Talviseisseen akun lataus
Talviseisseen akun lataus
Hei,
Alkaa kevät pikkuhiljaa tulla ja tuli mieleen, että mikä olisi fiksuin tapa lähteä elvyyttämään autossa talven yli seissyttä akkua.
Auto (R170 SLK) on seissyt marraskuusta lähtien koneilmastoidussa parkkihallissa johon ei pureva pakkanen ole päässyt, mutta pakkasta siellä on joka tapauksessa ollut.
Akun jätin kiinni autoon ihan normaalisti eli kaapelit kiinni. Vuoden vaihteessa kävin autolla ja akku oli tuolloin jo täysin tyhjä. Mikään mittarin valo ei palanut.
Mikä olisi fiksuinta vai onko väliä?
- toisesta autosta kaapeleilla virtaa
- akku irti ja kotiin lataukseen
Kiitos paljon avusta.
-Teemu
Alkaa kevät pikkuhiljaa tulla ja tuli mieleen, että mikä olisi fiksuin tapa lähteä elvyyttämään autossa talven yli seissyttä akkua.
Auto (R170 SLK) on seissyt marraskuusta lähtien koneilmastoidussa parkkihallissa johon ei pureva pakkanen ole päässyt, mutta pakkasta siellä on joka tapauksessa ollut.
Akun jätin kiinni autoon ihan normaalisti eli kaapelit kiinni. Vuoden vaihteessa kävin autolla ja akku oli tuolloin jo täysin tyhjä. Mikään mittarin valo ei palanut.
Mikä olisi fiksuinta vai onko väliä?
- toisesta autosta kaapeleilla virtaa
- akku irti ja kotiin lataukseen
Kiitos paljon avusta.
-Teemu
Re: Talviseisseen akun lataus
ei muutakun laturi kiinni ja virtaa akkuun. ja jos ei ala lataantua, niin kaupasta uutta akkua. saattaahan se lärvähtää, kun noin pitkään seisoo, eikä virtaa tule mistään, vaan päin vastoin menee koko ajan. jos olis ollu pakkasessa, niin veikkaus akun hajoomisesta olis vähintäänkin 70%. mutta mutta. kokeilet antaa sille virtaa, niin sekin selviää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Talviseisseen akun lataus
Eli suosittelet lataamista kotona?
Re: Talviseisseen akun lataus
se nyt on ihan sama missä sitä lataa. ei se akku sitä tiedä onko se kotona, vai autotallissa, vai missä. ainoa asia, mikä vaikuttaa on se, että onko se akku pakkasessa, vai ei. jos kovassa pakkasessa ja akku ihan tyhjä, niin ei ota virtaa vastaan, vaikka olis ehjäkin akku. akut jäätyy pakkasessa, jos ne on tyhjiä.tmu5 kirjoitti:Eli suosittelet lataamista kotona?
joku vanhan aikanen akkulaturi siihen vaan tuuppaan virtaa. jos älylaturilla koitat ladata, niin se sanoo heti, että akku on sökö. ei ne ymmärrä alkaa lataan akkua, minkä jännite on n. 0V.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Talviseisseen akun lataus
Hakisin suosiolla uuden akun 100-120€ ei tartte arpoa ja kesällä ei jätä tienpäälle. Itse olen käyttänyt "kesäautoa" kerran kuussa ajamalla pikku lenkin autohallissa, et öljyt ja muut nesteet pyörähtää, ja renkaat pysyy pyöreinä.tmu5 kirjoitti:Hei,
Alkaa kevät pikkuhiljaa tulla ja tuli mieleen, että mikä olisi fiksuin tapa lähteä elvyyttämään autossa talven yli seissyttä akkua.
Auto (R170 SLK) on seissyt marraskuusta lähtien koneilmastoidussa parkkihallissa johon ei pureva pakkanen ole päässyt, mutta pakkasta siellä on joka tapauksessa ollut.
Akun jätin kiinni autoon ihan normaalisti eli kaapelit kiinni. Vuoden vaihteessa kävin autolla ja akku oli tuolloin jo täysin tyhjä. Mikään mittarin valo ei palanut.
Mikä olisi fiksuinta vai onko väliä?
- toisesta autosta kaapeleilla virtaa
- akku irti ja kotiin lataukseen
Kiitos paljon avusta.
-Teemu

Ainakaan kovin hyvässä iskussa akku ei voi olla, jos se on tyhjänä vuodenvaihteesta seissy pakkasessa.

S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Talviseisseen akun lataus
Kiitos vinkistä. Meinaan kyllä ensi viikolla testata virran ottoa toisesta autosta ja jos ei käynnisty niin akun ostoon.tony kirjoitti: Hakisin suosiolla uuden akun 100-120€ ei tartte arpoa ja kesällä ei jätä tienpäälle. Itse olen käyttänyt "kesäautoa" kerran kuussa ajamalla pikku lenkin autohallissa, et öljyt ja muut nesteet pyörähtää, ja renkaat pysyy pyöreinä.
Ainakaan kovin hyvässä iskussa akku ei voi olla, jos se on tyhjänä vuodenvaihteesta seissy pakkasessa.
Re: Talviseisseen akun lataus
Tänään tuli sitten otettua auto talviunilta.
Toisesta autosta latauskaapelit kiinni ja puolen minuutin päästä kokeilin miten käynnistyy ja hyrähti heti käyntiin.
Akku oli kyllä ihan loppu. Mittariston taustavalot eivät meinanneet pysyä päällä, mutta parin kymmenen kilometrin jälkeen kaikki vaikutti taas normaalilta.
Saas nähdä käynnistyykö aamulla.
Toisesta autosta latauskaapelit kiinni ja puolen minuutin päästä kokeilin miten käynnistyy ja hyrähti heti käyntiin.
Akku oli kyllä ihan loppu. Mittariston taustavalot eivät meinanneet pysyä päällä, mutta parin kymmenen kilometrin jälkeen kaikki vaikutti taas normaalilta.
Saas nähdä käynnistyykö aamulla.
Re: Talviseisseen akun lataus
Uuden akun hankinta olisi viisas teko. Virranotto- ja -luovutuskyky putoaa yleensä murto osaan tuollaisissa tapauksissa. Ja tyhjä akku pakkasessa on voinut haljeta/pullistua.
E350CDI&A180CDI
Re: Talviseisseen akun lataus
Sulaa akkua voi yrittää elvyttäää älylaturilla (CTEK), jossa on erityinen
elvytystoiminto. Se poistaa sulfaattia ja akku saattaa palautua jossain määrin.
Vaikka akku toimisikin, sen odotettavissa oleva elinikä on lyhentynyt.
Itse ostaisin uuden akun varmuuden vuoksi, kustannus on pieni ja ei tarvitse
pelätä, että akku hyytyy.
Kun autoa talvisäilyttää, akkua tulisi ladata silloin tällöin tai pitää koko ajan älylaturissa.
Vanhoissa autoissa akunkengän voi myös ottaa irti, jolloin akku ei tyhjene niin
nopeasti. Uudehkoissa autoissa en haluaisi irrotella akkua.
elvytystoiminto. Se poistaa sulfaattia ja akku saattaa palautua jossain määrin.
Vaikka akku toimisikin, sen odotettavissa oleva elinikä on lyhentynyt.
Itse ostaisin uuden akun varmuuden vuoksi, kustannus on pieni ja ei tarvitse
pelätä, että akku hyytyy.
Kun autoa talvisäilyttää, akkua tulisi ladata silloin tällöin tai pitää koko ajan älylaturissa.
Vanhoissa autoissa akunkengän voi myös ottaa irti, jolloin akku ei tyhjene niin
nopeasti. Uudehkoissa autoissa en haluaisi irrotella akkua.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: Talviseisseen akun lataus
Mulla jäätyi jousikupin vaihtoa odotellessa Energizer akku ihan kunnolla, kyljetkin pullistuivat ihan silminnähden. Kuitenkin ihan uteliaisuuttani vein akun sisälle sulamaan ja laitoin lataamaan kun oli kunnolla sulanut. Ihmeekseni se otti virtaa vastaan aivan hyvin
Noin vuorokauden piti olla laturissa ennen kuin latausvirta alkoi laskemaan eli näytti ottavan vastaan virtaa ihan niin kuin pitää.
Ei se taatusti pitkäikäinen ole, mutta pitäähän sitä kokeilla

Ei se taatusti pitkäikäinen ole, mutta pitäähän sitä kokeilla

Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: Talviseisseen akun lataus
Tänään aamulla ei auto jaksanut käynnistyä, joten uuden akun ostoon tänään.
Re: Talviseisseen akun lataus
On mulla tuo Bilteman vanha akku vääränmerkkisessä (jolla tuskin merkitystä) jäätynyt umpijäähän parina-kolmena talvena ja sulamisen ja latauksen jäkeen toiminut kuten pitää. Tuo jäässä säilytys saattaa jopa olla parempi kuin pitää akkua tyhjänä lämpimässä.JarkkoN kirjoitti: Uudehkoissa autoissa en haluaisi irrotella akkua.
On tuossa toisessa uudehkossa -12 mallissa oikein tehtaan jäljiltä päävirtakytkin, eikä sen käyttöä rajoiteta mitenkään käyttöohjekirjassa.
Re: Talviseisseen akun lataus
Itse en kyllä akkua rupeaisi säilömään niin, että tietoisesti päästää jäähän. Ollaan varmaan yksimielisiä siitä, että paras vaihtoehto on kytkeä ylläpitolaturi aina, kun auto seisoo vähääkään pidemmän ajan (siis pakkasilla). Ja miksi akkua täytyisi pitää tyhjänä? Eikö sitä voi ladata?
E350CDI&A180CDI
Re: Talviseisseen akun lataus
Mullakin ollut Murrayssä Bilteman akku joka talvi umpijääässä ja lähteny käymää ku ladannu sen kevääl. Laitoin siihe Vartan, ni ei kestäny yhtään talveaa ni oli sökö. Taitaa sisuskalut olla vartassa aikapaljon herkemmät ku bilteman akuissa.
Onneksi oli SLK vielä tätä "vanhempaa" lajia, niin kaapeleilla saattaa uskaltaa käynnistellä. Uudemmat kyrvähtää melkee takuuvarmasti. esim SAM. ja sit maksetaan 20x akun hinta remonttiin. Parempi pitää ylläpitolaturia.
Onneksi oli SLK vielä tätä "vanhempaa" lajia, niin kaapeleilla saattaa uskaltaa käynnistellä. Uudemmat kyrvähtää melkee takuuvarmasti. esim SAM. ja sit maksetaan 20x akun hinta remonttiin. Parempi pitää ylläpitolaturia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Talviseisseen akun lataus
Muistakaapa se, että älylaturilla ei saa täysin purkautunutta akkua täyteen. Ne katkaisee latauksen siellä 14v tietämillä, ja akkuhan pitää kiehauttaa (15,4v) että happo irtoaa lyijylevyistä ja saavutetaan 100% varaus. Älylaturilla varaus jää 50-70% tietämille. Tämä tuotti ongelmia edellisen auton kanssa, koska siinä oli moottoriin suhteessa liian pieni startti, eli jännitteen kyykkääminen näkyi heti ja moottori pyöri laiskasti. Uudehkoa akkua sai ladata vaikka viikonlopun CTEKillä, mutta päivän kun seisoi auto kylmässä niin heti pyöritti laiskasti. Pari talvea tappelin sen kanssa kertaalleen akun uusien, ja lopultahan akkuliikkeen asijantuntijalta löytyi vastaus. Viikonlopun yli perinteisessä muuntajalaturissa, ja ongelmat oli lopullisesti pois. Ja miksikö se uusi akku pääsi tyhjenemään ensimmäisen kerran, niin sisävalon katkaisija oli sulanut ja mennyt oikosulkuun.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: Talviseisseen akun lataus
Älylatureissa on nimenomaan valittavana elvytystila, joka nostaa jännitettä:mazza kirjoitti:Muistakaapa se, että älylaturilla ei saa täysin purkautunutta akkua täyteen. Ne katkaisee latauksen siellä 14v tietämillä, ja akkuhan pitää kiehauttaa (15,4v) että happo irtoaa lyijylevyistä ja saavutetaan 100% varaus. Älylaturilla varaus jää 50-70% tietämille. Tämä tuotti ongelmia edellisen auton kanssa, koska siinä oli moottoriin suhteessa liian pieni startti, eli jännitteen kyykkääminen näkyi heti ja moottori pyöri laiskasti. Uudehkoa akkua sai ladata vaikka viikonlopun CTEKillä, mutta päivän kun seisoi auto kylmässä niin heti pyöritti laiskasti. Pari talvea tappelin sen kanssa kertaalleen akun uusien, ja lopultahan akkuliikkeen asijantuntijalta löytyi vastaus. Viikonlopun yli perinteisessä muuntajalaturissa, ja ongelmat oli lopullisesti pois. Ja miksikö se uusi akku pääsi tyhjenemään ensimmäisen kerran, niin sisävalon katkaisija oli sulanut ja mennyt oikosulkuun.
CTEK MXS7000 -käyttöohje:
Tila ”RECOND” (15.7V, 1.5A 0.5–4h)
Tämä tila on tarkoitettu syvästi tyhjäksi purkautuneiden akkujen kunnostukseen silloin, kun odotettavissa on hapon kerrostuminen (painavaa happoa pohjalla, kevyempää ylempänä). Käytä tätä lataustilaa varovasti koska se voi aiheuttaa akkuveden vähenemistä. 15.7V ei tavallisesti aiheuta ongelmia elektroniikalle, mutta ota yhteys valmistajaan, jos on epäilyksiä. Suuri jännite voi pienentää polttimoiden käyttöikää. Pyrkikää välttämään 12V polttimoiden kytkentää akkuun tämän vaiheen aikana. Suurin mahdollinen teho ja pienin vaara elektroniikalle saavutetaan kytkemällä tässä vaiheessa akku irti ajoneuvosta tai muista kuluttajista.
http://www.ctek.com/Archive/ProductManu ... 000_FI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sulfatoinnin poisto:
There are two types of sulfation: reversible (or soft sulfation), and permanent (or hard sulfation). If a battery is serviced early, reversible sulfation can often be corrected by applying an overcharge to a fully charged battery in the form of a regulated current of about 200mA. The battery terminal voltage is allowed to rise to between 2.50 and 2.66V/cell (15 and 16V on a 12V mono block) for about 24 hours. Increasing the battery temperature to 50–60°C (122–140°F) further helps in dissolving the crystals. Permanent sulfation sets in when the battery has been in a low state-of-charge for weeks or months. At this stage, no form of restoration is possible.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... revent_it/" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Talviseisseen akun lataus
Kas, aina oppii uutta - parissa vuodessa on CTEKitkin kehittyneet! Aiemmin latausjännitteetkin oli matalammat, ja elvytystoiminto puuttui kokonaan. Eli tarkennetaan siis, että tuo aiempi väittämäni koskee vain vanhempia tai halvempia CTEK/muita älylatureita, joista puuttuu tuo kuolleen akun elvytystoiminto 

MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: Talviseisseen akun lataus
Paras varmaankin suomentaa tämä ohje, koska akun voi rikkoa myös liian suurella latausjännitteellä.JarkkoN kirjoitti: Sulfatoinnin poisto:
There are two types of sulfation: reversible (or soft sulfation), and permanent (or hard sulfation). If a battery is serviced early, reversible sulfation can often be corrected by applying an overcharge to a fully charged battery in the form of a regulated current of about 200mA. The battery terminal voltage is allowed to rise to between 2.50 and 2.66V/cell (15 and 16V on a 12V mono block) for about 24 hours. Increasing the battery temperature to 50–60°C (122–140°F) further helps in dissolving the crystals. Permanent sulfation sets in when the battery has been in a low state-of-charge for weeks or months. At this stage, no form of restoration is possible.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... revent_it/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lyijyakun toiminta: Täydessä akussa kennojen levyt ovat lyijyä ja lyijyoksidia. Kun akku tyhjentyy,
levyt muuttuvat lyijysulfaatiksi ja elektrolyytti (rikkihapppo) muuttuu vedeksi. Mikäli akku on pitkään
täysin tai osittain tyhjä, levyt kovettuvat eli sulfatoituvat.
Latauksessa tapahtuu käänteinen reaktio eli sulfaatti vähenee. Pieni osa sulfaatista jää kuitenkin
aina palautumatta ja kovettuu ja akku vanhenee. Akku heikkenee vähitellen kovan sulfaatin
määrän lisääntyessä.
Jos akku pääsee tyhjenemään kokonaan, sulfaattia on tavallista enemmän ja tavallinen lataus
ei pysty palauttamaan läheskään kaikkea. Elvytyksessä yritetään sulfaattia palauttaa tavallista
tarkemmin lyijyksi, ennen kuin sulfaatti kovettuu.
Elvytyksessä jännite nostetaan 15-16 volttiin enintään vuorokaudeksi. Latausvirta rajoitetaan
200 mA:in (em. lähteen mukaan). Tämä onnistuu vain pulssittamalla jännite. Virran säätöön tarvitaan
siksi älylaturi. Mitä pidempi lataus, sen pienempi virran täytyy olla (CTEK 15.7V, 1.5A 0.5–4h).
Jos akku on ehtinyt pitkään olla tyhjä, sulfaatti on jo kovettunut ja akku ei enää palaudu.
On aika ostaa uusi akku, jos se tuntuu heikolta.
Edellä mainituista syistä akku kestää vain rajallisen määrän tyhjentymiskertoja ja mitä tyhjemmäksi
akku puretaan, sen enemmän se vanhenee. Akku kannattaa pitää täytenä ja mieluusti vaikka
siinä älylaturissa talvella. Tavallinen laturi helposti ylilataa akun, jos se on liian pitkään kytkettynä.
Minä käytän webastoa, joka rasittaa akkua. Siksi latailen silloin tällöin akkua, vaikka
akussa on aina riittänyt sähköä. Siksi akku kestää.
Yhteenveto:
Siis näin: Minulla ei ole akkuongelmia, koska lataan silloin tällöin akkua.
Ei näin: Lataan silloin tällöin akkua, koska minulla on akkuongelmia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Talviseisseen akun lataus
Uusi akku asennettu ja yön jälkeen toimii normaalisti. Eli kyllä se vaan niin on, että uudella selviää helpoiten.tmu5 kirjoitti:Tänään aamulla ei auto jaksanut käynnistyä, joten uuden akun ostoon tänään.

Kiitos kaikille tästä viestiketjusta. Saatiin hyvää keskustelua aikaiseksi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: Talviseisseen akun lataus
Tämä akku muuten toimii edelleen hienosti. Saa nähdä talven tullen mutta ainakin nyt kesällä toimii ihan normaalisti.Starglazer kirjoitti:Ei se taatusti pitkäikäinen ole, mutta pitäähän sitä kokeilla
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto

Re: Talviseisseen akun lataus
Talvi ja 30 pakkaset kyllä näyttää sen akun oikeen luonteen.Starglazer kirjoitti:Tämä akku muuten toimii edelleen hienosti. Saa nähdä talven tullen mutta ainakin nyt kesällä toimii ihan normaalisti.Starglazer kirjoitti:Ei se taatusti pitkäikäinen ole, mutta pitäähän sitä kokeilla

S124 & W124