w110:iin uutta myllyä
w110:iin uutta myllyä
110:ssä lienee tehokkain kone 230 pensa. Tietäisikö joku saako vertailukohteena käyttää 111:sen isointa mottia, siinä kyllä näytti olevan discs on all four wheels. mikä olis paras vaihtoehtokone jos haetaan bensakonetta ja parempaa kulkua...
en tuohon punaiseen meinaa vaan kyselen huvikseni, jos ostaisin yhden tekniikattoman seisokin.
en tuohon punaiseen meinaa vaan kyselen huvikseni, jos ostaisin yhden tekniikattoman seisokin.
So long and thanks for all the fish
Luulisin että tässä on sama homma kuin W108/109 , jota kyselin tuossa talvella AKE:sta eli eivät kelpuuta W111 vertailuautoksi
Paras vaihtoehtokone...jos ei lakia lueta, niin ilman muuta se löytyy tuolta ison veden takaa ja siinä on kahdeksan isoa mäntää...

Paras vaihtoehtokone...jos ei lakia lueta, niin ilman muuta se löytyy tuolta ison veden takaa ja siinä on kahdeksan isoa mäntää...

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Se että W108/109 ei käy W110:n vertailuautoksi, ei ole mikään ihme - eihän W124:kään käy W123:n vertailuautoksi (vaikka W123 500 E oliskin ihan hauska
).
Mutta W111 ja W110 ovat perästä sama kori, joten tavallaan ovat sama auto. Keulasta W110 on kuitenkin lyhyempi, joten myös akseliväli on 5 senttiä lyhyempi (2750 ja 2700). Tämähän johtaa siis aivan täysin erilaiseen ajokäytökseen, jolloin ajoneuvo ei ole mitenkään vertailukelpoinen.
Jos W111 olisi vertailuautona, niin silloinhan W110:een saisi laittaa 4,2-litraisen koneen. Mutta nyt maksimitilavuus sallisi 280:n eli vaikka M110:n, mutta teho (max. sallittu 144 hv) ei tätä mahdollista - kaasari M110:ssäkin on se 160 hv.
Miten olisi 2,5-litran kuutoskone M123 ja automaatti (olen nähnyt laitettuna) tai esimerkiksi W123:n M102 eli "230 E". Tehoa olisi 136 hv @ 5100 rpm ja vääntöä 205 Nm @ 3500 rpm? M123 (129 tai 140 hv) menisi kai suoraan laatikkoonkin, kun kyse on M180:n johdannaisesta, ja W110 230:ssä on M180.
-Daaz

Mutta W111 ja W110 ovat perästä sama kori, joten tavallaan ovat sama auto. Keulasta W110 on kuitenkin lyhyempi, joten myös akseliväli on 5 senttiä lyhyempi (2750 ja 2700). Tämähän johtaa siis aivan täysin erilaiseen ajokäytökseen, jolloin ajoneuvo ei ole mitenkään vertailukelpoinen.

Jos W111 olisi vertailuautona, niin silloinhan W110:een saisi laittaa 4,2-litraisen koneen. Mutta nyt maksimitilavuus sallisi 280:n eli vaikka M110:n, mutta teho (max. sallittu 144 hv) ei tätä mahdollista - kaasari M110:ssäkin on se 160 hv.
Miten olisi 2,5-litran kuutoskone M123 ja automaatti (olen nähnyt laitettuna) tai esimerkiksi W123:n M102 eli "230 E". Tehoa olisi 136 hv @ 5100 rpm ja vääntöä 205 Nm @ 3500 rpm? M123 (129 tai 140 hv) menisi kai suoraan laatikkoonkin, kun kyse on M180:n johdannaisesta, ja W110 230:ssä on M180.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
No siis...äähh...tarkootin nimenomaan omaa tapaustani (W108 projektia), jolloin elättelin toiveita että 109 kävisi vertailuautoksi 108:iin. No eihän se (109) käynyt vertailuautoksi 108:iin, kuten ei tod.näk käy 111:kaan vertailuautoksi 110:iin...
Selitinköhän nyt tarpeeksi sekavasti
Selitinköhän nyt tarpeeksi sekavasti

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Re: w110:iin uutta myllyä
Jep:Heikki H. kirjoitti:110:ssä lienee tehokkain kone 230 pensa.
"Vierzylinder Typen 190c, 190Dc, 200, 200D und Sechszylinder Modell 230."
Tietääkseni oli vain Coupe/Capriolet -versiona, ja niissä ei ollut ainoatakaan yhteistä korinosaa sedaneitten kanssa!Heikki H. kirjoitti:oliko tuota 111 3.5 koneella, ainaskaan neliovisena...
"Die Sechzylinder-Baureihe umfaßte die Modelle 220b, 220Sb, 220SEb und ab 1965 den 230S."
"Die Coupes und Cabriolets der Baureihe W111 " : "Typen: 220SEb, 250SE, 280SE, 280SE 3.5."
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Aber 3,5-litrainen W111 coupe tai cabriolet käy W111-sedanin vertailuautoksi. Erikoista kylläkin, olisihan se W110 rakenteidensa puolesta lähempänä. Mutta kyse onkin kai alustarakenteesta ja tekniikasta.
-Daaz
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Jos tehoa ajatellaan, niin W110 230:n teho 105 hv kertaa maaginen 1,2 on 126 hv. Ja oletan että tarkoitat W124:n ahdettua OM602-dieseliä, jossa on myös yllättäen 126 hv. Että käy.Heikki H. kirjoitti:saiskos muuten 2.5litraista turpodiiseliä laittaa 110:iin... vai onko se edes mahdollista fyysisesti.
Myöskään tilavuus ei ole ongelma, sillä 2300 x 1,25 = 2875. Mutta paino onkin ongelma, sillä OM602 painaa takuulla paljon enemmän kuin M180. Joutuu siis ainakin akun siirtämään takaluukkuun, että "1,2-sääntö" toteutuu. Vai tiedä noista, voihan se alumiinilohko olla kevyempikin kuin M180:n valurauta.

Fyysisesti lohkon pitäisi mahtua, sillä uudet koneet ovat muistaakseni lyhyempiä kuin nuo vanhat. Mutta apulaitteiden kanssa saattaa joutua puljaamaan melkolaillakin. Toisaalta tuo W110:n konetila ei ole ihan pieni, joten voi onnistuakin jos riittävästi kampeaa.
Opettavaisena tarinana kerrottakoon Volvo P1800:sta eli Pyhimys-Volvosta, johon laitettiin Chevyn pikkulohko. Mahtui hyvin, joskin viimeiset tulpat pitää vaihtaa ohjaamon puolelta.

-Daaz[/i]
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
tuo paino juttu vähän mietityttää, sillä minä kyllä väittäisin että tuo valurauta lohkoinen 230 on painavampi kuin OM602.....
Onkohan kenelläkään faktaa noiden moottorien painoista?
Muidenkin mersun moottorien painotkin kiinnostavat, jos vaikka joskus taas joutuisi moottorin vaihdon tekemään
Onkohan kenelläkään faktaa noiden moottorien painoista?
Muidenkin mersun moottorien painotkin kiinnostavat, jos vaikka joskus taas joutuisi moottorin vaihdon tekemään
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Nuo moottorien painot ovat kyllä jännä juttu, kun niitä ei löydä mistään. Ja mitä siihen "moottorin painoon" lasketaan? Tuleeko kuinka paljon apulaitteita tai syyläriä mukaan?
Pelkän lohkon puolesta OM602 voi olla kevyempi kuin M180, mutta kun huomioi käyntikuntoisen moottorin kaikkineen, tuleekin sitä painoa sitten melkoisesti lisää tuohon dieseliin.
-Daaz
Pelkän lohkon puolesta OM602 voi olla kevyempi kuin M180, mutta kun huomioi käyntikuntoisen moottorin kaikkineen, tuleekin sitä painoa sitten melkoisesti lisää tuohon dieseliin.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Eikö OM602 ole valurautalohko kans.Daaz kirjoitti:Heikki H. kirjoitti: Myöskään tilavuus ei ole ongelma, sillä 2300 x 1,25 = 2875. Mutta paino onkin ongelma, sillä OM602 painaa takuulla paljon enemmän kuin M180. Joutuu siis ainakin akun siirtämään takaluukkuun, että "1,2-sääntö" toteutuu. Vai tiedä noista, voihan se alumiinilohko olla kevyempikin kuin M180:n valurauta.![]()
[/i]

Tajusinkohan oiken koko asiaa.

A170cdi-00 1999-
Niin, en minä vaan tiedä.Turbocompound kirjoitti:Eikö OM602 ole valurautalohko kans.
Tajusinkohan oiken koko asiaa.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
mitä eroa muuten on m110 kaasari ja ruiskukonees, saiskos tohon 115:een laitettua mokoman jettronikin.
lähti vaan toi 115 käyntiin, muttei kayny kovin hyvin(kaasupohjas juurijajuuri pysyi käynnis) saa nähdä mikä on auton kohtalo... oli vaan pakko ostaa ku oli niin halpa.
lähti vaan toi 115 käyntiin, muttei kayny kovin hyvin(kaasupohjas juurijajuuri pysyi käynnis) saa nähdä mikä on auton kohtalo... oli vaan pakko ostaa ku oli niin halpa.
So long and thanks for all the fish
Sähköisen ruiskun saat helpommin käymään kun niitä on ollut pystäreissä, mutta jos ajattelit mekaanista, eli k-jettiä, niin joudut tarjoamaan rälläkkää kuskin puolen etuaisalle!
Ei sovi se imusarja muuten olemaan.. Itse koneissa ei mahda mitään sen kummempia eroja olla. 


Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Oliskohan uutuuden jäykkä? Olihan se kai viime vuonna vielä katsastettu.Heikki H. kirjoitti:lähti vaan toi 115 käyntiin, muttei kayny kovin hyvin(kaasupohjas juurijajuuri pysyi käynnis) saa nähdä mikä on auton kohtalo...
Eikös siinä ole kaasarikone, kirjaimellisesti ottaen juuttuvakurkkuinen?
Missä kunnossa sen koppa on ja onko sinulla käyttöä sille?
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
niin vai vanhuuden jäykkä.jorma-k kirjoitti:Oliskohan uutuuden jäykkä? Olihan se kai viime vuonna vielä katsastettu.
Eikös siinä ole kaasarikone, kirjaimellisesti ottaen juuttuvakurkkuinen?
Missä kunnossa sen koppa on ja onko sinulla käyttöä sille?
ei toi kori aivan jarkyttävä mielestäni ole ruosteiltaan, mutta pellit on melko jarkyttävät(lommoja v***sti) ja varmaan pakkelia aikalailla, kerta kattokin vaihdettu.
So long and thanks for all the fish
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
niin jos tuo kori jää jostain syystä käyttämättä, niin olisi tarvetta etuloksuille takapaksin kannelle ja ehkä myös oville...
ja jos noista ruisku-vaihtoehdoista täytyisi valita, niin ehdottomasti sähköruisku joko L- tai D-jetronic, jonka "älyn" voi sitten halutessaan myöhemmin päivittää ohjelmoitavaan Megasquirtiin....
ja jos noista ruisku-vaihtoehdoista täytyisi valita, niin ehdottomasti sähköruisku joko L- tai D-jetronic, jonka "älyn" voi sitten halutessaan myöhemmin päivittää ohjelmoitavaan Megasquirtiin....
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
W108/9:ssä on ollut harvempi välitteinen taittoperä, sellainen vain tilalle (bolt-on) ja matka jatkuu, muistaakseni w108 280SE perävälitys 3,48 korjatkaa jos olen väärässä
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Tojotissa niitä jarrumuutoksia tehdään, Mersuun haetaan vain leima.VilleH kirjoitti:Minulla on 110 200D johon olisi hakusessa hieman voimakkaampi turbodiesel kone, 2.5L taitaa olla mahdollista laittaa mutta mitä pitää muuttaa? jarruja? jne...
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- JuhaKuronen
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su 07.11.2004 16:29
- Paikkakunta: Hyvinkää
Vaihtokoneen maksimitehojen laskeminen?
Voitko vähän vielä neuvoa aloittelevaa Mersumiestä.Daaz kirjoitti: Jos W111 olisi vertailuautona, niin silloinhan W110:een saisi laittaa 4,2-litraisen koneen. Mutta nyt maksimitilavuus sallisi 280:n eli vaikka M110:n, mutta teho (max. sallittu 144 hv) ei tätä mahdollista - kaasari M110:ssäkin on se 160 hv.
Miten olisi 2,5-litran kuutoskone M123 ja automaatti (olen nähnyt laitettuna) tai esimerkiksi W123:n M102 eli "230 E". Tehoa olisi 136 hv @ 5100 rpm ja vääntöä 205 Nm @ 3500 rpm? M123 (129 tai 140 hv) menisi kai suoraan laatikkoonkin, kun kyse on M180:n johdannaisesta, ja W110 230:ssä on M180.
-Daaz

Olenko nyt ymmärtäny oikein, että suurin sallittu teho bensakoneeksi
on suurin W110:ssä ollu kone *1.2 (sekä tilavuudeltaan että tehoiltaan)
ja sama homma diesel koneessa mutta verrataan vain tehoikkaampaan dieseliin. Eli ei voi laittaa 140 heppasta turbokiisseliä

Oma W110 -67 projekti on vasta aluillaan ja olen tässä miettinyt, että koska museorekisteriin sitä ei saa kuin isolla rahalla niin laittais siihen sitten isompaa konetta ja ehkä jotain muuta pientä customointia.
alkuperäinen ja toimiva (noh.. on sillä käyty savuttamassa Forssan piknikissä muutama vuosi sitten) 200D löytyy mutta taidan sen siis vaihtaa jossain vaiheessa isompaan.
W110 -67 200D
Käyttövoiman laadulla ei ole väliä.
Eli sama vertailumoottori kumpaankin.
Tosin edelleenkään ei taida olla täällä parempaa tietoa, voiko W111:aa pitää vertailuna W110:lle? Epäilen vahvasti mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä ne siellä....
EDIT:
Oho ja näköjään eka viesti, eli tervetuloa mersufoorumille!
Eli sama vertailumoottori kumpaankin.
Tosin edelleenkään ei taida olla täällä parempaa tietoa, voiko W111:aa pitää vertailuna W110:lle? Epäilen vahvasti mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä ne siellä....
EDIT:
Oho ja näköjään eka viesti, eli tervetuloa mersufoorumille!

Mihin aikoihin tuo raul käy kirjoittelemässä? Sillä on kyllä maailman erikoisin vuorokausirytmi!
Niin, eli käyttövoimalla ei tosiaan ole väliä. Eli W115:n tilavuuden vertailumoottori on 3-litrainen (vertaa 240 D 3.0), vaikka suurin ja tehokkain bensamoottori on 2,8-litrainen. Tehon puolesta tuo 2,8-litrainen on se vertailumoottori (185 hv). Eli 3 litraa x 1,25 = 3,75 ja 185 hv x 1,2 = 222 hv.
Eli W110:een voi toki laittaa turbodieselin. Kertoimet ovat 1,2 (eli 20 % lisäys) tehossa, 1,2 (20%) moottorin painossa ja 1,25 (25 % lisäys) moottorin iskutilavuudessa). Tuon turbodieselin kanssa saattaa tulla ongelmaa painon kanssa, mutta sitä voi kompensoida siirtämällä akku ja muuta roinaa takaluukkuun.
W110:een voi siten laittaa 144 (DIN) heppaisen koneen, iskutilavuudeltaan 2882 cm2 eli 2,8 -litraisen. Tässä vertailumoottori kummassakin tapauksessa on M180 eli "230", mutta vertailumoottorin ei tarvitse olla sama jokaiselle suureelle.
Lisäksi alustan osat pitäisi päivittää vastaamaan mallia "230", eli niitä malleja, joissa vertailumoottorit ovat. Mutta koska vanhoissa Mersuissa ei ole monia alustavariantteja, ei tarvitse muuttaa mitään. Kuten yllä jo totesin, ne alustamuutokset ovat Toyota-miesten hommia.
W111:ta en usko edelleenkään voitavan käyttää vertailuautona, sillä sen tyyppinumero ja akseliväli ovat toisistaan poikkevat. Mutta ainahan voi kysyä katsastusmiehen näkemystä - jos yksi suostuu, ei kai sitä toiset enää kielläkään. Jos vain muistaa hoitaa koko homman saman inssin kanssa.
-Daaz
PS. Tervetuloa vaan! Tuleeko tuohon avatar-kuvassa olevaan autoon lasikuituinen flippikeula?

Niin, eli käyttövoimalla ei tosiaan ole väliä. Eli W115:n tilavuuden vertailumoottori on 3-litrainen (vertaa 240 D 3.0), vaikka suurin ja tehokkain bensamoottori on 2,8-litrainen. Tehon puolesta tuo 2,8-litrainen on se vertailumoottori (185 hv). Eli 3 litraa x 1,25 = 3,75 ja 185 hv x 1,2 = 222 hv.
Eli W110:een voi toki laittaa turbodieselin. Kertoimet ovat 1,2 (eli 20 % lisäys) tehossa, 1,2 (20%) moottorin painossa ja 1,25 (25 % lisäys) moottorin iskutilavuudessa). Tuon turbodieselin kanssa saattaa tulla ongelmaa painon kanssa, mutta sitä voi kompensoida siirtämällä akku ja muuta roinaa takaluukkuun.
W110:een voi siten laittaa 144 (DIN) heppaisen koneen, iskutilavuudeltaan 2882 cm2 eli 2,8 -litraisen. Tässä vertailumoottori kummassakin tapauksessa on M180 eli "230", mutta vertailumoottorin ei tarvitse olla sama jokaiselle suureelle.
Lisäksi alustan osat pitäisi päivittää vastaamaan mallia "230", eli niitä malleja, joissa vertailumoottorit ovat. Mutta koska vanhoissa Mersuissa ei ole monia alustavariantteja, ei tarvitse muuttaa mitään. Kuten yllä jo totesin, ne alustamuutokset ovat Toyota-miesten hommia.

W111:ta en usko edelleenkään voitavan käyttää vertailuautona, sillä sen tyyppinumero ja akseliväli ovat toisistaan poikkevat. Mutta ainahan voi kysyä katsastusmiehen näkemystä - jos yksi suostuu, ei kai sitä toiset enää kielläkään. Jos vain muistaa hoitaa koko homman saman inssin kanssa.
-Daaz
PS. Tervetuloa vaan! Tuleeko tuohon avatar-kuvassa olevaan autoon lasikuituinen flippikeula?

Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- JuhaKuronen
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su 07.11.2004 16:29
- Paikkakunta: Hyvinkää
Kiitos kiitos.Daaz kirjoitti:
PS. Tervetuloa vaan! Tuleeko tuohon avatar-kuvassa olevaan autoon lasikuituinen flippikeula?

Niin ja kiitos vielä näistä ohjeista. Eipä tuo moottorin hankinta ihan tämän kuun asia ole, mutta onhan se aina hyvä tietää että missä liikutaan.
No toi kuvassa oleva Ruusu on olemassa enää kuvissa

Siinä kyllä oli lasikuidusta nuo lokarit,että aika hyvä arvaus. (tosin on mulla hyvät peltisetkin...)
Vaikka eipä varsinainen projektikaan kovin hääppösessä kunnossa ole ja paljon on vielä uusittavaa osaa.
Täytyy kohta ruveta pommittamaan forumia vähän yksityikohtasemmilla kyselyillä.
W110 -67 200D