OM606D 24 v

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

OM606D 24 v

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Hei ! Nyt olisi mahdollisesti hankinnassa E 124 300D 24V Automaatti farmari .94 ( tuontiauto 2010 ml 503000 ). Kuvien mukaan siisti kuin sika pienenä. Onko kellä kokemusta ko kulkineesta. Onko tuo kone ( vapari ) millainen, kestävä normaaliin ajoon sekä vaunun vetoon ?

Kyselee Kari
ps.Avattaresa oleva Wanha rouva tulee ilmeisesti myyntiin jos tuo kauppa toteutuu. Laitan siitä kuvia kunhan tuo leikattu jalkani antaa senverran myöten, että pääsen sen pesemään ja siivoamaan talven jäljiltä.
Jos ketä kiinnostaa niin voi etukäteen tiedustella p. 0400 304318
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM606D 24 v

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sehän on mersun kunigas moottori mutta ilma turboa.
Eli tosi hyvä kone ja kestävä.
Tästä turbo versiohan on st-miesten käyttämä moottori josta saa voimaa ja on kestävä...onhan kaikki mersun koneet kestäviä.
Mielestäni ei toi mikään kauhea tykki ole mutta ihan jees.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: OM606D 24 v

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

atlas kirjoitti:Mielestäni ei toi mikään kauhea tykki ole mutta ihan jees.
Kysyjällä nykyinen auto "W 123 240 D -85" Siihen verrattuna voi tuntua tykille. :roll:

Ajamalla sitä konetta et rikki saa, jos huolto on edes kohtuullista. (öljyn vaihdon lisäksi vaihdetaan "jopa" öljynsuodatin)

OM606:lle annettu lempinimi "kuningasmoottori" pitäisi kertoa riittävästi kyseisestä moottorista. :roll:

Pelkällä pumpun säädöllä siihen saa mukavasti voimaa lisää ja kulutusta alas :wink:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: OM606D 24 v

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Tätä om606-moottorin kuninkuutta on tullut myös itse koettua 124-korisessa kulkineessa. Ilmeisesi tässä moottorityypissä sen kuninkuuden tuo virityspotentiaali, jota kuitenkaan ei virallisesti edes saisi hyödyntää, koska ovat ns.vähäpäästöisinä rekisterissä. Näin ainakin oma yksilöni. Mikäli ei vinkuta moottorin kierroksia aivan rajoittimeen asti joka kerta, ei moottorin ominaisuudet välttämättä tunnu 123:n jälkeen kovinkaan kummoselta. Kannattaa koeajaa, sitten sen tietää. Oma 24v yksilöni vetää kärryä kolmosvaihteella kohtuullisesti, jos paino n.1600-1800kg.
Avatar
Mäksy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 19.01.2013 10:42
Paikkakunta: jalajärvi

Re: OM606D 24 v

Viesti Kirjoittaja Mäksy »

Itteltä löytyy Väyrynen kyseisellä moottorilla ja automaatilla, ei ehkä vetoautoksi paras mutta luotettava kylläkin. Mutta kyllä suosituksen annan. :thumbup:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM606D 24 v

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eipä tuo nyt niin erikoinen kone mitä tuo "kunkkumoottori" lisänimi antaa ymmärtää.
Vaparikone on eri sisuskaluilla mitä "kunkkumoottori" joka on siis tehdastekoinen turbomoottori.
Vakiona tuo vapari on varsin laiska ja ylävireinen. Eli kierrättäminen on päivän sana kun 606 vaparilla ajelee.

500tkm kohilla saa alkaa varautumaan kansiremonttiin. Venttiilien seetirenkaat kuluu ja venttiilit alkavat "kantamaan" eli eivät sulkeudu kunnolla.
Myös hehkutulppien vaihto on monesti oma taiteenlajinsa että saa ne katkeamatta irti.

Näissä monivenoissa ei ilmeisesti ole kapeakantisen vaivaa joissa alkaa kk-laakerit murenemaan.
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: OM606D 24 v

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Mika.T kirjoitti:Eipä tuo nyt niin erikoinen kone mitä tuo "kunkkumoottori" lisänimi antaa ymmärtää.
Vaparikone on eri sisuskaluilla mitä "kunkkumoottori" joka on siis tehdastekoinen turbomoottori.
Vakiona tuo vapari on varsin laiska ja ylävireinen. Eli kierrättäminen on päivän sana kun 606 vaparilla ajelee.

500tkm kohilla saa alkaa varautumaan kansiremonttiin. Venttiilien seetirenkaat kuluu ja venttiilit alkavat "kantamaan" eli eivät sulkeudu kunnolla.
Myös hehkutulppien vaihto on monesti oma taiteenlajinsa että saa ne katkeamatta irti.

Näissä monivenoissa ei ilmeisesti ole kapeakantisen vaivaa joissa alkaa kk-laakerit murenemaan.
Mikä on sitten kullekin laiska ? Millä arvoilla sitä miataan ?
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: OM606D 24 v

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

nylaka kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Eipä tuo nyt niin erikoinen kone mitä tuo "kunkkumoottori" lisänimi antaa ymmärtää.
Vaparikone on eri sisuskaluilla mitä "kunkkumoottori" joka on siis tehdastekoinen turbomoottori.
Vakiona tuo vapari on varsin laiska ja ylävireinen. Eli kierrättäminen on päivän sana kun 606 vaparilla ajelee.

500tkm kohilla saa alkaa varautumaan kansiremonttiin. Venttiilien seetirenkaat kuluu ja venttiilit alkavat "kantamaan" eli eivät sulkeudu kunnolla.
Myös hehkutulppien vaihto on monesti oma taiteenlajinsa että saa ne katkeamatta irti.

Näissä monivenoissa ei ilmeisesti ole kapeakantisen vaivaa joissa alkaa kk-laakerit murenemaan.
Mikä on sitten kullekin laiska ? Millä arvoilla sitä miataan ?
Oma mieltymys siinä varmasti on paras mittari. Tuollainen 24v - moottori on niin erityylinen, mitä esimerkiksi 123-sarjassa olleet dieselit. 123:ssa voi tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta vekslailla kärry perässäkin, 124:n tahtoo sammua ilman kärryäkin ellei lähtiessä ole jalka kaasulla. Toisaalta ,jos kokee tarvetta, niin moottorin kierroslukualueen yläpäätä ahkerasti käyttämällä saa auton hieman rivakammin kiihtymään 606-moottorilla, kuin 123:n 617 moottorilla. Tietysti mahdollinen farmarius ja automaatti kuroo eroa... Minä päädyin 24-venttiiliseen, koska auto oli muuten hyvin siistikuntoinen ja ehjillä penkeillä, joita ei ole paikkailtu. Moottorin olisin toivonut olevan perinteinen 12-venttiilinen, ja noin 100tkm ajon jälkeen olen vieläkin vakuuttuneempi siitä asiasta. 12-venttiilinen käy nätimmin, kuluttaa vähemmän polttoainetta ja on halvempi huoltaa. Mikäli suorituskyky paperilla on merkitsevä tekijä, on om606 oivallinen valinta, onhan se suorituskykyisin vapaastihengittävistä dieseleistä 124-sarjassa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18172
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM606D 24 v

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko kellä kokemusta ko kulkineesta. Onko tuo kone ( vapari ) millainen, kestävä normaaliin ajoon sekä vaunun vetoon ?
Minulla on ollut kaksi 124 farkkua OM606:lla, molemmat automaattivaihteisina.
Lisäksi olen tietysti ajanut todella monella 124.llä ja 210:lla joissa kyseinen moottori.

Kone on kestävä kuten mersun dieselit yleensäkin. Joissain on ollut sellaista vikaa että kylmänä käy epätasaisesti ja se johtunut kanteen syvälle painuneista imuventtiileistä.
Hehkutulppien vaihtaminen ei aina suju helposti, ne kun saattavat olla jumittuneet kanteen.

Moottorin ominaisuuksista en oikein pidä. Tehoa on ilmoitettu olevan 136 hv mutta vääntö/vääntöalue ei jotenkin vastaa odotuksia.
Ero kiihtyvyydessä on liian suuri matalilla / korkeilla kierroksilla. Kulutus on 8 litran nurkilla.
Omalla vedin aikoinaan pari reissua hevoskoppia ja siihen se ei soveltunut mitenkään. Nelosella ei jaksa mennä vastamäissä ja kolmosella kiertää ikävän paljon.
Edellinen TDT oli selvästi parempi vetoauto. Manuaalina vaparikin olisi hyvä veturi, tai siis parempi kuin automaattina.

(näemmä aiemmissa viesteissä on kerrottu samoja asioita, nyt kun luin juuri ennen tämän lähettämistä)
wiimax.fi
Vastaa Viestiin