Jäähdytys ongelmia Mb 230E
Jäähdytys ongelmia Mb 230E
Ostin tuossa taannoin keväällä tällaisen MB 230 E Vm: 92. Autossani on seuraava ongelma, tuulettajan ropelli pyörii hitaasti eikä lähde pyörimään kunnolla edes silloin kun lämmöt nousevat niinsanotusti normaalin. Tutkin alfamerin korjauskirjaa ja totesin jäähdytyksen toimivan niinsanotulla mangneetti kytkimellä. Epäilen magneettikytkimen olevan rikki koska tuuletin pyörii niin hiljaa. Voisiko joku kertoa mistä kyseisen kytkimen voisi hommata, tai onko jollain muuta tietoa kyseisen vian suhteen. Saa kertoa ihan vapaasti, koska kaikista vastauksista saattaa olla apua minulle.
Re: Jäähdytys ongelmia Mb 230E
Ensinnäkään se ei lähde pyörimään ennen kuin lähempänä punaisen rajaa. Toiminnan voi testata ottamalla anturista liittimen irti ja oikosulkemalla sen hyppylangalla. Jos kunnossa niin pitäisi tuulettimesta kuulua kolahdus ja jos kone käy niin tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Jäähdytys ongelmia Mb 230E
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 16324/6/18" onclick="window.open(this.href);return false;
Ton näköinen anturi ja niitä saa fiksukselta tai yleensä joka varaosaliikkeestä.
Ton näköinen anturi ja niitä saa fiksukselta tai yleensä joka varaosaliikkeestä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Jäähdytys ongelmia Mb 230E
Mikä mahtaa olla moottorin lämpötila kun se on niin sanotusti käynti lämpöinen 80C 90C vai mitä. Eikös se lämpötila nouse johonkin ja pysähtyy siihen.
Re: Jäähdytys ongelmia Mb 230E
80astetta tai aavistus yli oman mittarin mukaan.
Toi flekti lähtee lähemmäs sataa astetta käyntiin...oliko 95-100 astetta ja kun järjestelmä on paineen alainen on sen kiehumis lämpö jotain yli 110asteen.
Toi flekti lähtee lähemmäs sataa astetta käyntiin...oliko 95-100 astetta ja kun järjestelmä on paineen alainen on sen kiehumis lämpö jotain yli 110asteen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Jäähdytys ongelmia Mb 230E
230e lämmöt normisti siinä 82-87 astetta riippuen termarista,flekti lähtee käyntiin lähellä sitä punaista viivaa eli noin 100 asteessa.Kuten edellä jo olikin ohjeistusta vedä kannen päältä etupäästä virranjakajan vierestä siitä punaisesta anturista pistoke irti laita virta päälle,koneen ei tarvitse käydä! Yhdistä johdon pistokkeen kaksi napaa vaikka klemmarilla,jos magneettikytkin on kunnossa kuulet selvän klonksahduksen ja tuulettimen siipi lukkiutuu paikoileen,tällöin tuo on kunnossa,yleensä näissä vikana tuo anturi kannessa!!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Jäähdytys ongelmia Mb 230E
Kyllä kiitos vika löytyi siitä anturista. Ainoana poikkeuksena huomasin että minulla on se anturi kolme napainen. Täytyy vaihtaa anturi ja termostaatti. Näyttää ilmeisesti siltä, että termari on entinen kun lämmöt ei tipu.