika jees hintanen ja näköne. + virhaa satakertaa paremmin kun vanha. Kandee varmaan vertaa vanhaa tohon kuvaan. Meseissä on sama lohko 200 versus 230. Jos sulla ei ole kuvaa vanhasta niin hae ebaystä tai jostakin kuva millanen sulla on se entinen.

Good speed. :) :)
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

On kyllä paskimman näkönen sarja mitä oon nähnyt. En rahoja tommoseen tuhlais. :roll:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Kävin kurkkaamassa pellin alle, ja tuollainen banaaniterttu ei sovi suoraan: Liitäntä pakoputkeen on eri paikassa, vertaa aiemmin laittamaani kuvaa "pötkylä". Menisi pakoputken alku ainakin uusiksi. Ebaystä en löytänyt 200:lle sopivaa.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2591
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

oheimala kirjoitti:Vuoden 2000 (facelift)
Onko kokemusta tällaisten peltisarjojen hitsaamisesta? Onnistuuko, kannattaako ja kestääkö? Jos ei onnistu, mistä kannattaa ostaa uusi?
Tuolla näkyy olevan uusi (Neu)i Abgaskrümmer (Made in Germany) hintaan 429€.

Toimitusehto on vain Saksaan mutta uskon rahan kelpaavan kun vain kysyy lähetystä.

http://www.ebay.de/itm/Krummer-Mercedes ... 43af3640aa" onclick="window.open(this.href);return false;
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Sama juttu; banaaniterttu-mallin vuoksi pitää pakoputken alku uusia (tai lyhentää)
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2591
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

oheimala kirjoitti:Sama juttu; banaaniterttu-mallin vuoksi pitää pakoputken alku uusia (tai lyhentää)
Olet oikeassa, kävin katsomassa omasta autosta ja se pakosarja tosiaan näytti kuin kahdesta pellistä yhteenliimatulta kappaleelta.
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja jpvir »

Ootko saanu korjautettuu itellä sama ongelma eikä viittis n.500€ pistää uuteen. http://search.eim.ebay.fi/?ev=&elc=-2&k ... 03509&ect= Jos oot korjaajan löytäny niin kerrotko mistä kun lähistöllä asut.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Tuli se korjattua. Ei ollut kuulemma erityisen hauska irrotettava ja kiinnilaitettava, sanoi asentaja. Ja hitsauksesta kertoi, että sarja on ilmeisesti kaksikerroksinen, ja sisäkerroksen hitsaaminen pakosarjan sisältä on vähän hankalaa. Ei "antanut takuuta" hitsaukselle.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja jpvir »

Missä ja mitä makso? Ei kerkee uuttakaan tilaan kun katsastus aika menee umpeen.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Ei ollut oikein korjaamolla, sellaista tuttujen vaihtokauppaa...
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
O-P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 06.03.2011 09:55
Paikkakunta: Lahti

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?

Viesti Kirjoittaja O-P »

Vaimon C230K:n pakosarja on ainakin 8 vuotta kestänyt hitsattuna. :)
Vastaa Viestiin