Tervehdys kaikille!
Tilannekuvaus: Otsikon mukainen auto, laatikko vaihtaa napakasti (erityisesti 1-2 ja 2-3, nuppia pyöritelty laatikon kyljestä). Laatikko alkaa "nyppiä" eli antaa löysää ja ottaa vedon takaisin päälle kun kierroksia on 2700-2800 ja ajan tasa nopeutta - olipa vaihde mikä hyvänsä. Tätä tapahtuu vähän vaihteesta riippuen 1-2 sekunnin sykleissä. Olen siis testannut tämän 2, 3 ja 4 vaihteella (pakko vaihteet). Jos lisään tai vähennän kierroksia, nyppiminen loppuu kuin seinään. Erityisen tympeää kun ajaa maantiellä viisarin verran alle sataa niin nyppii reippaasti, mutta jos ajaa viisarin verran yli sataa niin ei nypi. Ei luista kiihdyttäessä, vaihdot ovat nopeita (eivät veny).
Eihän tuota 2 ja 3 vaihteen nyppimistä huomaa normaalissa ajossa, laatikkohan ei anna ajaa 2800 rpm tasa kaasulla noilla vaihteilla vaan loogisestikkin vaihtaa isompaa. Käytin pakkovaihteita ja tasakaasulla ajoa diagnoosin helpottamiseksi (luulin että nelosen pakka on kulunut).
Ymmärtäisin jos laatikko luistaisi kiihdytyksissä, mutta tälläistä pintakaasu asiaa en ymmärrä. Laatikkoon on vaihdatettu öljyt (ja suodatin) 1t km sitten (edellisetkin oli kirkkaat). Autolla ajettu 538t km. Laatikossa on oikeat öljyt ja oikea määrä. En jaksa uskoa että kaikki vaihteet olisivat kuluneet läpi, jotain muuta tässä nyt on.
Mutta mitä?
w124 OM606 722.4 laatikko luistaa epätavallisesti
Re: w124 OM606 722.4 laatikko luistaa epätavallisesti
Tuli mieleen että öljy vaahtoaa ja ilma tekee tepposiaan pumpun ottaessa ilmaa eli pakan paine vaihtelee..ei muuten tykkää pakat hyvää.
Muuta en keksi.
Toisekseen liika öljy vaahdottaa mutta sanoit että kaikki on ok.
Öljyn laatu vaatimus pitää olla myös oikea tai tulee outoa käytöstä heti.
Muuta en keksi.
Toisekseen liika öljy vaahdottaa mutta sanoit että kaikki on ok.
Öljyn laatu vaatimus pitää olla myös oikea tai tulee outoa käytöstä heti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 OM606 722.4 laatikko luistaa epätavallisesti
omista kokemuksista sanoisin, että öljyä liian vähän. tsekkaa öljyn määrä. ja muista, että tarkistus kuuluu tehdä koneet käynnissä ja lämpimällä laatikolla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 OM606 722.4 laatikko luistaa epätavallisesti
vastaus suoraan kristallipallosta (siis arvaus)
sanoisin että laatikon kuori on murtunut näkyy kun irroittaa venttiilikoneiston väliseinä on murtunut ja ölyn paine pääsee väärään kanavaan
sanoisin että laatikon kuori on murtunut näkyy kun irroittaa venttiilikoneiston väliseinä on murtunut ja ölyn paine pääsee väärään kanavaan
Re: w124 OM606 722.4 laatikko luistaa epätavallisesti
Perässä vajaa varttikierros väljää
Ei pidä kylläkään ääntä.
Se nyt ainakin vaihdetaan alkuun... Asian laita on mahdollisesti niin että kun kuormitus kevenee tarpeeksi (ajellaan reiluilla kierroksilla pinta kaasulla) niin klappi pääsee soutamaan laidasta laitaan, turbiini sitten pehmentää tätä vähän ja kappas - saatiin nykivä oire. Kirjailen lisää kun olen perän vaihtanut, spekuloida saa.

Se nyt ainakin vaihdetaan alkuun... Asian laita on mahdollisesti niin että kun kuormitus kevenee tarpeeksi (ajellaan reiluilla kierroksilla pinta kaasulla) niin klappi pääsee soutamaan laidasta laitaan, turbiini sitten pehmentää tätä vähän ja kappas - saatiin nykivä oire. Kirjailen lisää kun olen perän vaihtanut, spekuloida saa.
Re: w124 OM606 722.4 laatikko luistaa epätavallisesti
Oletko katsonut ettei tule vetareiden nivelistä se välys.
No toisekseen yleisin syy väljään perän sisäiseen vikaan on keski tapii joka on syönyt paikalleen soikean reiän...sitten se tappi lopulta peräytyy ja poks.
No toisekseen yleisin syy väljään perän sisäiseen vikaan on keski tapii joka on syönyt paikalleen soikean reiän...sitten se tappi lopulta peräytyy ja poks.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-