e300td -95 katti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Lankussa on tuollainen katti pakoputkessa.Voisko kyseisen pöntön poistaa kokonaan vai tuleeko katsastuksessa ongelmia?Vai kannattaako vain lyödä rautakanki läpi,jos menee?Ajattelin vain,että jos on tukossa ja ahdistaa...
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Voi poistaa. Sillä ei ole mitään tekemistä k-arvon kanssa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Mitenkäs se sitten menee, jos on rekisteriotteessa maininta vähäpäästöisyydestä, kuten esimerkiksi omassa 93-vuoden 300:ssa? Tuleeko konttorin sedälle paha mieli, jos ei kattia olekkaan, eli pitäisikö vaan ottaa KATista sisukset pois.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niinpä se oli minullakin ex-farkku vähäpäästöinen. Soitin katsurille ja kysyin, tarvitseeko 1993-mallin autossa olla katalysaattoria vai ei. Ei tarvitse jos menee savutestistä läpi. Muutahan Suomessa ei (toistaiseksi) näin vanhoista dieseleistä katsota. Omissa dieseleissä ei ole koskaan puututtu asiaan onko vähäpäästöinen vai ei.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Jaa, no otetaan sitten pois.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

En ota sitten mitään vastuuta jos inssi käy inisemään :-). Mutta näin meilläpäin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Minkälainen tuo katti on sisältä,jos vain puhkaisee...Jättää kuoret paikoilleen?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3992
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Petromax kirjoitti:Minkälainen tuo katti on sisältä,jos vain puhkaisee...Jättää kuoret paikoilleen?
Eikös niissä tapaa olla tiiviisti rullattu verkko sisällä? Semmoiselta se päästä katsottuna ainakin näyttää.

Jotenkin omaan korvaan tuo puhkaiseminen kuulolstaa aika kotikutoiselta systeemiltä. Tietty, miksei, jos siihen saa riittävän ison holen tehtyä, mutta mitä väkivaltaisemmin sen reiän tekee, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä verkko puristuu läjään sieltä, minne sitä jää, eikä siellä sitten kaasuja virtaa enää sitäkään määrää kuin aikaisemmin.

Itse tekisin - olen suunnitellutkin tekeväni - niin, että katti otetaan rälläkällä auki ja sisältö poistetaan kokonaan. Tämän jälkeen hitsataan se uudestaan kiinni siististi vaikka TIGillä. Kun tuon tekee kunnolla, niin päälle päin on hankala arvata, että ei siinä itse asiassa katalysaattoria enää olekaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Se kenno on senverran haurasta et rautakankella vaan raakasti läpi, sillain omista autoista oon tyhjentäny, tulee hyvin sisuskalut kaikki pihalle...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3992
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kyttis- kirjoitti:Se kenno on senverran haurasta et rautakankella vaan raakasti läpi, sillain omista autoista oon tyhjentäny, tulee hyvin sisuskalut kaikki pihalle...
No saakeli, tämähän oli hyvää tietoa. :thumbup: Pitääpä itsekin kokeilla. Kun vain saisi joskus aikaiseksi irrottaa sen putken sieltä. Muistaakseni 300 Turbodieselissä pitää turbolta asti ottaa koko hässäkkä pois (tai no takapää tietty ensin irti). Oikeastaan pitäis katsoa samoin, että miten se on tuossa 250D:ssä, että onko se yksi pönttö äänenvaimennin vai katti. Jos se ei olekaan pelkkä vaimennin, niin sekin kyllä ansaitsisi sisustan poistamisen vaikka saman tien...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
jepjep81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 17.04.2012 13:21

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja jepjep81 »

Omassa E250 deessä oli meno aika nuhaista, kun se hommasin. Sitten tein sille seuraavat käsittelyt: Egr pois pelistä sokealle laipalla, ilmaläppä jumitettu aukiasentoon, imusarjan putsaus, ilmanputsarikotelosta "snorkkeli" kuubaan, putsareitten vaihto ja lopuksi katille rautakanki käsittely, on se kenno sen verran tiukkaa evästä, että ihan pikkkukangella ei tapahu mitään ja lopuksi oikean kokoinen putki katin sisään. Ja kyllä meno muuttuu ihan huomattavasti :-)
Mb w211 320Cdi
Chevrolet Sportside 5.7Efi
Vw Golf Variant 1.9 TDI
Toyota Corolla DX Stw -85
Ex:Toyota Timangi -76
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18180
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katalysaattori pitää olla katsastuksessa paikallaan jos auton on vähäpäästöinen, se on toinen juttu kiinnittääkö katsuri asiaan huomiota.
Tyhjentää sen voi vanhasta dieselistä huoletta, ei vaikuta pakokaasutestiin ainakaan huonompaan suuntaan.
wiimax.fi
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Katti "puhkaistu".Ei ihan mennyt rautakankella,mutta kun näytti vähän hiltiä,niin lähti.Nyt vaan huomasin,että turbo alkoi vinkumaan,kun ylämäkeen antaa kaasua.Ilmeisesti vastinta ei ole niin paljon,kuin ennen?Yksi syy on kans,että
pakosarjan tiiviste vuotaa.Onko paha homma vaihtaa tähän 300td lankkuun?Lähteekö pultit nätisti auki?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Onko joku rakentanut katin kuoriin jonkinlaisen vaimentimen?Ei viheltäisi noin lahjakkaasti tuo turbo.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Missäs kunnossa se varsinainen vaimennin on, sen tehtävä lienee vaimentaa...

Tuo katin tyhjennys on se oikea ja varmin tapa.

Ensin toki pakosarja yms tiiviiksi, sieltä tulee helposti äänet kun se on paineellinen paikka. Ei siihen osaa sanoa lähteekö helposti irti, joskus lähtee ja joskus katkeaa pinnapultit. Riippuu ihan miten ne on satuttu vääntämään sinne ja kenen toimesta/milloin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Omasta 300dt -92 lähti ainaki ihan hyvin aikoinaan ku irrotin pakosarjaa, muistaa vaan sen et rupee availeen niitä vasta sitte ku kone on kunnolla jäähtyny:D
Tiivisteen saa vaihdettua siitä välistä kuhan irrottaa myös sen alapuolella olevan tukiraudan ja öljyntuloputken...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Pakosarjan tiiviste joskus vähän vuotanut,muttei mielestäni nyt ainakaan hirveästi.Noki tukkinut vuodon....Pakoputki uutta katilta taaksepäin.Kylä se vaan tuosta katin tyhjennyksestä täytyy johtua,koska tämän jälkeen vihellys tuli kuvioihin.Yksi katti on varastossa.Poikkeaa hieman tuosta nyt paikallaan olevasta,muttei paljoa.Onko sitten malli vaihtunut jossakin vuosimallissa?Paikallaan oleva on hieman kapeampi ja pidempi,kun taas tuo varastossa oleva lyhyempi,mutta hieman leveämpi.Kai se on vedettävä putki poikki ja hitsattava uusi paikalleen.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Kyllähän ne turbon äänet yleensä rupeaa kuulumaan selvemmin kun katti on tyhjä. Hitsaa sinne katin sisälle vaikka putki missä on reikiä, niin luulis auttavan.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mulla taas vihreässä farkussa kun otettiin katti kokonaan pois välistä ja muutettiin ei-katin putkisto (kun vaimentimissa oli korjauksen tarvetta), vislaus ei lisääntynyt ensinkään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kyllästyin vinkunaan ja heitin katin takasi paikoilleen.Sattui olemaan yksi ylimääräinen putki,jossa katti paikallaan.Malli hieman katissa erilainen,eperin valmistama.Poisotettu oli jokin eurocat mallia.Mutta,äänet olivat poissa hetken aikaa,mutta taas on tullut vihellys takaisin.P-asennossa sallii kaasuttaa miltei 3000 kierrokseen,ennenkuin alkaa,mutta veto päällä alkaa jo hieman aikaisemmin.Pakosarjan tiivistettä en ole vielä vaihtanut,ei mielestäni juuri vuoda.Voisko vaikuttaa kumminkin noin paljon?Toinen mahdollisuus,että oisko turbo jo ehtoopuolella....
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei se turbo ole välttämättä rikki jos painetta tulee ja öljyt pysyy koneessa.
Itse vaihdoin cdi koneeseen tarkastetun turbon joka oli hyvä mutta se vihelsi mutta pelasi aivan hyvin.
Riippuen tieten miten häiritsevä vihellys on.
toki ylipaine pakosarjassa voi visluutttaa myös sitä vuotavaa kohtaa joten laita se ensin kuntoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Millainen välys saa olla siiven akselilla ja saiko kiristettyä mitenkään?Kokeilin,että pientä välystä on,muttei sentään pahempaa.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Petromax kirjoitti:Millainen välys saa olla siiven akselilla ja saiko kiristettyä mitenkään?Kokeilin,että pientä välystä on,muttei sentään pahempaa.
Päittäisvälystä ei saa olla, säteittäistä saa olla vähän. Viisaammilla lienee tarkemmat määreet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Kannattaa koittaa ensin kiristää ne pakosarjan pultit oikeeseen momenttiin. Ainakin Om605:ssa (eli vastaava miinus yks pytty) on tyyppivika että ne pakosarjan pultit löystyy ja alkaa viheltämään kun ahdot nousee. Korjaantuu monesti ihan vain kiristämällä. Itsellä oli ykköspytyn ruuvit aivan auki.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Aloitetaan tuolla,että vaihdetaan pakosarjan tiivisteet ja kiristetään mutterit.
Jotenkin vaan nyt tuntuu,että katin poistolla oli jokin merkitys asialle.Vanhalla katilla ei viheltänyt,paitsi joskus katsastuskäsittelyssä.Katin puhkaisun jälkeen tosiaan ääni tuli hyvin esille.Vaikka laittoi ehjän katin paikoilleen,niin ääni kuului silti.Tämä ei varmaan ollut vielä niin tukkoinen.
Täytyy vielä tarkistaa,kuinka paljon väljyyttä akselissa on ja onko siivet ottaneet koteloon kiinni.Jos kiinni ottaa,niin siivet varmasti moro ja jossakin vaiheessa ajaa öljytkin.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Pakko oli vielä tunnustella,onko akselilla väljyyttä turbolla.Nyt ei mielestäni ollut,kuin sivuttaissuuntaista.Jospa nyt se turbo ei olisikaan rikki.Epäilen kyllä vaan nyt pakoputken liitoksen vuotoja sekä noita pakosarjan tiivisteitä.Mutta mikä on tässä uudessa katissa erilaista verrattuna vanhaan,kun vinkunaa ei esiintynyt?Ajattelin,että kai vanha katti oli niin tukossa,että painoi väkisin jostain ulos,esim pakosarjasta.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: e300td -95 katti

Viesti Kirjoittaja Petromax »

No niin.Nyt on pakosarjan tiiviste vaihdettu.Kyllä oli aika syöpynyt ja kolmesta kohtaa vuotanut.Parasta se,että nyt on vihellysäänet historiaa.Turbossa ei siis mitään vikaa.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Vastaa Viestiin