Talviseisseen akun lataus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tmu5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.09.2012 19:34

Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja tmu5 »

Hei,

Alkaa kevät pikkuhiljaa tulla ja tuli mieleen, että mikä olisi fiksuin tapa lähteä elvyyttämään autossa talven yli seissyttä akkua.

Auto (R170 SLK) on seissyt marraskuusta lähtien koneilmastoidussa parkkihallissa johon ei pureva pakkanen ole päässyt, mutta pakkasta siellä on joka tapauksessa ollut.
Akun jätin kiinni autoon ihan normaalisti eli kaapelit kiinni. Vuoden vaihteessa kävin autolla ja akku oli tuolloin jo täysin tyhjä. Mikään mittarin valo ei palanut.

Mikä olisi fiksuinta vai onko väliä?
- toisesta autosta kaapeleilla virtaa
- akku irti ja kotiin lataukseen

Kiitos paljon avusta.

-Teemu
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei muutakun laturi kiinni ja virtaa akkuun. ja jos ei ala lataantua, niin kaupasta uutta akkua. saattaahan se lärvähtää, kun noin pitkään seisoo, eikä virtaa tule mistään, vaan päin vastoin menee koko ajan. jos olis ollu pakkasessa, niin veikkaus akun hajoomisesta olis vähintäänkin 70%. mutta mutta. kokeilet antaa sille virtaa, niin sekin selviää.
W201 250DT 20V
w201 190E
tmu5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.09.2012 19:34

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja tmu5 »

Eli suosittelet lataamista kotona?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tmu5 kirjoitti:Eli suosittelet lataamista kotona?
se nyt on ihan sama missä sitä lataa. ei se akku sitä tiedä onko se kotona, vai autotallissa, vai missä. ainoa asia, mikä vaikuttaa on se, että onko se akku pakkasessa, vai ei. jos kovassa pakkasessa ja akku ihan tyhjä, niin ei ota virtaa vastaan, vaikka olis ehjäkin akku. akut jäätyy pakkasessa, jos ne on tyhjiä.

joku vanhan aikanen akkulaturi siihen vaan tuuppaan virtaa. jos älylaturilla koitat ladata, niin se sanoo heti, että akku on sökö. ei ne ymmärrä alkaa lataan akkua, minkä jännite on n. 0V.
W201 250DT 20V
w201 190E
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja tony »

tmu5 kirjoitti:Hei,

Alkaa kevät pikkuhiljaa tulla ja tuli mieleen, että mikä olisi fiksuin tapa lähteä elvyyttämään autossa talven yli seissyttä akkua.

Auto (R170 SLK) on seissyt marraskuusta lähtien koneilmastoidussa parkkihallissa johon ei pureva pakkanen ole päässyt, mutta pakkasta siellä on joka tapauksessa ollut.
Akun jätin kiinni autoon ihan normaalisti eli kaapelit kiinni. Vuoden vaihteessa kävin autolla ja akku oli tuolloin jo täysin tyhjä. Mikään mittarin valo ei palanut.

Mikä olisi fiksuinta vai onko väliä?
- toisesta autosta kaapeleilla virtaa
- akku irti ja kotiin lataukseen

Kiitos paljon avusta.




-Teemu
Hakisin suosiolla uuden akun 100-120€ ei tartte arpoa ja kesällä ei jätä tienpäälle. Itse olen käyttänyt "kesäautoa" kerran kuussa ajamalla pikku lenkin autohallissa, et öljyt ja muut nesteet pyörähtää, ja renkaat pysyy pyöreinä. :thumbup:
Ainakaan kovin hyvässä iskussa akku ei voi olla, jos se on tyhjänä vuodenvaihteesta seissy pakkasessa. :thumbdown:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
tmu5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.09.2012 19:34

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja tmu5 »

tony kirjoitti: Hakisin suosiolla uuden akun 100-120€ ei tartte arpoa ja kesällä ei jätä tienpäälle. Itse olen käyttänyt "kesäautoa" kerran kuussa ajamalla pikku lenkin autohallissa, et öljyt ja muut nesteet pyörähtää, ja renkaat pysyy pyöreinä. :thumbup:
Ainakaan kovin hyvässä iskussa akku ei voi olla, jos se on tyhjänä vuodenvaihteesta seissy pakkasessa. :thumbdown:
Kiitos vinkistä. Meinaan kyllä ensi viikolla testata virran ottoa toisesta autosta ja jos ei käynnisty niin akun ostoon.
tmu5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.09.2012 19:34

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja tmu5 »

Tänään tuli sitten otettua auto talviunilta.
Toisesta autosta latauskaapelit kiinni ja puolen minuutin päästä kokeilin miten käynnistyy ja hyrähti heti käyntiin.
Akku oli kyllä ihan loppu. Mittariston taustavalot eivät meinanneet pysyä päällä, mutta parin kymmenen kilometrin jälkeen kaikki vaikutti taas normaalilta.
Saas nähdä käynnistyykö aamulla.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Uuden akun hankinta olisi viisas teko. Virranotto- ja -luovutuskyky putoaa yleensä murto osaan tuollaisissa tapauksissa. Ja tyhjä akku pakkasessa on voinut haljeta/pullistua.
E350CDI&A180CDI
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sulaa akkua voi yrittää elvyttäää älylaturilla (CTEK), jossa on erityinen
elvytystoiminto. Se poistaa sulfaattia ja akku saattaa palautua jossain määrin.

Vaikka akku toimisikin, sen odotettavissa oleva elinikä on lyhentynyt.

Itse ostaisin uuden akun varmuuden vuoksi, kustannus on pieni ja ei tarvitse
pelätä, että akku hyytyy.

Kun autoa talvisäilyttää, akkua tulisi ladata silloin tällöin tai pitää koko ajan älylaturissa.
Vanhoissa autoissa akunkengän voi myös ottaa irti, jolloin akku ei tyhjene niin
nopeasti. Uudehkoissa autoissa en haluaisi irrotella akkua.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Mulla jäätyi jousikupin vaihtoa odotellessa Energizer akku ihan kunnolla, kyljetkin pullistuivat ihan silminnähden. Kuitenkin ihan uteliaisuuttani vein akun sisälle sulamaan ja laitoin lataamaan kun oli kunnolla sulanut. Ihmeekseni se otti virtaa vastaan aivan hyvin :shock: Noin vuorokauden piti olla laturissa ennen kuin latausvirta alkoi laskemaan eli näytti ottavan vastaan virtaa ihan niin kuin pitää.
Ei se taatusti pitkäikäinen ole, mutta pitäähän sitä kokeilla :D
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
tmu5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.09.2012 19:34

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja tmu5 »

Tänään aamulla ei auto jaksanut käynnistyä, joten uuden akun ostoon tänään.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JarkkoN kirjoitti: Uudehkoissa autoissa en haluaisi irrotella akkua.
On mulla tuo Bilteman vanha akku vääränmerkkisessä (jolla tuskin merkitystä) jäätynyt umpijäähän parina-kolmena talvena ja sulamisen ja latauksen jäkeen toiminut kuten pitää. Tuo jäässä säilytys saattaa jopa olla parempi kuin pitää akkua tyhjänä lämpimässä.

On tuossa toisessa uudehkossa -12 mallissa oikein tehtaan jäljiltä päävirtakytkin, eikä sen käyttöä rajoiteta mitenkään käyttöohjekirjassa.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Itse en kyllä akkua rupeaisi säilömään niin, että tietoisesti päästää jäähän. Ollaan varmaan yksimielisiä siitä, että paras vaihtoehto on kytkeä ylläpitolaturi aina, kun auto seisoo vähääkään pidemmän ajan (siis pakkasilla). Ja miksi akkua täytyisi pitää tyhjänä? Eikö sitä voi ladata?
E350CDI&A180CDI
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mullakin ollut Murrayssä Bilteman akku joka talvi umpijääässä ja lähteny käymää ku ladannu sen kevääl. Laitoin siihe Vartan, ni ei kestäny yhtään talveaa ni oli sökö. Taitaa sisuskalut olla vartassa aikapaljon herkemmät ku bilteman akuissa.

Onneksi oli SLK vielä tätä "vanhempaa" lajia, niin kaapeleilla saattaa uskaltaa käynnistellä. Uudemmat kyrvähtää melkee takuuvarmasti. esim SAM. ja sit maksetaan 20x akun hinta remonttiin. Parempi pitää ylläpitolaturia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja mazza »

Muistakaapa se, että älylaturilla ei saa täysin purkautunutta akkua täyteen. Ne katkaisee latauksen siellä 14v tietämillä, ja akkuhan pitää kiehauttaa (15,4v) että happo irtoaa lyijylevyistä ja saavutetaan 100% varaus. Älylaturilla varaus jää 50-70% tietämille. Tämä tuotti ongelmia edellisen auton kanssa, koska siinä oli moottoriin suhteessa liian pieni startti, eli jännitteen kyykkääminen näkyi heti ja moottori pyöri laiskasti. Uudehkoa akkua sai ladata vaikka viikonlopun CTEKillä, mutta päivän kun seisoi auto kylmässä niin heti pyöritti laiskasti. Pari talvea tappelin sen kanssa kertaalleen akun uusien, ja lopultahan akkuliikkeen asijantuntijalta löytyi vastaus. Viikonlopun yli perinteisessä muuntajalaturissa, ja ongelmat oli lopullisesti pois. Ja miksikö se uusi akku pääsi tyhjenemään ensimmäisen kerran, niin sisävalon katkaisija oli sulanut ja mennyt oikosulkuun.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

mazza kirjoitti:Muistakaapa se, että älylaturilla ei saa täysin purkautunutta akkua täyteen. Ne katkaisee latauksen siellä 14v tietämillä, ja akkuhan pitää kiehauttaa (15,4v) että happo irtoaa lyijylevyistä ja saavutetaan 100% varaus. Älylaturilla varaus jää 50-70% tietämille. Tämä tuotti ongelmia edellisen auton kanssa, koska siinä oli moottoriin suhteessa liian pieni startti, eli jännitteen kyykkääminen näkyi heti ja moottori pyöri laiskasti. Uudehkoa akkua sai ladata vaikka viikonlopun CTEKillä, mutta päivän kun seisoi auto kylmässä niin heti pyöritti laiskasti. Pari talvea tappelin sen kanssa kertaalleen akun uusien, ja lopultahan akkuliikkeen asijantuntijalta löytyi vastaus. Viikonlopun yli perinteisessä muuntajalaturissa, ja ongelmat oli lopullisesti pois. Ja miksikö se uusi akku pääsi tyhjenemään ensimmäisen kerran, niin sisävalon katkaisija oli sulanut ja mennyt oikosulkuun.
Älylatureissa on nimenomaan valittavana elvytystila, joka nostaa jännitettä:

CTEK MXS7000 -käyttöohje:
Tila ”RECOND” (15.7V, 1.5A 0.5–4h)
Tämä tila on tarkoitettu syvästi tyhjäksi purkautuneiden akkujen kunnostukseen silloin, kun odotettavissa on hapon kerrostuminen (painavaa happoa pohjalla, kevyempää ylempänä). Käytä tätä lataustilaa varovasti koska se voi aiheuttaa akkuveden vähenemistä. 15.7V ei tavallisesti aiheuta ongelmia elektroniikalle, mutta ota yhteys valmistajaan, jos on epäilyksiä. Suuri jännite voi pienentää polttimoiden käyttöikää. Pyrkikää välttämään 12V polttimoiden kytkentää akkuun tämän vaiheen aikana. Suurin mahdollinen teho ja pienin vaara elektroniikalle saavutetaan kytkemällä tässä vaiheessa akku irti ajoneuvosta tai muista kuluttajista.
http://www.ctek.com/Archive/ProductManu ... 000_FI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sulfatoinnin poisto:
There are two types of sulfation: reversible (or soft sulfation), and permanent (or hard sulfation). If a battery is serviced early, reversible sulfation can often be corrected by applying an overcharge to a fully charged battery in the form of a regulated current of about 200mA. The battery terminal voltage is allowed to rise to between 2.50 and 2.66V/cell (15 and 16V on a 12V mono block) for about 24 hours. Increasing the battery temperature to 50–60°C (122–140°F) further helps in dissolving the crystals. Permanent sulfation sets in when the battery has been in a low state-of-charge for weeks or months. At this stage, no form of restoration is possible.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... revent_it/" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja mazza »

Kas, aina oppii uutta - parissa vuodessa on CTEKitkin kehittyneet! Aiemmin latausjännitteetkin oli matalammat, ja elvytystoiminto puuttui kokonaan. Eli tarkennetaan siis, että tuo aiempi väittämäni koskee vain vanhempia tai halvempia CTEK/muita älylatureita, joista puuttuu tuo kuolleen akun elvytystoiminto :wink:
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

JarkkoN kirjoitti: Sulfatoinnin poisto:
There are two types of sulfation: reversible (or soft sulfation), and permanent (or hard sulfation). If a battery is serviced early, reversible sulfation can often be corrected by applying an overcharge to a fully charged battery in the form of a regulated current of about 200mA. The battery terminal voltage is allowed to rise to between 2.50 and 2.66V/cell (15 and 16V on a 12V mono block) for about 24 hours. Increasing the battery temperature to 50–60°C (122–140°F) further helps in dissolving the crystals. Permanent sulfation sets in when the battery has been in a low state-of-charge for weeks or months. At this stage, no form of restoration is possible.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... revent_it/" onclick="window.open(this.href);return false;
Paras varmaankin suomentaa tämä ohje, koska akun voi rikkoa myös liian suurella latausjännitteellä.

Lyijyakun toiminta: Täydessä akussa kennojen levyt ovat lyijyä ja lyijyoksidia. Kun akku tyhjentyy,
levyt muuttuvat lyijysulfaatiksi ja elektrolyytti (rikkihapppo) muuttuu vedeksi. Mikäli akku on pitkään
täysin tai osittain tyhjä, levyt kovettuvat eli sulfatoituvat.

Latauksessa tapahtuu käänteinen reaktio eli sulfaatti vähenee. Pieni osa sulfaatista jää kuitenkin
aina palautumatta ja kovettuu ja akku vanhenee. Akku heikkenee vähitellen kovan sulfaatin
määrän lisääntyessä.

Jos akku pääsee tyhjenemään kokonaan, sulfaattia on tavallista enemmän ja tavallinen lataus
ei pysty palauttamaan läheskään kaikkea. Elvytyksessä yritetään sulfaattia palauttaa tavallista
tarkemmin lyijyksi, ennen kuin sulfaatti kovettuu.

Elvytyksessä jännite nostetaan 15-16 volttiin enintään vuorokaudeksi. Latausvirta rajoitetaan
200 mA:in (em. lähteen mukaan). Tämä onnistuu vain pulssittamalla jännite. Virran säätöön tarvitaan
siksi älylaturi. Mitä pidempi lataus, sen pienempi virran täytyy olla (CTEK 15.7V, 1.5A 0.5–4h).

Jos akku on ehtinyt pitkään olla tyhjä, sulfaatti on jo kovettunut ja akku ei enää palaudu.
On aika ostaa uusi akku, jos se tuntuu heikolta.

Edellä mainituista syistä akku kestää vain rajallisen määrän tyhjentymiskertoja ja mitä tyhjemmäksi
akku puretaan, sen enemmän se vanhenee. Akku kannattaa pitää täytenä ja mieluusti vaikka
siinä älylaturissa talvella. Tavallinen laturi helposti ylilataa akun, jos se on liian pitkään kytkettynä.

Minä käytän webastoa, joka rasittaa akkua. Siksi latailen silloin tällöin akkua, vaikka
akussa on aina riittänyt sähköä. Siksi akku kestää.

Yhteenveto:
Siis näin: Minulla ei ole akkuongelmia, koska lataan silloin tällöin akkua.
Ei näin: Lataan silloin tällöin akkua, koska minulla on akkuongelmia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tmu5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 05.09.2012 19:34

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja tmu5 »

tmu5 kirjoitti:Tänään aamulla ei auto jaksanut käynnistyä, joten uuden akun ostoon tänään.
Uusi akku asennettu ja yön jälkeen toimii normaalisti. Eli kyllä se vaan niin on, että uudella selviää helpoiten. :)
Kiitos kaikille tästä viestiketjusta. Saatiin hyvää keskustelua aikaiseksi.
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Starglazer kirjoitti:Ei se taatusti pitkäikäinen ole, mutta pitäähän sitä kokeilla :D
Tämä akku muuten toimii edelleen hienosti. Saa nähdä talven tullen mutta ainakin nyt kesällä toimii ihan normaalisti.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Talviseisseen akun lataus

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Starglazer kirjoitti:
Starglazer kirjoitti:Ei se taatusti pitkäikäinen ole, mutta pitäähän sitä kokeilla :D
Tämä akku muuten toimii edelleen hienosti. Saa nähdä talven tullen mutta ainakin nyt kesällä toimii ihan normaalisti.
Talvi ja 30 pakkaset kyllä näyttää sen akun oikeen luonteen. :D Kesällä ei paljo auto akulta vaadi ja varsinki jos ajetaan joka päivä autolla.
S124 & W124
Vastaa Viestiin