Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1958
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja tony »

Nyt kun helvetilliset pakkaset öisin etelässäkin -20-25c aamuisin auto lähtee vaivoin käyntiin, ei tartte sahata, mutta hitaasti pyörähtäen. Akku uusittu alkuviikosta ja varmuudella täynnä 100ah Trane. Lämpösena lähtee heti ja startti pyörittää tosi rivakasti, niin ajattelin että voiko olla että öljyt on niin "toffeeta" että siitä johtus tuo käynnistys ? Öljyt on vaihdettu 6tkm sitten, mutta huoltokirjassa ei mainintaa milläset öljyt on laitettu. Mitäs mieltä asista ollaan. Auto S204 220CDI -08
Oletin ilman muuta että akku on tullut tiensä päähän, mutta ei vaihdolla tullu apuja aamukäynnistyksiin.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja aziz »

tony kirjoitti:Nyt kun helvetilliset pakkaset öisin etelässäkin -20-25c aamuisin auto lähtee vaivoin käyntiin, ei tartte sahata, mutta hitaasti pyörähtäen. Akku uusittu alkuviikosta ja varmuudella täynnä 100ah Trane. Lämpösena lähtee heti ja startti pyörittää tosi rivakasti, niin ajattelin että voiko olla että öljyt on niin "toffeeta" että siitä johtus tuo käynnistys ? Öljyt on vaihdettu 6tkm sitten, mutta huoltokirjassa ei mainintaa milläset öljyt on laitettu. Mitäs mieltä asista ollaan. Auto S204 220CDI -08
Oletin ilman muuta että akku on tullut tiensä päähän, mutta ei vaihdolla tullu apuja aamukäynnistyksiin.
Jos ei kone ollu lohkolämmössä tai vastaavassa, niin mun mielestä ihan normaalia nihkeä startti. Mä en tosin starttailis autoa ilman esilämmitystä näillä yöpakkasilla.
Ja onhan akuissakin eroja, kuinka paljon ne luovuttaa starttiin virtaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Eiköhän siellä jotkut 5-40(50) öljyt ole.
Toki nekin jähmettyy -25 kelissä mutta tuossa mökin pihassa nyt toinen automme jossa 5-40 öljyt...jos menen aamulla starttaamaan sen (luvattu -24) pyörittää kuin kesäkelillä ja starttaa heti.

Epäilen kyllä noin uudessa mersussa muuta kuin öljyjä...startti?

.
Opel, "weird lieben autos"....
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1958
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja tony »

Ei ole lohkoa tms. Kyllä tossa oli 100ah ja muistaakseni 800 kylmäkäynnistysvirta, vai miten se ilmastaan.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja aziz »

LopenUupunut kirjoitti:(luvattu -24) pyörittää kuin kesäkelillä.
Tuon mä haluan nähdä...ja tämäkin tapahtuu ilman esilämmitystä??
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1958
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja tony »

aziz kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:(luvattu -24) pyörittää kuin kesäkelillä.
Tuon mä haluan nähdä...ja tämäkin tapahtuu ilman esilämmitystä??

Kyllä tuo rouvan W169 180CDI -05 117tkm alkuperäisellä 74ah akulla lähtee joka aamu samanlailla iloisesti pyörähtäen käymään, ja minusta ei juurikaan eroa onko +20 tai -20c. ps. viimeyönä oli -26c 07.30 kun rva lähti töihin ja kattelin ikkunasta kuinkahan käy, mutta samantien tulille. :wave: Tossa autossa on Teboil diamond 5W-40 229.31 öljyt.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja aziz »

Kyllähän vehkeet aina käyntiin lähtee, mutta että 25 asteen pakkanen ei muka hidasta koneen pyörimisnopeutta verrattuna 20 asteen lämpöön. Ehkä olen sitten väärässä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

aziz kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:(luvattu -24) pyörittää kuin kesäkelillä.
Tuon mä haluan nähdä...ja tämäkin tapahtuu ilman esilämmitystä??
Se on laitettu -30 pakkasessa käyntiin ilman webastoa....ei ole mersu tosin.
Mutta on tuo bensamersu startattu myös muistaakseni -25 kelissä laakista ilman webastoa myös...nätisti pyörittää täydellä akulla....tai siis onhan tuo toissa talvena pistetty yli -35 kelistäkin tulille ilman ongelmia.

Aloittajan autossa ei luultavasti öljyistä löydy syytä ellei ole 20-30 öljyt.... :D

E: tänään muuten startattu "ei mersu" -22 kelistä ilman webastoa aikataulumuutosten takia....aivan kuin kesäkelillä oli startannut.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Aikuiset ihmiset miettii miksi nihkiästi pyörittää tuommosella pakkasella, nokiset 5w-40 öljytkin on melko jäykkää jo -25 jälkeen ja pienestä/vanhasta akusta ei löydy tuolla pakkasella koko kapasiteettia, jos manuaali ja kytkintä ei paineta pohjaan. Turha etes väittää että kovalla pakkasella auton pitäs startata ku palmun alta ilman lämmitystä. Aivan älytöntä ettei autossa oo mitään lämmitintä tai sitä ei esilämmitetä, ei auton tarvis etes lähteä tuolla kelillä käymään. Annahan autojes tievot niin ei kukaan foorumilainen osta vahingossa niitä joskus, ei varmaan oo pitkä ikäisiä koneita. On sitä kaiken näköstä näimmä..
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Viimeksi kun vaihdoin öljyt niin entiset oli Teboilin Super HPD 5W-40 ja nyt koneessa Teboilin Moniaste 10W-30. Ei mitään eroa starttaamisessa. Aina lähtee ihan saman tien kun avainta kääntää. Kylmänäkin on tullut pyöräytettyä kerran tulille näillä jäykemmillä ja ei eroa. Kone käy myös pitkän ajon jälkeen tosi komeasti näillä jäykemmillä. Noilla notkeimmilla pitkän ajon jälkeen kuulosti niinkuin nostajat ois ääntäneet.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Totta kai moottori pyörii kylmässä herkemmin 0W-öljyllä kuin 5W-öljyllä 10W-öljyistä
puhumattakaan. Siksi näitä eri viskositeetin öljyjä juuri tehdäänkin.

Kuten edellä on mainittu, vanha öljy on kankeampaa kuin uusi.

Kun öljyn imuvaihto ei kestä kauan itse tehtynä eikä maksa paljon edes huoltoasemalla
teetettynä, niin miksipä et vaihtaisi kokeeksi uusia 0W-öljyjä? Tarkista, että öljyn
luokitus vastaa valmistajan vaatimuksia, erityisesti vaaditaan tuhkaantumaton öljy,
jos autossa on hiukkasssuodatin DPF.

Toinen juttu on sitten, ettei minusta näillä etelän parinkympin pakkasilla pitäisi vielä
olla juurikaan hankaluuksia käynnistyksessä. Pakkaset ovat kylläkin jo kohta ohi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Behemoth kirjoitti:Viimeksi kun vaihdoin öljyt niin entiset oli Teboilin Super HPD 5W-40 ja nyt koneessa Teboilin Moniaste 10W-30. Ei mitään eroa starttaamisessa. Aina lähtee ihan saman tien kun avainta kääntää. Kylmänäkin on tullut pyöräytettyä kerran tulille näillä jäykemmillä ja ei eroa. Kone käy myös pitkän ajon jälkeen tosi komeasti näillä jäykemmillä. Noilla notkeimmilla pitkän ajon jälkeen kuulosti niinkuin nostajat ois ääntäneet.
Kumpaako tarkoitat jäykemmällä öljyllä? 10W on kylmänä jäykempi kuin 5W ja
lämpimänä taas 40 on jäykempi kuin 30. Kylmän ja kuuman pään viskositeetit on
merkitty erikseen. 5W-40 pitäisi olla parempi kylmässä ja kuumassa kuin 10W-30.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1958
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja tony »

Sepelimies kirjoitti:Aikuiset ihmiset miettii miksi nihkiästi pyörittää tuommosella pakkasella, nokiset 5w-40 öljytkin on melko jäykkää jo -25 jälkeen ja pienestä/vanhasta akusta ei löydy tuolla pakkasella koko kapasiteettia, jos manuaali ja kytkintä ei paineta pohjaan. Turha etes väittää että kovalla pakkasella auton pitäs startata ku palmun alta ilman lämmitystä. Aivan älytöntä ettei autossa oo mitään lämmitintä tai sitä ei esilämmitetä, ei auton tarvis etes lähteä tuolla kelillä käymään. Annahan autojes tievot niin ei kukaan foorumilainen osta vahingossa niitä joskus, ei varmaan oo pitkä ikäisiä koneita. On sitä kaiken näköstä näimmä..
- Ei ole nokiset öljyt, vaihdettu 6tkm sitten. Tosin HK:ssa ei mainintaa öljylaadusta tai viskosta.
- Akku vaihdettu tiistaina 100ah Trane.
- Automaatti.
- Ei ole myynnissä.
- Auto vaihtuu max 200tkm
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

youtubista vaan katselemaan minkälaista hunajaa öljyt on pakkasella http://www.youtube.com/watch?v=-vQO2GzIUO4" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyy paljon muitakin testejä kun etsii. Kyllä pakkasella pikkusen kone on jäykempi.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jupehalm kirjoitti:youtubista vaan katselemaan minkälaista hunajaa öljyt on pakkasella http://www.youtube.com/watch?v=-vQO2GzIUO4" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyy paljon muitakin testejä kun etsii. Kyllä pakkasella pikkusen kone on jäykempi.
Joo siis tottakai se ihan vähän on kankeampi, mutta jos nyt prosentteina yritän asiaa omaltaosalta kuvata niin startissa on hehkutuksen osalta 80% ero, eli pidempi ja pyörityksen nopeuden osalta sanoisin 20% mutta samalla toisella pyörähdyksellä tuo lähti raksuttamaan nytkin kuin lämpimällä.Hehkuttaa ~15sek näillä keleillä...Nyt -23.

Tosiaankaan mitään wouwou starttia ei ole pakkasillakaan ollut kertaakaan....ymmärrän että aloittajalla näin?


.
Opel, "weird lieben autos"....
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1260
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

silloin kun oli se kova pakkastalvi 86-87, oli tammikuussa -42 pakkasta, vein pihalle yöksi silloisen "ykkösöljyn" täyssynt ralliformula ja diesel delfakin, ralliformula tuli just ja just pöntöstä ulos, mut delfakki ei
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Mullakin pyörittää nihkeästi parinkympin pakkasilla käynnistäessä jos ei ole esilämmitetty. Kattelin tossa jännitteitä ja tippuu 10 ja 11 voltin välille startatessa. Ei enää ihmetytä miksi pyörittää huonosti kylmässä, alkuperäinen akku. Muistelisin, että 74Ah ollut kapasiteetti uutena. 3000km sitten vaihdetut Teboil Diamond Diesel öljyt ja allekirjoituksen auto.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1958
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja tony »

Kyllä taas pyörähti hitaanlaisesti, mutta hyrähti kyllä käyntiin heti. Voihan tuo akkukin olla vaikka valmistusvikanen tms. Alan jo epäilemään sitä. Menen maanantaina käymään ostopaikassa ja saavat mitata sen.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja aziz »

Mä en edelleenkään sanois, että vikaa ois sen kummemmin jossakin. Enkä todellakaan starttailis ilman lämmitystä näitten pakkasöitten jälkeen, vaan asennuttaisin jonkinlaisen lämmittimen. Mutta jos sulla ei ole siihen mahdollisuuksia, niin sitten on vain rääkättävä konetta.
Omaa lankkua olen starttaillut muutaman kerran pakon edestä 10-15 asteen pakkasissa tänä talvena (ilman lämmitystä) ja jo noilla pakkasilla voi huomata startin pyörittävän selkeästi hitaammin.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tänä talvena en ole kertaakaan käyttäny mitään lisälämmittimiä, kun ei ole ollut pakkastakaan kunnolla. kyllä sen auton tarvii olla sellanen, että se lähtee käymään oli sitten kylmä, tai ei. pikkumesessä huomaa jo -25 lämpötiloissa, että startista tulee vähän nahee. ässässä ei noissa lämpötiloissa huomaa vielä mitään. se käynnistyy saman lailla, kun kesälläkin. molemmissa koneissa teboilin diesel diamondit öljyinä.

vanha 200D oli sellanen, että mitä kylmempi, niin sitä laiskemmin pyöritti. startti oli oli kolmen kympin pakkasilla sellasta, että kone pikku hiljaa kiihdytti kierroksia startin voimin, kunnes jakso käydä jo omillaan. kovalla pakkasella startti saatto kestää kymmenen....kakskymmentä sekunttia. ja tälläkin ajoin yli 5 vuotta, eikä ollut koskaan lohkolämppärissä. ja öljyinä jotain halvinta marketti öljyä. se vaan toimi.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Noista "nolla" öljyistä, en tiedä onko aivan omaa huuhaata mutta oli yhdessä autossa ostaessa moiset...oisko ollu 0-50? En muista tarkkaan...mutta kun ne laskettiin kesäkuumalla pois olivat aivan vettä...voiko tommoiset enää voidella kun vaikutti leikkuuöljyltä juoksevuuden puolesta.

Muutama viikko sitten vaihtelin 10-40 ja 5-40 öljyt muutamasta autosta heti "pitkästä" ajosta ja ne kuitenkin tuntuivat öljyltä..."kiinteämmältä" kuin 0 öljyt.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja aziz »

pera8x kirjoitti:kyllä sen auton tarvii olla sellanen, että se lähtee käymään oli sitten kylmä, tai ei.
On sulla kova kampe, mutta onkos täällä jonkun auto jättänyt käynnistymättä pakkasten takia? Mä ainakin helpotan omaa ja auton elämää lohkolämppärillä, mutta kukin tamppaa tyylillään.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
gothammer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 05.04.2008 12:02

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja gothammer »

aziz kirjoitti:Enkä todellakaan starttailis ilman lämmitystä näitten pakkasöitten jälkeen, vaan asennuttaisin jonkinlaisen lämmittimen.
Komppia :thumbup:

Mutta toisaalta: onhan niitä sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät rokotuta lapsiaan, tai käyvät mieluummin homeopaatilla kuin terveyskeskuksessa :lol:
C126 500SEC, R129 500SL, R230 SL500, S211 E320 CDI, S123 230TE
C4 Corvette 5,7 TPI, 2 X Mitsubishi 3000GT VR4 TT, 2 X Oldsmobile Cutlass Supreme 2D ja liian vähän vapaa-aikaa...

Gone, but not forgotten:
* S210 E420
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

aziz kirjoitti:
pera8x kirjoitti:kyllä sen auton tarvii olla sellanen, että se lähtee käymään oli sitten kylmä, tai ei.
On sulla kova kampe, mutta onkos täällä jonkun auto jättänyt käynnistymättä pakkasten takia? Mä ainakin helpotan omaa ja auton elämää lohkolämppärillä, mutta kukin tamppaa tyylillään.
Mun mielestä peran auto kuulostaa aivan normi kunnossa olevalta autolta :roll: .
Toki 90% omatkin kulkineet lähtee lämpimästä tallista tai webastosta mutta kyllä niitten pitää lähteä muualtakin....joskus tulee yllättävä lähtö tai tallille on muuta tarvetta hetkellisesti ja joka paikkaan minne menee ei viitti tallia kuljettaa mukana ja tarpeeksi pitkää roikkaa ei aina ole jos sellainen olisi...Ja kyllä ne ajoneuvon rajat on tiedettävä :D :wink: .

.
Opel, "weird lieben autos"....
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Öljyt vaikuttaa todella paljon ainakin omassa diesel w124:sessa tuli käytettyä ennen mobil delvac mx 15w40:stä öljyä, lokilämppäriin autoa ei aina saa. Vaivalloisemmin lähti noilla käyntiin -30 pakkasessa mitä nyt olevilla motox diesel synt 5w40:sillä joilla käynnistyy ensimmäisellä hehkutuksella -35 pakkasasteesta ilman roikkaakin, lisäksi öljynpaineet nousee heti jälkimmäisellä öljyllä, kun taas delvacilla otti pitkäänkin.

Mutta todeta täytyy että yksilöitä on nämä vanhat dieselit, edellinen 200d ei lähtenyt -20 käyntiin enään ilman lämmitystä vaikka hehkutkin oli uudet.
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Entinen w124 ei enää pyöriny -35asteen pakkasilla, yhdet kaapelitkin suli leuoista kun annettiin virtaa. Uudet öljyt sisään eikä ollu enää ongelmia käynnistyksessä kertaakaan. Manuaaliaskissakaan ei meinannut saada vaihdetta silmään enää yli kolmenkympin pakkasilla, Uudet öljyt niin ei tarvinnut käyttää enää voimaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Ari89 kirjoitti:Entinen w124 ei enää pyöriny -35asteen pakkasilla, yhdet kaapelitkin suli leuoista kun annettiin virtaa. Uudet öljyt sisään eikä ollu enää ongelmia käynnistyksessä kertaakaan. Manuaaliaskissakaan ei meinannut saada vaihdetta silmään enää yli kolmenkympin pakkasilla, Uudet öljyt niin ei tarvinnut käyttää enää voimaa.
toosan öljyt vaikuttaa ihan sikana siihen miten se toimii pakkasella. jos tollasen vanhan mersun manuaali toosaan laittaa jotain "nyky auton" vaihteisto öljyä, esim. 75w90, niin voi olla varma, että pakkasella ei mene vaihteet silmään. mutta jos sinne laittaa perus atf:ää, niin johan menee vaihteet pesään. kokemuksen syvällä rintaäänellä.. tiedän mistä puhun.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ja ihan muuten vaan, niin kyllä niitä on sellasiakin romuja, ettei lähde kovasta pakkasesta käymään ilman lohkolämppäriä, tai muuta lisälämmitystä. omasta mielestäni auton tarvii olla ainakin mun käytössä sellanen, että se käynnistyy, vaikka pakkasta olis kuinka paljon. jos ei suostu käynnistyyn, niin vika korjataan, taikka auto vaihtoon. eihän sellasella autolla mitään tee, mikä ei käynnisty sillon, kun sitä eniten tarvis.

ja voiha sitä moottoria koittaa suojella vaikka hulluuteen saakka kaikilla lisä lämppäreillä, jos siltä tuntuu. mulla noi autot on kuitenkin käyttis laiitteita, millä siirrtään paikasta toiseen mukavasti, ilaman sen kummempia arvon alenemisia, tai muitakaan mietitöjä. ajetaan vaan ja korjataan, kun jostain lärvhtää. omaan käyttööni olen autoni hankkinu, enkä mieti jälleen myynti arvoja. enkä säästä kuitteja remonteista. autolla ajetaan ja thats it.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

pera8x kirjoitti:
Ari89 kirjoitti:Entinen w124 ei enää pyöriny -35asteen pakkasilla, yhdet kaapelitkin suli leuoista kun annettiin virtaa. Uudet öljyt sisään eikä ollu enää ongelmia käynnistyksessä kertaakaan. Manuaaliaskissakaan ei meinannut saada vaihdetta silmään enää yli kolmenkympin pakkasilla, Uudet öljyt niin ei tarvinnut käyttää enää voimaa.
toosan öljyt vaikuttaa ihan sikana siihen miten se toimii pakkasella. jos tollasen vanhan mersun manuaali toosaan laittaa jotain "nyky auton" vaihteisto öljyä, esim. 75w90, niin voi olla varma, että pakkasella ei mene vaihteet silmään. mutta jos sinne laittaa perus atf:ää, niin johan menee vaihteet pesään. kokemuksen syvällä rintaäänellä.. tiedän mistä puhun.
ATF:ää sinne laitettiin, en toisaalta tiedä mitä siellä oli ennen sitä kun olivat jonkun edellisen omistajan toimesta vaihdettuja/alkuperäisiä :) Moottoriöljyt sitten oli niin jäykät ettei startti jaksanu pyörittää...
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Öljyjen merkitys starttaukseen ?

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Joskus laiton sunnyyn vahingossa 75w-90 öljyt laatikkoon, kovalla pakkasella ei kärsiny kytkintä heti löysätä kun auto lähti ryömimään eteenpäin..:) Öljyjen paksuus vaikuttaa startattavuuteen, turbon, öljypumpun ja koko moottorin kestoon tietenkin. Kyllähän auton pitää kovallakin pakkasella käymään lähtiä, ei vaan tarvi hääviä vikaa suuttimissa olla näissä cdi-koneissa niin ei ilman lämmitystä starttaa. Mutta jokainen tekee niin ku parhaaksi näkee..
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Vastaa Viestiin