Dodiin. Nyt näyttäisi taas toimivan. Ensinnäkin iso kiitos nimmarille DBFI avusta vianetsinnässä!
Kompurahan se tiensä päässä oli. Uusi alkuperäiskompura löytyi releineen sopuhintaan Venetmäeltä: http://www.mersupurkaamo.fi" onclick="window.open(this.href);return false;, ohjeet ja vinkit kaupanpäälle (suosittelen). Pitää ottaa tarkempaan tutkintaan vielä se wanha pumppu.
Nyt on toiminut viikon näissä pakkasissakin hyvin.
Pientä vuotoa jossain vielä on, kylmässä on laskenut perän maahan pari kertaa yön aikana. Mutta käynnistyksen jälkeen nousee takaisin, joten ainakin isompi ongelma korjattu.
atlas kirjoitti:Kuorma-autoista olisi otettava oppia miten nämä rakennetaan niin toimii!Etenkin pakkasissa!
Esim. oltava ilmankuivaimet kompressorin jälkeen koska ilmakuumuu ja varmasti on kosteutta jos se sijaitsee etulokarin sisässä.
atlas kirjoitti:Kuorma-autoista olisi otettava oppia miten nämä rakennetaan niin toimii!Etenkin pakkasissa!
Esim. oltava ilmankuivaimet kompressorin jälkeen koska ilmakuumuu ja varmasti on kosteutta jos se sijaitsee etulokarin sisässä.
kompurassa on ilmankuivain sisäänrakennettuna.
Kyllä se on ihan erillinen 15 euron suodatin kompuran vieressä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
No nyt on itselläki kuskin puolen perä alhaalla. Rupesi oireilemaan kun oli yön yli rengassarja kontissa.
Nyt rupesi tyhjänäki tyhjenee. Kesti n. 36 tuntia ja kuskin puolen perä alhaalla.
Epäilen et jokin pieni vuoto on, varmaan letkussa tai paikossa mihin letku kiinnittyy niinkuin on ollut täälläki mainintaa.
Olisiko mahdollista et se ylivuoto venttiili olisi jääny auki? Meinaan oli puhetta et sen ohjauksen piuhat hapettuu herkästi, mut voiko se jäädä auki ja tiputtaa perän?
Tätä joutuu varmaan tutkii enemmän, perä on normikorkeudes auton käydes.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
DBFI kirjoitti:
Vikaantuu ne muutkin paikat eli sen Airmatic lisäsäiliön korjauksella ei tuplata käyttöaikaa, välttämättä mutta kyllä se purkki silti saisi olla erillinen varaosa. Olisko niin että noita menee pelkästään pohjoisen suolasuihkussa eikä MB siksi ole viitsinyt tehdä purkista erillistä varaosaa.
Saisi tietysti olla erillinen varaosa, mutta ydinasia minusta tässä on että se alumiinisäiliö ei saisi tämän hintaluokan autossa syöpyä puhki alle neljässä vuodessa.
Itse asiassa se säiliö pysyy moitteettomassa kunnossa, mutta se natsa häviää pulverina taivaan tuuliin.
KYSEESSÄ ON ILMISELVÄ SUUNNITTELUVIRHE!
Valittu materiaali letkunatsassa on eri metallia kuin säiliö ja materiaalivalinta on aivan virheellinen.
Vehossa näyttäessäni autoa ja tiedustellessani suunnitteluvirheeseen nojaten vastaantuloa korjauksessa, asentaja tuumasi, että säiliötä ei saa irroittaa letkusta. Säiliön kanssa asentaminen on aika hankalaa, ja olivat irroittaneet säiliön asennuksen ajaksi ja liittäneet letkun sitten säiliöön. Sanoi, että jokainen näin asennettu jousi vuoti myöhemmin. Kukakohan mahtoi maksaa korjaukset... Letkukara on aikalailla samantapainen kuin pushlock letkuliitin ja letku vioittuu irroitettaessa säiliön letkukarasta. Oikea tapa olisi varmaankin vaihtaa aina säiliö ja letku yhtä aikaa. -Jos niitä saisi varaosana.
Tuossa vielä kertaalleen surullisia kuvia omista airmaticeista: http://pe-li.fi/mb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä käsität pohjoisen suolasuihkuilla? Minun autoni on aika tavalla keskeltä Saksaa ja vika oli jo ostaessani sen reilu 3v ikäisenä.
Olen lukenut nuita sinun juttuja ja päättänyt kiertää kaukaa nuo ilmajousitukset, mutta nyt mahdollisesti parin viikon päästä mailmalta sellainen ihme saattaa olla pihassa jos päästään kauppoihin. En ole kokeillut mutta luulen että lisäsäiliön joka syöpyy siitä natsasta,korvaa hyvin saman tilaavuuden omaava sokeoitu hydrauliletku. Auto on loppuvuodesta 2006 otettu käyttöön eli se teräväkeulainen 2007 mallin 320cdi 4-matic onko vielä nuissakin se sama säiliö,eikö mitään kehitystä tapahtunu. Olin kyllä ostamassa vm.2003 CL500LPG:tä muttei sitä saa suomessa rekisteröityä,kovat keskustelut ollu Traffin äijän kanssa,mutta Suomessa pitää poistaa ne LPG laitteet,ennenkuin saa kilpiin.
jussilampi kirjoitti:
En ole kokeillut mutta luulen että lisäsäiliön joka syöpyy siitä natsasta,korvaa hyvin saman tilaavuuden omaava sokeoitu hydrauliletku.
Pari kuukautta ajoa ilman lisäsäiliötä, eipä huomaa eroa, voi tukkia het pussin juuresta.
Ja onhan siinä aikaa korjauttaa säiliö jos haluaa sitä käyttää.
Samanlainen facelifteissä myös.
Kumipää kirjoitti:
Pari kuukautta ajoa ilman lisäsäiliötä, eipä huomaa eroa, voi tukkia het pussin juuresta.
Ja onhan siinä aikaa korjauttaa säiliö jos haluaa sitä käyttää.
Samanlainen facelifteissä myös.
Ajatko normaalisti Sport II asennolla? Silloinhan (muistaakseni) se lisäsäiliö onkin aina suljettu.
jussilampi kirjoitti:
En ole kokeillut mutta luulen että lisäsäiliön joka syöpyy siitä natsasta,korvaa hyvin saman tilaavuuden omaava sokeoitu hydrauliletku.
Pari kuukautta ajoa ilman lisäsäiliötä, eipä huomaa eroa, voi tukkia het pussin juuresta.
Ja onhan siinä aikaa korjauttaa säiliö jos haluaa sitä käyttää.
Samanlainen facelifteissä myös.
Nuin minäkin olen olettanut,mutta hyvä että olet kokeillut,mutta kannattaa mitata s.e säiliön tikavuus ml ja tehdä saman tilavuumen hydrauliletku,niin pysyy
puristuva ilmamäärä vakiona. On vissiin S-sarjassa paremmat systeemit,kun ei kuulunu moitteita!
Tutkiskelin tuota tasonsäätöä eilen hiukan ja tuli pari kysymystä.
- Liitoksien vuodot voi tutkia ihan saippuavedellä.
- Ilmajousen vuodot voi tutkia ihan saippuavedellä. Mutta lähteekö tuo ilmapussin suoja helposti pois ja saako takaisin?
Oli aika isolla nippusiteellä kiinni.
- Kompuran liitos vuodot voi tutkia saippuavedellä, mutta onko kotikonstein jokin tapa millä saa selville että kompura toimii täydellisesti?
- Miten tai missä olette vaihtaneet ilmajousen?
Itsellä vuoto on niin pieni että sen löytäminen tuntuu hankalalta. Yössä laskee n. 5mm vasenpuoli.
Kun kyseessä on tasonsäätö niin kompuralta tulee yksilinja jakotukille josta sitten ilmajousille.
Kompurassa mun ymmärryksen mukaan ei pitäisi olla vikaa koska vain toinen puoli tipahtaa. Jolloin sen pitäisi olla jakotukista eteenpäin oleva vuoto..?
Joko liittimet, jakotukki tai sitten ilmajousi..?
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
jussilampi kirjoitti:
Nuin minäkin olen olettanut,mutta hyvä että olet kokeillut,mutta kannattaa mitata s.e säiliön tikavuus ml ja tehdä saman tilavuumen hydrauliletku,niin pysyy
puristuva ilmamäärä vakiona. On vissiin S-sarjassa paremmat systeemit,kun ei kuulunu moitteita!
Aika ahtaat välit laittaa isompaa letkua, mielestäni jos alkaa tuollaiseen projektiin, niin korjaa sen lisäsäiliön vuotavan liitoksen vaikka liimaamalla.
S:n etutolpat on ainakin hankalempia korjata mitä E:n, vois sanoa että suurinpiirtein samanlaista laatua.
Berglund: jos sun autossa ei ole airmaticcia, niin hyvin todennäköisesti pussi vuotaa. Saippuavesi on jees.
jussilampi kirjoitti:
Nuin minäkin olen olettanut,mutta hyvä että olet kokeillut,mutta kannattaa mitata s.e säiliön tikavuus ml ja tehdä saman tilavuumen hydrauliletku,niin pysyy
puristuva ilmamäärä vakiona. On vissiin S-sarjassa paremmat systeemit,kun ei kuulunu moitteita!
Aika ahtaat välit laittaa isompaa letkua, mielestäni jos alkaa tuollaiseen projektiin, niin korjaa sen lisäsäiliön vuotavan liitoksen vaikka liimaamalla.
S:n etutolpat on ainakin hankalempia korjata mitä E:n, vois sanoa että suurinpiirtein samanlaista laatua.
Berglund: jos sun autossa ei ole airmaticcia, niin hyvin todennäköisesti pussi vuotaa. Saippuavesi on jees.
Kylläkai tuon kokoluokan auton alustaan mahtuu pätkät hydrauliletkua. Se alumiini säiliö on susi kun sähkökemiallinen korroosio syö sen!
jussilampi kirjoitti:
Kylläkai tuon kokoluokan auton alustaan mahtuu pätkät hydrauliletkua. Se alumiini säiliö on susi kun sähkökemiallinen korroosio syö sen!
Tokitoki, muttei ranteenvahvusta
Susihan se säiliö on. Vois huvikseen ottaa takaisin käyttöön,
niin näkee onko ajotuntumassa mitään eroa.
jussilampi kirjoitti:
Kylläkai tuon kokoluokan auton alustaan mahtuu pätkät hydrauliletkua. Se alumiini säiliö on susi kun sähkökemiallinen korroosio syö sen!
Tokitoki, muttei ranteenvahvusta
Susihan se säiliö on. Vois huvikseen ottaa takaisin käyttöön,
niin näkee onko ajotuntumassa mitään eroa.
Turhaa...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jussilampi kirjoitti:
Kylläkai tuon kokoluokan auton alustaan mahtuu pätkät hydrauliletkua. Se alumiini säiliö on susi kun sähkökemiallinen korroosio syö sen!
Tokitoki, muttei ranteenvahvusta
Susihan se säiliö on. Vois huvikseen ottaa takaisin käyttöön,
niin näkee onko ajotuntumassa mitään eroa.
Turhaa...
Kyllä se kannattaa pitää järjestelmän puristuvan ilman määrä
alkuperäisen suuruise,jos sitä pienennetään nostaa akillisessä joustossa
painetta suunniteltua suuremmaksi.Ei siittä ainakaan haittaa ole jos laittaa ne
Säiliön tilavuuden omaavat tulpatut hydrauliletkut,syöpyneiden säiliöiden tilalle.
Nyt sitten kuului pehmeä mossahdus 211 on sitten neljäsosa lowraider eli kuskin puolelta takaa pamahti pussi. Lähinnä tässä kiinnostaa onko kukaan seurannut guntteriden tai engelsmannien keskusteluja kauanko niillä kestää pussit (ei Airmatic). Minulla oli kilometrit siinä 385 000 km:ä ja ikää nyt 8 vuotta, lähinnä sen vuoksi mikä mahtaa olla materiaalin ikääntymisen, tiesuolan ja parin viimeisen pakkastalven merkitys. Kotipuolessa on kuulemma nyt kevään aikana vaihdettu pariinkymmeneen autoon uudet pussit. Vuotoa on ollut ilmeisesti pari viimeistä vuotta pusseissa.
No niin se oli sitten 1175 €:a, kuskin puoleinen pussi oli revennyt ja vänkärin puoleinen vuoti. Hyvin nuo vuotavat pussit kesti minulla melkein kolme vuotta ja noin 120 000 km:ä ennenkuin niistä tuli entiset. Saattoivat olla peräti alkuperäiset.
Minulla tussahti kuskin puolen takajousi tiistaina. Maanantaina tuli saksasta bilsteinin pussi, tosin asennusaika oli sovittu vasta 14.5. Ei ihan siis kestänyt "tappiin" asti.
Vänkärin puoleinen pussi ei ole minusta vuotanut (ainakaan niin paljon että olisi huomannut tuon kuskin puolen lisäksi) mutta varmaan sekin pitää joskus lähitulevaisuudessa laittaa.
Mikäs oli työn ja osien osuus tuossa? Bilsteinin pussi saksasta toimituskuluineen karvan alle 320€.
Kl:sta bilsteinin pussi 505 €:ä, veholta taitaa olla sama pussi 100 €:a kalliimpi. Parituntia töitä ja korkeuden ohjelmointi starilla. Ketuttaa tuo mutta eihän ne ole ikuisia kestoltaan ja jos ne kestää jonkun 5 - 6 vuotta niin hyvä on.
Oberland kirjoitti:Kl:sta bilsteinin pussi 505 €:ä, veholta taitaa olla sama pussi 100 €:a kalliimpi. Parituntia töitä ja korkeuden ohjelmointi starilla. Ketuttaa tuo mutta eihän ne ole ikuisia kestoltaan ja jos ne kestää jonkun 5 - 6 vuotta niin hyvä on.
Rauta jousiakin menee poikki...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Pitääkö suorittaa korkeuden ohjelmointi staarilla jos on vaihtaa jouset uusiin.
kyseessä tavan tasonsäädöllä varustettu auto. (ei airmatic)
Ei jos ei koske siihen tasoanturiin (vipuineen) niin ihan sama mitä palkeita siellä alla on, auto kuitenkin nostaa alustan sille tasolle kuin tasoanturi määrää (joku testerirahoja havitteleva tietenkin on eri mieltä). Eipä siitä tarkastuksesta haittaakaan ole.
Pitääkö suorittaa korkeuden ohjelmointi staarilla jos on vaihtaa jouset uusiin.
kyseessä tavan tasonsäädöllä varustettu auto. (ei airmatic)
Ei pitäis olla mitään tarvetta
Jo jostain syystä taso näyttää kummaliselta niin ennen tarkisteele että anturi/sen vipu on ok
Minkä lisäksi nostaa murikasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Mukava tietää.. Nyt uskaltaa lähteä sitten koeajolle.
Eilen hermostuin kun perä ei pysynyt kuin n. 6h ylhällä. Vaihdoin taakse molemmat pussit. Lähempi tarkastelu näytti että apukuskin puolen pussissa oli "pykimiä" tai murtumia miten noita nyt kuvailisi.
Itse vaihto näytti olevan ihan normi ähryytä... Elikkäs onnistui jopa minulta. Toki huolellinen saa olla. Ainut ongelma oli kuskin puolen jousi jossa oli vielä ilmaa. Piti syöttää venttiilille virtaa että sai paineen pois.
Ei näyttäis olevan "ikuisia" nuo jouset. Kilometriä takana 213tkm. Toisaalta onko tuo yllätys että vanhaa autoa saa joskus korjata.
X253 Glc 300 e -22
w649 113cdi A My14
ex C180 T A My16
ex C200d be -09
ex S211 E220T cdi -07
ex W124 200D -95
Äkkinäinen kirjoitti:Mukava tietää.. Nyt uskaltaa lähteä sitten koeajolle.
Eilen hermostuin kun perä ei pysynyt kuin n. 6h ylhällä. Vaihdoin taakse molemmat pussit. Lähempi tarkastelu näytti että apukuskin puolen pussissa oli "pykimiä" tai murtumia miten noita nyt kuvailisi.
Itse vaihto näytti olevan ihan normi ähryytä... Elikkäs onnistui jopa minulta. Toki huolellinen saa olla. Ainut ongelma oli kuskin puolen jousi jossa oli vielä ilmaa. Piti syöttää venttiilille virtaa että sai paineen pois.
Ei näyttäis olevan "ikuisia" nuo jouset. Kilometriä takana 213tkm. Toisaalta onko tuo yllätys että vanhaa autoa saa joskus korjata.
Noita ilmoja on päästelty vaihdeltavista pois joskus myös puukolla
Monesti on noilla kilsoilla jo rauta jousia kertaalen vaihdeltu
ja kyyti on kuitenkin ilma alustalla ihan erilaista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)