Kiertovesipumpun ohjaus
Kiertovesipumpun ohjaus
Moro
W210 -98 290TD
Kiertovesipumppu käynnistyy satunnaisesti. Plus johtoon tulee jatkuva jännite, jopa virrat pois kytkettynä ja miinus karva maadoittuu siis silloin tällöin. Se on selvä, että ohjaus tapahtuu maadoittamalla, mutta mikä ohjaa kiertovesipumpun maadoitusta. Käynnistelin autoa ja joskus pumppu kävi ja joskus taas ei.
Kyllähän tuo korjaantuu sillä kun kokastelee omat piuhat siten että se aivan taatusti lähtee käyntiin eli ohitetaan alkuperäinen ohjaus, mutta kiinnostaa vain se että mistä ohjauss tulee jos vaikka sais sen korjattua sieltä mistä pitäisi.
Eeki
W210 -98 290TD
Kiertovesipumppu käynnistyy satunnaisesti. Plus johtoon tulee jatkuva jännite, jopa virrat pois kytkettynä ja miinus karva maadoittuu siis silloin tällöin. Se on selvä, että ohjaus tapahtuu maadoittamalla, mutta mikä ohjaa kiertovesipumpun maadoitusta. Käynnistelin autoa ja joskus pumppu kävi ja joskus taas ei.
Kyllähän tuo korjaantuu sillä kun kokastelee omat piuhat siten että se aivan taatusti lähtee käyntiin eli ohitetaan alkuperäinen ohjaus, mutta kiinnostaa vain se että mistä ohjauss tulee jos vaikka sais sen korjattua sieltä mistä pitäisi.
Eeki
Kiertovesipumpun pitäisi käydä muulloinkin kun webaston ollessa käynnissä. Alkaa pikkuhiljaa tuntuun siltä että vakio piuhat poikki, erkkaria ja uudet piuhat releen kautta sitten että aina käy....mut ootellaan vieläEsa H. kirjoitti:Käsittääkseni ohjaus tulee sähköisen lisälämmittimen kautta (cdi-koneissa)..

Kiitoksia. Eli tällä mersuforumin oppimäärällä voin todeta että hyppylangat ja pumppu pyörimään sitten väkisin. Siitä ei liene kuitenkaan haittaa olevan vaikka pumppu pyörii koko ajan vaikka kylmälle olisikin säädöt laitettu.Mika.T kirjoitti:KYllä se lämmityslaitteen säädinpaneeli ohjaa myös kiertovesipumppua.
Kuuluu pyöriä aina kun komentosillalla on lämmitystarvetta. Eli kun lämmönsäädöt on sellaisessa asennossa että lämmityslaite lämmittää.
toki jos aikaa jää niin lämpötilasäädinten piirilevyn komponentit vois toki käydä läpitte.....kuulostaakin jo monimutkaiselta

Mites w124 sitten? Tuleeko lämmonsäätöpaneelilta myös - käsky?Aki P kirjoitti:w210:ssa ei sammu ollenkaan pumppu jos pistää suoraan maihin. Lämmönsäätöpaneli tosiaan ohjaa maata.
Onko varma että maa katkeaa vai onko yksinkertaisesti se 50€:n pumppu rikki joita on tullu vaihettua näille pakkasille joku kymmenen
Vai sama mystem mutta mulla sammuu kun auto sammuu.
Taitaa olla hiukan eri systeemillä, kuten alkupään c-mersutkin. Siellä katkeaa muistaakseni myös + virta.atlas kirjoitti:Mites w124 sitten? Tuleeko lämmonsäätöpaneelilta myös - käsky?Aki P kirjoitti:w210:ssa ei sammu ollenkaan pumppu jos pistää suoraan maihin. Lämmönsäätöpaneli tosiaan ohjaa maata.
Onko varma että maa katkeaa vai onko yksinkertaisesti se 50€:n pumppu rikki joita on tullu vaihettua näille pakkasille joku kymmenen
Vai sama mystem mutta mulla sammuu kun auto sammuu.
w210:ssa ja -95>> c-mersuissa pumpulle tulee jatkuva + ja maata katkotaan.
Joku mersupurkaamo??
kiitoksia. Pumppu toimii vallan mainiosti kun suoraan miinuksen laittaa maihin. Nyt vain ongelma on tuo ohjaus. Mutta se tässä selville nyt on käynytkin, että ohjaus tulee lämmönsäätimistä ja kun se nyt tuntuu olevan vähän hukassa niin suora ohajus auttaa.jpeltoma kirjoitti:Kannattaa tarkistaa se pumpun kunto ensin, niistä kuluu hiilet loppuun ja sitten se alkaa tekemään sitä että pyörii/ei pyöri. Ja jos pyörii niin vaivalloisesti jne. Uus pumppu on 50 euroa, eli jos vanhalla on ikää niin voi olettaa että hiilet on lopussa ja uutta tilalle.
En ole hokannu koko pumpun toimintaa ku auto ollut lämmin,nyt luettuani tätä keskustelua kävin kattoon ja sököhän se oli mullakin.Yritin korjata eli purin ja putsasin mut savua vaan.hommasin uuden pumpun ja kytkin sen maihin kun ei se saanu oikeen käskyjä sieltä paneelilta.Nii nyt se vasta lämpeneekin:Datlas kirjoitti:Mulla on w124 ja kiertovesipumppu on pyörinyt jo viisivuotta koko ajan kesät /talvet ja ei mitään.
Eli sama ongelma maata ei tule ja silloin pistin johdon suoraan maihin.Sammuaase silti kun auto sammuu.
Mutta kiva tieto niin vois joskus tinailla paneelia sisältä.
124/300E v.89
Mainiota että oli apua.poke2 kirjoitti:En ole hokannu koko pumpun toimintaa ku auto ollut lämmin,nyt luettuani tätä keskustelua kävin kattoon ja sököhän se oli mullakin.Yritin korjata eli purin ja putsasin mut savua vaan.hommasin uuden pumpun ja kytkin sen maihin kun ei se saanu oikeen käskyjä sieltä paneelilta.Nii nyt se vasta lämpeneekin:Datlas kirjoitti:Mulla on w124 ja kiertovesipumppu on pyörinyt jo viisivuotta koko ajan kesät /talvet ja ei mitään.
Eli sama ongelma maata ei tule ja silloin pistin johdon suoraan maihin.Sammuaase silti kun auto sammuu.
Mutta kiva tieto niin vois joskus tinailla paneelia sisältä.
W210:stä selvis taas hivenen enemmän. Kiertovesipumppu saa (miinus) ohjauksen kojetaulun paneelista. Pumppu käynnistyy silloin kun asetat puhalluksen muuhun kuin 0 asentoon. Eli jos tuuletin pyöri ei pyöri myös pumppukaan.
Minulla kun on Webasto asennettuna, toimii se niin että Webasto ohjaa käynnistyessään sisätilan puhallinta, jolloin pumpun pitäisi käynnistyä. Nyt ei kuitenkaan niin käy. Webaston rele näyttää olleen kuumentunut parin navan kohdalta (silikooni releen pohjassa sulanut) varmaankin siitä syystä kun kiertovesipumpun liittimet olivat pahasti hapettuneet. Eli Webaston ohjaus ohittaa auton oman ohjauksen. Nyt oletan että Webaston rele on särki ja sen meinaan ehjätä ostamalla uuden.
Pian selviää.
Eeki
Joskus käynyt mielessä että mikseihän sitä kv-pumpun ohjausta ei ole tehty webastokayttöön valmiiksi siten että kun puhaltimen panelille laitetaan ohjausjännite puhallusta varten niin samalla lähtis pumppukin pyöriin
. Kerran kokeilin mutta pumppu ei lähtenyt päälle, vaatii erillisen ohjauksen kellolaitetta tehdessä 


Joku mersupurkaamo??
Re:
Muistatko vielä, missä tämä webaston rele oli ja mistä hommasit uuden? Omassa Vaneossani on vastaavat oireet kiertovesipumpun kanssa ja nyt myös sisätilan puhallus käynnistyy vain hetkeksi. Nyt vaan on tämä releen paikka hakusessa..EEWEE kirjoitti:Webaston releen kun vaihto, niin nyt toimii jälleen normaalisti. Hintaa oli 30 euroo.
Kyllä taas kelpaa