Paikkamaalaukset/ ruostepaikat
Paikkamaalaukset/ ruostepaikat
Tervehdys!
Kiinnostaisi tietää mitä konsteja ja maaleja harrastajat käyttävät pienten paikkojen korjauksiin (esim. ruostevaurio tulitikkuetikettiä pienempi, naarmut peltiin saakka, kukkivat saumat yms.).
Onko kenellä pitkäaikaisempia kokemuksia ns. happomaalien käytöstä pohjamaalina ja mitä sen päälle.
Minulle tosin riittää, että auto näyttää hyvältä yli 5:n metrin päästä...
t.Timo
Kiinnostaisi tietää mitä konsteja ja maaleja harrastajat käyttävät pienten paikkojen korjauksiin (esim. ruostevaurio tulitikkuetikettiä pienempi, naarmut peltiin saakka, kukkivat saumat yms.).
Onko kenellä pitkäaikaisempia kokemuksia ns. happomaalien käytöstä pohjamaalina ja mitä sen päälle.
Minulle tosin riittää, että auto näyttää hyvältä yli 5:n metrin päästä...
t.Timo
Sama kiinnostaa meikäläistäkin, olisi taas vuosittainen Hondan takakaarien maalaus ohjelmassa. Kertaakaan en ole saanut niitä vuotta kauempaa pysymään ruosteettomina tai kestäähän ne kesän yli kivasti, mutta maltas vaan kun ensimmäiset suolat levitetään teille...
Pari kerrosta kylmäsinkkiä tuntuisi olevan hyvä juttu, mutta ei sekään näytä ruostumista estävän, hieman vaan hillitsee. Lähinnä kiinnostaisi kans, mitä pohjamaalia kannattaisi käyttää ja ilmeisesti maalipinta tarvis sitten jonkinlaisella lakalla lakatakin, vaikka ei olekaan mikään metallisävy. Neljä kertaa olen kaaret jo maalannut, joka kerta on tullut paremmat ja kestävämmät. Pelti vaan loppuu joskus kesken, kun niitä joutuu joka vuosi hieromaan...

Pari kerrosta kylmäsinkkiä tuntuisi olevan hyvä juttu, mutta ei sekään näytä ruostumista estävän, hieman vaan hillitsee. Lähinnä kiinnostaisi kans, mitä pohjamaalia kannattaisi käyttää ja ilmeisesti maalipinta tarvis sitten jonkinlaisella lakalla lakatakin, vaikka ei olekaan mikään metallisävy. Neljä kertaa olen kaaret jo maalannut, joka kerta on tullut paremmat ja kestävämmät. Pelti vaan loppuu joskus kesken, kun niitä joutuu joka vuosi hieromaan...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Takapuoli
Yksi oleellinen juttu on korjauspaikan takapuoli. Vaikka ruostepilkun hiekkapuhaltaisi puhtaaksi ja sitten vasta maalaisi, tahtoo pellin toiseltapuolen tihkua kosteutta maalin alle. Pelti on huokoinen aines.
Eli, pellin takapuoli pitäisi vähintäänkin kylvettää jossakin suoja-aineessa. Tietysti olisi hyvä, ettei sielläkään olisi ruostetta....
Eli, pellin takapuoli pitäisi vähintäänkin kylvettää jossakin suoja-aineessa. Tietysti olisi hyvä, ettei sielläkään olisi ruostetta....
Terveisin
Tero
Tero
Pohjamaalina aika ehdotonta tavaraa ovat kaksikomponenttimaalit, joita laivoissa käytetään. Laivathan bruukaavat lillua jatkuvasti suolavedessä, ja silti vahvimmat maalit kestävät vuosia moista rääkkiä.
Jos haluaa, että varmasti kestää, niin maalaa sellaisella maalilla, jota käytetään jäänmurtajien keulassa. Ei ole heikkoa.
Muuten kyllä kiinnostaisi tietää, miten pieniä ruostevaurioita sais korjattua, omassa pystärissä maalauksen aikana takaluukun päällä on ollut hyttynyn, joka parissa vuodessa maatui maalin alle ja nyt rupeaa jo kukkimaan siitä kohtaa. Taitaa mennä koko takaluukku maalaukseen...
Jos haluaa, että varmasti kestää, niin maalaa sellaisella maalilla, jota käytetään jäänmurtajien keulassa. Ei ole heikkoa.
Muuten kyllä kiinnostaisi tietää, miten pieniä ruostevaurioita sais korjattua, omassa pystärissä maalauksen aikana takaluukun päällä on ollut hyttynyn, joka parissa vuodessa maatui maalin alle ja nyt rupeaa jo kukkimaan siitä kohtaa. Taitaa mennä koko takaluukku maalaukseen...
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Ruosteet pois hiekkapuhaltamalla ja sitten pyyhkäisy 85% fosforihapolla ennen maaleja on kuulemma hyvä... vaivaa hieman, mutta vaiva kannattaa jos haluaa hyvän.
Tarpeeksi hiekkapuhaltamalla saa muuten suoratkin pinnat loimulle...
Tarpeeksi hiekkapuhaltamalla saa muuten suoratkin pinnat loimulle...

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Ja saa muuten todella herkästi. Itse suosittelisin hiekkapuhallusta tanakammille osille kuten kynnyskoteloille ym. Muut on sittenkin turvallisempaa vetää rälläkällä + hiontalaikalla tai muulla hiomavehkeellä.Olli Lajunen kirjoitti:Tarpeeksi hiekkapuhaltamalla saa muuten suoratkin pinnat loimulle...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Maalikaupat pystyvät laittamaan sen ruiskumaalin myös spraypurkkiin, eli täysin samaa tavaraa. Ainoa ero on työkaasussa: ruiskussa normaali ilmakehä eli typpeä 78 % happea 21 % muita marginaalisen vähän. Spraypullossa hiilidioksidi.sku kirjoitti:ruosteet pitää hioa kokonaan pois sitte pohjahiontaväri ja ruiskumaali pintaan ei mitään spraytä
Metallimaalien paikkamaalaus sprayllä ei kyllä onnistu kunnolla, koska suuttimen hajotus on mitä sattuu. Ei se tosin onnistu kunnolla ruiskullakaan, koska hajotusuuntakin (periaatteessa ruiskun asento) vaikuttaa lopputulokseen. Ala- ja yläkannujenkin jälki on aivan erilaista.
Mutta itse asiaan:
Se pellin takapuolen käsittely on välttämätöntä, koska usein maalikukka saa alkunsa sieltä takapuolelta. Peltiin tulee lähes mikroskooppinen reikä, joka uusii ruostekukan, jos ei suojata vähintään pohjamaalilla tai massalla.
Epoksipohjaiset maalit näyttävän olevan tehokkaita ruosteenestäjiä. 2-komponettisissa teollisuusmaaleissa on vain noita sävyjä niin piivelin niukasti.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Mistä sinä tätä fosforihappoa sitten ostat, sitä on tuskin joka Teboilin hyllyssä?!Olli Lajunen kirjoitti:Ruosteet pois hiekkapuhaltamalla ja sitten pyyhkäisy 85% fosforihapolla ennen maaleja on kuulemma hyvä... vaivaa hieman, mutta vaiva kannattaa jos haluaa hyvän.
Tarpeeksi hiekkapuhaltamalla saa muuten suoratkin pinnat loimulle...
Timo
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Maaleista
Tuli automaalaamosta hankittua ilmeisesti jotain fosforihappomallin wash primeriä, joka tarkoitettu ymmärtääkseni puhtaalle pellille. Fosforihappomaalilla olen maalannut puhtaan pellin, josta olen sitten niitä paikkauksiin käytettyjä pellinpaloja leikellyt.
Varsinaiseksi pohjamaaliksi olen laittanut kaksikomponentti epoksimaalia.
Oliko maalien merkki Dupont. Maalaamiseen käytän pensseliä.
-----------------
Toisaalta olen käyttänyt myös oliko nyt siveltävää Wurth rost off:ia, joka yksikomponenttimaalina helppo käyttää.
Spray maaleja kannattaa välttää koska niistä tulee tosi ohut kerros. Toisaalta esim. tuon Wurthin spraymallin maalin käyttäminen on kätevää jos tekee pieniä ruostepaikkoja, niin ensimmäisen maalikerroksen saa nopeasti spray pullosta ilman siveltimien putsailua ja maalitölkkien sekoittelua.
Varsinaiseksi pohjamaaliksi olen laittanut kaksikomponentti epoksimaalia.
Oliko maalien merkki Dupont. Maalaamiseen käytän pensseliä.
-----------------
Toisaalta olen käyttänyt myös oliko nyt siveltävää Wurth rost off:ia, joka yksikomponenttimaalina helppo käyttää.
Spray maaleja kannattaa välttää koska niistä tulee tosi ohut kerros. Toisaalta esim. tuon Wurthin spraymallin maalin käyttäminen on kätevää jos tekee pieniä ruostepaikkoja, niin ensimmäisen maalikerroksen saa nopeasti spray pullosta ilman siveltimien putsailua ja maalitölkkien sekoittelua.
Re: Maaleista
Rost Off on sitä CRC:n vastinetta. Maali on nimeltään Rost Stop, ja sitä löytyy minunkin autosta jonkun verran.Jori Ravantti kirjoitti:Toisaalta olen käyttänyt myös oliko nyt siveltävää Wurth rost off:ia, joka yksikomponenttimaalina helppo käyttää.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Apteekissa tekevät tilauksesta.Timo999 kirjoitti:Mistä sinä tätä fosforihappoa sitten ostat, sitä on tuskin joka Teboilin hyllyssä?!Olli Lajunen kirjoitti:Ruosteet pois hiekkapuhaltamalla ja sitten pyyhkäisy 85% fosforihapolla ennen maaleja on kuulemma hyvä... vaivaa hieman, mutta vaiva kannattaa jos haluaa hyvän.
Tarpeeksi hiekkapuhaltamalla saa muuten suoratkin pinnat loimulle...
Timo
Ilmeisesti Noveroxissa on sama aine vaikuttavana aineena, mutta sitä (Noveroxia tms muita ihmeaineita) en kyllä suosittelisi.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Tänään satuin löytämään paikallisesta halpahallista CRC:n Rust Remover -nimistä litkua; vajaat 7 ekkua. Vahingossakaan ei ole sanottu, mitä se kemiallisesti on, mutta syövyttävän aineen merkki löytyy ja ohjeet mennä lääkäriinTimo999 kirjoitti:Mistä sinä tätä fosforihappoa sitten ostat, sitä on tuskin joka Teboilin hyllyssä?!Timo

250 ml pullossa merkinnät "Industrial" ja "Consentrate", eli tiiviste teollisuuskäyttöön.
Todennäköisesti lähinnä fosforihappoa, käytetään 1/3-liuoksena vahvasti ruostuneisiin paikkoihin, 1/10 normaalisti ja 1/20 suojaukseen. Annetaan vaikuttaa 20 min - 1 h ja huuhdotaan huolellisesti. Kuumentaminen max. 65 ast tehostaa vaikutusta.
Fosforihappohan on pääaineena jopa hopean puhdistusliemissä (2-5 % seos). Raudalle toimii hyvin jopa kirkkaalle pellille, koska muuttaa ruosteen rautafosfaatiksi, jonka pitäisi estää ruostumista.
Huonona puolena on tuo huuhtelu: ehdottomasti kuivattava mielellään kuumailmapuhaltimella ennen pohjamaalausta!
En ole vielä päässyt testaamaan, mutta palataan viikon lopulla asiaan. Suojavaikutuksen osalta parin kolmen vuoden päästä

Aikaisemmin käytin pari kertaa myös RustEater -nimistä punertavaa pensselillä levitettävää hyytelöä, joka näytti toimivan. Muistaakseni purkissa ilmoitettiin fosforihapoksi. Pitkänajan vaikutuksista minulle saakka ei ole tullut tietoa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Tämä keskustelu alkaa kallistua "hapotuksen" puolelle!
Rost Offia olen itsekin käyttänyt ja ko. korjaukset säilyneet ruosteetta jo useamman vuoden.
Minulla ei ole hiekkapuhallusvehkeitä, joten puhdistuksen olen tehnyt mekaanisesti ja epäilen, etten aina ole kirkasta peltiä saanut esiin...
Kaksikomponenttimaaleista minulla ei ole kokemusta...
-kauanko niitä voi sekoituksen jälkeen käyttää?
-onko työvälineet käytön jälkeen mennyttä kamaa (vrt. liimat)?
Pienissä paikkomaalauksissa olen käyttänyt spraymaalia pintaan, sillä erotuksella tosin, että ruiskutan spraymaalia pieneen kippoon (filmipurkki yms.) ja siitä sitten pienellä pensselillä pintaan
Rost Offia olen itsekin käyttänyt ja ko. korjaukset säilyneet ruosteetta jo useamman vuoden.
Minulla ei ole hiekkapuhallusvehkeitä, joten puhdistuksen olen tehnyt mekaanisesti ja epäilen, etten aina ole kirkasta peltiä saanut esiin...
Kaksikomponenttimaaleista minulla ei ole kokemusta...
-kauanko niitä voi sekoituksen jälkeen käyttää?
-onko työvälineet käytön jälkeen mennyttä kamaa (vrt. liimat)?
Pienissä paikkomaalauksissa olen käyttänyt spraymaalia pintaan, sillä erotuksella tosin, että ruiskutan spraymaalia pieneen kippoon (filmipurkki yms.) ja siitä sitten pienellä pensselillä pintaan

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
hiekkapuhaltamisessa
Minkälaiset hiekkapuhallusvermeet, kompurat ja letkut pitää olla jotta homma rupeaa toimimaan, eikä ole tuloksetonta pientä piipertämistä?
Olen saanut käsityksen, että kompressori saisi olla mielellään joku sellainen perävaunumallia ja letkut tosi isoja.
Itse olen poistanut isompia ruosteita 2100 wattisella Makitan isolla rälläkällä, jossa kiinni niin iso teräsharjaksista koostuva laikka kuin olen kaupasta löytänyt. Sillä saa hiottua kohtuullisella vaivalla esim. peräkontin luukun suuruisen alueen pellille.
Pienenpieniä kohtia olen puhdistanut porakoneeseen kytketyllä teräsharjalla ja näin työkalu helpompi pidellä hieman hankalammissa paikoissa.
Hiekkapuhaltaminen ei taida millään ihan kotivehkein onnistua - onko näin?


Itse olen poistanut isompia ruosteita 2100 wattisella Makitan isolla rälläkällä, jossa kiinni niin iso teräsharjaksista koostuva laikka kuin olen kaupasta löytänyt. Sillä saa hiottua kohtuullisella vaivalla esim. peräkontin luukun suuruisen alueen pellille.
Pienenpieniä kohtia olen puhdistanut porakoneeseen kytketyllä teräsharjalla ja näin työkalu helpompi pidellä hieman hankalammissa paikoissa.
Hiekkapuhaltaminen ei taida millään ihan kotivehkein onnistua - onko näin?
Minullakaan ei ole kokemusta kuin Teknoplastista (2-komp. epoksi).Timo999 kirjoitti:Kaksikomponenttimaaleista minulla ei ole kokemusta...
-kauanko niitä voi sekoituksen jälkeen käyttää?
-onko työvälineet käytön jälkeen mennyttä kamaa (vrt. liimat)?
-Muistaakseni noin 2 tuntia
-Kyllä.
Kuvia maalin käytöstä: http://www.millhill.tk -> proj -> fiat
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: hiekkapuhaltamisessa
Ruostepilkkuja on kiva puhdistella sellaisella pistepuhaltimella mallia biltema. Kompuran on tuolloinkin syytä olla hieman isompi kuin nämä hongkongissa myytävät naulapyssyn jatkeet.Jori Ravantti kirjoitti:Minkälaiset hiekkapuhallusvermeet, kompurat ja letkut pitää olla jotta homma rupeaa toimimaan, eikä ole tuloksetonta pientä piipertämistä?Olen saanut käsityksen, että kompressori saisi olla mielellään joku sellainen perävaunumallia ja letkut tosi isoja.
![]()
Hiekkapuhaltaminen ei taida millään ihan kotivehkein onnistua - onko näin?
Olen myös käytellyt sellasta pientä hiekkapuhalluspistoolia, joka juuri ja juuri toimii kompuralla, jossa on sellainen 100L pänikkä. Tähän hätään en muista tuottoarvoja. Mihinkään maalin laajamittaiseen poistoon ei tuokaan riitä, mutta laikalla läpikäydyn pellin ruostekukkasten pohjat tuolla on kätevä puhdistaa.
Ja yhdet Chevyn peltivanteet puhaltelin kerran, mutta hiekkaa kului paljon.
Tästä tulikin mieleeni, jotta voisin ostaa kompuran, jossa olisi tuollainen 150-200L säiliö. Tuo aiemmin mainittu kun löytyy veljeltäni, viiden kilometrin päästä juuri valmistumassa olevasta kotitallistani. Häviää paineet letkuun, jos sieltä asti tuon paineen

Terveisin
Tero
Tero
Noista kaksikomponenttimaaleista sen verran, että eihän sen pohjamaalin väri nyt niin tärkeää ole, vetää vaikka sitten pariin kertaan pintamaalin niin voi olla vaikka kirkkaan vihreää pohjamaali eikä näy päälle.
Tuossa pystäriä kunnostellessa tuli vedeltyä aika tujua punaruskeaa kaksikomponenttimaalia muutamamaan paikkaan, ja on kyllä tautisen kovaa ja kestävää tavaraa. Ikävä kyllä sitä on aivan liian vähän, kun liian myöhään moinen hokattiin.
Flosse, onneksi olkoon. Tässä vaiheessa viestejä 666
Tuossa pystäriä kunnostellessa tuli vedeltyä aika tujua punaruskeaa kaksikomponenttimaalia muutamamaan paikkaan, ja on kyllä tautisen kovaa ja kestävää tavaraa. Ikävä kyllä sitä on aivan liian vähän, kun liian myöhään moinen hokattiin.
Flosse, onneksi olkoon. Tässä vaiheessa viestejä 666

- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Huh, huh
Käy ihan pelottamaan, joten täytyy heti korjata tilanneTuc kirjoitti:
Flosse, onneksi olkoon. Tässä vaiheessa viestejä 666

Terveisin
Tero
Tero
Annitrol on tietääkseni fosforihappoa suurimmaksi osaksi:
http://www.sealco.fi/katalooki.pdf ja sivu 67. Tuolta löytyy kyllä monta muutakin myrkkyä tähän keskusteluun.
Hyvä pohjamaali vaikka hiekkapuhalletulle alustalle on:
http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument
tai sitten tämä, josta on myös kuulunut hyviä kokemuksia:
http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument
Itse ostin pohjanmaalaukseen tuota Teknotar 100:sta, mutta en ole sitä vielä käyttänyt. 3 litraa oli noin 30 euroa, joten aika edullista tavaraa jos on niin hyvää mitä olen kehuja kuullut.
t. Mika
ps. Toivottavasti pitkät linkit toimii.
http://www.sealco.fi/katalooki.pdf ja sivu 67. Tuolta löytyy kyllä monta muutakin myrkkyä tähän keskusteluun.

Hyvä pohjamaali vaikka hiekkapuhalletulle alustalle on:
http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument
tai sitten tämä, josta on myös kuulunut hyviä kokemuksia:
http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument
Itse ostin pohjanmaalaukseen tuota Teknotar 100:sta, mutta en ole sitä vielä käyttänyt. 3 litraa oli noin 30 euroa, joten aika edullista tavaraa jos on niin hyvää mitä olen kehuja kuullut.
t. Mika
ps. Toivottavasti pitkät linkit toimii.
Autossa pitää olla turbo!
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: hiekkapuhaltamisessa
Elikkä kotivehkein onnistuu pienimuotoinen hienopuhdistaminen, jossa hiekkapuhalluksen tarkoitus on ottaa tarkemmin kuin hiomalla.
Kaverin kanssa kokeiltiin jotain Bilteman vempeleitä huomattavasti pro tasoisemmalta näyttävää hiekkapuhallusvekotinta, jonka tarkoitus oli kai kerätä hiakkaa myös takaisin imurin avulla, mutta pettymys oli melkoinen kun ei sillä oikein ärmäkkäästi maalit lähtenyt. Ilmeisesti ei oikein ilma riittänyt, mutta hiekkaa meni hemmetisti.
Ärjynoloinen hiekkapuhaltaminen, jossa paskat kanssa lähtee huiti hiiteen vaikka olisi kyse isommistakin pinta-aloista ilman isompia ihmettelyjä, vaatii kaiketi aivan sikamaisen ison kompuran ja letkut.
Kaverin kanssa kokeiltiin jotain Bilteman vempeleitä huomattavasti pro tasoisemmalta näyttävää hiekkapuhallusvekotinta, jonka tarkoitus oli kai kerätä hiakkaa myös takaisin imurin avulla, mutta pettymys oli melkoinen kun ei sillä oikein ärmäkkäästi maalit lähtenyt. Ilmeisesti ei oikein ilma riittänyt, mutta hiekkaa meni hemmetisti.
Ärjynoloinen hiekkapuhaltaminen, jossa paskat kanssa lähtee huiti hiiteen vaikka olisi kyse isommistakin pinta-aloista ilman isompia ihmettelyjä, vaatii kaiketi aivan sikamaisen ison kompuran ja letkut.
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
todellakin tuo painevesi+hiekkapesu on mukavampi tapa puhdistaa kappaleita kuin perinteinen hiekkapuhallus, ei pölise ja on tarvittaessa myös hellävaraisempi, jos tarttee poistaa esimerkiksi alustasta massaa, kannattaa käyttää hakkaavaa painepesuria....molempia laitteita saa vuokrattua paikallisista konevuokraamoista, näin ainakin pk-seudulla
fosforihapon kanssa kannattaa sitten olla tarkkana, sillä sitä ei saa joutua ympäröivälle maalipinnalle, maali haalistuu hapon vaikutuksesta ja pintaa on pirun vaikeata saada entiselleen
fosforihappo reagoi hapen kanssa joten reaktio vaatii ilmavan paikan, ja pienikin määrä määrä happoa riittää, en suositelisi mitään 85% sekoitussuhdetta vaan noin 50/50 => riittoisampaa, toimii tuollakin ja vähemmän syövyttävää vääriin paikkoihin joutuessa
pohjamaaliksi pitäisi valita jokin ei huokoinen maali, mieluiten kaksikomponenttinen ruiskumaali, itse olen käyttänyt maalarimestareiden myymää epoksia jonka merkkiä en nyt saa päähäni
fosforihapon kanssa kannattaa sitten olla tarkkana, sillä sitä ei saa joutua ympäröivälle maalipinnalle, maali haalistuu hapon vaikutuksesta ja pintaa on pirun vaikeata saada entiselleen
fosforihappo reagoi hapen kanssa joten reaktio vaatii ilmavan paikan, ja pienikin määrä määrä happoa riittää, en suositelisi mitään 85% sekoitussuhdetta vaan noin 50/50 => riittoisampaa, toimii tuollakin ja vähemmän syövyttävää vääriin paikkoihin joutuessa
pohjamaaliksi pitäisi valita jokin ei huokoinen maali, mieluiten kaksikomponenttinen ruiskumaali, itse olen käyttänyt maalarimestareiden myymää epoksia jonka merkkiä en nyt saa päähäni
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Nyt se alkaa homma hahmottua, eli:
-pinta puhtaaksi
-happo / happomaali
-2-komponentti pohjamaali
-pintamaali
Nyt vielä yksi hölmö kysymys
:
Entä jos vaati paikkaus vaatii kittiä/pakkelia?
Minkälaista pakkelia olette käyttäneet ja minkä kerrosten väliin?
-pinta puhtaaksi
-happo / happomaali
-2-komponentti pohjamaali
-pintamaali
Nyt vielä yksi hölmö kysymys

Entä jos vaati paikkaus vaatii kittiä/pakkelia?
Minkälaista pakkelia olette käyttäneet ja minkä kerrosten väliin?
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
kitti pitää laittaa pohjamaalin päälle koska kitti on rakenteeltaan huokoista eli se ei estä kosteuden tunkeutumista
käytä mieluummin polyester-kittiä kuin muovikittiä, merkkillä ei niin suurta merkitystä kunhan ei ole halvinta mahdollista (biltema/plastic padding), kannattaa suosia hienoa kittiä koska sitä on mukavampi hioa
ja vielä noista pohjamaaleista....joku tuolla ylempänä suositteli käytettäväksi happopohjamaalia, happopohjamaali nimi tulee siitä että maalin joukossa on happoa, tässä tapauksessa samaista fosforihappoa, happopohjamaali on kyllä siinä mielessä helppokäyttöinen että tulee hoidettua kaksi asiaa samalla maalauksella, mutta joissain tapauksissa happopohjamaalin "maaliseos" ei ole niin sulkevaa rakenteeltaan että se tukkisi kaiken kosteuden läpi pääsyn
oma kokemukseni suosittelee käyttämään fosforihappoa ja maalia kahtena eri tuotteena
käytä mieluummin polyester-kittiä kuin muovikittiä, merkkillä ei niin suurta merkitystä kunhan ei ole halvinta mahdollista (biltema/plastic padding), kannattaa suosia hienoa kittiä koska sitä on mukavampi hioa
ja vielä noista pohjamaaleista....joku tuolla ylempänä suositteli käytettäväksi happopohjamaalia, happopohjamaali nimi tulee siitä että maalin joukossa on happoa, tässä tapauksessa samaista fosforihappoa, happopohjamaali on kyllä siinä mielessä helppokäyttöinen että tulee hoidettua kaksi asiaa samalla maalauksella, mutta joissain tapauksissa happopohjamaalin "maaliseos" ei ole niin sulkevaa rakenteeltaan että se tukkisi kaiken kosteuden läpi pääsyn
oma kokemukseni suosittelee käyttämään fosforihappoa ja maalia kahtena eri tuotteena
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
[quote="pystyvalo"]kitti pitää laittaa pohjamaalin päälle koska kitti on rakenteeltaan huokoista eli se ei estä kosteuden tunkeutumista[ /quote]
Hei - mietitäänkö vielä tätä kohtaa.... tämä on aikamoista kemiaa :
Nimittäin riippuu ratkaisevasti pohjamaalin tyypistä, että tuleeko
kitti alle vai päälle. Joissakin tapauksissa homma epäonnistuu ( sorry ),
juuri siksi, että kitti "korkkaa" irti sopimattomasta pohjamaalista.
Yleensä muovikiteissä lukeekin, että levitetään kirkkaalle pellille.
Hei - mietitäänkö vielä tätä kohtaa.... tämä on aikamoista kemiaa :
Nimittäin riippuu ratkaisevasti pohjamaalin tyypistä, että tuleeko
kitti alle vai päälle. Joissakin tapauksissa homma epäonnistuu ( sorry ),
juuri siksi, että kitti "korkkaa" irti sopimattomasta pohjamaalista.
Yleensä muovikiteissä lukeekin, että levitetään kirkkaalle pellille.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
eli unohda tuo muovikitti, sillä se on varsin v"#¤%sta hioa, muovikitti on kovaa ja sen hiominen on vaikeata/hidasta
käytä esim. polyesterikittiä ja levitä se sopivan pohjamaalin päälle, esim. epoksipohjamaali
käytä esim. polyesterikittiä ja levitä se sopivan pohjamaalin päälle, esim. epoksipohjamaali
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Juuri näin - eli tarkoitus oli korostaa, että aina pitää tarkistaa mitä aineita onpystyvalo kirjoitti: käytä esim. polyesterikittiä ja levitä se sopivan pohjamaalin päälle, esim. epoksipohjamaali
käyttämässä ja missä järjestyksessä. Aineita on monenlaisia ja kemiat ei
aina pelaa keskenään.
Monella on mennyt hyvä työ hukkaan, kun hiotun pinnan päälle laitetaan
jotakin pohjamaalia, ja sitten jotakin kittiä...
.. .ja muutaman viikon päästä kuplii taas, vaikka pohjat olisi hiottu vaikka kuinka huolellisesti.
VINKKI: Ruostepaikkojen tarkkaan hiontaan on kätevä konsti =
Minidrill- tyyppinen pienoispora, johon saa pieniä erimuotoisia hiomakiviä
( esim. Motonet ). Tällä saa hiottua vaikeistakin kohdista, eikä yhtään lipsu
laajemmalle aluelle, kuten hiekkapaperin tai muun hiontavälineen kanssa
helposti käy. Tällä saa ruostekohdan reunatkin hiottua loiviksi, jolloin ei
monesti tarvita kittiäkään täytteeksi. Ja kone on väsymätön, sillä saa pinnan
hiottua aivan kirkkaalle pellille.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Mielenkiintoinen viestiketju. Tarkoituksena olisi itsekin ensi kesänä alkaa korjaileen isompia ja pienempiä ruosteenalkuja ja haluaisin nyt varmistaa että ymmärsin oikein nämä ohjeet. Maalit aion levittää sprayna ja aion hyödyntää annitrolia (fosforihappoa). Eli onko työtapa fosforihappoa käytettäessä seuraava:
1. Hiotaan maalattava kohta kirkkaalle metallille.
2. Levitetään fosforihappoa esim. siveltimellä.
3. Annetaan hapon kuivua tai kuivataan esim. kuumailmapuhaltimella.
4. Levitetään kitti ja annetaan kuivua.
5. Hiotaan kitti.
6. Suihkutetaan pohjamaali.
7. Suihkutetaan pintaväri.
8. Suihkutetaan lakka.
Epäselvänä on vielä että kumpi tehdään ensin fosforihapon kuivuttua, kittaus vai pohjamaalaus. Entä tarttuuko pohjamaali tai kitti ylipäänsä metallipintaan jossa on fosforihappoa? Täytyykö pohjamaalin jälkeen tai sitä ennen suikuttaa ns. hiontaväri ja mikä on sen tehtävä?
Ja muutama lisäkysymys:
Mikä on hyvää korikittiä? Sellaista joka pysyy hyvin kiinni pellissä eli on senverran elastista että kestää metallin lämpölaajenemiset sun muut. Mistä sitä saa?
Kiitos.
1. Hiotaan maalattava kohta kirkkaalle metallille.
2. Levitetään fosforihappoa esim. siveltimellä.
3. Annetaan hapon kuivua tai kuivataan esim. kuumailmapuhaltimella.
4. Levitetään kitti ja annetaan kuivua.
5. Hiotaan kitti.
6. Suihkutetaan pohjamaali.
7. Suihkutetaan pintaväri.
8. Suihkutetaan lakka.
Epäselvänä on vielä että kumpi tehdään ensin fosforihapon kuivuttua, kittaus vai pohjamaalaus. Entä tarttuuko pohjamaali tai kitti ylipäänsä metallipintaan jossa on fosforihappoa? Täytyykö pohjamaalin jälkeen tai sitä ennen suikuttaa ns. hiontaväri ja mikä on sen tehtävä?
Ja muutama lisäkysymys:
Mikä on hyvää korikittiä? Sellaista joka pysyy hyvin kiinni pellissä eli on senverran elastista että kestää metallin lämpölaajenemiset sun muut. Mistä sitä saa?
Kiitos.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/