Moniurahihnan pitkittäiset "lammelit"
Moniurahihnan pitkittäiset "lammelit"
Olikos se niin että hihnaa ei välttämättä vielä tarvii vaihtaa jos siellä sisäpuolella olevissa pitkittäisissä viiruissa / lamelleissa on poikittaissuunnassa halkeamia.
Halkeamat eivät ulotu siihen itse remmin runkoon.
Halkeamat eivät ulotu siihen itse remmin runkoon.
Vaihtoa suositellaan, jos hihnassa on jokin alla olevista vaurioista. Tai kaikki.









[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Eikös nuo hihnat pyöritä ainoastaan vesipumppua ja laturia, sekä kompressorissa toinen hihna kompressoria, jolloinka mitään vahinkoa ei tule vaikka katkeaisivat kesken ajonkin
Eihän tuo iso homma pitäisi tien päälläkään olla, mutta näin märän kesän vuoksi jo pelkästään mukavuus syistä vaihdatan itse halkeilleen hihnan samalla kun auto menee "öljynvaihtohuoltoon", sekä iskareiden ja jousien vaihtoon.
Omassani on tuota viimeisen kuvan näköistä pientä halkeilua urien puolella, ei selkäpuolella.

Omassani on tuota viimeisen kuvan näköistä pientä halkeilua urien puolella, ei selkäpuolella.
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
C230K (W202) + muut lelut
ei se hihna varmaan ihan yhtäkkiä katkea jos metallivaijerit ei ala näkymään urien alta. Ilmastoidussa autossa hihna on suuremman rasituksen alla, silloin en kyllä miettis vaihdanko jos tuollaisia pykimiä on. Mulla sattu kerran viallinen hihna josta lähti lähes uutena noin 5cm matkalta noi urat kävelemään. Metallikudos piti aika metkaa kilkatusta joka hihnapyörän kohdalla ja etsin vikaa pitkään kunnes kerran hihna oli jäänyt sellaiseen asentoon että vikakohta paistoi silmiinBenzo kirjoitti:Kolmaskuva ylhäältä täsmää![]()
Siellä täällä tuota vikaa.
Mutta kuinka vakava tuo todellisuudessa on. Suurusluokka prosenteissa että tuon takia matka tyssää ? Luulisi että tuo on kokolailla "normaalia" ?

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Niinpä niin... Eihän siinä auton keittäessä ole vaarana kuin kannentiivisteen palaminen, männänrenkaitten kiinnileikkautuminen ja koneremontti... En tiedä kun en ole koskaan kokeillut onko siinä lämmöissä summeri, mutta jos punaselle kerkiää menemään remmin katkeemisen takia niin soromnoo vaan.MaQe kirjoitti: ...pyöritä ainoastaan vesipumppua... mitään vahinkoa ei tule vaikka katkeaisivat kesken ajonkin... Eihän tuo iso homma pitäisi tien päälläkään olla...
Kokemusta nimittäin on just tästäkin tällä hetkellä perheessä, ei tosin autoissa vaan korvikkeessa, mutta vian teki järjestelmään jäänyt ilmalukko. Ja eikun vaihtomoottoria tilalle.
Tilanteen olisi pelastanut käyntiin jättäminen, tilanne ei siitä olisi voinut ratkaisevasti pahempaan suuntaan mennä,koska lämmöt alkoivat jo laskea ja kone kävi, mutta ei sellasia sitten aina tule tajuttua ja kone seis. Ja valmista kauraa oli, yks sylinteri kiinnileikkautunu ja kahdessa lämpövaurioita männänrenkaissa. Ja vesipumppuhan pääsi vielä pyörimään tässäkin tapauksessa, hihnan katketessa sitäkään etua ei ole
Ja tienpäällähän sitä remmiä et vaihda kuin puolimoottoreihin, 6syl cdi:hinkään et saa edes kättäs kunnolla väliin ilman rakenteitten osittaista purkamista ja sittenkin pitää vielä olla tukeva nippu sopivia avaimia ja osaamista, että sen homman pystyy tekemään.
Nim.Merk. 50km seuraavaksi lähimpään merkkihuoltoon risasella hihnalla kun juuri MB:n huollon itselleen hankkinut paikallinen tehnyt autoliike ei vielä osannut todeta muutakuin "Huh huh" kun konepellin alle asentajansa vilkaisi...."
Tiedät paikan, kokeile
Jos kyseessä on w124/w201 niin kyllä sen vaihtaa tien päällä. Tuulitunneli pois+samalla flektin lapa irti - 3 kuusiokoloruuvia, avaa hihnan kiristimen lukituspultin ja avaa kiristäjän pulttia ja hihna pois/uusi paikalleen käänteisesti.Mariini kirjoitti: Ja tienpäällähän sitä remmiä et vaihda kuin puolimoottoreihin, 6syl cdi:hinkään et saa edes kättäs kunnolla väliin ilman rakenteitten osittaista purkamista ja sittenkin pitää vielä olla tukeva nippu sopivia avaimia ja osaamista, että sen homman pystyy tekemään.
Olettaen tietysti että mukana on kuusiokoloavain, jako-avain, lukituspulttiin sopiva hylsy. Hihnan saa taiteiltua ehkä myös flektin lapojenkin läpi jollain konstilla.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Niin, ja jokaisella on mukana tietysti se varahihna.Petri M. kirjoitti:Jos kyseessä on w124/w201 niin kyllä sen vaihtaa tien päällä. Tuulitunneli pois+samalla flektin lapa irti - 3 kuusiokoloruuvia, avaa hihnan kiristimen lukituspultin ja avaa kiristäjän pulttia ja hihna pois/uusi paikalleen käänteisesti.
Olettaen tietysti että mukana on kuusiokoloavain, jako-avain, lukituspulttiin sopiva hylsy. Hihnan saa taiteiltua ehkä myös flektin lapojenkin läpi jollain konstilla.

Ei katkeamisesta muuta haittaa ole, kuin että matkanteko päättyy muutaman kilometrin sisällä. Jos ei muuhun, niin keittämiseen, kun vesipumppu ei pyöri.
Vastaa siis tavallisen auton laturin hinaa, ei jakohihnaa, jonka paikalla Mesessä on ketju. Ketjun tai jakohinan katkeaminen vauhdissa on vähän vakavampi juttu: tietää varmuudella jonkinasteista koneremonttia.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Muinoin katkesi jakohihna Honda Civicistä vm. -8X, mitään ei mennyt rikki, meno vaan hyytyi.
Mutta tuskin tuo moniurahihna ihan yllättäen katkeaa. Jos edes kymppitonnin välein viitsii tarkkailla hihnan kuntoa, säästyy varmaan ikäviltä yllätyksiltä. Hihnahan ei paljoa paria kymppiä enempää maksa, mutta eihän sitä tietenkään koskaan ole mukana kun sitä tarvis, vähän niinku Letermäni tai hinausköysikin.
Itsellä on hihna pyöriny jo 130th, mitään silminnähtävää vauriota ei ole vielä havaittavissa. Mutta samallahan se on helppo vaihtaa laturin kanssa, ei vara venettä kaada. Paitsi jos hairahtaa Bilteman hihnoihin...

Mutta tuskin tuo moniurahihna ihan yllättäen katkeaa. Jos edes kymppitonnin välein viitsii tarkkailla hihnan kuntoa, säästyy varmaan ikäviltä yllätyksiltä. Hihnahan ei paljoa paria kymppiä enempää maksa, mutta eihän sitä tietenkään koskaan ole mukana kun sitä tarvis, vähän niinku Letermäni tai hinausköysikin.

Itsellä on hihna pyöriny jo 130th, mitään silminnähtävää vauriota ei ole vielä havaittavissa. Mutta samallahan se on helppo vaihtaa laturin kanssa, ei vara venettä kaada. Paitsi jos hairahtaa Bilteman hihnoihin...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Hiukan ihmetyttää, jos yritetään pitkittää hihnan vaihtoa. Uusi ei maksa montaa euroa ja se vaihto on helppo tehdä hallituissa olosuhteissa.
Aika hyvin pitää olla varustautunut, jos W124:ssa tehdään vaihto tien päällä niillä romppeilla, mitä on mukana. Ja pitäähän se hihankin jostain saada. Jos se on jo paksissa, niin miksei sitä voi vaihtaa kotona? Jos sen joutuu hankkimaan sinne tien päälle, niin maksaapi jonkun verran. Mitä sillä säästää?
Aika hyvin pitää olla varustautunut, jos W124:ssa tehdään vaihto tien päällä niillä romppeilla, mitä on mukana. Ja pitäähän se hihankin jostain saada. Jos se on jo paksissa, niin miksei sitä voi vaihtaa kotona? Jos sen joutuu hankkimaan sinne tien päälle, niin maksaapi jonkun verran. Mitä sillä säästää?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
spede10 kirjoitti:Hiukan ihmetyttää, jos yritetään pitkittää hihnan vaihtoa. Uusi ei maksa montaa euroa ja se vaihto on helppo tehdä hallituissa olosuhteissa.
Aika hyvin pitää olla varustautunut, jos W124:ssa tehdään vaihto tien päällä niillä romppeilla, mitä on mukana. Ja pitäähän se hihankin jostain saada. Jos se on jo paksissa, niin miksei sitä voi vaihtaa kotona? Jos sen joutuu hankkimaan sinne tien päälle, niin maksaapi jonkun verran. Mitä sillä säästää?


W124 diisseleihin (OM601/602) hihna KL:ssä 24 ekkua. Ei pitäisi konkurssiin viedä, vaikka vaihtoa aikaistaisi parilla vuodella.Benzo kirjoitti:Ei taida spedellä olla Mersua, tai ei oo kattonu pellin alle tai vastaavasti ei ole joutunut ostamaan / vaihtamaan tuota kyseistä hihnaa? Esimerkiksi tuo että uusi ei maksa montaa euroa
Nyt puhutaan Mersusta ja moniurahihnasta, ei tavallisen auton tuulettajanhihnasta.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Kl-aivan joo


Just vaihdoin viime viikolla omaan meseeniBenzo kirjoitti:spede10 kirjoitti:Hiukan ihmetyttää, jos yritetään pitkittää hihnan vaihtoa. Uusi ei maksa montaa euroa ja se vaihto on helppo tehdä hallituissa olosuhteissa.
Aika hyvin pitää olla varustautunut, jos W124:ssa tehdään vaihto tien päällä niillä romppeilla, mitä on mukana. Ja pitäähän se hihankin jostain saada. Jos se on jo paksissa, niin miksei sitä voi vaihtaa kotona? Jos sen joutuu hankkimaan sinne tien päälle, niin maksaapi jonkun verran. Mitä sillä säästää?Ei taida spedellä olla Mersua, tai ei oo kattonu pellin alle tai vastaavasti ei ole joutunut ostamaan / vaihtamaan tuota kyseistä hihnaa? Esimerkiksi tuo että uusi ei maksa montaa euroa
Nyt puhutaan Mersusta ja moniurahihnasta, ei tavallisen auton tuulettajanhihnasta.
Minusta se ei tosiaankaan ole kallis sijoitus, jos sillä saa mielenrauhan, sen sijaan, että pitäisi miettiä, kestääkö vai ei.
Maksaahan se ihan oikeasti jonkun parikymmentä euroa, mutta verrattuna monen muun varaosan hintaan, pienihän se on.
Lisäyksenä vielä tuohon tien päällä vaihtoon, että jos ei ole tutkinut kuinka hihna kulkee siellä ropelin ja syylärin lähimaastossa, niin aika vaikea on reittiä selvittää maglite suussa, kuten joku totesi!

-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 595ed3363e
Vähän OT mutta ei niin paljon...tuon topicin lopussa on kuvat kun kyseisen hihnan kiristysrullan laakerointi suvaitsi leikata kiinni [200 tkm].
- Vehon lasku 430 €
- Hinaus 150 € (vakuutus maksaa)
- Laivasta myöhästymisen johdosta aiheutui vielä ~120 € lisämaksu, jotta auto ja kuskit saatiin Viron puolelle seuraavana aamuna.
- Majoitusta ei onneksi tarvittu, turvauduttiin sukulaisiin.
Sen verran voi kertoa että Vitolla ei muuten ajeta sitten yhtään ilman ohjaustehostajaa...tosin olisi se kuumentunutkin heti. Hihnan katkeamisen kyllä huomaa välittömästi.
semmosta
Vähän OT mutta ei niin paljon...tuon topicin lopussa on kuvat kun kyseisen hihnan kiristysrullan laakerointi suvaitsi leikata kiinni [200 tkm].
- Vehon lasku 430 €
- Hinaus 150 € (vakuutus maksaa)
- Laivasta myöhästymisen johdosta aiheutui vielä ~120 € lisämaksu, jotta auto ja kuskit saatiin Viron puolelle seuraavana aamuna.
- Majoitusta ei onneksi tarvittu, turvauduttiin sukulaisiin.
Sen verran voi kertoa että Vitolla ei muuten ajeta sitten yhtään ilman ohjaustehostajaa...tosin olisi se kuumentunutkin heti. Hihnan katkeamisen kyllä huomaa välittömästi.

semmosta

Lisää tietoa: www.skg.fi
Onhan tuo aika turhaa spekulointia, että kannattaako vaihtaa se "kallis" 25€:n remmi.
Sitte soitellaan keskellä yötä meikäläisille jostain hevon............ ja palveleva "korjaamopäällikkö" lähtee yöllä (vaikka olisi muutakin tekemistä
), herättää varaosamyyjän jostain liikkeestä. Ja hakee kymmenen hihnaa, kun ei tiedetä edes mikä auto on, mutta se on sininen... ehkä.
Sitten käydään se siellä tien päällä vaihtamassa jossain kuraojan laidalla.
Tulee varmasti remmi maksamaan "joitain" euroja.
Se on sama lopettaa autoilu kokonaan jos ei sitä remmiä ole enää vara vaihtaa jos vähänkään epäilyttää sen kunto.
Myöskin vain uristaan murtunut remmi voi katketa vaikka selkä näyttääkin ehjältä.
(olipas siinä taas vuodatusta)
Sitte soitellaan keskellä yötä meikäläisille jostain hevon............ ja palveleva "korjaamopäällikkö" lähtee yöllä (vaikka olisi muutakin tekemistä

Sitten käydään se siellä tien päällä vaihtamassa jossain kuraojan laidalla.
Tulee varmasti remmi maksamaan "joitain" euroja.
Se on sama lopettaa autoilu kokonaan jos ei sitä remmiä ole enää vara vaihtaa jos vähänkään epäilyttää sen kunto.
Myöskin vain uristaan murtunut remmi voi katketa vaikka selkä näyttääkin ehjältä.
(olipas siinä taas vuodatusta)

Joku mersupurkaamo??
Ite vaihdoin hihnan kun alkoi olemaan havaittavaa pykimistä. Sen vanhan paukasin vielä takakonttiin varalle
220D 202:een hihnan vaihtaa kyllä alle 10 minuutin. Ja manuaalista löytyy se hihnan kulkureitti. Ensin vähän ihmetteli, että miten sen hässäkän saa löysättyä, mutta systeemihän on nerokkaan toimiva ja yksinkertainen.

220D 202:een hihnan vaihtaa kyllä alle 10 minuutin. Ja manuaalista löytyy se hihnan kulkureitti. Ensin vähän ihmetteli, että miten sen hässäkän saa löysättyä, mutta systeemihän on nerokkaan toimiva ja yksinkertainen.
Itellä oli just noi välit halki, mut vaihdoin uuden. Ei haluta vaihtaa tienpäällä
No renaultissa tule siistii jälkee ku apulaiteremmi katkeaa... Vetää jakopäähän ja sitten se sanoo räks... Ja uus kone tilalle
Vaihettu muutamia sen takia. Kannattee vaihtaa kone ku tulee halvemmaksi, ku alkaa tekeen kansi ym hommat 16 venaseen.


Mercedes Sprinter 906.
Spekulointia.agip kirjoitti:Onhan tuo aika turhaa spekulointia, että kannattaako vaihtaa se "kallis" 25€:n remmi.
Sitte soitellaan keskellä yötä meikäläisille jostain hevon............ ja palveleva "korjaamopäällikkö" lähtee yöllä (vaikka olisi muutakin tekemistä), herättää varaosamyyjän jostain liikkeestä. Ja hakee kymmenen hihnaa, kun ei tiedetä edes mikä auto on, mutta se on sininen... ehkä.
Sitten käydään se siellä tien päällä vaihtamassa jossain kuraojan laidalla.
Tulee varmasti remmi maksamaan "joitain" euroja.
Se on sama lopettaa autoilu kokonaan jos ei sitä remmiä ole enää vara vaihtaa jos vähänkään epäilyttää sen kunto.
Myöskin vain uristaan murtunut remmi voi katketa vaikka selkä näyttääkin ehjältä.
(olipas siinä taas vuodatusta)
Siis...Voihan mitä vain sattua jos on sattuakseen, mutta onhan aika ihme juttu jos todellisuudessa tuollainen hihna katkeaa jossa on siellä täällä urien kohdalla poikittaisia halkeamia, mutta ei hihnan runkoon saakka. Kuinka moni Mersun hihna on katkennut tuollaisessa kunnossa, mielestäni tuollaisia voi tulla suht uuteenkin hihnaan, Mielipiteitä on monia, mutta esimerkiksi itse tulin siihen tulokseen että loppujen lopuksi järjenkäyttö on sallittua ja varmasti jokainen hihna on yksilö. Tässä tapauksessa en näe vielä aihetta vaihtaa kyseistä hihnaa. Autoon kuin autoon saisi varmasti vaihtaa yhtä jos toista osaa jos ottaa aivan absolut kannan kaikkeen. Toki autosta täytyy huolta pitää ja tietyt huolto-osat aika ajoin vaihtaa, ja pyrkiä ennakoimaan mahdollisimman paljon tulevaa.
Kysymys agipille. Kirjoitit näin: Myöskin vain uristaan murtunut remmi voi katketa vaikka selkä näyttääkin ehjältä. Oletko nähnyt tällaisen remmin katkeavan Mersusta? Voihan se olla mahdollista totta kai mutta tuntuu aika ihmeelliselle.
Itsepäinen täytyy olla, mutta ei hullu, itsepäinen olen, sen myönnän, mutta toivottavasti en hullu



Hihnaa vaihtaessa kantsii käyttää mottia hetken ilman hihnaa + sitä myöten ilman apulaitteiden aiheuttamaa kakofoniaa ja kuulostella moottorin mahdollisia epämääräisiä rahinoita, kolinoita tai krahnutuksia. Coupessa ainakin säästyttiin tuolla konstilla fataalilta jakoketjuvauriolta, vaikka hihnan kanssa "sahaaminen" tuntui kuuluvan apulaitteista. Samaa pitää soveltaa vielä ässäänkin, josko selvästi vesipumpusta kuuluva raksutus kuuluisikin jostain syystä koneen uumenista... 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
No ei se varmasti heti katkea jos niitä halkeamia on siellä täällä, eli uskaltaa varmaan ajaa tässä tapauksessa, mutta on joitakin tapauksia jossa murtumia on ollut tiheämmässä ja remmin selkä ollut ehjä, mutta silti katkennut.Benzo kirjoitti:Kolmaskuva ylhäältä täsmää![]()
Siellä täällä tuota vikaa.
?
Eniten aiheessa ihmetytti se, että vaikka remmi maksaakin n.25€ ,niin se tuntuu ratkaisevan sen ettei vanhaa hihnaa voi vaihtaa jos epäilee sen kuntoa.
Se vaan on että pienempi auto> pienemmät huoltokustannukset
ja isompi auto>isommat kustannukset.
Mutta omapa on asiasi!
Joku mersupurkaamo??
Ei tuo moniuraremmi mikään mersujen yksinoikeus ole, kyllä sellaisia nykyään löytyy isommista jos pienemmistäkin autoista, ja hinnat ovat samoilla seuduilla.
Moneen mersuun se on nätimpi vaihtaa kun muihin autoihin, eli tulee halvemmaksi korjaamolla tehtynä.
Esim. 220 Cdi C / E - ei sen helpompaa apulaitteiden hihnan vaihtoa ole missään.
Moneen mersuun se on nätimpi vaihtaa kun muihin autoihin, eli tulee halvemmaksi korjaamolla tehtynä.
Esim. 220 Cdi C / E - ei sen helpompaa apulaitteiden hihnan vaihtoa ole missään.
wiimax.fi
Ei se vaihto hihnan hinnasta ole kiinni. Jos hihnaan tulee lisää noita uria, se menee kyllä vaihtoon, mutta..kauneus on katsojan silmässä, ja tulin siihen tulokseen että juuri tuota kyseistä hihnaa kyseisillä muutamilla halkeamilla en vielä vaihda, seuraan tilannetta.
En ymmärtänyt mitä agip tarkoittaa tuolla :
Se vaan on että pienempi auto> pienemmät huoltokustannukset
ja isompi auto>isommat kustannukset
En ymmärtänyt mitä agip tarkoittaa tuolla :

ja isompi auto>isommat kustannukset