Kallistuksenvakaaja w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Onkos kukaan uusinut vakainta lankkuun?Ajattelin uusia,kun on vähän jo syöpynyt,niin ei heti söisi kumeja.
Tietääkö kukaan uuden hintaa?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Soita kl-varaosiin tai laita sähköpostia sinne niin tulee hinta ja saatavuus tietoisuuteesi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tempera1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 14.11.2011 16:14
Paikkakunta: KOTKA

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja tempera1 »

Yksi vakaaja maksaa 163€ plus tilpehöörit päälle jos koko hoidon meinaa vaihtaa.
Mopo Mobylette
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja Wade »

Sain Venetmäeltä hiton hyvän käytetyn kolmella kympillä. Siihen kumit 9,25€. Veholla ois varmaan vakaajatanko neljä sataa...

tempera1 kirjoitti:Yksi vakaaja maksaa 163€ plus tilpehöörit päälle jos koko hoidon meinaa vaihtaa.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi,

Sitten vielä lyhyesti ohjeet.

Nosta keula ylös niin, että molemmat etupyörät roikkuvat vapaasti. Esim. tunkkaa auton omalla tunkilla ylös ja akselipukki nostotassun alle ja sama toiselle puolelle. Muista seisontajarru, jottei lossi karkaa. :)

Poista etummainen pohjamuovi. Kiinni 8mm ruuveilla, määrä vaihtelee malleittain. Kumien vaihtoon tarvitset 13 mm hylsyn ja 13 mm kiintoavaimen. Kaksi kiintoavaintakin käy, jos tahdot nysvätä tai räikkää ei löydy/ole. Kumeja on neljä, tangon päässä molemmin puolin ja sisemmät kannakkeraudoissa. Kannattaa laittaa CRC:tä/vast. muhimaan hyvissä ajoin, koska todennäköisesti mutterit ovat ruosteessa (99,998% :? ). Löysytä kaikki mutterit. Käännä etupyörät toiseen laitaan, niin pääset paremmin käsiksi ulompiin muttereihin tangon päässä. Irrota toisen puolen mutterit kokonaan. Sisempi on kiinnikkeraudassa läpipultilla, jonka kanta siis myös 13 mm. Poista kumit, irtoavat helposti, koska todennäköisesti (99,99998%) ovat jo aivan horokollit. Jos oikein laiskottaa, silpase sisempi Moralla halki ja ota pois. Putsaa tanko kumien alta, ettei sinne jää kakkelbergia jauhamaan uutta gummia samantien basaksi. Pujota uudet kumit tankoon (sisempi tietty ensin) ja kiristele kiinnikkeet takaisin. Kierrä ratti toiselle puolelle yli ja toista sama humppa tangon toisessa päässä. Varmista, että kaikki kiinnikkeet ovat tiukalla. Tunkkaa auto alas, siivoa paikat ja lähde koeajolle. Nauti autosta, jonka etupää ei enää klotaa montuissa tai hidastetöyssyissä.

Tietenkin jos vaihdat koko stongan samalla, muista sihdata se niin, että tulee keskelle.

Kulut naurettavan pienet, puslasarja maksaa KL:ssä tuon 9,25 eunukkia, Höpönetissä 6,69. Vaiva pieni, ilo iso. Tietenkin jos välystä on muuallakin, kolina voipi jatkua, mutta yksi vikalähde on ainakin nopeasti ja halvalla eliminoitu. :wave:

T;Wade
Viimeksi muokannut Wade, Ke 14.11.2012 15:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja kannattaa voidella puslia asentaessa se tanko/puslat hyvin kun muuten on tiedossa kovasti ähertämistä :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja Wade »

Juu, ei kannata tuupata kuiviltaan :oops: itellä kyllä meni tosi helposti paikalleen.

Lisäyksenä vielä, että ennenkuin alat operoida, varmista, että saat oikeankokoiset gummit. Eri moottorivarianteissa on tuo vinkkelrauta eri paksuinen. :wink:

Ja vielä semmosta, että KL ainakin myy Lemförderin valmistetta, joka lienee aboriginaalilaatua, kun taas Höpönetin sarja oli täysin tuntematon, mutta germaanialaiseksi itseään kyllä tituleeraava.

Kannattaa myös harkita vakaajatangon uusimista, jos vanha näyttää rautakautiselle suolöydölle Janakkalasta v. 5140 ekr. Kovasti syöpynessä stongassa kumit tuskin pitävät ja kestävät. Joku vihjasi, että välin voisi tilkitäkin jotenkin, mutta itse päädyin hankkimaan käytetyn hyväkuntoisen tangon Venetmäeltä. :thumbup:

Siekkinen kirjoitti:Ja kannattaa voidella puslia asentaessa se tanko/puslat hyvin kun muuten on tiedossa kovasti ähertämistä :D
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Wade kirjoitti:Juu, ei kannata tuupata kuiviltaan :oops: itellä kyllä meni tosi helposti paikalleen.

Lisäyksenä vielä, että ennenkuin alat operoida, varmista, että saat oikeankokoiset gummit. Eri moottorivarianteissa on tuo vinkkelrauta eri paksuinen. :wink:

Ja vielä semmosta, että KL ainakin myy Lemförderin valmistetta, joka lienee aboriginaalilaatua, kun taas Höpönetin sarja oli täysin tuntematon, mutta germaanialaiseksi itseään kyllä tituleeraava.

Kannattaa myös harkita vakaajatangon uusimista, jos vanha näyttää rautakautiselle suolöydölle Janakkalasta v. 5140 ekr. Kovasti syöpynessä stongassa kumit tuskin pitävät ja kestävät. Joku vihjasi, että välin voisi tilkitäkin jotenkin, mutta itse päädyin hankkimaan käytetyn hyväkuntoisen tangon Venetmäeltä. :thumbup:
Itellä oli vakaaja ulomman kumin kohalta 17mm paksu kun pienimmän kumin sisämitta on 18mm. Kun pistää raudat kiinni niin kumi puristuu vielä vähän kasaan mutta kyllä nuo kuukauden parin päästä alkaa aina kolisemaan. Olis vissiin aika ostaa uus vakaaja tai sitten teetättää jossain 17mm sisämitalla olevat puslat.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja felmit »

joissain puslissa luki asennusohjeessa: ei rasvaa
Kerääkö hiekkaa vai mihin perustuu :?:
asennusta helpottaa paljon, esim. jarrukumirasva
autodidakti
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja Wade »

Muistan lukeneeni jostain, että ei rasvaa, mutta saippuaa liukasteeksi jossei muuten mene. Voi olla juuri tuon hiekan takia.

felmit kirjoitti:joissain puslissa luki asennusohjeessa: ei rasvaa
Kerääkö hiekkaa vai mihin perustuu :?:
asennusta helpottaa paljon, esim. jarrukumirasva
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
pekkaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 21.03.2011 16:16

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja pekkaja »

Vaihdotko Wade ollenkaan ( ostamaasi ) vakaajatankoa ? Kuinka se lähtee / tulee pois ?
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 818
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Kallistuksenvakaaja w124

Viesti Kirjoittaja Wade »

pekkaja kirjoitti:Vaihdotko Wade ollenkaan ( ostamaasi ) vakaajatankoa ? Kuinka se lähtee / tulee pois ?
Juu, vaihdoin vaimon E200:een. Tankoa pitää paikallaa kaksi kiinnikerautaa, joissa kumit ja tangon päissä myös kumit. Ohjeet aikaisemmassa viestissä, katsoo vain, että tanko tulee keskelle autoa. Ja keulan pitää riippua vapaasti, kun tankoa vaihdetaan.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Vastaa Viestiin