MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Joo eli tollanen olis tarkotus suorittaa vklopun aikana, toinen pumppu on jo! nyt kaivattas vähä vinkkejä tähän! miten pumppu on kiinni, miten sen ajoitus saadaan kohdalle? oma mersu on aut ja tuo toinen pumppu on manuaalista liekö tuolla mitää väliä? vinkkejä tulemaan vaan!
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Sinuna ottaisin venakopan ensin irti ja ykkösen nokat ylös ja tällöin kampuralla on merkki kohdillaan.Tee pultista tai poranterästä tappi jossa 2mm ura ja ja sitten laitat koneen 13-15astetta jälkeen ykk? kampuran pyörän.Tällöin tappi pitäisi loytää lukitus kohouman pumpun kupeesta olevan propuna alta mutta tämä ei ole nyt vielä välttämätöntä.
Sitten alipaine pumppu pois ja mutteri pumpun akselinpäästä joka on vasen kätinen.
Pumpun kiinnitys pultit 3klp on siinä alipumpun ulkokehällä jossa myös alipainepumpun omat kiinnitys pultit.
Pumpun takana on vielä yksi kannatin pelti.Täsä vaiheessa ota ketjun kiristin kokonaan pois paikalaan.
Sitten pumppu pois ja uusi asenna niin että lukitus tappi paikallaan pistät sen niin että ketjupyörä olisi kireällä ja pumpun säätö olisi keski vaiheilla että olisi tilaa kääntää ennakko oikein.
Kun tappi paikallaan ja pumppu heptissä vähän niin kierrä kampuralta väljät pyörimissuuntaan pois ja sitten näet nykyisen annakon asteikolta jos käännät älä käännä kampuralla ennakkoa pumppua vasten koska tällöin voi lukitus kohouma kohta muuttua pumpun sisällä vaan käännä pumppua ketju löysällä ja sitten käännön jälkeen taas ketju kireälle.
Varmista sitten että on lukitus ura oikeassa paikassa jos joku ei pumpun aukaisussa ole laittanut sitä oikeaan khtaan niin suutin putki ykköseltä irti ja pyörität konetta kun kiristin on jo paikallaan että milloin ykkös putken lähdöstä pinta nousee ja tällöin katso ennakko kampuralta...tämä olisi varmin keino.
Tuli mieleen että eihän sinun irroittaessa tartte mitään pumpun asennon merkkejä katsella kun kerran tulee toinen pumppu ..riittää kun on kone ykkösen ykk kohdalla.
Sitten alipaine pumppu pois ja mutteri pumpun akselinpäästä joka on vasen kätinen.
Pumpun kiinnitys pultit 3klp on siinä alipumpun ulkokehällä jossa myös alipainepumpun omat kiinnitys pultit.
Pumpun takana on vielä yksi kannatin pelti.Täsä vaiheessa ota ketjun kiristin kokonaan pois paikalaan.
Sitten pumppu pois ja uusi asenna niin että lukitus tappi paikallaan pistät sen niin että ketjupyörä olisi kireällä ja pumpun säätö olisi keski vaiheilla että olisi tilaa kääntää ennakko oikein.
Kun tappi paikallaan ja pumppu heptissä vähän niin kierrä kampuralta väljät pyörimissuuntaan pois ja sitten näet nykyisen annakon asteikolta jos käännät älä käännä kampuralla ennakkoa pumppua vasten koska tällöin voi lukitus kohouma kohta muuttua pumpun sisällä vaan käännä pumppua ketju löysällä ja sitten käännön jälkeen taas ketju kireälle.
Varmista sitten että on lukitus ura oikeassa paikassa jos joku ei pumpun aukaisussa ole laittanut sitä oikeaan khtaan niin suutin putki ykköseltä irti ja pyörität konetta kun kiristin on jo paikallaan että milloin ykkös putken lähdöstä pinta nousee ja tällöin katso ennakko kampuralta...tämä olisi varmin keino.
Tuli mieleen että eihän sinun irroittaessa tartte mitään pumpun asennon merkkejä katsella kun kerran tulee toinen pumppu ..riittää kun on kone ykkösen ykk kohdalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
nyt ei kaikki ihan menny jakeluun! saosko sellasesen typistetyn version? ja helpoin tapa mielellää! ja mitä tuo yläkuolokohta meinaa? se jäi ammattikoulussa vähä kaymättä!
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Yläkuolokohta on kun ykkösen mäntä on yläsenossa ja kampiakselin asento asteikko näyttä 0 astetta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
No ei toi nyt voi typistyneimmän oloinen olla.Tossa kuitenkin tärkeimmät seikat mitä pitää tehdä ja huomioida.
Tai joo ..ota pumppu pois ja asenna toinen.
Tai joo ..ota pumppu pois ja asenna toinen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Atlaksen ohje on hyvä ja juuri sopivan typistetty, tässä hieman lisää teoriaa asioiden hoksaamiseen, jos tuo 4 tahtimoottorin periaate ei ole opiskeltu.
Yläkuolokohta on aina se kun kampiakselin O|T tai nollamerkki osuus siihen moottorin rungossa olevaan viisariin, löytyy kampiakselin hihnapyörältä. Samalla se tarkoittaa että ykkössylinterin mäntä käy ylimmässä kohdassaan. Se mitä tuossa nokkien avulla haetaan on työtahdin yläkuolokohta, eli juuri se hetki kun polttoaine ruiskutetaan ja sitten sytytetään. Seuraavan kampiakselin kierroksen kohdalla yläkuolokohdassa palanut polttoaine työnnetään pakoputkeen, joten pakoventtiili on auki eli sen nokka painaa hydraulinostinta. Pumpun ajoituksen kannalta juuri tuo on tärkeää, ettei ruiskutuksen ajoitus mene siihen kohtaan kun ollaan työntämässä pakokaasua pakoputkeen .
Nokka-akselin nokkien ollessa ylöspäin on myös venttiilit kiinni, eli siitä tiedetään, että on työtahti menossa ja siihen alueelle pitää pumppu ajoittaa ruiskuttamaan (hieman ennen yläkuolokohtaa). Tämä työtahti voidaan löytää myös katsomatta venttiileitä, eli kurkkimalla siitä pumpun kyljessä olevasta reijästä kun siihen ilmestyy ajoitusmerkki. Se merkki on yleensä noin 13-16 jälkeen (JYKK) yläkuolokohdan. Konetta pitää pyöritellä ympäri kunnes löytää tuon merkin ja sehän siis näkyy siellä joka toisella kampiakselin kierroksella, koska ruiskutuspumppu pyörii 1/2 nopeudella kampiakseliin verrattuna.
Ole kuitenkin tarkkana, että löydät sen oikean merkin sieltä pumpun kyljen reijästä, se on sellainen ruuvimeisselin pään näköinen.

Mikäli tuo kummastuttaa miksi ajoitetaan yläkuolokohdan jälkeen (JYKK) mutta kuitenkin puhutaan ruiskutusennakosta, eli ruiskutetaan ennen yläkuolokohtaa niin selitys on simppeli. Mersuissa on vain päätetty, että merkki ei ilmaise ruiskutuksen alkamista vaan jotain ihan muuta. Kun ajoittaa ohjeen mukaan, merkin ollessa näkyvissä on ruiskutus oikeasti alkanut jo huomattavasti aikaisemmin. Asia saadaan vielä epäselvemmäksi kun aletaan puhumaan viripumpuista, joissa merkki onkin säädetty ilmaisemaan todellista ruiskutuksen alkamista, tällöin pumppu ajoitetaan johonkin EYKK astelukuun.
Yläkuolokohta on aina se kun kampiakselin O|T tai nollamerkki osuus siihen moottorin rungossa olevaan viisariin, löytyy kampiakselin hihnapyörältä. Samalla se tarkoittaa että ykkössylinterin mäntä käy ylimmässä kohdassaan. Se mitä tuossa nokkien avulla haetaan on työtahdin yläkuolokohta, eli juuri se hetki kun polttoaine ruiskutetaan ja sitten sytytetään. Seuraavan kampiakselin kierroksen kohdalla yläkuolokohdassa palanut polttoaine työnnetään pakoputkeen, joten pakoventtiili on auki eli sen nokka painaa hydraulinostinta. Pumpun ajoituksen kannalta juuri tuo on tärkeää, ettei ruiskutuksen ajoitus mene siihen kohtaan kun ollaan työntämässä pakokaasua pakoputkeen .
Nokka-akselin nokkien ollessa ylöspäin on myös venttiilit kiinni, eli siitä tiedetään, että on työtahti menossa ja siihen alueelle pitää pumppu ajoittaa ruiskuttamaan (hieman ennen yläkuolokohtaa). Tämä työtahti voidaan löytää myös katsomatta venttiileitä, eli kurkkimalla siitä pumpun kyljessä olevasta reijästä kun siihen ilmestyy ajoitusmerkki. Se merkki on yleensä noin 13-16 jälkeen (JYKK) yläkuolokohdan. Konetta pitää pyöritellä ympäri kunnes löytää tuon merkin ja sehän siis näkyy siellä joka toisella kampiakselin kierroksella, koska ruiskutuspumppu pyörii 1/2 nopeudella kampiakseliin verrattuna.
Ole kuitenkin tarkkana, että löydät sen oikean merkin sieltä pumpun kyljen reijästä, se on sellainen ruuvimeisselin pään näköinen.

Mikäli tuo kummastuttaa miksi ajoitetaan yläkuolokohdan jälkeen (JYKK) mutta kuitenkin puhutaan ruiskutusennakosta, eli ruiskutetaan ennen yläkuolokohtaa niin selitys on simppeli. Mersuissa on vain päätetty, että merkki ei ilmaise ruiskutuksen alkamista vaan jotain ihan muuta. Kun ajoittaa ohjeen mukaan, merkin ollessa näkyvissä on ruiskutus oikeasti alkanut jo huomattavasti aikaisemmin. Asia saadaan vielä epäselvemmäksi kun aletaan puhumaan viripumpuista, joissa merkki onkin säädetty ilmaisemaan todellista ruiskutuksen alkamista, tällöin pumppu ajoitetaan johonkin EYKK astelukuun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
ja valaistaan nyt vielä sen verran, että
JYKK= jälkeen ylä kuolo kohdan.
EYKK= ennen ylä kuolo kohtaa.
JYKK= jälkeen ylä kuolo kohdan.
EYKK= ennen ylä kuolo kohtaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
eli nyt selvyyden ja varmuuden vuoksi kysyn että kun kampiakselinajoitus merkki on siinä viisarin kohdalla niin samaan aikaan pitää pumpun reijästä näkyä tuo ajoitus merkki? vai ymmärsinkö ihan väärin?
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Se meisselin kärki näkyy säädetyn ennakon kohdalta eli 13-15astetta jykk.
Siis kun kampuran merkki on tossa asteessa on meisselin kärki pumpussa just kohdallaan.
En minäkään tästä paskaakaan tietäsi mutta vaihtelin lucasin tilalle boschin ja lukemalla täältä ja yhden forumilaisen opastuksella joka tehnyt saman homman niin tuli opittua toi hommeli.
Siis kun kampuran merkki on tossa asteessa on meisselin kärki pumpussa just kohdallaan.
En minäkään tästä paskaakaan tietäsi mutta vaihtelin lucasin tilalle boschin ja lukemalla täältä ja yhden forumilaisen opastuksella joka tehnyt saman homman niin tuli opittua toi hommeli.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Joo kun nyt on nokat ylhäällä ja kampuran merkki sen OT kohdalla niin pumpussa näkyy tuo meisselin pään näkönen pää! Eli kaikki on oikein!
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Kyllä mutta se ei silti ole täysin keskellä.
Kun kasaat pumppua niin poranterä tai sopiva pultti reikää jossa sille meisselin kärjelle oleva ura,näin pumppu lukitaan oikeaan ruiskutus kohtaan ja tällöin kampura saisi olla 13-15 astetta kun kasaat pumpun paikalleen...ketju pitää kuitenkin kiristää kampiakselilla ja katsoa lukitus kalu pumpussa asettuuko se aiottuun ennakkoon.
Kun kasaat pumppua niin poranterä tai sopiva pultti reikää jossa sille meisselin kärjelle oleva ura,näin pumppu lukitaan oikeaan ruiskutus kohtaan ja tällöin kampura saisi olla 13-15 astetta kun kasaat pumpun paikalleen...ketju pitää kuitenkin kiristää kampiakselilla ja katsoa lukitus kalu pumpussa asettuuko se aiottuun ennakkoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Joo kyllä tästä varmaa selvitään kannattaako laittaa pumpun ajoitus kohdalle ennen kun sen laittaa paikalle ja tappi lukitsemaan se ja sitten pumppu paikalle. Mites tuo kiristys sitte? Pumppu paikalle ja kiinni ja sitte ketjukiristin paikalle ja kiinni ja sit pyörittää kampiakselin päästä pari kierrosta ja katotaan että onko ennakko kohdalla vielä?
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
meinaatko saada auton ajoon maanantaiksi? Hommaa apumies joka osaa homman
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Voit laittaa kampuran ot paikalle...sitten käsin kirit rattan niin että rattaan ja kampuran ratas olis suht tiukalla ja pistä pumppu booreille ja pumppu pulteilla hieman kiinni.
Lukitus paikallaan pyörät ketjun kireälle ja katsot ennakon..jos ei hyvä niin kampuraa pyöräytät taakepäin että keju löystyy ja käännä pumppua.Moottoriin päin aikaistuu ja ulospäin myöhäistyy.
Taas kokeile eli kiristät ketjun ja katsot kun kampura pysähtyy ketjun kiristyessä paljonko on ennakko.
Älä laita kiristintä paikalleen ennenkuin Ennakko on kohdillaan satavarmaksi koska jos jos joudut irroittamaan pumpun isti että joudut booreissa kääntämään sitä säätö alueen loppumisen takia niin joudut irroittamaan kiristimen uudelleen.
Voihan sen kiristimen laittaa muutaman kierroksen paikalleen mutta jätä löysälle....sitten lopuksi lopullisesti kiinni.
Väkisin älä pulteilla tai kampiakselilla kääntele pumppua!!!!tai ketju kireällä!!!
Lukitus paikallaan pyörät ketjun kireälle ja katsot ennakon..jos ei hyvä niin kampuraa pyöräytät taakepäin että keju löystyy ja käännä pumppua.Moottoriin päin aikaistuu ja ulospäin myöhäistyy.
Taas kokeile eli kiristät ketjun ja katsot kun kampura pysähtyy ketjun kiristyessä paljonko on ennakko.
Älä laita kiristintä paikalleen ennenkuin Ennakko on kohdillaan satavarmaksi koska jos jos joudut irroittamaan pumpun isti että joudut booreissa kääntämään sitä säätö alueen loppumisen takia niin joudut irroittamaan kiristimen uudelleen.
Voihan sen kiristimen laittaa muutaman kierroksen paikalleen mutta jätä löysälle....sitten lopuksi lopullisesti kiinni.
Väkisin älä pulteilla tai kampiakselilla kääntele pumppua!!!!tai ketju kireällä!!!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Okei. Olisko helpompi jos laittasit puhnumeros ja soitan jos tulee joku hätä tai kaipaan neuvoja.
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Ei kun "meisselinpää" pitää olla reiän keskellä kun kampiakselin merkki on noin 14-15 astetta JYKK.tatsku kirjoitti:Joo kun nyt on nokat ylhäällä ja kampuran merkki sen OT kohdalla niin pumpussa näkyy tuo meisselin pään näkönen pää! Eli kaikki on oikein!
Muista asennella automaatin vaatimat romut vanhan pumpun kyljestä uuteen pumppuun.
wiimax.fi
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
noni nyt on pumppu paikallaan ja auto käy! mutta vaan ei käy iha laillensa. ei ota kunnolla kierroksia. mikä vikana? ajoitus vähän pielessä? vai voiko johtua siitä että en laittanut vielä syyläriä paikalle eli koneessa ei ole vettä! ja sitten pumpun ja koneen välistä tulee vielä öljyä täytyy huomenna vielä uusia huomenna se O rengas! ja sitten huomasin että pikkusuodatin mikä on tankilta tulevan letkun välissä on tyhjä kun auton sammuttaa! vaikuttais siltä että naftaa ei tule ihan niinkuin pitäs!? kertokaas joku viisaampi että mikä vikana vois olla!?
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Bensakoneissa enne oli samanlainen toi suodin ja ei se ollut aina täysi..ainakaan jos sen vaihtoi.
Lähteekös auto muuten hyvin käyntiin?
No tarkistapa nyt se toinen ajoitus menetelmä eli 1-suutin putki pumpun päältä pois..ota sammuttimen alipaine letku irti.
pyöritä 27mm hylsyllä konetta pyörimis suuntaa ja ot hohdilla todella hitaasti ja kun neste pinta alkaa nousemaan katso kampuralta asteet..tällä menetelmällä sen pitää olla 22-24astetta...ennen yläkuolokohtaa...
Neste jääähdyttäjässä ei vaikuta koneen tehoihin.
Tutki myös että sammutin vipu palaa kotiin ettei se menetä sitä tehoa.
Katso tarkkaan myös että pumppu on varmasti joka kohdin pohjassa ja säätötanko ei ole välissä ja takapää ei kampea tai kierrä pumppua jos liian aikaisin on kiritty...tuolloin pumppu tekee myös omia temppujaan.
Lähteekös auto muuten hyvin käyntiin?
No tarkistapa nyt se toinen ajoitus menetelmä eli 1-suutin putki pumpun päältä pois..ota sammuttimen alipaine letku irti.
pyöritä 27mm hylsyllä konetta pyörimis suuntaa ja ot hohdilla todella hitaasti ja kun neste pinta alkaa nousemaan katso kampuralta asteet..tällä menetelmällä sen pitää olla 22-24astetta...ennen yläkuolokohtaa...
Neste jääähdyttäjässä ei vaikuta koneen tehoihin.
Tutki myös että sammutin vipu palaa kotiin ettei se menetä sitä tehoa.
Katso tarkkaan myös että pumppu on varmasti joka kohdin pohjassa ja säätötanko ei ole välissä ja takapää ei kampea tai kierrä pumppua jos liian aikaisin on kiritty...tuolloin pumppu tekee myös omia temppujaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
kyllä auto lähtee käymään mutta ei vaan ota kierroksia ? mutta letkuissa ei kulje nafta mielestäni niin kuin ennen!? sitten tuli vaan mieleen että tuossa pumpussa kun nyt on paikalla on takana sellanen murkula mihin tuli tuossa toisessa autossa liitin mihin tuli 2 johtoa ja nyt siinä ei ole kiinni mitään voiko tuollainen vaikuttaa!?
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Voihan se naftapumpun vielä vaihtaa siihen syöttöpumpun kylkeen vanhasta pumpusta, en kyl usko et se kyllä on rikki, sais vaan siihen varmuuden:D
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Nonni asiaa on taas tutkittu ja tein tuon että otin 1 suutinputken auki ja pyöritin kampiakselia myötäpäivään ja pinta alkoi nousemaan 30-40 astetta ennen OT merkkiä. Eli jako taitaa olla aika tavalla pielessä
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Joo myöhäisellä se on.
Eli ot merkin oikealta puolen katsot sen ja tosi hitaasti pyörität kun asteikko alkaa näkymään.
Kääntelet vain pumppua kunnes löydät ton asteen.
Nyt ei tartte kiristintä irroittaa vaan pumppu löysälle ja koneeseen päin kallistat pumppua..
Eli ot merkin oikealta puolen katsot sen ja tosi hitaasti pyörität kun asteikko alkaa näkymään.
Kääntelet vain pumppua kunnes löydät ton asteen.
Nyt ei tartte kiristintä irroittaa vaan pumppu löysälle ja koneeseen päin kallistat pumppua..
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Doddi nyt on asiaa tutkittu ja hutkittu!! eli kävi ilmi että tuo toinen pumppu oli susi! no nyt on taas uusi pumppu ja huomenna olis tarkotus laittaa paikalle! ja nyt ihan varmuuden vuoksi kysyn täällä vielä että! kun nokka akselin ekat nokat on ylhäällä ja kampura kierretään siihen 13 astetta jykk ja sitte pumppu siihen kohtaa ni ajoitus on kohdalla!? tota mietein et kun pumpun ajoitus merkki on näkyvissä ni ekat nokat on ylhäällä nokka akselissa eikä niin että moottori on juuri väärällä kierroksella!?
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Ykkösen nokat ylhäällä niin silloin on ykkösen sytytys hetki tai ruiskutus ja senjälkeen pistät sen 13jykk kohdan kohdilleen...muista ketjun kiristin löysätä.
Käsin sitten kiristä pumpun ja kampuran välinen ketju ja tyrkkää noin keski säätö alueella pumppu boorilleen..tällöin on vielä molempiin suuntiin säätövaraa.
Käsin sitten kiristä pumpun ja kampuran välinen ketju ja tyrkkää noin keski säätö alueella pumppu boorilleen..tällöin on vielä molempiin suuntiin säätövaraa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
nonni eli kierrän kampiakselin 13 jykk ja sille kierrokselle kun ykkösen nokat on ylhäällä ja siihen kohtaa pumppu ni sit on ajotus kohillaa?
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Kyllä!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Ite vaihdoin myös pumpun ja mietin tuota kiristimen löysäystä. Itse en sitä löysännyt ja hyvin meni kohdalleen, mutta asiaan saattoi vaikuttaa, että minulla oli siellä alipainepumpun alla sellainen pelti, joka pitää pumpun rattaan aika lailla kohdallaan (varaosa-autossa ei sellaista ollut?)
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
Ajoitus ei kyllä kohdilleen satu ihan sillä että alakerta on 13 asteessa, pumpussa tappi ja lykkää sen paikalleen.
Pitää tarkistaa kun ketju on kireällä, siis pyörittää moottoria, tarkistaa ja säätää ajoitus.
Miksi tässä alun alkaenkaan pumppua vaihdetaan ?
Pitää tarkistaa kun ketju on kireällä, siis pyörittää moottoria, tarkistaa ja säätää ajoitus.
Miksi tässä alun alkaenkaan pumppua vaihdetaan ?
wiimax.fi
Re: MB W124 2.5d SYÖTTÖPUMPUN VAIHTO!!
dealer joo eiku typistin ton nyt vaan mutta laitan sen sillai et kampura johonki 5-10 astetta jykk ja sit pumppu paikalle ja ketju kireelle ja katotaa ja säädetää! sen tähden ku tosta vanhasta laukes 3 elementti kuulemma aika mystinen vika enkä oo kerinny pumppua mihinkä viemää tutkittavaks!