Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
No niin laitetaas ihan täysi höyry että saadaan tämä alue liikkeelle.
Eli joillakin on kokemusta jenkki ka ajosta ja mitä itselläni on kahdesta ford4000 ja /5000 malleista eli nämä ovat telivetoisia noin 350-450hv luokissa olevia pitkänokkia.Toinen fordin ja toinen cat koneella.
Siis ei voi uskoa että kyseiset autot oli tuolloin -90 vuosi allia tuolloin noin 10vuotta sitten.
Sisältä auto kuin -60 luvulta ja onhan ohjaamo yksinkertainen ja mukavuudet kuin ford escortista vuodelta -69 ja ajettava kuin traktori ja äänekäs...kauhea.
Eikä ole tänäkään päivänä muuttunut ohjaamo paljoa tuosta kun katselin fox-supertehtaat ja peterbild.
On kyllä työ raskasta raatamista eurooppalaisiin nähden.En yhtään ihmettele jos Volvon jenkki versiota kutsutaan kuorma-autojen cadillakiksi.
sittenkun katselee myös "rekkakuskit jäällä" niin hyvää päivää.
Ensinnäkin nähtävästi kuorma tai täysi massa on kirkkaasti pienempi kuin täällä pohjolassa...auton hyötysuhde surkea.
Ja kun katseli tätä foxin sarjaa niin samat akselit siellä pyörii joissa ei ole kuin ristilukko ja keppiperät ja toi jenkkien vanna standardi on ihan paska...ensinnäkin Suomenpainot katkoo pultiti ja se pultti systeemi jolla paripyörä kiinnitetään on ensinnäkin -40luvulta ja niin heppoinen että pitäisi laissa kieltää.
Venäjällähän oli tai onko vielä paljonkin jenkki vetureita mutta eurooppalaiset valtaa alaa.
Kokemuksia ja mielipiteitä kiitos.
Eli joillakin on kokemusta jenkki ka ajosta ja mitä itselläni on kahdesta ford4000 ja /5000 malleista eli nämä ovat telivetoisia noin 350-450hv luokissa olevia pitkänokkia.Toinen fordin ja toinen cat koneella.
Siis ei voi uskoa että kyseiset autot oli tuolloin -90 vuosi allia tuolloin noin 10vuotta sitten.
Sisältä auto kuin -60 luvulta ja onhan ohjaamo yksinkertainen ja mukavuudet kuin ford escortista vuodelta -69 ja ajettava kuin traktori ja äänekäs...kauhea.
Eikä ole tänäkään päivänä muuttunut ohjaamo paljoa tuosta kun katselin fox-supertehtaat ja peterbild.
On kyllä työ raskasta raatamista eurooppalaisiin nähden.En yhtään ihmettele jos Volvon jenkki versiota kutsutaan kuorma-autojen cadillakiksi.
sittenkun katselee myös "rekkakuskit jäällä" niin hyvää päivää.
Ensinnäkin nähtävästi kuorma tai täysi massa on kirkkaasti pienempi kuin täällä pohjolassa...auton hyötysuhde surkea.
Ja kun katseli tätä foxin sarjaa niin samat akselit siellä pyörii joissa ei ole kuin ristilukko ja keppiperät ja toi jenkkien vanna standardi on ihan paska...ensinnäkin Suomenpainot katkoo pultiti ja se pultti systeemi jolla paripyörä kiinnitetään on ensinnäkin -40luvulta ja niin heppoinen että pitäisi laissa kieltää.
Venäjällähän oli tai onko vielä paljonkin jenkki vetureita mutta eurooppalaiset valtaa alaa.
Kokemuksia ja mielipiteitä kiitos.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
atlas kirjoitti:No niin laitetaas ihan täysi höyry että saadaan tämä alue liikkeelle.
Eli joillakin on kokemusta jenkki ka ajosta ja mitä itselläni on kahdesta ford4000 ja /5000 malleista eli nämä ovat telivetoisia noin 350-450hv luokissa olevia pitkänokkia.Toinen fordin ja toinen cat koneella.
Siis ei voi uskoa että kyseiset autot oli tuolloin -90 vuosi allia tuolloin noin 10vuotta sitten.
Sisältä auto kuin -60 luvulta ja onhan ohjaamo yksinkertainen ja mukavuudet kuin ford escortista vuodelta -69 ja ajettava kuin traktori ja äänekäs...kauhea.
Eikä ole tänäkään päivänä muuttunut ohjaamo paljoa tuosta kun katselin fox-supertehtaat ja peterbild.
On kyllä työ raskasta raatamista eurooppalaisiin nähden.En yhtään ihmettele jos Volvon jenkki versiota kutsutaan kuorma-autojen cadillakiksi.
sittenkun katselee myös "rekkakuskit jäällä" niin hyvää päivää.
Ensinnäkin nähtävästi kuorma tai täysi massa on kirkkaasti pienempi kuin täällä pohjolassa...auton hyötysuhde surkea.
Ja kun katseli tätä foxin sarjaa niin samat akselit siellä pyörii joissa ei ole kuin ristilukko ja keppiperät ja toi jenkkien vanna standardi on ihan paska...ensinnäkin Suomenpainot katkoo pultiti ja se pultti systeemi jolla paripyörä kiinnitetään on ensinnäkin -40luvulta ja niin heppoinen että pitäisi laissa kieltää.
Venäjällähän oli tai onko vielä paljonkin jenkki vetureita mutta eurooppalaiset valtaa alaa.
Kokemuksia ja mielipiteitä kiitos.
Paljoakaan varsinaista AJOkokemusta näistä ei ole. Siis mitenkään että ammatikseni tms. olisin ajanut.
Ne jokuset kymmenet kilometrit kyllä riittää mainiosti
Kokemukset ovat juurikin jäsen Atlaksen kuvailemia. Nämäkään eivät aivan uusimmasta päästä olleet, muttei 80-luvultakaan.
Peterbilt & Kenworth. Todellakin surkea esitys tai edes yritys kuorma-autosta tai "rekasta".
Renkaat & vanteet ovat kelvottoman "kevyitä", meidän kotimaisiin tai täällä käytössä oleviin.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Jos vanteista puhutaan, niin hyvin paljonhan tuolla tähtilippujen maassa näkee myös iänikuisia "tykkivanteita". Eli just niinkuin Venäjälläkin. Ei ehkä rekoissa, mutta hyötyajoneuvoissa kuitenkin.
S204
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Jenkki tykki vanteista myös kokemuksia...surullisia.Jos kerrankin pyörähtää tai tulee löysää niin ei enää kirity ja pyörähtää niin venttiilit poikki ja sisuskumi riekaleina.Osia ei saa mitenkään ja tasapainoitettava aina ja ei oikein saa mitenkään.Toisekseen kun pyrähtää kerran niin jarrurumpu jossa nyt koko keskiö menee myös paskaksi ja kulunutta kohtaa et mitenkään saa enää kiristymään.
Ja on varmasti ympäri maailmaa jokunen kaveri kuollut kun tollasta vannetta on menty irroittamaan ainakin 20tuumaisina kun ne on lukko vanne tyyppiä...hengenvaarallinen..sitten taas 22,5 tuumanen on normivanteella.
Tollasen vanne systeemin keksijä kuuluu ampua kuuhun.
Ja on varmasti ympäri maailmaa jokunen kaveri kuollut kun tollasta vannetta on menty irroittamaan ainakin 20tuumaisina kun ne on lukko vanne tyyppiä...hengenvaarallinen..sitten taas 22,5 tuumanen on normivanteella.
Tollasen vanne systeemin keksijä kuuluu ampua kuuhun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Vanhoissa sisuissa on ollut aina tykkivanteet. No joo.
Tosin esim. Suomessa Sisun akselit ovat osittain EATONIN tekemiä, suoraa jenkkivalmistetta. (80-luvun peleissä)
Koneina cummings ja rollsroyce, rollissit jo 70-luvulla.
Nykyäänhän nuo ovatkin sitten caterpillarin koneilla.
Jenkkirekoissa rengaskoko 24", euroautoissa 22,5".
Hyvinhän nuo kummatkin tuntuu pakkasolosuhteissa kestävän. Näin ulkopuolisena seurannut ja muutaman sisun omistajana.
Tosin esim. Suomessa Sisun akselit ovat osittain EATONIN tekemiä, suoraa jenkkivalmistetta. (80-luvun peleissä)
Koneina cummings ja rollsroyce, rollissit jo 70-luvulla.
Nykyäänhän nuo ovatkin sitten caterpillarin koneilla.
Jenkkirekoissa rengaskoko 24", euroautoissa 22,5".
Hyvinhän nuo kummatkin tuntuu pakkasolosuhteissa kestävän. Näin ulkopuolisena seurannut ja muutaman sisun omistajana.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
En nyt varsinaisesti halua fasistiylläpitäjäksi alkaa, mutta muistattehan, että tämä on MB-keskustelujen alla tämä keskustelualue. Siis vähän edes mausteeksi tähtitiedettä joukkoon!
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Näyttää siltä että nämä jää LU:een synkäksi yksinkeskusteluksi....olenko ainoa MERSU kuorma-autoilija foorumilla ?
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
jusa82 kirjoitti:
Nykyäänhän nuo ovatkin sitten caterpillarin koneilla.
Sisuissahan nykyään mersun koneet. Sotavehkeistä en tiedä, mitkä niissä on.Cattihan oli mainettaan huonompi kuorma-auton koneena, isoruokainen ja vikaherkkä. Cumminssi oli pelkästään isoruokainen.
Uuteen Actrokseen esitelty rivikone on jo koeajettu jenkeissä muutaman vuoden ajan Freightlinereissä
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
No et ole ainut. Mä ajoin aikanaan muutaman vuoden 10-pyörästä actrossia vm. 2005, missä oli palfingerin nosturi takapuolessa. Mua ei tosin lasketa rahti-joriks, koska se oli pääasiassa jakeluajoa pelkällä nupilla.LopenUupunut kirjoitti:Näyttää siltä että nämä jää LU:een synkäksi yksinkeskusteluksi....olenko ainoa MERSU kuorma-autoilija foorumilla ?
.
Mä oon ihmetelly sitä, että minkä takia jenkit ei ota mallia eurooppalaisista rekoista. Ovatko siellä insinöörit ikinä ajanu muilla kuin jenkkiraudoilla? Miksi ameriikan rekassa pitää olla nokka, onko se ainoastaan ulkonäön takia?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Enpä ole minäkään ymmärtänyt piikkikeuloja ikinä, "hukkaneliöitä" kaikkinensa ja tekee kankeaksi käännellä.
Hirvikolarissa kyllä turvallinen ?
Eipä noita piikkikeuloja kyllä ainakaan suomessa paljon näy....mersulla ei taida olla edes piikkikeulamallia ?
.
Hirvikolarissa kyllä turvallinen ?
Eipä noita piikkikeuloja kyllä ainakaan suomessa paljon näy....mersulla ei taida olla edes piikkikeulamallia ?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Suomessa nokalliset autot vähän turhia mihinkään hommaan, yhdistelmän pituus menee yli että heilahtaa.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Jotain kummallistahan noissa jenkkirekoissa on, vaikuttaako se nokka sitten aerodynamiikkaan mitenkä, mutta noihan laskee tuolla sellasta 100-120km/h noilla vehkeillä, mäkisessäkin maastossa, eikä kulutus ole mikään päätähuimaava. matalia 30l/100 lukemia? Painotkaan ei voi olla syynä, ei europuolikaatkaan noin "hajulla" menis, jos noin kovaa sais ajaa. Kun ei mene nyttekään alta 30L... Ja kait tuo rengaskokokin on osittain nopeuden takia isompi? Ja varmasti myös jotain "vanhaa perua", Kun se on aina ollu... Niinhän aika pitkälti tainnu myös meillä olla nuo puoltuumaset äinkaiken...
Ihan tyhmää Suomessa, kun pituuksia rajoitellaan, niin ei ole hienoja nokkamalleja paljoakaan... Muutamilla on, niinku Transgrumin 9 akselinen merikontin kiidätin
Ruotsissa onneksi puolikkaan pituutta ei ole erikseen rajoitettu, komeita vehkeitä.
Ihan tyhmää Suomessa, kun pituuksia rajoitellaan, niin ei ole hienoja nokkamalleja paljoakaan... Muutamilla on, niinku Transgrumin 9 akselinen merikontin kiidätin
Ruotsissa onneksi puolikkaan pituutta ei ole erikseen rajoitettu, komeita vehkeitä.
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Jos olen käsittänyt oikein yhden tv ohjelman perusteella niin kokonaismassa on jenkeissä 36t.
suomessa 60t..vai oliko 62t...siihen nähden eu rekat menee vähällä.
Muutenkin toi jenkkien ihannoima cat ja cummins on kyllä vanhaa tekniikkaa ja kulutu aivan kauheaa luokkaa mitä vastaavat täällä eu -maissa kuluttavat....ero on kauhia ja päästöjen suhteen myös.
Mielestäni tässä piikkinokka..mottoori merkit..ja vielä suhteettomat tehot hyötykuormaan nähden on vain heidän oppimaa propagandaa jsta ei taivuta ja jenkki pitää heilua paskahuussin katollakin.
Varmaan tässä on takana samanlaista peloitteluaettä ..osta eu-rekka ja eu maasta tulee siirtolais työläiset tänne niitä ajamaan ja korjaamaan
Ne vie teidän työpaikat..kotjaa rekkansa..nussivat vaimonne...tuovat oudot kalja merki maahamme..ja alkavat lietsoa sosialismia.
Ja taustalla heiluu jenkki lippu.
Tätähän tämä on...näkikös joku viikko,kaksi sitten usan terveydenhuolto systeemistä ohjelman kun varattomat jätetään kuolemaan ja dokumenttia tehnyt roger moore ihmetteli miten hyvin se toimii euroopassa?
Venäjällä sentään huolehditaan terveydenhuollosta kun meinasin vastakkaina asetella että aivan samanlaisia maitahan nämä on.
suomessa 60t..vai oliko 62t...siihen nähden eu rekat menee vähällä.
Muutenkin toi jenkkien ihannoima cat ja cummins on kyllä vanhaa tekniikkaa ja kulutu aivan kauheaa luokkaa mitä vastaavat täällä eu -maissa kuluttavat....ero on kauhia ja päästöjen suhteen myös.
Mielestäni tässä piikkinokka..mottoori merkit..ja vielä suhteettomat tehot hyötykuormaan nähden on vain heidän oppimaa propagandaa jsta ei taivuta ja jenkki pitää heilua paskahuussin katollakin.
Varmaan tässä on takana samanlaista peloitteluaettä ..osta eu-rekka ja eu maasta tulee siirtolais työläiset tänne niitä ajamaan ja korjaamaan
Ne vie teidän työpaikat..kotjaa rekkansa..nussivat vaimonne...tuovat oudot kalja merki maahamme..ja alkavat lietsoa sosialismia.
Ja taustalla heiluu jenkki lippu.
Tätähän tämä on...näkikös joku viikko,kaksi sitten usan terveydenhuolto systeemistä ohjelman kun varattomat jätetään kuolemaan ja dokumenttia tehnyt roger moore ihmetteli miten hyvin se toimii euroopassa?
Venäjällä sentään huolehditaan terveydenhuollosta kun meinasin vastakkaina asetella että aivan samanlaisia maitahan nämä on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Tuskin sitä nokattomassakaan nupissa on hirvikolarissa ihan hengenhätää, vaikka matka tietysti katkeaa.LopenUupunut kirjoitti:Enpä ole minäkään ymmärtänyt piikkikeuloja ikinä, "hukkaneliöitä" kaikkinensa ja tekee kankeaksi käännellä.
Hirvikolarissa kyllä turvallinen ?
Eipä noita piikkikeuloja kyllä ainakaan suomessa paljon näy....mersulla ei taida olla edes piikkikeulamallia ?
.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Kyllä se jenkkiauton pituus luultavasti vakauttaa menoa siellä 110+ vauhdissa, siihen nähden nokka tuo edes ulkonäköä kun vaihtoehtona olisi hytin takana 5 metriä tyhjää ennen perävaunua. Nokallisissa autoissa on myös tasainen lattia, kun nokattomissa on usein konekoppa penkkien välissä. En tiedä onko nämä todellisia syitä jenkkien piikkikeula ihannointiin, mutta yleisenä pohdintana.. ja taitaa se nokallinenkin hirvikolariin pysähtyä, kun hajoaa se jäähdytin siitäkin, se vaan on siellä kauempana edessä .
Ameriikan veturit taitavat olla melko poikkeuksetta ns. telivetoisia eli kahdella vetävällä akselilla. Siihen kun yhdistää pahvilaatikon aerodynamiikan, 110 nopeuden ja sen että niillä on paripyöriä kaikki muut paitsi kääntyvät, niin kai siinä vähän kiisseliä menee.
Itse olen ihmetellyt että onko kaikki amerikan moottoritiet valaistu, kun parkkeja niillä on joka vehkeessä saman verran kuin kuormaa, mutta ajovalot on kuin kynttilät ja pitkiä ei käytännössä lainkaan (varsinkaan verrattuna meikäläisiin)?
Ameriikan veturit taitavat olla melko poikkeuksetta ns. telivetoisia eli kahdella vetävällä akselilla. Siihen kun yhdistää pahvilaatikon aerodynamiikan, 110 nopeuden ja sen että niillä on paripyöriä kaikki muut paitsi kääntyvät, niin kai siinä vähän kiisseliä menee.
Itse olen ihmetellyt että onko kaikki amerikan moottoritiet valaistu, kun parkkeja niillä on joka vehkeessä saman verran kuin kuormaa, mutta ajovalot on kuin kynttilät ja pitkiä ei käytännössä lainkaan (varsinkaan verrattuna meikäläisiin)?
S204 C220 cdi A avantgarde -14
Ex- S204 C220 cdi A avantgarde -08
Ex- W204 C220 cdi A avantgarde -07
Ex- W203 C270 cdi A elegance -02
Ex- W202 C180 esprit -93
Ex- S204 C220 cdi A avantgarde -08
Ex- W204 C220 cdi A avantgarde -07
Ex- W203 C270 cdi A elegance -02
Ex- W202 C180 esprit -93
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Missäpäin jenkeissä rajoittimet on säädetty yli 90km/h ?
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Onko ne siellä yleensä säädetty... se on niin uutta tekniikkaa että sitä vasta tutkitaan: http://www.fmcsa.dot.gov/facts-research ... miters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Rekat 105-110, motorhomet 116 km/h
Rekat 105-110, motorhomet 116 km/h
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Tietääkseni ainakin pitkänmatkalaiset ajelee yli sataa? Mitään en mene vannomaan kun en ole ikinä jenkeissä edes käynyt, onko niillä rajottimia ollenkaan?etrade kirjoitti:Missäpäin jenkeissä rajoittimet on säädetty yli 90km/h ?
E: jysi olikin jo vastannut
S204 C220 cdi A avantgarde -14
Ex- S204 C220 cdi A avantgarde -08
Ex- W204 C220 cdi A avantgarde -07
Ex- W203 C270 cdi A elegance -02
Ex- W202 C180 esprit -93
Ex- S204 C220 cdi A avantgarde -08
Ex- W204 C220 cdi A avantgarde -07
Ex- W203 C270 cdi A elegance -02
Ex- W202 C180 esprit -93
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Aikaisemmin mainittiin tuo "Ice Road Truckers". Tuota sarjaa katsoneena on jäänyt mieleen jenkkipoikien tapa tehdä kuormia. Vaikka niillä on kuinka telivetoiset vehkeet niin ei se paljon auta kun eivät laita vetoakseleille painoa juuri lainkaan. Omassa firmassa Norjan autoon kyllä vedettiin keulaan ne kaikkein raskaimmat tavarat, jotta vetopyörille tulee mahdollisimman suuri paino. Tästä huolimatta ketjut päällä autot istuivat mäkeen ja hinauspalveluun on jouduttu turvautumaan.
Jotta mersu ei jäisi huomiotta topicissa, niin onko joku muu nähnyt mantereella mersuja, joissa sivuovessa lukee "Scania Hunter"? Tälläinen pyyhkäisi kuin kylmän riihen ohi matkalla Hampurista Lilleen ja itelläkin oli vauhtia 94 km/h (isommat renkaat).
Jotta mersu ei jäisi huomiotta topicissa, niin onko joku muu nähnyt mantereella mersuja, joissa sivuovessa lukee "Scania Hunter"? Tälläinen pyyhkäisi kuin kylmän riihen ohi matkalla Hampurista Lilleen ja itelläkin oli vauhtia 94 km/h (isommat renkaat).
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Täällä asuvana muutama kommentti ketjuun.
- Nopeusrajoittimia ei ole, samat rajoitukset suurimmassa osassa maata niin rekoille kuin kevyemmälle kalustolle. Rekoille voi siis olla laillista ajaa jopa 75 mph eli yli 120 kmh
- Piirtureita ei ole sen enempää kiekoilla kuin digiversioina. Valvonta tapahtuu ajopäiväkirjoilla. Ajoaikalainsäädäntö on lähellä Eurooppalaista, mutta jokaisen omatunnolla mitä sinne ajopäiväkirjaan laittaa.
- Puolikkaan maksimipituus on perävaunun osalta 53 jalkaa eli 16,2 metriä. Nupin pituutta ei ole rajoitettu mitenkään eli siinä yksi syy miksi keulaa piisaa. Jakovehkeissä en ymmärrä nokkaa lainkaan, sehän on kapungilla vaan haitaksi. Myös nuppivehkeissä vain kuormatilan koko on rajoitettu, max pituus 30 jalkaa eli noin yhdeksän metriä.
- Maksimi kokonaispaino on 80.000 paunaa eli noin 36.000 kiloa normaalille viisiakseliselle yhdistelmälle. Tosin osavaltiokohtaisesti voidaan sallia LCV-yhdistelmät eli lyhyitä (8,7m) puoliperiä kaksi (dolly välissä) tai jopa kolme. Tällöin painot voivat olla jopa 129.000 tai 147.000 paunaa eli 59 tai 67 tonnia. Kanadassa voidaan tietyillä väylillä vetää kahta pitkää puolikasta 67 tonnin painoilla.
- Rengaskoko on yleisesti 24,5 tuumaa pitkän matkan vehkeissä. 22,5 yleistyy koko ajan. Ison pyörän etu on maantiellä alhaisempi pyörintänopeus ja sitä kautta pienempi lämmönkehitys. Lukkovanteet ovat enää käytännössä joissakin laveteissa ja maansiirtovehkeissä yms. Off road tyyppisissä sovelluksissa. Renkaiden arvostelua heppoisiksi en ymmärrä, vaatimukset täällä ovat kovemmat kuin Euroopassa.
- Samaa mieltä muiden kanssa, ergonomia jenkkivehkeissä ihan eri tasoa kuin Euroopassa. Osa jenkkvalmistajista on Eurooppalaisten omistuksessa (Mercedes - Freightliner ja Western Star, Renault/Volvo - Mack, Volvo - Volvo (aiemmin White), Paccar - DAF (Jenkki omistaa Eurooppalaisen)) joten hiljalleen sama tekniikka ui sisään kun synergiaa etsitään. Kuskilla on tilaa asua ja elää kylläkin ihan eri lailla kuin Euroopassa.
- Nopeusrajoittimia ei ole, samat rajoitukset suurimmassa osassa maata niin rekoille kuin kevyemmälle kalustolle. Rekoille voi siis olla laillista ajaa jopa 75 mph eli yli 120 kmh
- Piirtureita ei ole sen enempää kiekoilla kuin digiversioina. Valvonta tapahtuu ajopäiväkirjoilla. Ajoaikalainsäädäntö on lähellä Eurooppalaista, mutta jokaisen omatunnolla mitä sinne ajopäiväkirjaan laittaa.
- Puolikkaan maksimipituus on perävaunun osalta 53 jalkaa eli 16,2 metriä. Nupin pituutta ei ole rajoitettu mitenkään eli siinä yksi syy miksi keulaa piisaa. Jakovehkeissä en ymmärrä nokkaa lainkaan, sehän on kapungilla vaan haitaksi. Myös nuppivehkeissä vain kuormatilan koko on rajoitettu, max pituus 30 jalkaa eli noin yhdeksän metriä.
- Maksimi kokonaispaino on 80.000 paunaa eli noin 36.000 kiloa normaalille viisiakseliselle yhdistelmälle. Tosin osavaltiokohtaisesti voidaan sallia LCV-yhdistelmät eli lyhyitä (8,7m) puoliperiä kaksi (dolly välissä) tai jopa kolme. Tällöin painot voivat olla jopa 129.000 tai 147.000 paunaa eli 59 tai 67 tonnia. Kanadassa voidaan tietyillä väylillä vetää kahta pitkää puolikasta 67 tonnin painoilla.
- Rengaskoko on yleisesti 24,5 tuumaa pitkän matkan vehkeissä. 22,5 yleistyy koko ajan. Ison pyörän etu on maantiellä alhaisempi pyörintänopeus ja sitä kautta pienempi lämmönkehitys. Lukkovanteet ovat enää käytännössä joissakin laveteissa ja maansiirtovehkeissä yms. Off road tyyppisissä sovelluksissa. Renkaiden arvostelua heppoisiksi en ymmärrä, vaatimukset täällä ovat kovemmat kuin Euroopassa.
- Samaa mieltä muiden kanssa, ergonomia jenkkivehkeissä ihan eri tasoa kuin Euroopassa. Osa jenkkvalmistajista on Eurooppalaisten omistuksessa (Mercedes - Freightliner ja Western Star, Renault/Volvo - Mack, Volvo - Volvo (aiemmin White), Paccar - DAF (Jenkki omistaa Eurooppalaisen)) joten hiljalleen sama tekniikka ui sisään kun synergiaa etsitään. Kuskilla on tilaa asua ja elää kylläkin ihan eri lailla kuin Euroopassa.
Viimeksi muokannut th56307, La 09.02.2013 17:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Sepelimies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 217
- Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Discoveryltä näky se pelletiersin veljesten pöllinajo sarja, laittovat siinä uuden 4-akselisen puolikkaan veturin, kaikki kolme taka-akselia oli paripyörillä ja ykskään akseli ei kääntyny takana!:) Lumiahon murskauksella on sisun 5-akselisia lavettivetureita, julman tappipainon saa ja aika hyvin se kääntyykin. Töissä tulee pelattua nuitten kasettikuskien kans paljon, aika julmia kuormia niihin saa laittaa jo nykyään. Kärrit ei paina paljoa mitään ja nupeistakin kaikki turha riisuttu pois. Youtubesta löytyy mielenkiintosia jenkkejen kasetointi kilpailuita, melko systeemit niillä!:)
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Juu tämä EUn tärkeänä pitämä taukojen tärkeys luulisi lisäävän kuljettajan mukavuutta taukojen pidossa. eli elintilaa lisättäisiin kun viikot asutaan cabiinissa.
Mutta ei vaan ei kun huomiota kansallisesti kiinnitetään heikkojen tiehuoltojen nojalla niiden teiden lisä rasitukseen kasvavilla painoilla. Sama olisi saavutettu kun olisi ajoaikoja pidennetty ja vähennetty kuljettajien "asumis aikaa" cabiineissa. tavaraa kulkisi enempi perille ja seisonta-ajat lyhentyneet. kun hyttien sisätilat pitää pitää pituusmittojen vuoksi nykyisellään. Korkeuskin tulee vastaan vaikka se parikymmentä senttiä kasvoikin. Mutta ei sitä rajattomasti voi kohottaa.
Arvatkaa ketkä on maksumiehinä painojen korottamisille? -joo kuljetusyrittäjät.
Nykyiselläänkin ainut taho joka saa parhaan hyödyn on asiakas joka maksaa rahdin. Hän saa tavaran ilman huolta ja häivää
Mutta ei vaan ei kun huomiota kansallisesti kiinnitetään heikkojen tiehuoltojen nojalla niiden teiden lisä rasitukseen kasvavilla painoilla. Sama olisi saavutettu kun olisi ajoaikoja pidennetty ja vähennetty kuljettajien "asumis aikaa" cabiineissa. tavaraa kulkisi enempi perille ja seisonta-ajat lyhentyneet. kun hyttien sisätilat pitää pitää pituusmittojen vuoksi nykyisellään. Korkeuskin tulee vastaan vaikka se parikymmentä senttiä kasvoikin. Mutta ei sitä rajattomasti voi kohottaa.
Arvatkaa ketkä on maksumiehinä painojen korottamisille? -joo kuljetusyrittäjät.
Nykyiselläänkin ainut taho joka saa parhaan hyödyn on asiakas joka maksaa rahdin. Hän saa tavaran ilman huolta ja häivää
Kahden tähden ja Linttalla lähden.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Jokos jenkki pojat saannu jarrut eturenkaisiin, joskus ei ainakaan Kenwortheissa ollu eturenkais jarruja.
Mut niin tai näin 60 luvun tekniikkaa joka tapauksessa
Mut niin tai näin 60 luvun tekniikkaa joka tapauksessa
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
On niillä jarrut etuakselalla. Jarrukilvet tosin puuttuu.
Volvoissa taitaa olla nekin. Volvo taitaa olla Amerikan mantereen kehittynein kuorma-auto
Volvoissa taitaa olla nekin. Volvo taitaa olla Amerikan mantereen kehittynein kuorma-auto
Kahden tähden ja Linttalla lähden.