S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tonde79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: Ke 10.05.2006 22:32
Paikkakunta: Koskue/Jalasjärvi
Viesti:

S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja Tonde79 »

No joo. Vie pikkusen liikaa toi 230 bentsiiniä. Vian kuvausta.
Auto tuli mulle vaihtokaupoissa ja jo tullessa moitittiin kulutusta, abaut 15 sadalle, hoh

No konehan ei nostanut lämpöjä yli 50 asteen sitte millään, joten termari vaihtoon... Termarin vaihdon jälkeen lämmöt on nyt ok mutta kuluttaa edelleenkin. Kylmänä ku käynnistää niin putkesta lentää karstaa niin että metrin alue putken takaa ihan mustana.

Aattelin että tuo kylmänä käynti (kuinka kauan sitte onkin kylmänä käynyt) syönyt tulpat ja hain varaosapuljusta uudet tulpat, niiden vaihdon jälkeen ei mainittavaa vaikutusta. Edelleenkin vie ihan pirusti pensaa, ei taharo huoltoasemalta toiselle päästä.

Tyhjäkäyntiä käy sievästi, sytytysennakon tarkistin ja se on noin 10 astetta/750 kierrosta ilman alipainetta. kierroksia ottaa herkästi. Tasakaasulla ajaessa noin 90km/h tuntuu kuin humppaisi hiukan.

Kattia tässä ei oo :)

kävi myös mielessä että jääkö rikastamaan mutta ei se oikein käy ku kylmänä laittaa käymään niin käy noin 1500 ja lämmettyään 750.

Haen tänään uudet tulpanjohorot josko niissä vika ois.

Vinkkejä vikaan tai siis sen korjaukseen otetaan vastaan ilomielin, kukkarokin kiittäis :D
Renault Laguna Break 2.0 RT aut. -97
MB W124 300D aut. -88 Osina, MB W126 280S -85 osina
MB W110 "jokkikseen"
Renault Laguna 1.6 16V authentique -01, Laguna break 2.0 RT -96 7h, Laguna break 2.0 RT -95, Renault Laguna Break 1.8 RT -97
Renault Laguna break 1.6 16V -98 7h osina, Laguna 2.0 RT -95 osina
Citroen Xantia break 1.9TD -97 (orottaa leimausta)
Chrysler Voyager 3.3i AWD aut. -92, Ehjää konetta kaipais...
Ja muutama muu :)
Emännällä kauppakassina Chrysler Grand Voyager LE 3.3i aut. -00
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ryyppy suutin irti ja sitten laitat sen putkeen takas kiinni ja bensan paineet päälle..vuotaako..ilman pistoketta siis tämä.
sitten pitäisi mitata lambdan toimivuus...voit viedä myös seoksen säätöön kunhan tutkit ensin ton ryypyn.
Sitten otapa tyhjäkäynnillä yj-rele tai sen päältä sulake irti..muuttuuko käynti?Tällä tiedään toimiiko sähköinen ruisku..hienosäätöineen.
Tosiaan voihan olla että joku on yrittänyt itse säädellä ja säädöt on nyt perseellään kun sen säätö ruuvin vaikutus on iso pienelläkin liikkeellä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=109172" onclick="window.open(this.href);return false;

Luepa tuolta ja siellä olisi vielä pistokkeesta ajettava vikkoodi..suppea tosin jos se auttaisi vian etsinnässä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Tonde79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: Ke 10.05.2006 22:32
Paikkakunta: Koskue/Jalasjärvi
Viesti:

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja Tonde79 »

Kiitoksia vinkeistä, Hain tänään uuret tulpanjohorot, tuntus yhtäkkiä käyvän paremmin. huomenna sen tietää ku pitääs heittää pari sataa kilsaa... jos ei oo korjaantunu mihinkään niin täytyy sitten alkaa syventyä tohon ruiskuhärpäkkeeseen paremmin.
Renault Laguna Break 2.0 RT aut. -97
MB W124 300D aut. -88 Osina, MB W126 280S -85 osina
MB W110 "jokkikseen"
Renault Laguna 1.6 16V authentique -01, Laguna break 2.0 RT -96 7h, Laguna break 2.0 RT -95, Renault Laguna Break 1.8 RT -97
Renault Laguna break 1.6 16V -98 7h osina, Laguna 2.0 RT -95 osina
Citroen Xantia break 1.9TD -97 (orottaa leimausta)
Chrysler Voyager 3.3i AWD aut. -92, Ehjää konetta kaipais...
Ja muutama muu :)
Emännällä kauppakassina Chrysler Grand Voyager LE 3.3i aut. -00
Avatar
Tonde79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: Ke 10.05.2006 22:32
Paikkakunta: Koskue/Jalasjärvi
Viesti:

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja Tonde79 »

eipä korjaantunu vika ei, Ryyppy siä on melko varmasti päällä... Mistä se ryyppy ottaa moottorin lämpötilatiedon? Missä tuo yj-rele sijaitsee??
Kylmällä moottorilla tosiaan pelaa hienosti mutta lämmetessä temppuilu alkaa aivan niinku ryyppy ei sais tietoa koska pitää lopettaa rikastaminen.

Lambda mitä luultavimmin toimii kun autoa käytetty leimalla vian oireillessa ja päästöistä meni läpi.
Renault Laguna Break 2.0 RT aut. -97
MB W124 300D aut. -88 Osina, MB W126 280S -85 osina
MB W110 "jokkikseen"
Renault Laguna 1.6 16V authentique -01, Laguna break 2.0 RT -96 7h, Laguna break 2.0 RT -95, Renault Laguna Break 1.8 RT -97
Renault Laguna break 1.6 16V -98 7h osina, Laguna 2.0 RT -95 osina
Citroen Xantia break 1.9TD -97 (orottaa leimausta)
Chrysler Voyager 3.3i AWD aut. -92, Ehjää konetta kaipais...
Ja muutama muu :)
Emännällä kauppakassina Chrysler Grand Voyager LE 3.3i aut. -00
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mootorin kannessa etuosassa on anturi jossa 2pyöreää pistoketta ja väriltään vihreä...mittaile antaako mitä lukemaa.
Tai ota kylmänä irti muuttuuko käynnistettävyys..voi myös nykäistä ryypyn pistokkeen irti ja järkeä olisi vielä kokeilla vuotaako suutin eli ota suutin irti ja kytke se putkeeen kiinni irtaallaan ja pistoke irti ja käyntiin auto tai paineet päälle ja tiputtaako.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Tonde79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: Ke 10.05.2006 22:32
Paikkakunta: Koskue/Jalasjärvi
Viesti:

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja Tonde79 »

Piti heti käydä kattomas noita sähkötöpseleitä, tässä on punasen värinen se missä kaks pyöreää, piuhat vaikutti olevan ainaki kunnos siinä MUTTA siinä samalla tasolla ton anturin jälkeen tulee se alipainemurkula ja sen jälkeen vielä yks anturi missä yksi pyöreä liitin, tästä oli piuha poikki joten mikä se on?? täytyypä käydä laittaas siihen abiko ja kattoo aamulla oliko vaikutusta. Lämpömittarin anturihan on siinä samas kohtaa mutta siä alempana, eikös??

Jos ei vaikutusta niin täytyy huomenna koittaa napata toi ryypynsuutin irti ja testiä sitä.
Renault Laguna Break 2.0 RT aut. -97
MB W124 300D aut. -88 Osina, MB W126 280S -85 osina
MB W110 "jokkikseen"
Renault Laguna 1.6 16V authentique -01, Laguna break 2.0 RT -96 7h, Laguna break 2.0 RT -95, Renault Laguna Break 1.8 RT -97
Renault Laguna break 1.6 16V -98 7h osina, Laguna 2.0 RT -95 osina
Citroen Xantia break 1.9TD -97 (orottaa leimausta)
Chrysler Voyager 3.3i AWD aut. -92, Ehjää konetta kaipais...
Ja muutama muu :)
Emännällä kauppakassina Chrysler Grand Voyager LE 3.3i aut. -00
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oiskohan joku mennyt sorkkimaan järjestelmää erilaisilla antureilla kuin se on suunniteltu.
Kannenpäällä se kuitenkin on mutta pistäs se liitin tai johto kuntoon niin eiköhän alapelaamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Tonde79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: Ke 10.05.2006 22:32
Paikkakunta: Koskue/Jalasjärvi
Viesti:

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja Tonde79 »

Kuva

Eikä tietenkään oikianlaisia abikoja kotona, joten laitoin ton toisen anturin piuhan karvat liittimen väliin, toivottavasti yhdistää... :) täytyy aamulla hakia sopivia abikoja :)
Renault Laguna Break 2.0 RT aut. -97
MB W124 300D aut. -88 Osina, MB W126 280S -85 osina
MB W110 "jokkikseen"
Renault Laguna 1.6 16V authentique -01, Laguna break 2.0 RT -96 7h, Laguna break 2.0 RT -95, Renault Laguna Break 1.8 RT -97
Renault Laguna break 1.6 16V -98 7h osina, Laguna 2.0 RT -95 osina
Citroen Xantia break 1.9TD -97 (orottaa leimausta)
Chrysler Voyager 3.3i AWD aut. -92, Ehjää konetta kaipais...
Ja muutama muu :)
Emännällä kauppakassina Chrysler Grand Voyager LE 3.3i aut. -00
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tonde79 kirjoitti:[ http://i18.photobucket.com/albums/b141/Tonde79/270220131017_zps8de051a6.jpg ]

Eikä tietenkään oikianlaisia abikoja kotona, joten laitoin ton toisen anturin piuhan karvat liittimen väliin, toivottavasti yhdistää... :) täytyy aamulla hakia sopivia abikoja :)
Tuosta kuvasta näkyy kolmet anturit,ensimmäinen eli se kaksijohtoinen ja väriltään punainen on flektin anturi,suraavasta näyttäisi olevan piuha poikki aivankuin johdon väri olisi vihreä lämpömittarin anturin johdon väri,siellä sytkäjohtojen alla pilkistää kolmaskin anturi!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Tonde79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: Ke 10.05.2006 22:32
Paikkakunta: Koskue/Jalasjärvi
Viesti:

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja Tonde79 »

Mä olisin kyllä ollu sitä mieltä että tuo kaksnapanen ois tosiaan flektin, toi mistä kuvassa vihree/musta johto poikki ois ryypyn anturi ja toi mikä näkyy tuolla tulpan johtojen alla ois mittarille... mene ja tiedä, täytyypä tutkia.
Renault Laguna Break 2.0 RT aut. -97
MB W124 300D aut. -88 Osina, MB W126 280S -85 osina
MB W110 "jokkikseen"
Renault Laguna 1.6 16V authentique -01, Laguna break 2.0 RT -96 7h, Laguna break 2.0 RT -95, Renault Laguna Break 1.8 RT -97
Renault Laguna break 1.6 16V -98 7h osina, Laguna 2.0 RT -95 osina
Citroen Xantia break 1.9TD -97 (orottaa leimausta)
Chrysler Voyager 3.3i AWD aut. -92, Ehjää konetta kaipais...
Ja muutama muu :)
Emännällä kauppakassina Chrysler Grand Voyager LE 3.3i aut. -00
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tonde79 kirjoitti:Mä olisin kyllä ollu sitä mieltä että tuo kaksnapanen ois tosiaan flektin, toi mistä kuvassa vihree/musta johto poikki ois ryypyn anturi ja toi mikä näkyy tuolla tulpan johtojen alla ois mittarille... mene ja tiedä, täytyypä tutkia.
Tuon voit kokeillakkin,vedä siitä punaiselta anturilta johto irti,laita virta päälle ja pistä vaikka klemmari johdon pistokeaukkoihin mangneetti kytkin jymähtää flektillä kiinni jos kunnossa ja käsin et pyöritä tuolloin sitä.Taasen jos lämpömittari toimii kone lämpöisenä virrat päällä vetää pistokkeen irti niin jos mittarin näyttö putoaa on tuo juuri se anturi siellä alla.

Jos tuo ryyppy suutin on kokoajan päällä käy kone aika rikkaalla lämpöisenä joten tuo olisi kyllä katsastuksessa näkynyt jollain tavalla,ellei sitten ole säädetty säädöstä reilusti laihemmalle,tällöin voi kyllä esiintyä huonoa käynnistyvyyttä ja muitakin häiriöitä.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Tonde79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: Ke 10.05.2006 22:32
Paikkakunta: Koskue/Jalasjärvi
Viesti:

Re: S124 230TE Aut. -87 maharotoon kulutus

Viesti Kirjoittaja Tonde79 »

jaakko.putkisaari kirjoitti:
Tuon voit kokeillakkin,vedä siitä punaiselta anturilta johto irti,laita virta päälle ja pistä vaikka klemmari johdon pistokeaukkoihin mangneetti kytkin jymähtää flektillä kiinni jos kunnossa ja käsin et pyöritä tuolloin sitä.Taasen jos lämpömittari toimii kone lämpöisenä virrat päällä vetää pistokkeen irti niin jos mittarin näyttö putoaa on tuo juuri se anturi siellä alla.
juuri näin testailin päivällä ja noin ne oli :)
jaakko.putkisaari kirjoitti: Jos tuo ryyppy suutin on kokoajan päällä käy kone aika rikkaalla lämpöisenä joten tuo olisi kyllä katsastuksessa näkynyt jollain tavalla,ellei sitten ole säädetty säädöstä reilusti laihemmalle,tällöin voi kyllä esiintyä huonoa käynnistyvyyttä ja muitakin häiriöitä.
tätä mäkin mietin, oisko sitten ollu hetken mallia yhistää/ei yhistä. nyt kun tuon piuhan laitto takas kiinni niin pelaa kuin ajatus (jännä nähärä että kuinka kauan), täytyypä oikeen kattoo niitä katsastuksessa paperiin merkattuja arvoja, muita häiriöitä ei kyllä oo ja käyntiin lähtee kylmänä ja kuumana ihan ookoosti.
Renault Laguna Break 2.0 RT aut. -97
MB W124 300D aut. -88 Osina, MB W126 280S -85 osina
MB W110 "jokkikseen"
Renault Laguna 1.6 16V authentique -01, Laguna break 2.0 RT -96 7h, Laguna break 2.0 RT -95, Renault Laguna Break 1.8 RT -97
Renault Laguna break 1.6 16V -98 7h osina, Laguna 2.0 RT -95 osina
Citroen Xantia break 1.9TD -97 (orottaa leimausta)
Chrysler Voyager 3.3i AWD aut. -92, Ehjää konetta kaipais...
Ja muutama muu :)
Emännällä kauppakassina Chrysler Grand Voyager LE 3.3i aut. -00
Vastaa Viestiin