w124 tasonsäädön korjausta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Tuli vaihdettua kaasupallot ja uudet tasonsäädön putket farkkuun.Putkien kanssa oli vähän taistelua,mutta menivät ne sinne.Sitten vaihdoin pikkuputken,mikä lähtee pallukalta ja menee venttiilille(noin 10cm pituinen) sekä pallukoita yhdistävä putki.Ehkä nyt olisivat menneet,mutta tulipa vaihdettua,kun kerran uudet oli hommattu.Nyt vaan harmittaa,että olis vaan tarvinnut jättää vaihtamatta ne pikkuputket.Nimittäin tuo 10cm pituinen pätkä vuotaa nyt venttiilin liitoksesta.Tuntuu,ettei menisi ihan pohjaan,mutta enempää ei uskalla vääntää.Olen yrittänyt vähän löysätä ja taas uudelleen kiristää.Toisen pikkuputken liitos tuntuu pitävän.Kierteillekin lähti,ettei ainakaan väärällä kierteellä ole.
Tyhjäkäynnillä nyt tiputtaa ja ajossa voi tulla vielä enemmän.Uudet putketkin originaaleja,että pitäs siltäosin sopia.
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen.Ei viitsisi uutta venttiiliä(500erkkiä) ostaa.Voisko tuon pikkuputken tehdä esim.kuparista,niin kartio vois paremmin kiristyä.Käytetty ehjä venttiilikin vois kiinnostaa,jos jollain on?
Nyt vaan mietin,kannattaako liitosta avata,kun on kiristetty piukkaan.Voi lähteä ehjänä aukikin tai tuoda alumiinista jenkat pihalle..... :cry:
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos vuotaa ni laita sopivankokoinen o-rengas tiivisteeksi. Eli sen putken hartian kokoinen ( ei sen kierrettävän nipan kokoinen) että O-rengas menee sinne venttilissä olevan jenkaosan pohjalle asti. (Olipahan taas hyvin sanottu). Joku 4mm halkaisijaltaan ja noin 1mm paksu taitaa olla lähellä oikean kokista.

Mullahan kans meni jengat osittain rikki ilmausruuvista kun sen väkiste avasin ja sit jäi vuotamaan. Laitoin O-renkaan ja maltillinen kiristys perään. Siihen loppu vuoto. O-rengas on nyt sitte sen ilmausruuvin "etupuolella" eli ns. alkuperäisen tiivistyspintojen välissä. Ruuvi pitää jo melki käsin kierrettynä. Taisin laittaa myös liimaa ettei tärinästä pyöri auki.

EDIT:
Eli ostat justiin sopivan O-renkaan tai useamman pikkasen eri koolla/paksuudella kun ne ei paljon maksa ja samalla Cuick Cleaneria eli liuotinpuhdistajaa paukkupullossa ja kunnollista kierrelukitetta. Puhdistat sillä öljyn pois kierteistä niin tarttuu se liima.
teras
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: La 12.09.2009 21:48
Paikkakunta: Oulu

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja teras »

Ja jos ei o-rengailla kummene,löytyy kyseinen venttiili,vielä putket paikallaan. 70€
puh:040-5104870
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Ilmasitko systeemin ? Se käy hyvin ottamalla säätöventiilin vanttiruuvitanko irti ja kääntämällä se ääriasentoihin koneen käydessä
useampia kertoja. VAROITUS ÄLÄ jätä KÄSIÄ mihinkään väliin, kun kori laskeutuu ja nousee! :!: :thumbup:
Meseillään
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Ei tullut ilmattua järjestelmää,mutta tuntuis hyvin pelaavan.Menee kuin sukkasillaan.Eikös sen ilman pitäis poistua järjestelmästä hiljallleen?Asd puoli on ilmaamatta,mutta kokeillaan nyt ensin.Kolmio syttyy mitarissa,mutta ottaako lukko kiinni,täytyy vielä katsoa.Eikös venttiilin saanut avautumaan(auton alla)kytkemällä jokin hyppykytkentä releellä?
Kaverin autossa vaan ilmattiin autonosturilla kikkailemalla ja pyöriä keventämällä...
Eilen tosiaan tiputti tyhjäkäynnillä ja ajossa tuli rutkasti enemmän.Säiliöön sai aamulla lisätä,mutta nyt päivällä ei enää niinkään tiputtanut.Venttiili oli kyllä märkä,mutta pieni edistys tämäkin.Jos vaan hieman uskaltaisi kiristää,niin vois jo pitääkin.Tai sitten löysätä ja yrittää tuolla liimalla ja o-renkaalla.Tuo uuden putkenkin tekeminen vois auttaa,jos kartiosta tekis vähän isomman.Tuohon kun ei paljon putkea mene.Piti laittaa uusi tasonsäädön vipu,mutta vanha onkin prässäämällä toisesta päästä kiinni.Täytyis ottaa koko levy irti tai sitten näyttää ilmavinkaa..
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Vuoto vähentynyt pikkuputken ja venttiilin liitoksesta.Ei enää valu tiputtamalla,märkä kuitenkin.En tiedä,onko vaikutusta,että perä on saavuttanut korkeutensa ja öljy kiertää pumpulla takaisin säiliöön.Toisaalta pikkuputkessakin on paine päällä.Taidan kokeilla vielä uudella putkella.Kuparisekoitteinen kartio vois paremmin kiristyä alumiinin kanssa.Jos vaan vielä mutteri lähtee auki kierteitä tuomatta venttiilistä mukanaan.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Uusi pikkuputki tehty kupariseoksesta.Kartio pitäis paremmin muotoutua venttiilin liitoksesta.Toivottavasti tällä alkaa pitämään,viikonloppuna sit näkee.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kuinkas tasonsäädön "vanttiruuvi" säädetään oikein?Vivun ollessa keskiasennossa reiät kohdikkain perä ei nouse eikä laske.Alaspäin laskee ja ylöspäin nousee.Tankoa lyhentämällä saa perää nostettua,mutta onko liikaa rasitusta sitten iskareilla?Mietin,että jos jouset ovat vähän antautuneet vuosien saatossa,niin säätö ei välttämättä kohillaan.Olisko huono idea heittää uudet jouset alle?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Sillä vantilla säädetään juurikin haluttu perän korkeus. Joku tykkää maataviistävästä mallista ja sitten toiset taas suuremmasta maavarasta... Siitä nyt vemputat itseäsi miellyttävän asennon.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Petromax kirjoitti:Kuinkas tasonsäädön "vanttiruuvi" säädetään oikein?Vivun ollessa keskiasennossa reiät kohdikkain perä ei nouse eikä laske.Alaspäin laskee ja ylöspäin nousee.Tankoa lyhentämällä saa perää nostettua,mutta onko liikaa rasitusta sitten iskareilla?Mietin,että jos jouset ovat vähän antautuneet vuosien saatossa,niin säätö ei välttämättä kohillaan.Olisko huono idea heittää uudet jouset alle?
Myös ne jousien ylpäässä olevat kumit kannattaa vaihtaa. Niitä on muistaakseni neljää eri paksuutta myynnissä. :thumbup:
Meseillään
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Ajossa oli varmaan ilmaantunut kunnolla,kun säiliöön oli tullut vajausta ja perä tuntui olevan korkeammalla.
En tiedä,täytyiskö hieman laskea,ettei ole pelkästään vaan iskarien varassa?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Silloin kun lastia ei ole perän pitäisi olla nimenomaan jousien varassa.
wiimax.fi
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Säädetäämpä vähän tankoa pidemmäksi.Jos vipu on keskiasennossa,niin silloin ei mielestäni nouse eikä laske.Öljy virtaa takaisin säiliöön.En tiedä oliko vanhassa venttiilissä jotakin kulumaa.Nosti kyllä,mutta hitaammin.Vaihtoventtiilillä sen sijaan oikein "pihisee" paineet ja ylös nostaessa muuttuu moottorin kierroksetkin.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja oltzi »

mulla samanmoisessa remontissa jäi myös vuotamaan yks pikku putki. kunnei menny pohjaan asti. pistin sinne pohjalla kaks kupari prikkaa ni jo piti.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Minkäinen härpäke on autoissa,missä saa kabiinista säädettyä korkeutta?En muista missä mallissa näin käyttökytkimen
kabiinissa.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 tasonsäädön korjausta

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kuinkas paljon erilainen venttiili on 210:ssä?.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Vastaa Viestiin