Öljynvaihtoväli

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Tuossa videossa antaa osaajaukkeli öljynvaihtoväliohjeeksi 3000 mailia (4828 km) ! :wtf:

http://www.youtube.com/watch?v=PeTgx8MQcOM" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko täällä kannatusta öljyfirmojen liikevaihdon tuplaamiselle ? Nimittäin itse olen noita ölppiä vaihdellut 10 000 - 15 000 km välein eli 2-3 kertaa tuo.
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Itse vaihtanut myös 15tkm välein mersuissa koska öljytilavuus ollut 7-8 litraa.
Toyotissa ja muissa kauppakasseissa sitten taas 10tkm välein joissa öljytilavuus n.4 litraa.
MB S211
Kawasaki Z1000
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ei ole kannatusta.
10tkm on järkevä jos kaupunkiajopainotteista ja 15tkm menettelee jos matkapainotteista.
Itse olen longlife vaihtovälistä siirtynyt kompromissiin, 30tkm öljyt+suodin ja välivaihto pelkät öljyt 15tkm.
Tuossa pelkkää matkaa ajetussa mennään 20tkm väleillä vaikka onkin ohjekirjassa 30tkm.


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6516
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Öljyt ja moottorit (materiaalit) ovat kehittyneet vuodesta -77 melkoisesti... kymmenen vuotta sitten vanhaan tojoon vaihdoin kympin välein, noihin allekirjoituksen kulkineisiin sen mukaan kun ajotietokone näyttää, eli >20tkm. Kilsoja tulee niin paljon vuodesa että vanhenemaan ne ei pääse... käytän 'premium öljyjä' jos sellaista määritelmää nyt yleensä voi käyttää. :D
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja M.K »

eskelju kirjoitti:Tuossa videossa antaa osaajaukkeli öljynvaihtoväliohjeeksi 3000 mailia (4828 km) ! :wtf:

http://www.youtube.com/watch?v=PeTgx8MQcOM" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko täällä kannatusta öljyfirmojen liikevaihdon tuplaamiselle ? Nimittäin itse olen noita ölppiä vaihdellut 10 000 - 15 000 km välein eli 2-3 kertaa tuo.
Tässä on muistettava se, että nämä vehkeet ovat aikakaudelta jolloin saatettiin ajella yksiasteölyillä. Joka tarkoitti sitä, että kesällä oli eri öljyt kuin talvella, ja tästä syystä oli tehtävä kaksi öljynvaihtoa vuodessa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikös josksus aikoinaan autoissa ollut öljynvaihtovälit jotakin 3000 km? siis joskus sillon kun meikäpoika ei ollu vielä syntynytkään. siitä ne on sitten öljyjen kehittymisen ja moottoreiden kehittymisen myötä venyny. 5000 km.... 7500 km ja sitten lankun aikaan jo 10 000km. kun nykyautoissa on jo 30 tkm välein. kehitys kehittyy. kuorma-autoissa 100tkm välein ja niin eespäin.

itse vaihtelen 10-15 tkm välein. allekirjotuksessa autot.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Kyllähän tässä nousee esiin selvästi melkoinen ajatusero tuon mersuasiantuntijan kanssa. Kuitenkin tuo video on tätäpäivää ja tolta samaiselta kaverilta löytyy paljon hyvääkin materiaalia juutuupista mersujen kunnostuksesta ja samalla hän kylläkin myy omia tuotteitaan ja kunnostusohjeitaan ja nää videot on vain houkuttimena pääasialle...
Ei kuitenkaan vielä tuomita herraa kylähullujen kategoriaan tyylin Tauno Kuosmanen; Manoilin mies Nilsiästä :lol:. Eihän sitä tiedä vaikka olisi oikeessa, nimittäin jos joku ahkera öljynvaihtaja haluaa autonsa moottorin pysyvän huippu kunnossa ja sattuu vielä olemaan joku tynnyri ylimääräistä öljyä nurkissa.
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Tm:ssä oli joku 50 vuotta vanha testi kun oli muistaakseni 15000km ajettu samoilla öljyillä niin vähän ajan päästä oli kone lauennu.. Jos nyt oikein tuon jutun muistan..:) Ristiriitoja löytyy tältä foorumiltakin kun jotkut juuri 10tkm ajaa öljyillä ja sitten ei esilämmitetä pakkasilla konetta..:) Töissä koneista löytyy 40-130 litraa öljyä ja vaihtovälit on 250-350 tuntia ja koneet on raskaassa käytössä. Joka vaihdossa otetaan öljyistä näyte mikä lähetetään pillarin labraan missä ne tutkitaan. Ei varmaan ois pahaksi joskus autonkin öljyjä tutkituttaa, ihime asioita saavat selville niistä näytteistä.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

LopenUupunut kirjoitti:Ei ole kannatusta.
10tkm on järkevä jos kaupunkiajopainotteista ja 15tkm menettelee jos matkapainotteista.
Itse olen longlife vaihtovälistä siirtynyt kompromissiin, 30tkm öljyt+suodin ja välivaihto pelkät öljyt 15tkm.
Tuossa pelkkää matkaa ajetussa mennään 20tkm väleillä vaikka onkin ohjekirjassa 30tkm.


.
Tämän olen myös minä hyväksi todennut Suomessa, jossa olosuhteet ovat vaativat.
Väliöljynvaihto imuvaihtajalla on todella helppoa, sen voi tehdä kuka vaan itse.

Kuplavolkkareissa muistaakseni oli öljynvaihtoväli 5.000 km ja pölyisissä tai
raskaissa olosuhteissa puolet siitä. Öljyt ovat sen jälkeen kehittyneet.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yksi öljymyyjä kertoi että jos hän sanoisi paljonko saisi ajella tai se kestää hän saisi potkut välittömästi...no ei enempää tästä.
Öljystä kuluu lisäaineet ja muutoin öljyhän ei kulu vaan epäpuhtaudet sen pahentaa.
Suodattimien läpihän voi öljyä ajaa jolloin se on taas kirkasta mutta sitä ei enää käytetä kuin jossakin tois sijaisessa käytössä.
Comet käytti tätä hydrauliikassa mutta ei saanut tyytyväisiä käyttäjiä...se loppui.
KA ajavat 100tkm noin öljynvaihto välillä mutta tilavuus on 40litraa eli vastaa sitä 10tkm henkilöautoissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja M.K »

atlas kirjoitti:Yksi öljymyyjä kertoi että jos hän sanoisi paljonko saisi ajella tai se kestää hän saisi potkut välittömästi...no ei enempää tästä.
Öljystä kuluu lisäaineet ja muutoin öljyhän ei kulu vaan epäpuhtaudet sen pahentaa.
Suodattimien läpihän voi öljyä ajaa jolloin se on taas kirkasta mutta sitä ei enää käytetä kuin jossakin tois sijaisessa käytössä.
Comet käytti tätä hydrauliikassa mutta ei saanut tyytyväisiä käyttäjiä...se loppui.
KA ajavat 100tkm noin öljynvaihto välillä mutta tilavuus on 40litraa eli vastaa sitä 10tkm henkilöautoissa.

Lisäaineiden loputtua, voidaan perusöljy puhdistaa ja kierrättää uudeksi moottoriöljyksi. Surullisen kuuluisa Kajomeri Oy teki tätä rikkihapolla jo viime vuosisadan puolella. Nykyajan sovellus on Valvolinen NextGen öljyt.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:Yksi öljymyyjä kertoi että jos hän sanoisi paljonko saisi ajella tai se kestää hän saisi potkut välittömästi...no ei enempää tästä.
Öljystä kuluu lisäaineet ja muutoin öljyhän ei kulu vaan epäpuhtaudet sen pahentaa.
Suodattimien läpihän voi öljyä ajaa jolloin se on taas kirkasta mutta sitä ei enää käytetä kuin jossakin tois sijaisessa käytössä.
Comet käytti tätä hydrauliikassa mutta ei saanut tyytyväisiä käyttäjiä...se loppui.
KA ajavat 100tkm noin öljynvaihto välillä mutta tilavuus on 40litraa eli vastaa sitä 10tkm henkilöautoissa.
Oisko jakareissa kuitenkin vähän tiuhempi vaihtoväli kuin 100tkm...taitaa koskea pitkänmatkan kuljetuskalustoa ?.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä pitkän matkan ja taisi olla yli 100tkm ;kin mutta laske silti vertaus ha öljyille ....10tkm????
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Ajattelin jotain sellaista tuon mersuosaajan miettineen, että vaihtoväliä tihentäen voisi konetta saada puhdistetuksi vanhoista kuonakerrostumista, mutta vähän ihmettelin kun saman asian ja varmaan tehokkaammin ajaisi nuo puhdistus lillingit. Esim Forte...

http://www.ammattiautot.fi/uutiset/fort ... kniikalle/" onclick="window.open(this.href);return false;

mutta taitaapa nuokin olla hinnakkaita kun joutuu teettämään jossain "asiantuntijalla".

Arvelen että 20 vuotta vanhaa konetta saisi kyllä tiskata usiamman kerran ennenkuin alkaisi olla puhdasta :roll:. Mutta harkita täytyy...
Viimeksi muokannut eskelju, La 30.03.2013 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:Kyllä pitkän matkan ja taisi olla yli 100tkm ;kin mutta laske silti vertaus ha öljyille ....10tkm????
Litramääräisesti noin, mutta ajon kuormittavuuden mukaan vois ajatella olevan enemmän....ka:ssa lastia päällä ~1/2 ajasta jolloin kone käy huomattavasti kovemmalla kuormituksella kuin ha käytännössä koskaan.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vanhoilla öljyilla aikoinaan mienraaleilla ei ollut pesevyys ominaisuutta ja lohkoon muodostui millejä paksua karstaa ja sitten moottorit särkyivät kun alettiin käyttämään pesevää öljyä.
Nykyään kaikki ,mineraalit ja syntiset on peseviä kaikki.

KA öljyillä oleva kuormittavuus ....no on siellä kyllä merkistä riippuen mahtava suodatin järjestelmä kun volvon f12 esim. on 3 öljysuodinta ja oliko vielä keskipakopuhdistin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja eskelju »

atlas kirjoitti:Vanhoilla öljyilla aikoinaan mienraaleilla ei ollut pesevyys ominaisuutta ja lohkoon muodostui millejä paksua karstaa ja sitten moottorit särkyivät kun alettiin käyttämään pesevää öljyä.
Nykyään kaikki ,mineraalit ja syntiset on peseviä kaikki.

KA öljyillä oleva kuormittavuus ....no on siellä kyllä merkistä riippuen mahtava suodatin järjestelmä kun volvon f12 esim. on 3 öljysuodinta ja oliko vielä keskipakopuhdistin.
No, saksan tuontihan monella täällä on, ja veikkaanpa että perusmineraaleja ne siellä etelässä ovat käyttäneet, jos vaunulla on ikää tuo 20v ja rapiat. Eli mitäpä suunnittelen on se että jonkilainen moottorin sisäinen kunnotus yritys olisi edessä tavalla sellaisella, jossa olisi mukana forte/tai muu sekä Rvs + tihiämpi öljyjen vaihto. Siis sellainen kesän kestävä "kunto-ohjelma" ja tuhlaus käytössä vielä vähän edullisemmat diesel persusölpät. Talveksi sitten taas syntikkaa soimaan...
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laitat Forten tms. aineet koneeseen ja käyttelet ohjeen mukaisen ajan, sitten öljynvaihto ja jotain esim. 5w40 sisään, sitten ajelet menemään ja vaihtelet kymppitonnin välein.
En näkisi öljynvaihtovälin puolittamisesta mitään hyötyä puhdistuksen suhteen. Eikä noissa vanhoissa yleensä ole mitään karstaa tai liettymää öljytilassa.
Jos haluat oikein hifistellä laita ensin uudet (jotain halpaa vaan) öljyt ja suodatin ja Fortet niihin, tulee pestyä uusilla öljyillä.
wiimax.fi
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja eskelju »

dealer kirjoitti:Laitat Forten tms. aineet koneeseen ja käyttelet ohjeen mukaisen ajan, sitten öljynvaihto ja jotain esim. 5w40 sisään, sitten ajelet menemään ja vaihtelet kymppitonnin välein.
En näkisi öljynvaihtovälin puolittamisesta mitään hyötyä puhdistuksen suhteen. Eikä noissa vanhoissa yleensä ole mitään karstaa tai liettymää öljytilassa.
Jos haluat oikein hifistellä laita ensin uudet (jotain halpaa vaan) öljyt ja suodatin ja Fortet niihin, tulee pestyä uusilla öljyillä.
Tuo hifi malli voisi olla ihan hyvä, etenkin kun fush aineet pyörittää edellisenä päivänä ja antaa yön yli muhia...sitten uusi öljyn vaihto kuumaan koneeseen. Se on vaan ajokieltoa sen aikaa kun mömmöt on koneessa likoamassa.
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Sepelimies kirjoitti:Tm:ssä oli joku 50 vuotta vanha testi kun oli muistaakseni 15000km ajettu samoilla öljyillä niin vähän ajan päästä oli kone lauennu.. Jos nyt oikein tuon jutun muistan..:)
Taisivat samassa jutussa kuitenkin todeta, etteivät pysty aukottomasti todistamaan, että konerikko johtui öljyistä. Tuohon aikaan tosiaan taisivat vaihdella ~5000km välein. Itse olen aina vaihtanut kymppitonnin välein moottoriöljyt, kaikkiin autoihin.
E350CDI&A180CDI
karvinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 07.08.2004 23:56

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja karvinen »

Bensa almerassa öljytilavuus 2,7 litraa ja vaihtoväli 15tkm :shock:
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

70-luvulla oli 8 litrasessa V8-jenkkimoottorissa öljytilavuus 1 gallona - n. 4 litraa ja öljynvaihtoväli n. 3.000-5.000 km (Euroopassa). Jenkkilässä useimmiten öljyä vaan lisättiin, kun se rupesi hupenemaan. Nykyisin ei taida enää missään mersussa riittää tuo gallona öljynvaihtoon ja vaihtovälikin on n. 15.000 km. Öljyjen ominaisuudetkin on tuosta ajasta huimasti kehittyneet.

Tosin tuohon aikaan jenkkikone kesti 0,5-1 Mkm. Suomessa kupla-volkkariin vaihdettiin kone n. 50.000-100.000 km:n välein! Tosin kuplan koneen vaihto maksoi silloin vähemmän, kuin nykyisin kaksi mersun määräaikaishuoltoa :shock:
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

pjj53 kirjoitti:70-luvulla oli 8 litrasessa V8-jenkkimoottorissa öljytilavuus 1 gallona - n. 4 litraa ja öljynvaihtoväli n. 3.000-5.000 km (Euroopassa). Jenkkilässä useimmiten öljyä vaan lisättiin, kun se rupesi hupenemaan.
Niinhän ne jotkut kuulemma tekevät vieläkin tiettyihin VAGinan moottoreihin, kun öljyä kuluu pari litraa tonnille :lol:
E350CDI&A180CDI
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Siihen aikaan kuului miniin lisätä 1 litra öljyä tuhannelle kilometrille :D
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 931
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Tuli tästä viestiketjusta mieleen kaikki longlife huoltovälin omaavat autot.(kuvassa hieman ääripää,60tkm ajettu ilman vaihtamatta öljyjä)
Kuva
Ei mitenkään tavaton näky korjaamoilla ja vastaavia kuvia on tullut eri foorumeilla esille useita.
Itse vaihdan aina 10 000 välein ,enkä mielelläni ajaisi yli 15tkm samoilla öljyillä ,vaikka olisi kuinka pidennetyt huoltovälit.
Uskon ettei öljy pysty sitomaan itseensä loputtomasti epäpuhtauksia ,mutta se on vain minun mielipide :D
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hullua sitä on käyttää LOWLIFE öljyjä! 10-15tkm oon käyttäny.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

-230k- kirjoitti: Itse vaihdan aina 10 000 välein ,enkä mielelläni ajaisi yli 15tkm samoilla öljyillä ,vaikka olisi kuinka pidennetyt huoltovälit.
Uskon ettei öljy pysty sitomaan itseensä loputtomasti epäpuhtauksia ,mutta se on vain minun mielipide :D
Justiin samoilla linjoilla. Ainakin mopili silloin kun sitä vielä käytin alkoi käyttäytymään lähellä 10t eritavalla voortissa sekä tuossa vanhimmassa lankussa. Kait se jostain kertoo. Eikä 5W - 50 ole mikään nooanaikainen öljy vaikka mielestäni sitä ei pitäisi käyttääkkään ainakaan ahdetuissa moottoreissa.

Uskon vakaasti että pitkät huoltovälit isolta osalta on määritelty siksi että huoltokulut paperilla saadaan näyttämään alhaisemmilta. Autovertailuissa tämä pointti myös usein on yksi arviointiriteeri. Autojen huoltonäyttö saadaan näyttämään mitä tahansa eikä se mielestäni todellakaan ole tae sille että öljy olisi moitteettomassa kunnossa. Mittari siinä missä mikä tahansa muu ja se on säädettävissä näyttämään miten tahansa.

Öljyjen huima kehitys on ainakin minulle jonkinlainen mysteeri siinä mielessä etten ole nähnyt yhtäkään vedenpitävää tutkimusta sitä miten tai miltä osin ne ovat huimasti kehittyneet ja millätavoin ne puoltaa pidennettyjä huoltovälejä mutta kaikki siitä kuitenki puhuu :? Varmaan tutkimuksia on mutta julkaisuja niistä ei helposti löydä. Pitkistä huoltoväleistä sensijaan löytyy helposti mainintoja. Perusteluita sille ei löydy. Perustelu ei mielestäni ole se että öljypurkin kylkeen kirjoitetaan "Long Life" ja auton huoltokirjaan on merkitty että käytetään "Long Life" huolto-ohjelmaa.

Olen nähnyt kolme 93 saabin öljypohjaa joitten koneissa on käytetty Long Life huoltovälejä. Sieltä ö-pohjasta sitten sitä longin töhnää on liukkarilla saanu kaapia pois ja käsin nokkaketjun kappaleita :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onahn ne öljyt kehittynyt ja kehittyy jatkuvasti, niinkun kaikki muukin. toiset asiat kehittyy eteenpäin ja toiset taakseppäin, niinkun vaikka elektroniikka. se kehittyi aikansa, kunnes alko kehittyä väärään suuntaan = kiinan laatua.

mutta niistä öljyistä. ennen oli vaan yks aste öljyjä. esim. 15w. ei sellanen toimi pakkasessa kunnolla, sitä varten tarvittiin sitten 5w, tai 10w öljyt. ja ne taas ei toiminu kesällä, tai muuten vaan koneen kuumetessa kunnolla. jossain kohtaa sitten tuli nämä moni aste öljyt, 5w30 jne. aina niihin öljyihin on lisäaineita laittettu, mutta jossain kohtaa kehitetiin synteettiset öljyt ja todettiin, että se toimii ja käyttäytyy paljon paremmin, kun mitkään mineraaliöljyt. sitten ne kehittyy kehittymistään ja lisäaineita kehitetään jne. ja sitten on tullut vielä noita esteripohjasia öljyjä, mitkä on käsittääkseni "synteettisistä" sitä parasta A luokkaa, mutta hintakin monasti sen mukanen.

hankala kuvitella, kuinka öljyt tuosta vielä kehittyy, mutta varmasti ne jotenkin kehittyy. hankalahan sitä on oikeestaan mitään kehitystä veikkailla ennenkun sitä kehitystä sitten tapahtuu ja näkee kuinka joku asia on kehittynyt. nykyään (ja varmaan ennenkin jossain määrin) joudutaan ponnisteleen tämän kehityksen lopputuloksen ja hinnan kanssa. esim. noi esteriöljyt. ne on hyviä, mutta niin kalliita, ettei tavan tallaaja niitä osta nissaniinsa. kehitys menee tavallaan hukkaan. tarvitaan sellasta tavaraa, mikä on halpaa ja hyvää..

tämä oma käsitys ja mielipide asiasta. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minkä auton moottorin kopan alta toi kuva on?

Toisaalta kun nestettä menee sopivasti öljyn sekaan on se vaseliini tollasen näköistä töhnää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 931
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja -230k- »

2004_Touareg_V6_60K_no_oil_changes on aiemman kuvan tiedot mutta näitähän löytää foorumeilta ihan vaan hakusanalla longlife :D
En väitä etteikö auto voisi toimia hyvin pitkän huoltovälin ohjelmallakin. ,mutta itse en siihen luota.
Kuva
Kuva
Kuva
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Vastaa Viestiin