w124 ohjauksen välyksen säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vakiosäätäjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa

w124 ohjauksen välyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Vakiosäätäjä »

Eli ostin farkku satakaksnelkun,niin nyt pitäs kysyä sitä että miten ohjauksesta saa ylimääräsen "tyhjän" pois? Sitä kun on nyt joku 8cm ja eikös se tuuma ole se optimaalinen? Kumpaan suuntaan sitä simpukan kuusiokolopulttia tulis kääntää? Ja saiskos sitä jostain muualtakin pois?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: w124 ohjauksen välyksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vakiosäätäjä kirjoitti:Eli ostin farkku satakaksnelkun,niin nyt pitäs kysyä sitä että miten ohjauksesta saa ylimääräsen "tyhjän" pois? Sitä kun on nyt joku 8cm ja eikös se tuuma ole se optimaalinen? Kumpaan suuntaan sitä simpukan kuusiokolopulttia tulis kääntää? Ja saiskos sitä jostain muualtakin pois?
Muistaakseni aukipäin niin silloin välyksen pitäisi pienentyä.
Ce_230
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Simpukan säätö

Viesti Kirjoittaja Ce_230 »

Paljon tuntuu välystä olevan.
Välyksen saa vähemmäksi avaamalla lukkomutterin ja kääntämällä kuusioruuvia AUKIPÄIN. Tärkeintä kuulamutterisimpukassa kuitenkin on, ettei kiri simpukkaa liian tiukalle. Minulla oli suurinpiirtein samanlainen välys CE:ssä, simpukkaa piti kiriä 1 3/4 kierrosta. Kirin ensin 3/4 kierrosta ja sen jälkeen 1/4 kierros kerrallan, välillä välystä kokeillen, kunnes ohjaus tuntui hyvältä. Mielestäni kiriminen pitää tehdä niin, että tullaan "välyksestä päin" tiukemmalle. Ei missään tapauksessa niin, että kiritään liikaa ja aletaan löysätä. Mikäli liian tiukalle kirityllä kuulamutterisimpukallla ajetaan, tuppaa simpukka menemään pilalle.
Behemoth
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Pitääkö auto olla sammuksissa vai käynnissä, kun simpukkaa kiristellään? Onko merkitystä?
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sammuksissa, pyörät suorassa.

Toi nopea kulumien voi olla totta mutta suurin pelko on että liian tiukkaan kiristetyllä simpukalla mennään metsään kun se lämpimänä leikkaa kiinni.
itse olen säätänyt monesta ihan sormin pyörittämällä niin paljon kuin tulee ja sitten ...xxx kiinnipäin..en anna tarkkoja ohjeita niin ei tule sanomista.Voisi olla paras että toinen punoo ohjausta ja kun välys on pois niin kokeilee vielä ettei ruuvi ole jumissa täysin eli olisi vielä varaa.
toinen välys juttu niin tarkastapa apusimpukan helat.
Muutenkin öljynpaine pienentää välystä käynnissä tossa simpukassa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Behemoth
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Pitääkö kuusioruuvia löysätä oikeen voiman kanssa vaiko vain löysät pois? Ei paljoa ehdi löysätä kun se ottaa jo kiinni. Itse ohjauksessa ei kyllä välys muuttunut mihinkään tuolla "löysien pois otolla"...pitäskö tuota löysätä siis vielä lisää, vaikka ruuvi muuttuu tiukaksi?
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Behemoth kirjoitti:Pitääkö kuusioruuvia löysätä oikeen voiman kanssa vaiko vain löysät pois? Ei paljoa ehdi löysätä kun se ottaa jo kiinni. Itse ohjauksessa ei kyllä välys muuttunut mihinkään tuolla "löysien pois otolla"...pitäskö tuota löysätä siis vielä lisää, vaikka ruuvi muuttuu tiukaksi?
Ettei nyt vaan olisi väljää jossain muualla kuin simpukassa?

Valmistaja antaa tarkat ohjeet simpukan säädöstä ja olen ne verkkoon laittanutkin.
Haulla voisi löytyä.

Muistaakseni simpukka vapautetaan raidetangosta ja välys haetaan
mittaamalla jousivaa'alla ohjauspyörän vastusta, keskiasennossa ja sammuksissa.
Muistaakseni oikea vastus on 1 Nm. Lopputulos on noin tuuman heitto
ohjauspyörän kehällä, joka häviää, kun auto käynnistetään.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Parempaa simpukkaa sitten vaan tilalle ellei saa välystä säätämällä pois.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin