
Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Merkillinen vika tuli huomattua.. Moottoritiellä jossa juuri satanut lunta ja uraa tiellä ni W124 todella vaikea pysymään tiellä,tuntuu ku ois kokoajan irti tiestä ja vetelee ja menee ku käärme.. Mistä lähteä hakemaan vikaa?? En ole tarkistanut kulmia,etujouset on vaihdettu edellisen toimesta,katsastettu marraskuussa,pallonivelet silloin vaihdettu kuten jousetki.. Käsittämätön asia,ja hengenvaarallinen?? Onko vastaavia kokemuksia,ja niin auto on 250dieseli. Tietenkin! 

Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
No jos se nyt ihan yhtäkkiä tuli niin rengas on varmaan puhki 

Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
No joo.. Kaikki renkaat puhkes samaan aikaan..
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Väljät pois alustasta ja pyöränkulmat uudelleen suuntaukseen. Kuinkas leveät kumit ?
E350CDI&A180CDI
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
onko leveetkin talvipyärät / vanteiden ET ??? saataapi tällöin uran reunoilla "surffailla". tässä näin aluksi.
kappas... ssuvik ehtikin. 


Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Ja vielä kahteen edelliseen lisäten / tarkentaen, ns. narinanivel on semmoinen, joka voi aiheuttaa kiemurtelua ja hankalaa liukkaan kelin ajoa väljistyessään.
Kyseessähän on siis taka-alatukivarren ulompi nivel (joka ei ole kiinni tukivarressa vaan navassa). Sitä eivät ollenkaan kaikki katsastusmiehet osaa tarkastaa niin, että huomaisivat väljyyttä. Kunnossa ollessaan W124 ei ole kuvatunlainen ajettava normaalilla rengastuksella, vaan takavetoiseksi mielestäni yllättävänkin nätisti se menee liukkaalla.
Kyseessähän on siis taka-alatukivarren ulompi nivel (joka ei ole kiinni tukivarressa vaan navassa). Sitä eivät ollenkaan kaikki katsastusmiehet osaa tarkastaa niin, että huomaisivat väljyyttä. Kunnossa ollessaan W124 ei ole kuvatunlainen ajettava normaalilla rengastuksella, vaan takavetoiseksi mielestäni yllättävänkin nätisti se menee liukkaalla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Vanteet on orkkis vanteet,15" 195/75/15 joo pitääkin tutkii se narinanivel ja noi kulmat.. Joo en oo mäkään ennen huomannu vastaavanlaisessa autossa mitään ongelmaa.. Väykky meni sit jo ihan eril tapaa.. Ostin halvan työmatka pelin,ja nyt ilmenee pikku ongelmia.. mittarissa 560tkm
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Mikä lienee etuiskarien kunto? Coupe vaelsi tammikuussa 2007 moottoritienopeuksissa siten että hyvä että pysyi kaistalla. Oli todella inhottava ajaa. Iskarien vaihdolla oireet katosivat.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Taka-akseliston kaikki tukivarret ja nivelet kerralla uusiksi. Samoin apurungon ja korin väliset kumityynyt.
Sieltä se vetely useinmiten noissa tulee. Viimeiseksi nelipyöräsuuntaus osaavassa pajassa.
Sieltä se vetely useinmiten noissa tulee. Viimeiseksi nelipyöräsuuntaus osaavassa pajassa.
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Itselläni ei ole ollut vielä yhtään vakaasti kulkevaa W124-mallia. Ainahan nuo tuntuu menevän urien, kallistusten ja tuulen mukana. Suurin syy lienee se, että meillä päin ei saa kukaan säädettyä pyöränkulmia kohdilleen. 

508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Jos se tie on vaan niin liukas ja urainen. Tänään ainakin tuntui olevan hyvin tie jäässä. Itsellä oli w124 huonoilla kitkarenkailla niin oli aika levoton urateillä kun oli liukasta. Ei se varsinaisesti vedellyt mutta jos vähän ohjas urasta pois niin tuntuu että auto "leijuu". 80 nopeudessakin painoi kaasua 5-vaihteella niin alkoi sutimaan. Eli ei ollut mikään mahtava pito.Werock kirjoitti:Merkillinen vika tuli huomattua.. Moottoritiellä jossa juuri satanut lunta ja uraa tiellä ni W124 todella vaikea pysymään tiellä,tuntuu ku ois kokoajan irti tiestä ja vetelee ja menee ku käärme.. Mistä lähteä hakemaan vikaa?? En ole tarkistanut kulmia,etujouset on vaihdettu edellisen toimesta,katsastettu marraskuussa,pallonivelet silloin vaihdettu kuten jousetki.. Käsittämätön asia,ja hengenvaarallinen?? Onko vastaavia kokemuksia,ja niin auto on 250dieseli. Tietenkin!
Onhan niillä kulmillakin osuutta asiaan. Veteleekö sitten kuivalla asfaltilla?
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Vaihda ohjausiskunvaimennin sekä tarkista rengaspaineet
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
rengaspaineet olen laskenut 2.0 oudolta kyllä tuntuu koska ensimmäisen kerran tuli vastaan moinen ongelma. Ajeltu sentään väyrysellä 800.000 työajoa, joo eri auto.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Leikkisästi voisi luulla tätä trolliksi jos olisi vankkumaton lankkumies...

Lankuthan menee aina suoraan ja vakaasti....
Mutta eiköhän siellä ole väljää jossain nipukoissa vaan....ajele jonnekin tielle missä on nimismiehenkiharaa ja kuuntele koliseeko.
Väyrynenhän menee tuulisella kelillä minnesattuu...varmaan tuuliherkin auto ikinä, jopa MaxiDucato on rauhallisempi tuulella...
.


Lankuthan menee aina suoraan ja vakaasti....

Mutta eiköhän siellä ole väljää jossain nipukoissa vaan....ajele jonnekin tielle missä on nimismiehenkiharaa ja kuuntele koliseeko.
Väyrynenhän menee tuulisella kelillä minnesattuu...varmaan tuuliherkin auto ikinä, jopa MaxiDucato on rauhallisempi tuulella...
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Miksi noin pienet paineet? Kyllä siellä sais olla 2,5 kiloa. Korkea profiili yhdistettynä liian pieniin paineisiin, edesauttaa omalta osaltaan luikertelua.Werock kirjoitti:rengaspaineet olen laskenut 2.0
E350CDI&A180CDI
- AP-race/lake
- Mersumies
- Viestit: 1365
- Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
- Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
wäywäy menee kuin luoti,vaikkei olisi edes renkaita. (vanha viidakon sanonta).Werock kirjoitti:rengaspaineet olen laskenut 2.0 oudolta kyllä tuntuu koska ensimmäisen kerran tuli vastaan moinen ongelma. Ajeltu sentään väyrysellä 800.000 työajoa, joo eri auto.

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Kaartaa "oikealle"....luodinkin lentorata on kaarevaAP-race/lake kirjoitti:wäywäy menee kuin luoti,vaikkei olisi edes renkaita. (vanha viidakon sanonta).Werock kirjoitti:rengaspaineet olen laskenut 2.0 oudolta kyllä tuntuu koska ensimmäisen kerran tuli vastaan moinen ongelma. Ajeltu sentään väyrysellä 800.000 työajoa, joo eri auto.



.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
ääni tälle. Saattaa riittää että vaihtaa etuiskareiden yläkumit, lankuss ane menee mystisesti "väljäks" tai "rikki" vaikka onki ehjän näköset.Timo L. kirjoitti:Mikä lienee etuiskarien kunto? Coupe vaelsi tammikuussa 2007 moottoritienopeuksissa siten että hyvä että pysyi kaistalla. Oli todella inhottava ajaa. Iskarien vaihdolla oireet katosivat.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Kaks paarii liian vähän vai? Siel oli yli kolme,ja laskin sen 2 Mystisiä onkelmia,vaikuttaakos mitään jos säädän eturenkaiden aurausta jos on pielessä pahastikin? Mitkäs ne mitat sais olla,siis se erotus lähinnä?
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
No kyllä se vähältä kuulostaa. Pistä ainakin se 2,5bar.Werock kirjoitti:Kaks paarii liian vähän vai?
E350CDI&A180CDI
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Tosiaan 2.5bar ilmaa niin muuttuu jo aika paljon eli eri autoksi ja takakelkan etummaiset kumit kanssa vaikuttaa paljon...näyttää ehjiltä mutta paskat sisältä.
Yksi korjaamo heppu sanoi että aina vetely johtuu takapään ongelmista????
Yksi korjaamo heppu sanoi että aina vetely johtuu takapään ongelmista????
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Narinanivelelle ääni. Itsellä asfaltilla täyskiihdytyksellä vaihdetta vaihtaessa (1->2) meinasi heittää vastaantulevien kaistalle. Ensiliukkailla sitten monta kertaa kävin tarkastamassa, että onko joku rengas puhki. Normaalilla talvikelillä ei ollut enää pahakaan, mutta aina huonoilla keleillä ei tahtonut pysyä kaistalla.Nozki kirjoitti:Ja vielä kahteen edelliseen lisäten / tarkentaen, ns. narinanivel on semmoinen, joka voi aiheuttaa kiemurtelua ja hankalaa liukkaan kelin ajoa väljistyessään.
Kyseessähän on siis taka-alatukivarren ulompi nivel (joka ei ole kiinni tukivarressa vaan navassa). Sitä eivät ollenkaan kaikki katsastusmiehet osaa tarkastaa niin, että huomaisivat väljyyttä. Kunnossa ollessaan W124 ei ole kuvatunlainen ajettava normaalilla rengastuksella, vaan takavetoiseksi mielestäni yllättävänkin nätisti se menee liukkaalla.
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
missäs kunnossa ne renkaat on jos tuntuu että auto ei ole enää ohjattavissa? kyllähän itelläkin helposti se perä lähtee irti kovissa vauhdeissa lumisella tiellä mutta sitä on vielä helppo hallita.
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Lankun (myös w201/202/210) ollessa kyseessä varmasti 90% vetelyistä johtuu juuri takapään välyksistäatlas kirjoitti: Yksi korjaamo heppu sanoi että aina vetely johtuu takapään ongelmista????
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
tuossa eilen ja edellis päivän auton alla myllänneenä,löysin narinanivelet,ja yritin osaamiseni mukaan niitä kaikenmaaliman niveliä ja varsia vääntää ja kääntää sorkkaraudalla,enkä löytänyt mielestäni väljää,mutta tosiaan jos niistä ei huomaa että ovat menneet honoksi paineet nostin 2.5bar.. Hieman kylmää puuhaa tuolla pakkasessa niitä ronkkia.. Raivostuttava vika,ku ei meinaa löytyä.
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Ne on pantteessa siihen malliin että ei väljää löydy vaikka jossain olisikin kun nostat tassun irti maasta. Aukase se narinan pultti ja ota kokonaan pois niin johan pääset koittamaan jokaista tukivarren puslaa erikseen. Nyrkin sisään pusla ja sitten vääntöä ees taas. Jos pienikin välys tuntuu auto ei kulje vakasti. Jotkin puslat (kumiset) joustaa hieman mutta silloin täytyy käyttää voimaa enempi.
Se narinakin saattaa tuntua jämäkältä mutta kun sen pukkaa pois että pääsee käsissään tutkimaan voi se olla aivan sökö. Uutena narina on niin jämäkkä ettei sitä keskiosaa saa käsin liikutelluksi ja niin on alapallokin. Jos liikkuu sormin on se 100% varmasti väljä.
Jotku on sitä mieltä ettei alapallon pieni väljyys haittaa. Sekun on tiiviisti paikoillan "ylähartiaa" vasten Niinhän se on tiiviisti... totta mutta sit on turha ihmetellä jos auto ei kulje vakaasti.
Pieni vaeltelu loppu kerralla pois kun vaihdoin narinat ja alapallot. Alapallot oli sellaiset että sitä keskitappia pystyi liikuttelemaan helposti sormin. Uusia piti käskeä siirtoleukapihdeillä. Sormin ei puhettakaan yhtään mihinkään.
Se narinakin saattaa tuntua jämäkältä mutta kun sen pukkaa pois että pääsee käsissään tutkimaan voi se olla aivan sökö. Uutena narina on niin jämäkkä ettei sitä keskiosaa saa käsin liikutelluksi ja niin on alapallokin. Jos liikkuu sormin on se 100% varmasti väljä.
Jotku on sitä mieltä ettei alapallon pieni väljyys haittaa. Sekun on tiiviisti paikoillan "ylähartiaa" vasten Niinhän se on tiiviisti... totta mutta sit on turha ihmetellä jos auto ei kulje vakaasti.
Pieni vaeltelu loppu kerralla pois kun vaihdoin narinat ja alapallot. Alapallot oli sellaiset että sitä keskitappia pystyi liikuttelemaan helposti sormin. Uusia piti käskeä siirtoleukapihdeillä. Sormin ei puhettakaan yhtään mihinkään.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Eiköhän ne kuitenkin ihan sormin liiku jo muutaman sadan ajetun kilometrin jälkeen....vaihtelin kerran "takuuna" (eli varmistin asioita) toisen merkkiseen autooni palloniveltä ja johan liikkui herkästi sadan ajetun koeajokilometrin jälkeen.Jari Ke kirjoitti:Alapallot oli sellaiset että sitä keskitappia pystyi liikuttelemaan helposti sormin. Uusia piti käskeä siirtoleukapihdeillä. Sormin ei puhettakaan yhtään mihinkään.
Ei ne "tongijämäkkinä" pitkään pysy....
Mutta reilu väljä aiheuttaa kyllä vetelyt ja matelut se on totta....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Kaksi viimestä 124 mersua teki samaa. Molemmat 300 Da. Lunta maahan ja hillitön holtittomuus. Tuntu että perä lähtee just.
Vanhuksia molemmat, vaihtoon narinat, iskarit, alapallot, renkaat, pallonivelet, takakelkan kumit. Ei tullut hyvää, kaikki kepit olisi pitänyt vaihtaa.
Vanhuksia molemmat, vaihtoon narinat, iskarit, alapallot, renkaat, pallonivelet, takakelkan kumit. Ei tullut hyvää, kaikki kepit olisi pitänyt vaihtaa.
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Käytin tosta EX-stä alapalloa näkysällä kun työkaveri jolta sen takas ostin niin sano et se aikoinaan mun vaihtama alapallo on väljä. Se oli kuitenkin huomattavan jämy vielä 150tuhannenkin jälkeen. Liikku kyllä käsin mutta jäi siihen asentoon mihin sen väänsi. Kaiffarilla meni vänkärin ja kuskinpuoli ristiin
Kyllä jos kumi jaksaa keskittää sen keskitapin tai liikkuu helposti niin edelleen sitä mieltä että ehdottomasti vaihtokunnossa.

Kyllä jos kumi jaksaa keskittää sen keskitapin tai liikkuu helposti niin edelleen sitä mieltä että ehdottomasti vaihtokunnossa.
Re: Tiellä pysymisen kanssa ongelmia??
Tästä asiasta itsenikin piti täältä kysyä, mutten ole kiireiltäni kerennyt.
Oma W124 ei tee ihan samanlaista vaikka olisi uraa tai lunta maassa. MUTTA jos on todella liukasta ja vauhtia on yli 80km/h motarilla, niin tuntuu kun etupäässä renkaat olis irti asfaltista ja itse asiassa pito on muutaman kerran edestä kadonnut kokonaan 100km/h:n nopeudessa jolloin auto puskee uran reunaa ja tuntuu kuin rengas olis puhjennu. Tässäkään tilanteessa ei muuten mitään ongelmaa, eli perä tulee suorassa jne. Renkaiden ilmanpaineita en ole tarkistellut mutta viimeksi -25 asteen pakkasilla laitoin ne kohilleen, eli nyt lämpimämmillä -10 pakkasissa kai on liian korkeet paineet.
Itse olen ajatellut että homma johtuu siitä kun yksinkertaisesti on pirun liukasta, eli tuo homma on tapahtunut mulle silloin kun niin liukasta että saan 250Dieselin sutimaan vielä 80km/h:n nopeuksissa motarilla. Niin liukasta on nyt muutamia kertoja ollut kun keli on lauhtunut äkisti ja asfalttiin kertyy kosteutta jään pinnalle. Toinen mikä voi vaikuttaa niin liian kovat rengaspaineet, näin ainakin omalla kohdalla oon ajatellut.
Ja mullahan siis on autossa vaihdettu eteen iskarit/jouset ja puslat ja taaksekin narinanivel, eli ei kauheesti pitäs väljää olla.
Noniin, eli päivitetään viestiä... Tänää oli kuiva asfaltti ilman lumia ja katselin mikä voisi olla syy edelliseen toteamukseeni... ja voi jumalauta mitkä urat on tiessä. Kyseess tietyt kohdat tuusulan motarissa, jossa näin kuivallakin kelillä kyllä urat huomaa. Renkaina mersun vakiokoko. On talven aikana painunut aika isot urat, prätkällä ajo alkaa olla vaarallista tommosilla urilla, varsinkin katupyörällä.
Oma W124 ei tee ihan samanlaista vaikka olisi uraa tai lunta maassa. MUTTA jos on todella liukasta ja vauhtia on yli 80km/h motarilla, niin tuntuu kun etupäässä renkaat olis irti asfaltista ja itse asiassa pito on muutaman kerran edestä kadonnut kokonaan 100km/h:n nopeudessa jolloin auto puskee uran reunaa ja tuntuu kuin rengas olis puhjennu. Tässäkään tilanteessa ei muuten mitään ongelmaa, eli perä tulee suorassa jne. Renkaiden ilmanpaineita en ole tarkistellut mutta viimeksi -25 asteen pakkasilla laitoin ne kohilleen, eli nyt lämpimämmillä -10 pakkasissa kai on liian korkeet paineet.
Itse olen ajatellut että homma johtuu siitä kun yksinkertaisesti on pirun liukasta, eli tuo homma on tapahtunut mulle silloin kun niin liukasta että saan 250Dieselin sutimaan vielä 80km/h:n nopeuksissa motarilla. Niin liukasta on nyt muutamia kertoja ollut kun keli on lauhtunut äkisti ja asfalttiin kertyy kosteutta jään pinnalle. Toinen mikä voi vaikuttaa niin liian kovat rengaspaineet, näin ainakin omalla kohdalla oon ajatellut.
Ja mullahan siis on autossa vaihdettu eteen iskarit/jouset ja puslat ja taaksekin narinanivel, eli ei kauheesti pitäs väljää olla.
Noniin, eli päivitetään viestiä... Tänää oli kuiva asfaltti ilman lumia ja katselin mikä voisi olla syy edelliseen toteamukseeni... ja voi jumalauta mitkä urat on tiessä. Kyseess tietyt kohdat tuusulan motarissa, jossa näin kuivallakin kelillä kyllä urat huomaa. Renkaina mersun vakiokoko. On talven aikana painunut aika isot urat, prätkällä ajo alkaa olla vaarallista tommosilla urilla, varsinkin katupyörällä.