W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sinne.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Katselin noita vanhoja kuvia ja yhtäkkiä tästä tuli mieleen, että mitenköhän se uretaani painuu kasaan, kun tuo kumi menee normaalisti n. 3-4 cm kasaan kun moottori lasketaan siihen päälle...senhän nyt tässä tapauksessa voi tietysti ottaa huomioon kuin tekee uudet korvakot, mutta mikäli kikkaa käyttäisi esim. V8:n moottorin heilunnan vaimentamiseen...

[ http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Engine_mounts_w_urethane_W107.jpg ]

Timo
Uretaania on eri kovuusluokissa ns. Shore Hardness -asteikolla mitattuna. Kulkuneuvoissa käytetään yleensä luokkaa A. Jos noita kovuuksia kuvaisi simppelisti, niin kuminauha on 25A, auton oven tiiviste ja sisärengas 55A, auton rengas 70A, skateboardin pyörä 78-98A ja keilapallo 100A.

Just tuon kuvan uretaanitäyte oli muistaakseni 60A ja tuossa kovuudessa välittyi tekijän mukaan jo merkittävästä värinöitä/tärinöitä tiestä ja auton rakenteista ohjaamoon. Ajomukavuus kärsi.

Uretaania saa ainakin netistä n. €30 hintaan sis. kovettajan. Litkut sekoitetaan ja kaadetaan rakenteeseen, simppeliä. Ei maksais liikaa kokeilla eri kovuuksia... :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sinne.

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

unski kirjoitti:Kyllähän tuo w114:n takaripustus on vahva, varmaan kestää paremmin rääkkiä kuin w124:n systeemi. W107 SLC:stä voi sitten poimia mieleisen bolt-on taka-akseliston tai pelkän perän, joka varmaankin kestää... esim. w107 350-450 tai w116 350-450SE:ssä on sama perä kuin 450 SEL 6.9:ssä. (6.9 AMG:ssä on 375 hp / 380 PS ( DIN ) / 4750 and 600 Nm /)...Itse asiassa nuo samat rojut on vielä w124:n ns. "kunkkuperissä" sisällä...

Taka-akselisto ajo-ominaisuudet riittää Suomen oloihin, onhan noilla ajettu rataa iät ja ajat. Tietysti, jos erikoisuutta tavoittelee ja on kovasti tekemisen puute...niin mikä ettei....(itse en alkaisi moiseen savottaan)

Timppa

Onko näin? mulhan on sitte hyvä perä 8)
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sinne.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Kyllähän tuo w114:n takaripustus on vahva, varmaan kestää paremmin rääkkiä kuin w124:n systeemi. W107 SLC:stä voi sitten poimia mieleisen bolt-on taka-akseliston tai pelkän perän, joka varmaankin kestää... esim. w107 350-450 tai w116 350-450SE:ssä on sama perä kuin 450 SEL 6.9:ssä. (6.9 AMG:ssä on 375 hp / 380 PS ( DIN ) / 4750 and 600 Nm /)...Itse asiassa nuo samat rojut on vielä w124:n ns. "kunkkuperissä" sisällä...

Taka-akselisto ajo-ominaisuudet riittää Suomen oloihin, onhan noilla ajettu rataa iät ja ajat. Tietysti, jos erikoisuutta tavoittelee ja on kovasti tekemisen puute...niin mikä ettei....(itse en alkaisi moiseen savottaan)

Timppa
Harhauduin tälle W124 polulle kun Ausseista niin kovasti kannustivat :wink: Tulee kuulemma helvetin hyvä ajaa. Niin ja sitten, tuossa luovuttajassa on ASD ja sekin jäi kiinnostamaan.

Mutta, mutta... toi sun näkemys on tässäkin tapauksessa varmasti kaikkein järkevin.

En ole silleen perillä W107 ja W114 takapään eroista ja mikä tekee W107 paremman? Ainakin joissain W107 malleissa on yhtenä erona tämä "niiauksen esto", anti-squat, joka estää perän painumista liian alas nopeassa liikkeelle lähdössä. Muita eroja?

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sinne.

Viesti Kirjoittaja unski »

En ole silleen perillä W107 ja W114 takapään eroista ja mikä tekee W107 paremman? Ainakin joissain W107 malleissa on yhtenä erona tämä "niiauksen esto", anti-squat, joka estää perän painumista liian alas nopeassa liikkeelle lähdössä. Muita eroja?
En nyt tarkoittanut, että se w107 on yhtään parempi/huonompi ajaa... tarkoitin vain, että osta koko perä apurunkoineen kaikkineen SLC:stä, pura, siisti, huolla, kokoa ja pulttaa paikoilleen...pääsee helpommalla...

Ajo-ominaisuuksista yritin mainita eri kappaleessa, tarkoittaen että tuon mallinen taka-akseli on yleisesti hyvä ajaa. Vanha w107:ni joka oli n. 4cm. laskettu, Säädettävät Konit joka nurkassa sai kaikilta kokeilleilta varauksettomat kehut ajo-ominaisuuksista.
Tulee kuulemma helvetin hyvä ajaa.
...toisten mielestä "kuulemma" hajukuusikin haisee hyvälle :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sinne.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Ajo-ominaisuuksista yritin mainita eri kappaleessa, tarkoittaen että tuon mallinen taka-akseli on yleisesti hyvä ajaa. Vanha w107:ni joka oli n. 4cm. laskettu, Säädettävät Konit joka nurkassa sai kaikilta kokeilleilta varauksettomat kehut ajo-ominaisuuksista.

Timppa
Mielenkiintoista :!: Tuonsuuntaista olen itsekin ajatellut. Miten toteutit madalluksen? Entä Konit, tuleeko olla säädettävä, vai riittääkö "normaalit" Bilsteinit?
unski kirjoitti:
Tulee kuulemma helvetin hyvä ajaa.
...toisten mielestä "kuulemma" hajukuusikin haisee hyvälle :)

Timppa
Haha!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 sinne.

Viesti Kirjoittaja unski »

Mielenkiintoista :!: Tuonsuuntaista olen itsekin ajatellut. Miten toteutit madalluksen? Entä Konit, tuleeko olla säädettävä, vai riittääkö "normaalit" Bilsteinit?
Tällähetkellä laittaisin säädettävät Spaxit. Täydellinen sarja jousineen on aika "edullinen" kun sen tilaa Briteistä suoraan. Vakio Bilsteinit on minusta liian löysät. Koneista käytin itse "punaisia" säädettäviä, jotka säädin muistaakseni 2. asentoon. Jousina oli joku Saksasta tilattu sarja.

Timo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tallipäivitystä... Ja taas kerran - iso käsi tallipäällikkö Juhalle asiantuntemuksesta ja arvokkaasta avusta :clap:

Tallilla kävi Juhan kutsumana vierailemassa lähinnä high-end ratavolvojen virittämiseen erikoistunut Kari. Kari tietää täten myös yhtä sun toista mm. pätevien moottorikiinnikkeiden rakentamisesta. Diplomi-inssillä on myös luujuuslaskelmat hanskassa.

Alunalkaen ajatuksissa oli rakentaa kiinnikkeet M104 ja M114 hybridiksi. Tähän tarvittaisiin pätevä alumiinihitsari. Yön nukuttuaan Kari ilmoitti, että tehdäänkin kiinnikkeet teräksestä. Ja hän voi itse ne rakentaa :) Kone pitää vain ensin saada juuri oikeaan kohtaan, josta lopullisia kiinnikkeitä ruvetaan pahvimallilla mallaamaan..

Vasemmalla puolella on enemmän työtilaa mallaamisen suhteen.

Kuva

M104 alkuperäinen korvake kiinni ja W114 kumityyny paikalleen.

Kuva

Kuva

Kone on tässä vaiheessa n. 50mm liikaa edessä.
Viimeksi muokannut hismajestics, Ti 19.03.2013 22:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Näytti siltä, että kaasuvaijeri mekanismeineen on liian lähellä runkoaisaa. Vaikkakin sitä pystyy helposti taivuttamaan "alta pois" säätöjen kärsimättä, niin paras on ottaa koko homma veks. Ehkä sitä joutuu hieman siirtämään prikoilla tms. lähemmäs blokia.

Kaksi kolmesta ruuvista saa helposti pois, mutta yksi jää piiloon. Mekanismia joutui hieman purkamaan ennenkuin tuon tajusi.

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Oikean puolen korvakkeita ja kumia on hankalampi sovittaa, pakosarja on just silleen sopivasti tiellä. Suojapellin irroittaminen parantaa näköaloja.

Korvake on M104 originaali.

Kuva

Kuva

Kuva

Kone makaa hieman oikealle ja kumityynyä ei pääse sovittamaan.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Paketti on laatikon päästä tunkin varassa ja W114 vaihdelaatikon tukipalkki ei anna myötä koneen työntämiseksi tarpeeksi taakse. ZF ottaa kiinni palkin etureunan pokkaukseen.

Ratkaisu on W124 tukipalkki, joka sopii paikalleen pultinreikiä modaamalla (palataan tähän kuvien kanssa).

Lainataan tässä vaiheessa ruotsinkaverini Aronin OM603 swapista kuva.

Kuva
Viimeksi muokannut hismajestics, Ti 19.03.2013 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Moottorinostimella konetta liikutellessa sai myös sovitettua moottorin kumityynyä oikealle puolelle.

Kuva

Mallipultti sopii korvakkeen läpi kumityynyn reikään. Reikää joutuu kuitenkin suurentamaan.

Kuva
Viimeksi muokannut hismajestics, Su 24.03.2013 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kampiakselin keskikohta on runkoaisojen välissä keskellä (32,5 cm). Moottori on oikealta puolelta kiinnikkeessään ja vasemmalla puolella kumityynyn reunalla, n. 30mm kumityynyn pultista. Näillä näkymin vasen korvake tulee rakentaa uusiksi.

Pakosarja selvittää apusimpukan hyvin.

Kuva

Kuva

Hieman joutuu tulipellissä kulkevaa, lämmittimelle menevää putkea muokkaamaan.

Kuva

Vasemman puolen moottoritilassa olevat lämpösäätimet mahtuvat melko hyvin.

Kuva

Yhdessä vaiheessa näytti siltä, että jarrutehostin on tiellä ja sitä tulisi siirtää vasemmalle pari senttiä (poraamalla kiinnitykseen uudet reiät). Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että jarruputken uudella reitillä selviäisi.

Kuva

Livenä tuo paikka ei ole niin ahdas kuin kuvassa.

Palataan öljypohjan ja etuapurungon toleransseihin kohta puolin...
Viimeksi muokannut hismajestics, La 05.10.2013 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Päivitystä tämän päivän hommista yhdessä Tallipäällikön (Juha) kanssa...

Kone on tässä vaiheessa kiinni M104 korvakkeella ja Coupen kumilla moottorin oikealta puolelta. Vasen puoli lepää epäsynkassa M104 korvakkeelle apurungon kiinnityskohdan kanssa Coupen moottorikumia vasten (puukalikka välissä). Paketti on takapäästä väliaikaiskiinnityksessä. Nyt sovitetaan W124 laatikon tukirautaa kiinni Coupen pohjaan.

Kuvassa näkyy Coupen kiinnityskiskot.

Kuva

Ja W124 tukirauta. Sormi osoittaa kiskoon, johon saa tarvittaessa ujutettua mutterin/pultin.

Kuva

Sekä W124 tukikumi.

Kuva

Etummaiset pultit kiinni. Takapäätä saa siirrettyä kiskoissa sen verran, että takimmaiset pultit saadaan sopimaan kiskoon.

Kuva

Laatikko tulee kuitenkin hieman liian tiukkaan tilaan kardaanitunneliin. Muutamalla prikalla saadaan laatikko laskemaan vaadittava määrä.

Kuva

Nyt näyttäisi myös vaihteensiirtäjät olevan linjassa. Viikonloppuna pitää tsekata vielä kun asentelen W124 vaihdekulissia lopulliseen paikkaansa.

Kuva

Niin, ja tossa vielä kardaanilinjaa.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tältä rupeaa näyttämään öljypohjan ja apurungon toleransseissa.

Öljypohja ylittää apurungon. Näkymä moottorin etupäästä.

Kuva

Kuva

Öljypohja ylittää apurungon. Näkymä oikean eturenkaan takaa.

Kuva

Keräysastia mahtuu apurunkojen väliin.

Kuva

Kuva

Toleranssi öljypohjan ja apurungon ylityksessä.

Kuva

Kuva

Näkymä edestä, alhaalta.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kone on nyt kiinni takapäästä ja kardaanilinjan tulisi olla suorassa. Tässä vaiheessa näyttää siltä, että tiukin paikka moottoritilassa, jarrutehostin, voisi sopia olemaan paikallaan.

Kuva

Kone on myös etupäästään runkoaisojen keskellä (32,5 cm).

Kuva

Kuva

Tämänhetkinen asennuskulma on 4º yli vaaterin. Katsotaan myöhemmin pitääkö sitä ruveta säätämään suuntaan jos toiseen.

Kuva
Viimeksi muokannut hismajestics, La 05.10.2013 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

PS: tallilla kävi muuten legendaarinen Ford Falcon virittäjä Helge Snabb. Muisteli, että jo 90-luvulla näitä moniventtiilikoneita asennettiin pystäreihin.

Helge vauhdissa:

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Ja vielä vertailun vuoksi:

Ennen:
210 Nm at 4500 rpm, 150 hp at 5500 rpm

Kuva



Ja nyt:
310 Nm at 3750 rpm, 220 hp at 5500 rpm

Tämä versio n. 240 hp

Kuva
Viimeksi muokannut hismajestics, La 23.03.2013 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13606
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja karra »

hismajestics kirjoitti:PS: tallilla kävi muuten legendaarinen Ford Falcon virittäjä Helge Snabb. Muisteli, että jo 90-luvulla näitä moniventtiilikoneita asennettiin pystäreihin.
Hittolainen kun ei ole päässy sinne stadiin päin, kaverini on nyt "akoittunut" uudestaan ja sen vähä aikaa mitä suomessa on menee daamin kanssa...

Olikohan Snabb tekemisissä sen Liukkos-Falconin kanssa? HRF sarjaa kun kiersimme niin Liukkonen oli mukana ja sitten Takalan Risto tuli kehiin piikkinokka-camarolla ja mielestäni Snabb oli sen tiimin takapiruna. Tämä oli viimeisin tieto mitä Snabbista itse olen rekisteröinyt, sivussa nyt kolme kesää olleena...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti: Tämänhetkinen asennuskulma on 4º yli vaaterin. Katsotaan myöhemmin pitääkö sitä ruveta säätämään suuntaan jos toiseen.

[ http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Engine_angle_zps748a53da.jpeg ]
Löytyisikö ketään E320 omistajaa, joka voisi mitata tuon kulman omassa orkkispelissään?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

hismajestics kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Tämänhetkinen asennuskulma on 4º yli vaaterin. Katsotaan myöhemmin pitääkö sitä ruveta säätämään suuntaan jos toiseen.

[ http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Engine_angle_zps748a53da.jpeg ]
Löytyisikö ketään E320 omistajaa, joka voisi mitata tuon kulman omassa orkkispelissään?

Tota niin :roll: ,en nyt oikein ymmärrä mitä tällä kulmalla tehään?

Kun näkisin asian niin että onko sillä mitään merkitystä missä kulmassa se motti siel on, aste sinne tai tänne kunhan kardaani linja on suorassa.

Yksi tapahan on laittaa sellanen laser osoitin sinne laatikon päähän, ja sillä tähdätä perän kolmio sakaran keskelle.

Köyhän miehen temppu on laittaa kardaani paikoilleen, jättää edestä kumilimppu pois, sitten kun pyörittelee kardaania sakaroiden väli pitäisi pysyä samana koko kierroksella.

Sulla näyttää olevan niin paljon tilaa tuol öpohjan ja apurungon välissä että veikkaisin että motti laskee viel jonnin verran.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
hismajestics kirjoitti: Tämänhetkinen asennuskulma on 4º yli vaaterin. Katsotaan myöhemmin pitääkö sitä ruveta säätämään suuntaan jos toiseen.

[ http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Engine_angle_zps748a53da.jpeg ]
Löytyisikö ketään E320 omistajaa, joka voisi mitata tuon kulman omassa orkkispelissään?

Tota niin :roll: ,en nyt oikein ymmärrä mitä tällä kulmalla tehään?

Kun näkisin asian niin että onko sillä mitään merkitystä missä kulmassa se motti siel on, aste sinne tai tänne kunhan kardaani linja on suorassa.

Yksi tapahan on laittaa sellanen laser osoitin sinne laatikon päähän, ja sillä tähdätä perän kolmio sakaran keskelle.

Köyhän miehen temppu on laittaa kardaani paikoilleen, jättää edestä kumilimppu pois, sitten kun pyörittelee kardaania sakaroiden väli pitäisi pysyä samana koko kierroksella.

Sulla näyttää olevan niin paljon tilaa tuol öpohjan ja apurungon välissä että veikkaisin että motti laskee viel jonnin verran.
Juu, ei kulmalla mitään tehdäkään. Yritetään vain ymmärtää kokonaisuutta :wink: Ei vaan löytynyt laserosoitinta just tähän hätään.

Kardaania ei vielä voi laittaa kiinni, koska etupään sakara tulee W124 ja pitää saada tarkka mitta ennen W114 kardaanin lyhentämistä ja tasapainoitusta.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Moottorin korvakkeissa lähdetään siitä, että oikean puolen korvake on aikaisemmissa kuvissa oleva vakio, samoin kumi. Vasemmalle puolelle rakennetaan uusi korvake...


Kuva

6mm:n teräksestä ja kolmiovahvikkeella. Jotain tällaista. Kumi tulee olemaan W114 vakio.

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Projekti sai sähköpuoleen ammattiapua foorumilaisen, slsl77:n käytyä tallilla selvittelemässä sotkua. Kiitos!

Johtosarja oikeassa muodossaan.

Kuva

1. ECU, YJ-rele jne.
2. Virtalukolle, mittaristolle, ilmastoinnille ja sulakerasiaan menevä paketti
3. Ilmastointiin ja tasonsäätöön liittyvät haarat
4. Bensapumpuille menevä kytkentä
5. ABS ja ASD haarat

EDIT: Tarvittiin vielä puhelinapua Petriltä, että saatiin selkoa mikä nasta johtaa minnekin. Kiitos!
Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 29.03.2013 17:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Easy Rider kirjoitti:Ei tarte Megaa rakennella, uusi johtosarja todennäköisesti kuitenkin, ellei vanhaa lahoa ole jo vaihdettu. Ilmastointi ja lisäilmapumppu pois ja lyhyempi hihna, ilmastoinnin johdotus pois, jäljelle jäävä piuhakasa ei ole kovin erikoinen kytkettävä. Liiketieto tulee olemaan miettimisen paikka, ellei autoon saa ABS järjestelmää. Tuo moottori ei auton ollessa paikoillaan kierrä kuin n.4000rpm...
Ote Easy Riderin postauksesta viime kesältä päivittää sähkökytkentöjen tilannetta tällä hetkellä.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

hismajestics kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:Ei tarte Megaa rakennella, uusi johtosarja todennäköisesti kuitenkin, ellei vanhaa lahoa ole jo vaihdettu. Ilmastointi ja lisäilmapumppu pois ja lyhyempi hihna, ilmastoinnin johdotus pois, jäljelle jäävä piuhakasa ei ole kovin erikoinen kytkettävä. Liiketieto tulee olemaan miettimisen paikka, ellei autoon saa ABS järjestelmää. Tuo moottori ei auton ollessa paikoillaan kierrä kuin n.4000rpm...
Ote Easy Riderin postauksesta viime kesältä päivittää sähkökytkentöjen tilannetta tällä hetkellä.
Niin miten meinaat tehdä sen liiketiedon ?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:
Niin miten meinaat tehdä sen liiketiedon ?
petri kirjoitti:Nopeustieto on vaijerilla, kuva mittarintakaa, eikös tossa näyttäis olevan nopeustiedon liitin

[ http://i467.photobucket.com/albums/rr33/Petri-68/data/hismajestics%20elintenluovuttaja/E320006.jpg ]
Ei kyllä mitään tarkkaa havaintoa vielä. Mutta eikö se lähde tuosta Petrin postauksesta?

Kuva

Jos käyttäisi kuvan mittarin "takaosaa" ja siitä tulevaa sähkösignaalia, ja kytkisi väliin hall-muuntimen ennen kytkemistä ojausboxiin... :problem:

Vai löytyisikö pomminvarma ratkaisu :wink: ?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. Luovuttajan purku.

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:[ http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Speed_signal_connector_zps1ec3cd99.jpeg ]

Jos käyttäisi kuvan mittarin "takaosaa" ja siitä tulevaa sähkösignaalia, ja kytkisi väliin hall-muuntimen ennen kytkemistä ojausboxiin... :problem:

Vai löytyisikö pomminvarma ratkaisu :wink: ?
Vastailenpa itselleni.

190rev.net foorumilla pähkäiltiin näin:

"On the back of the speedo next to the cable is a little white controller, some call it a hall effect sensor which is screwed with one screw into the back of the speedo.it has twoseparate plugs, one small two pin is live and earth and the other has a single male pin which you connect the green and black wire to. This did work for me."

http://190rev.net/forums/showthread.php?t=41641" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Hep, sain juuri mbclub UK:n foorumikaverilta Japanista tiedon, että W/R107 300SL (M103) moottorinkorvakkeet olisivat bolt-on omaan projektiini:
Oh about the engine carrier(hanger), since front sub frame is almost the same between W114 and early R107 with M103 ,
you can just use ones from R107 with M103(6 cylinder ohc).
part numbers are
A 103 223 01 04(right)
A 103 223 00 04(left)
they should be bolt on.

I've got A 103 223 00 04(left) new and fitted to my M104.
But the problem is Mercedes don't have stock or make A 103 223 01 04(right)
anymore.
Löytyykö keltään ko. korvakkeita, tai W/R107 mallisarjan autoa, niin voisi varmentaa tiedon.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja unski »

Kyllähän ne samat on, sehän selviää pienellä EPC-vertailulla. Sinänsä myös pakoputkien lähdöt on samat M103 SL:n pakosarjoissa ja M104:n vastaavissa...tuli aikanaan nuo selviteltyä...se, että mistä moiset korvakot saat, saattaa olla hieman eri asia. Classic osana noita ei löytynyt ainakaan hinnastosta, eikä 300SL:ää ole montaa vuotta tehty...suosittelisin ainakin kysäisemmään Veholta, löytyykö sitä toista, jota oli vielä varastossa. UK:ssa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Kyllähän ne samat on, ...se, että mistä moiset korvakot saat, saattaa olla hieman eri asia.

Timppa
Niinpä niin... :(

Lähtöruutuun mars. Oikea puoli on nyt alkuperäisellä set-upilla kiinni. Vasemmalle puolelle sain Karilta plasmaleikatut palat.

Kuva

Kuva

Lopullista sovittelua, viilailua ja heppausta. Sitten Karille hitsaukseen.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin