W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Vuoden 2000 (facelift) Kompressorin pakosarja on halki, pörisee aika rumasti. Sarjan päällä oleva lämpösuojapelti vaikeuttaa halkeaman paikallistamista ilman sarjan irroitusta, joten en tässä vaiheessa pysty kuvailemaan halkeaman tarkaa sijaintia.
Onko kokemusta tällaisten peltisarjojen hitsaamisesta? Onnistuuko, kannattaako ja kestääkö? Jos ei onnistu, mistä kannattaa ostaa uusi?
Onko kokemusta tällaisten peltisarjojen hitsaamisesta? Onnistuuko, kannattaako ja kestääkö? Jos ei onnistu, mistä kannattaa ostaa uusi?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Kaikki valuraudat/ valuterakset ovat hitsattavissa luotettavasti. 100 %:n nikkelilisäaine takaa riittävän venymän kaikissa olosuhteissa.
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
niin... tässähän oli pellistä prässätty tai ihan putkesta tehty pakosarja, eikä valurautainen... rosteripuikolla hitsattuna itse kokeilisin ensin ja jos se ei kestä, niin sitten jotain erikoisempaa... tai vetää migillä ihan perus langalla...
edit: tämän näköisestä putkihässäkästä luultavasti kyse

edit: tämän näköisestä putkihässäkästä luultavasti kyse

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
napa kirjoitti:niin... tässähän oli pellistä prässätty tai ihan putkesta tehty pakosarja, eikä valurautainen... rosteripuikolla hitsattuna itse kokeilisin ensin ja jos se ei kestä, niin sitten jotain erikoisempaa... tai vetää migillä ihan perus langalla...
edit: tämän näköisestä putkihässäkästä luultavasti kyse![]()
[ http://www.sunenghup.com.my/marketroot/sunenghup/catalog/exchange/images/w210%20230e%20exhaust%20mainifold.JPG ]
Jos kyseisessä autossa on ferriittinen "peltipakosarja", niin en lähtisi hitsaamaan suurten lämpötilavaihtelujen vuoksi ferriittisillä lisäaineillä enkä RST-lisäaineillakaan. Ainut hyvä lisäaine on tuo 100 %:n Nikkeli, jolla on riittävän hyvä myötöraja.
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
napa kirjoitti:niin... tässähän oli pellistä prässätty tai ihan putkesta tehty pakosarja, eikä valurautainen... rosteripuikolla hitsattuna itse kokeilisin ensin ja jos se ei kestä, niin sitten jotain erikoisempaa... tai vetää migillä ihan perus langalla...
edit: tämän näköisestä putkihässäkästä luultavasti kyse![]()
[ http://www.sunenghup.com.my/marketroot/sunenghup/catalog/exchange/images/w210%20230e%20exhaust%20mainifold.JPG ]
Ei oo tuollainen "banaaniterttu", paremminkin tämän näköinen pötkylä, ilmeisesti ruostumatonta terästä:

Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
tuollainen mulla ekana tulikin mieleen, eli kasattu kahdesta prässätystä puoliskostaoheimala kirjoitti:
Ei oo tuollainen "banaaniterttu", paremminkin tämän näköinen pötkylä, ilmeisesti ruostumatonta terästä:
[ http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mVISGvlvswoRZ_I_jizpIBQ.jpg ]

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Tuo ei valitettavasti auennut maallikolle juurikaan..Mesemies89 kirjoitti:Jos kyseisessä autossa on ferriittinen "peltipakosarja", niin en lähtisi hitsaamaan suurten lämpötilavaihtelujen vuoksi ferriittisillä lisäaineillä enkä RST-lisäaineillakaan. Ainut hyvä lisäaine on tuo 100 %:n Nikkeli, jolla on riittävän hyvä myötöraja.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Jos et tiedä autosi pakosarjan metalliseosta, niin kanattaisi ottaa siitä vaikka kemiallinen analyysi. Jos et halua ottaa analyysiä, niin varmanpäälle hitsaaminen 100 %:n Nikkeli-lisäaineella. ( Puikko ta TIG )oheimala kirjoitti:Tuo ei valitettavasti auennut maallikolle juurikaan..Mesemies89 kirjoitti:Jos kyseisessä autossa on ferriittinen "peltipakosarja", niin en lähtisi hitsaamaan suurten lämpötilavaihtelujen vuoksi ferriittisillä lisäaineillä enkä RST-lisäaineillakaan. Ainut hyvä lisäaine on tuo 100 %:n Nikkeli, jolla on riittävän hyvä myötöraja.
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Okei, kiitos! Mutta koska teoria ja käytäntö usein lyövät toisiaan korvalle, palaan alkuperäiseen kysymykseen: onko kellään kokemusta tällaisten pakosarjojen hitsauksista ihan käytännössä?
Ajattelen nyt vaikka tilannetta "leikkaus onnistui täydellisesti, potilas tosin kuoli", eli esim. hitsaus onnistuu, mutta pakosarja laukeaa heti toisaalta, tai että hitsausta ei tahdo jostain syystä saada onnistumaan. Tulee helposti liian kallista säästöä
Ajattelen nyt vaikka tilannetta "leikkaus onnistui täydellisesti, potilas tosin kuoli", eli esim. hitsaus onnistuu, mutta pakosarja laukeaa heti toisaalta, tai että hitsausta ei tahdo jostain syystä saada onnistumaan. Tulee helposti liian kallista säästöä

Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
oheimala kirjoitti:Okei, kiitos! Mutta koska teoria ja käytäntö usein lyövät toisiaan korvalle, palaan alkuperäiseen kysymykseen: onko kellään kokemusta tällaisten pakosarjojen hitsauksista ihan käytännössä?
Ajattelen nyt vaikka tilannetta "leikkaus onnistui täydellisesti, potilas tosin kuoli", eli esim. hitsaus onnistuu, mutta pakosarja laukeaa heti toisaalta, tai että hitsausta ei tahdo jostain syystä saada onnistumaan. Tulee helposti liian kallista säästöä
Kyllä hitsaaminen halvemmaksi tulee kun uuden ostaminen.
100 %:lla Nikkeli-lisäaineella voi hitsata varmuudella, jos vähänkin on hitsausvehkeet olleet käsissä....ettei tarvitse kotvan kuluttua taas uudelleen hitsata. Ei nuo pakosarjat niin vaativia ole hitsata, joten kannattaa ainakin kokeilla. Tosin Nikkeli-lisäaine maksaa hiukan.

Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Hitsuuttelu ei sinänsä ole ongelma, paremminkin sarjan pois ja kiinniruuvailu. Siihen ei oikein ole paikkaa, kaluja eikä innostusta,
Esim. tällainen lisäaine? http://www.somotec.fi/Web_page_attachme ... GNi625.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Esim. tällainen lisäaine? http://www.somotec.fi/Web_page_attachme ... GNi625.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Chao
Osta samantein uusi. EbaystÄ http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-C ... 0e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Osta samantein uusi. EbaystÄ http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-C ... 0e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Tuo on 230:lle, meneekö päikseen kaksataseen?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Ei ole hajuakaan.. mutta on aika jees hintanen ja näköne. + virhaa satakertaa paremmin kun vanha. Kandee varmaan vertaa vanhaa tohon kuvaan. Meseissä on sama lohko 200 versus 230. Jos sulla ei ole kuvaa vanhasta niin hae ebaystä tai jostakin kuva millanen sulla on se entinen.
Good speed.

Good speed.


Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
On kyllä paskimman näkönen sarja mitä oon nähnyt. En rahoja tommoseen tuhlais. 

Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Kävin kurkkaamassa pellin alle, ja tuollainen banaaniterttu ei sovi suoraan: Liitäntä pakoputkeen on eri paikassa, vertaa aiemmin laittamaani kuvaa "pötkylä". Menisi pakoputken alku ainakin uusiksi. Ebaystä en löytänyt 200:lle sopivaa.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
-
- Mersumies
- Viestit: 2591
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Tuolla näkyy olevan uusi (Neu)i Abgaskrümmer (Made in Germany) hintaan 429€.oheimala kirjoitti:Vuoden 2000 (facelift)
Onko kokemusta tällaisten peltisarjojen hitsaamisesta? Onnistuuko, kannattaako ja kestääkö? Jos ei onnistu, mistä kannattaa ostaa uusi?
Toimitusehto on vain Saksaan mutta uskon rahan kelpaavan kun vain kysyy lähetystä.
http://www.ebay.de/itm/Krummer-Mercedes ... 43af3640aa" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Sama juttu; banaaniterttu-mallin vuoksi pitää pakoputken alku uusia (tai lyhentää)
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
-
- Mersumies
- Viestit: 2591
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Olet oikeassa, kävin katsomassa omasta autosta ja se pakosarja tosiaan näytti kuin kahdesta pellistä yhteenliimatulta kappaleelta.oheimala kirjoitti:Sama juttu; banaaniterttu-mallin vuoksi pitää pakoputken alku uusia (tai lyhentää)
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Ootko saanu korjautettuu itellä sama ongelma eikä viittis n.500€ pistää uuteen. http://search.eim.ebay.fi/?ev=&elc=-2&k ... 03509&ect= Jos oot korjaajan löytäny niin kerrotko mistä kun lähistöllä asut.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Tuli se korjattua. Ei ollut kuulemma erityisen hauska irrotettava ja kiinnilaitettava, sanoi asentaja. Ja hitsauksesta kertoi, että sarja on ilmeisesti kaksikerroksinen, ja sisäkerroksen hitsaaminen pakosarjan sisältä on vähän hankalaa. Ei "antanut takuuta" hitsaukselle.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Missä ja mitä makso? Ei kerkee uuttakaan tilaan kun katsastus aika menee umpeen.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Ei ollut oikein korjaamolla, sellaista tuttujen vaihtokauppaa...
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD
Re: W210 200 Kompressor Pakosarjan hitsaus?
Vaimon C230K:n pakosarja on ainakin 8 vuotta kestänyt hitsattuna. 
