Kiertovesipumpun ohjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Kiertovesipumpun ohjaus

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Moro

W210 -98 290TD

Kiertovesipumppu käynnistyy satunnaisesti. Plus johtoon tulee jatkuva jännite, jopa virrat pois kytkettynä ja miinus karva maadoittuu siis silloin tällöin. Se on selvä, että ohjaus tapahtuu maadoittamalla, mutta mikä ohjaa kiertovesipumpun maadoitusta. Käynnistelin autoa ja joskus pumppu kävi ja joskus taas ei.

Kyllähän tuo korjaantuu sillä kun kokastelee omat piuhat siten että se aivan taatusti lähtee käyntiin eli ohitetaan alkuperäinen ohjaus, mutta kiinnostaa vain se että mistä ohjauss tulee jos vaikka sais sen korjattua sieltä mistä pitäisi.

Eeki
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Käsittääkseni ohjaus tulee sähköisen lisälämmittimen kautta (cdi-koneissa)..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Esa H. kirjoitti:Käsittääkseni ohjaus tulee sähköisen lisälämmittimen kautta (cdi-koneissa)..
Kiertovesipumpun pitäisi käydä muulloinkin kun webaston ollessa käynnissä. Alkaa pikkuhiljaa tuntuun siltä että vakio piuhat poikki, erkkaria ja uudet piuhat releen kautta sitten että aina käy....mut ootellaan vielä :?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

KYllä se lämmityslaitteen säädinpaneeli ohjaa myös kiertovesipumppua.

Kuuluu pyöriä aina kun komentosillalla on lämmitystarvetta. Eli kun lämmönsäädöt on sellaisessa asennossa että lämmityslaite lämmittää.
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Mika.T kirjoitti:KYllä se lämmityslaitteen säädinpaneeli ohjaa myös kiertovesipumppua.

Kuuluu pyöriä aina kun komentosillalla on lämmitystarvetta. Eli kun lämmönsäädöt on sellaisessa asennossa että lämmityslaite lämmittää.
Kiitoksia. Eli tällä mersuforumin oppimäärällä voin todeta että hyppylangat ja pumppu pyörimään sitten väkisin. Siitä ei liene kuitenkaan haittaa olevan vaikka pumppu pyörii koko ajan vaikka kylmälle olisikin säädöt laitettu.

toki jos aikaa jää niin lämpötilasäädinten piirilevyn komponentit vois toki käydä läpitte.....kuulostaakin jo monimutkaiselta :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla on w124 ja kiertovesipumppu on pyörinyt jo viisivuotta koko ajan kesät /talvet ja ei mitään.
Eli sama ongelma maata ei tule ja silloin pistin johdon suoraan maihin.Sammuaase silti kun auto sammuu.
Mutta kiva tieto niin vois joskus tinailla paneelia sisältä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

w210:ssa ei sammu ollenkaan pumppu jos pistää suoraan maihin. Lämmönsäätöpaneli tosiaan ohjaa maata.

Onko varma että maa katkeaa vai onko yksinkertaisesti se 50€:n pumppu rikki joita on tullu vaihettua näille pakkasille joku kymmenen :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Aki P kirjoitti:w210:ssa ei sammu ollenkaan pumppu jos pistää suoraan maihin. Lämmönsäätöpaneli tosiaan ohjaa maata.

Onko varma että maa katkeaa vai onko yksinkertaisesti se 50€:n pumppu rikki joita on tullu vaihettua näille pakkasille joku kymmenen :wink:
Mites w124 sitten? Tuleeko lämmonsäätöpaneelilta myös - käsky?
Vai sama mystem mutta mulla sammuu kun auto sammuu.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

atlas kirjoitti:
Aki P kirjoitti:w210:ssa ei sammu ollenkaan pumppu jos pistää suoraan maihin. Lämmönsäätöpaneli tosiaan ohjaa maata.

Onko varma että maa katkeaa vai onko yksinkertaisesti se 50€:n pumppu rikki joita on tullu vaihettua näille pakkasille joku kymmenen :wink:
Mites w124 sitten? Tuleeko lämmonsäätöpaneelilta myös - käsky?
Vai sama mystem mutta mulla sammuu kun auto sammuu.
Taitaa olla hiukan eri systeemillä, kuten alkupään c-mersutkin. Siellä katkeaa muistaakseni myös + virta.
w210:ssa ja -95>> c-mersuissa pumpulle tulee jatkuva + ja maata katkotaan.
Joku mersupurkaamo??
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Kannattaa tarkistaa se pumpun kunto ensin, niistä kuluu hiilet loppuun ja sitten se alkaa tekemään sitä että pyörii/ei pyöri. Ja jos pyörii niin vaivalloisesti jne. Uus pumppu on 50 euroa, eli jos vanhalla on ikää niin voi olettaa että hiilet on lopussa ja uutta tilalle.
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

jpeltoma kirjoitti:Kannattaa tarkistaa se pumpun kunto ensin, niistä kuluu hiilet loppuun ja sitten se alkaa tekemään sitä että pyörii/ei pyöri. Ja jos pyörii niin vaivalloisesti jne. Uus pumppu on 50 euroa, eli jos vanhalla on ikää niin voi olettaa että hiilet on lopussa ja uutta tilalle.
kiitoksia. Pumppu toimii vallan mainiosti kun suoraan miinuksen laittaa maihin. Nyt vain ongelma on tuo ohjaus. Mutta se tässä selville nyt on käynytkin, että ohjaus tulee lämmönsäätimistä ja kun se nyt tuntuu olevan vähän hukassa niin suora ohajus auttaa.
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

atlas kirjoitti:Mulla on w124 ja kiertovesipumppu on pyörinyt jo viisivuotta koko ajan kesät /talvet ja ei mitään.
Eli sama ongelma maata ei tule ja silloin pistin johdon suoraan maihin.Sammuaase silti kun auto sammuu.
Mutta kiva tieto niin vois joskus tinailla paneelia sisältä.
En ole hokannu koko pumpun toimintaa ku auto ollut lämmin,nyt luettuani tätä keskustelua kävin kattoon ja sököhän se oli mullakin.Yritin korjata eli purin ja putsasin mut savua vaan.hommasin uuden pumpun ja kytkin sen maihin kun ei se saanu oikeen käskyjä sieltä paneelilta.Nii nyt se vasta lämpeneekin:D
124/300E v.89
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

poke2 kirjoitti:
atlas kirjoitti:Mulla on w124 ja kiertovesipumppu on pyörinyt jo viisivuotta koko ajan kesät /talvet ja ei mitään.
Eli sama ongelma maata ei tule ja silloin pistin johdon suoraan maihin.Sammuaase silti kun auto sammuu.
Mutta kiva tieto niin vois joskus tinailla paneelia sisältä.
En ole hokannu koko pumpun toimintaa ku auto ollut lämmin,nyt luettuani tätä keskustelua kävin kattoon ja sököhän se oli mullakin.Yritin korjata eli purin ja putsasin mut savua vaan.hommasin uuden pumpun ja kytkin sen maihin kun ei se saanu oikeen käskyjä sieltä paneelilta.Nii nyt se vasta lämpeneekin:D
Mainiota että oli apua.
W210:stä selvis taas hivenen enemmän. Kiertovesipumppu saa (miinus) ohjauksen kojetaulun paneelista. Pumppu käynnistyy silloin kun asetat puhalluksen muuhun kuin 0 asentoon. Eli jos tuuletin pyöri ei pyöri myös pumppukaan.

Minulla kun on Webasto asennettuna, toimii se niin että Webasto ohjaa käynnistyessään sisätilan puhallinta, jolloin pumpun pitäisi käynnistyä. Nyt ei kuitenkaan niin käy. Webaston rele näyttää olleen kuumentunut parin navan kohdalta (silikooni releen pohjassa sulanut) varmaankin siitä syystä kun kiertovesipumpun liittimet olivat pahasti hapettuneet. Eli Webaston ohjaus ohittaa auton oman ohjauksen. Nyt oletan että Webaston rele on särki ja sen meinaan ehjätä ostamalla uuden.

Pian selviää.

Eeki
Avatar
EEWEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 22.11.2007 20:53
Paikkakunta: Tarttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EEWEE »

Webaston releen kun vaihto, niin nyt toimii jälleen normaalisti. Hintaa oli 30 euroo.

Kyllä taas kelpaa
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joskus käynyt mielessä että mikseihän sitä kv-pumpun ohjausta ei ole tehty webastokayttöön valmiiksi siten että kun puhaltimen panelille laitetaan ohjausjännite puhallusta varten niin samalla lähtis pumppukin pyöriin :idea: . Kerran kokeilin mutta pumppu ei lähtenyt päälle, vaatii erillisen ohjauksen kellolaitetta tehdessä :(
Joku mersupurkaamo??
Beacon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 21.01.2013 12:13

Re:

Viesti Kirjoittaja Beacon »

EEWEE kirjoitti:Webaston releen kun vaihto, niin nyt toimii jälleen normaalisti. Hintaa oli 30 euroo.

Kyllä taas kelpaa
Muistatko vielä, missä tämä webaston rele oli ja mistä hommasit uuden? Omassa Vaneossani on vastaavat oireet kiertovesipumpun kanssa ja nyt myös sisätilan puhallus käynnistyy vain hetkeksi. Nyt vaan on tämä releen paikka hakusessa..
Vastaa Viestiin