Aloittelija kyselee (W123): ohjauksen välys, perä rikki?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
janrissanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
Paikkakunta: Espoo

Aloittelija kyselee (W123): ohjauksen välys, perä rikki?

Viesti Kirjoittaja janrissanen »

Elikä tuollainen vähän ajettu (231tkm) vm -80 w123 200b automaatti kyseessä. Pari ongelmaa:

1. Vaihdoin orggis ratin pienikehäisen puuratin tilalle (kivempi kun näkee mittarit...) ja samalla ohjauksen välys (miksiköhän :D ) tuli paremmin esille, tuollaista 20 asteen luokkaa. Sellainen käsitys on asiasta, että simpukkaa voi kiristää (ohjaustehostin)? Pitääkö paikkansa ja mitenköhän tapahtuu?

2. Takaa kuuluu (vasemmalta(?)) nakuttava ääni hitaassa vauhdissa varsinkin oikealle kaartaessa, vetoa/vauhtia lisätessä hiljenee/lakkaa. Nostin vas. pyörän ilmaa, laakeri ok, mutta pyörästä kiertäen vaikutti olevan tuollainen 40-50 asteen välys perässä ennenkuin kardaani reagoi, samalla kilahdus kun otti vastaan. Normaalia??? Perä sökö vai epäilisinkö sittenkin vetaria? (Kellään käsissä tuollaista perää, voisin tarvita :wink: )

t: Jan Rissanen
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

1. Simpukan päällä on 6mm kuusiokolopultti, jonka juuressa on iso lukitusmutteri (~19mm). Löysää lukitusmutteria ja väännä kuusiokoloruuvia AUKI, niin välys pienenee. Älä kiristä liikaa, ettei mene laakerit. Ruuvi on liian tiukalla, jos ratti ei palauta normaalisti.

2. Perässä ainakin tuntuisi olevan väljää.
Ääni kuitenkin saattaisi viitata vetariin, joten kannattaa sekin tarkastaa. Ota vetarista ja jarrulevystä kiinni, ja kokeile onko siinä väljää. Jos pääset montun päälle, niin heiluttele vetaria kunnolla. Väljää ei saisi olla muuhun suuntaan kuin vetarin pituussuuntaan.


Mitäs vanhalle ratille tapahtui? Myytkö?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
janrissanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janrissanen »

Kiitokset!

Täytyy tutkia tuota vetaria vielä tarkemmin, se olisikin helpompi juttu vaihtaa.
Tuo ratti on todella ylimääräinen, en aio sitä enää takaisin laittaa, kun jossain (kaukaisena haaveena) siintää yritys pistää mersu museorekisteriin. On tuollainen puukehäinen Leuci, keskiössä mersun merkkikin :D . Yhtään en vain tiedä mitä tuosta voisi pyytää, mielelläni vaihtaisin sen w123 tavaraan, tarvetta olisi yhdelle jos toiselle tavaralle, mm tuulilasi, tiivisteitä, korjausopasta jne. Olisko mitään?
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Moi,

mulla on yksi ehjä perä jouten jos tarviit..tosin 200D eli välitys on 3,92 (muistaakseni).
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
janrissanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janrissanen »

Vielä kun sais jostain tietää mikä 200b automaatin perän välitys on, niin tietäis mitä on vailla...
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tuostaselviää perävälitykset.

...jos vain se linkki sattuu toimimaan, minulla ei jostain syystä toiminut.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
janrissanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 26.07.2004 07:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janrissanen »

Ei toiminut, lienee kone kiinni ajoittain, kun toisilla toiminut ja toisilla ei...
Löysin linkin http://www.mercedes-classic.cz/mercedes ... ry123.html
josta hyvällä tsekinkielen taidollani (numerot :lol: ) sain selville että 3.69 (m102) kävisi, olettaen että automaatilla ja manuaalilla sama (kun ei tuossa ainakaan eritelty, help!). Siispä näyttäisi käyvän 230, vanhemman 250 (95kW) ja 240D perät.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tutki voisiko napa olla viallinen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin