http://www.youtube.com/watch?v=PeTgx8MQcOM" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko täällä kannatusta öljyfirmojen liikevaihdon tuplaamiselle ? Nimittäin itse olen noita ölppiä vaihdellut 10 000 - 15 000 km välein eli 2-3 kertaa tuo.
Tässä on muistettava se, että nämä vehkeet ovat aikakaudelta jolloin saatettiin ajella yksiasteölyillä. Joka tarkoitti sitä, että kesällä oli eri öljyt kuin talvella, ja tästä syystä oli tehtävä kaksi öljynvaihtoa vuodessa.eskelju kirjoitti:Tuossa videossa antaa osaajaukkeli öljynvaihtoväliohjeeksi 3000 mailia (4828 km) !![]()
http://www.youtube.com/watch?v=PeTgx8MQcOM" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko täällä kannatusta öljyfirmojen liikevaihdon tuplaamiselle ? Nimittäin itse olen noita ölppiä vaihdellut 10 000 - 15 000 km välein eli 2-3 kertaa tuo.
Tämän olen myös minä hyväksi todennut Suomessa, jossa olosuhteet ovat vaativat.LopenUupunut kirjoitti:Ei ole kannatusta.
10tkm on järkevä jos kaupunkiajopainotteista ja 15tkm menettelee jos matkapainotteista.
Itse olen longlife vaihtovälistä siirtynyt kompromissiin, 30tkm öljyt+suodin ja välivaihto pelkät öljyt 15tkm.
Tuossa pelkkää matkaa ajetussa mennään 20tkm väleillä vaikka onkin ohjekirjassa 30tkm.
.
atlas kirjoitti:Yksi öljymyyjä kertoi että jos hän sanoisi paljonko saisi ajella tai se kestää hän saisi potkut välittömästi...no ei enempää tästä.
Öljystä kuluu lisäaineet ja muutoin öljyhän ei kulu vaan epäpuhtaudet sen pahentaa.
Suodattimien läpihän voi öljyä ajaa jolloin se on taas kirkasta mutta sitä ei enää käytetä kuin jossakin tois sijaisessa käytössä.
Comet käytti tätä hydrauliikassa mutta ei saanut tyytyväisiä käyttäjiä...se loppui.
KA ajavat 100tkm noin öljynvaihto välillä mutta tilavuus on 40litraa eli vastaa sitä 10tkm henkilöautoissa.
Oisko jakareissa kuitenkin vähän tiuhempi vaihtoväli kuin 100tkm...taitaa koskea pitkänmatkan kuljetuskalustoa ?.atlas kirjoitti:Yksi öljymyyjä kertoi että jos hän sanoisi paljonko saisi ajella tai se kestää hän saisi potkut välittömästi...no ei enempää tästä.
Öljystä kuluu lisäaineet ja muutoin öljyhän ei kulu vaan epäpuhtaudet sen pahentaa.
Suodattimien läpihän voi öljyä ajaa jolloin se on taas kirkasta mutta sitä ei enää käytetä kuin jossakin tois sijaisessa käytössä.
Comet käytti tätä hydrauliikassa mutta ei saanut tyytyväisiä käyttäjiä...se loppui.
KA ajavat 100tkm noin öljynvaihto välillä mutta tilavuus on 40litraa eli vastaa sitä 10tkm henkilöautoissa.
Litramääräisesti noin, mutta ajon kuormittavuuden mukaan vois ajatella olevan enemmän....ka:ssa lastia päällä ~1/2 ajasta jolloin kone käy huomattavasti kovemmalla kuormituksella kuin ha käytännössä koskaan.atlas kirjoitti:Kyllä pitkän matkan ja taisi olla yli 100tkm ;kin mutta laske silti vertaus ha öljyille ....10tkm????
No, saksan tuontihan monella täällä on, ja veikkaanpa että perusmineraaleja ne siellä etelässä ovat käyttäneet, jos vaunulla on ikää tuo 20v ja rapiat. Eli mitäpä suunnittelen on se että jonkilainen moottorin sisäinen kunnotus yritys olisi edessä tavalla sellaisella, jossa olisi mukana forte/tai muu sekä Rvs + tihiämpi öljyjen vaihto. Siis sellainen kesän kestävä "kunto-ohjelma" ja tuhlaus käytössä vielä vähän edullisemmat diesel persusölpät. Talveksi sitten taas syntikkaa soimaan...atlas kirjoitti:Vanhoilla öljyilla aikoinaan mienraaleilla ei ollut pesevyys ominaisuutta ja lohkoon muodostui millejä paksua karstaa ja sitten moottorit särkyivät kun alettiin käyttämään pesevää öljyä.
Nykyään kaikki ,mineraalit ja syntiset on peseviä kaikki.
KA öljyillä oleva kuormittavuus ....no on siellä kyllä merkistä riippuen mahtava suodatin järjestelmä kun volvon f12 esim. on 3 öljysuodinta ja oliko vielä keskipakopuhdistin.
Tuo hifi malli voisi olla ihan hyvä, etenkin kun fush aineet pyörittää edellisenä päivänä ja antaa yön yli muhia...sitten uusi öljyn vaihto kuumaan koneeseen. Se on vaan ajokieltoa sen aikaa kun mömmöt on koneessa likoamassa.dealer kirjoitti:Laitat Forten tms. aineet koneeseen ja käyttelet ohjeen mukaisen ajan, sitten öljynvaihto ja jotain esim. 5w40 sisään, sitten ajelet menemään ja vaihtelet kymppitonnin välein.
En näkisi öljynvaihtovälin puolittamisesta mitään hyötyä puhdistuksen suhteen. Eikä noissa vanhoissa yleensä ole mitään karstaa tai liettymää öljytilassa.
Jos haluat oikein hifistellä laita ensin uudet (jotain halpaa vaan) öljyt ja suodatin ja Fortet niihin, tulee pestyä uusilla öljyillä.
Taisivat samassa jutussa kuitenkin todeta, etteivät pysty aukottomasti todistamaan, että konerikko johtui öljyistä. Tuohon aikaan tosiaan taisivat vaihdella ~5000km välein. Itse olen aina vaihtanut kymppitonnin välein moottoriöljyt, kaikkiin autoihin.Sepelimies kirjoitti:Tm:ssä oli joku 50 vuotta vanha testi kun oli muistaakseni 15000km ajettu samoilla öljyillä niin vähän ajan päästä oli kone lauennu.. Jos nyt oikein tuon jutun muistan..
Niinhän ne jotkut kuulemma tekevät vieläkin tiettyihin VAGinan moottoreihin, kun öljyä kuluu pari litraa tonnillepjj53 kirjoitti:70-luvulla oli 8 litrasessa V8-jenkkimoottorissa öljytilavuus 1 gallona - n. 4 litraa ja öljynvaihtoväli n. 3.000-5.000 km (Euroopassa). Jenkkilässä useimmiten öljyä vaan lisättiin, kun se rupesi hupenemaan.
Justiin samoilla linjoilla. Ainakin mopili silloin kun sitä vielä käytin alkoi käyttäytymään lähellä 10t eritavalla voortissa sekä tuossa vanhimmassa lankussa. Kait se jostain kertoo. Eikä 5W - 50 ole mikään nooanaikainen öljy vaikka mielestäni sitä ei pitäisi käyttääkkään ainakaan ahdetuissa moottoreissa.-230k- kirjoitti: Itse vaihdan aina 10 000 välein ,enkä mielelläni ajaisi yli 15tkm samoilla öljyillä ,vaikka olisi kuinka pidennetyt huoltovälit.
Uskon ettei öljy pysty sitomaan itseensä loputtomasti epäpuhtauksia ,mutta se on vain minun mielipide