Jalopuuosien ehostus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
esaville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2012 23:19

Jalopuuosien ehostus

Viesti Kirjoittaja esaville »

Haeskelin pitkään sopivaa ainetta jalopuu listojen ja luukkujen käsittelyyn, eikä oikeen meinannut löytyä sopivaa. Hiomaan en viitsinyt ruveta, koska mitään isompia läpiasti halkeamia ei lakkapinnassa ollut, olivat vain pinttyneet ja hinkkautuneet tavallisesta kulutuksesta. Lisäksi uudelleen lakkauksen vaikeudesta varoiteltiin monessa yhteydessä tälläkin palstalla. Ei tullut mistään vastaan autoihin tarkoitettua ainetta, joten päätin kokeilla Liberon yleisesti kaikille lakkapinnoille tarkoitettua Ring Removeria. Vaikutti tarpeeksi tehokkaalta, mutta samalla hellävaraiselta muihin lakan "kunnostus" menetelmiin verrattuna. Tämä on tarkoitettu periaatteessa kosteuden aiheuttamien esim. juomalasin jättämien rinkuloiden poistoon, mutta ohjeessa sanotaan, että sopii myös lakkapinnan kiilloitukseen.
Kuva Kuva
Testasin ensin pienelle alueelle, ettei tulisi vahinkoa ja sitten yhden osan kerrallaan ja osoittautui aika päteväksi aineeksi!
Käsittelin kaikki sisustan jalopuupinnat kys. aineella ja ainakin vielä on pysynyt lakat kiinni ja kiiltävinä :D
On myös erittäin helppo käyttää.. saman tapainen kun auton hiomavahat. Jos on syvempiä/paljon naarmuja, niinkuin omassa tapauksessa, niin pitää hinkata vähän kauemmin ja jotkut pinnat käsittelin kahdesti. Sitten vaan annetaan kuivua muutama minuutti ja kiillotetaan. Itse käytin ihan perus frotee pyyhettä. Samalla lähtee muutkin likatahrat tehokkaasti.
Alla oikealla puolella on käsitelty pinta ja vaihdekepin juuressa käsittelemätön.. eron huomaa aika selkeästi :D
Kuva
Otin kaikki osat irti käsittelyn ajaksi, mutta jos ei jaksa irroitella niin kannattaa suojata vinyylit ja muovipinnat teipeillä (sisältää kaiken näköisiä liuottimia, jotka ei varmasti tee hyvää muovipinnoille). Ainakin keskikonsolin panelit saa niin helposti irti, että kannattaa ottaa jos on vähänkin enemmän hinkkaamista, koska helpottaa myös työskentelyä. Itsellä meni koko hommassa aikaa kiillotteluineen muutama tunti. Riittoisaa tavaraa myös.. yhdellä pikku pullollisella käsittelee moneen kertaan kaikki osat ja hinta on n.15e/pullo (rautakaupasta).
Ehostuksen jälkeen:
Kuva Kuva
Hyvin kiiltää! 8)
Onko muilla kokemuksia samasta/vastaavasta aineesta?
MB W210 E200Cdi Classic -02
MB W202 C180 Esprit -94
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jalopuuosien ehostus

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Minulla oli suht syvillä naarmuilla erityisesti vaihteenvalitsijaa ympäröivä puu. Käytin buffaamiseen ihan 1500->2000 hiekkapaperia ja sen jälkeen Turtlewaxin maalin buffaamiseen tarkoitettua hionta-ainetta (rubbing compound). Lopputuloksesta saa tosi hyvän jos jaksaa vaivautua. Itse en irrottanut nappuloita paneelista joten piti olla varovainen hioessa, ja siten lopputuloksessa on edelleen sanomista.

Kuva

Kuva

http://126045.blogspot.fi/2011/12/rubbing-wood.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
esaville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2012 23:19

Re: Jalopuuosien ehostus

Viesti Kirjoittaja esaville »

Omat palikat oli kuitenki siinä kunnossa etten tosiaan halunnut ottaa sitä risikiä, että hiekkapaperilla hioisin lakan naarmuille/ puhki tai väri muuttuisi yms.. näyttää toki onnistuneen ihan hyvin tuollakin tavalla kun on tarpeeksi hieno paperi ja malttia. :) Tuossa litkussa on se etu, ettei varmaan kovin helpolla saa pilalle vanhaa lakkaa vaikka kuin hinkkais :D
MB W210 E200Cdi Classic -02
MB W202 C180 Esprit -94
Vastaa Viestiin