190d om605 turbotus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja jytky »

tuli hommattua tämmöinen keskeneräinen projekti,auto alunperin 190 2.5d -88 autoa ei ole vielä muutoskatsastettu turbolle.
moottorina toimii om605 vapari.autossa paikoillaan 2.3 cossun etujarrut,voimansiirtoonkin on löytynyt hyvää palikkaa m3 bemarin asetelma,kevennetty vauhtipyörä ja oisko joku mersun kytkinlevy.myös getrakki on hommattu.tehotavoite oli alunperin n.200hv mutta hyvän kytkimen ja getrakin ansiosta sen voisi nostaakkin jonnekkin 300hv paikkeille ja vääntöä sitten mitä siitä sattuukaan tulemaan :mrgreen: tämän vapari om605 pitäisi vielä kestää käsittääkseni vielä hyvin?7mm mynäpumppu tulee myös.ihan niitä viimeisempiä tehoja ei ole tarkoitus hakea ennemminkin suht hyvissä ajoin heräävä viritelmä.vinkkejä ja neuvoja otetaan toki vastaan.

olisikin muutama kysymys heti alkuun:

-mihinkä kannattaisi lähteä vertaamaan kun auto muutoskatsastetaan,autossa ei ole abseja joten onnistuuko esim verrata 2.5dt onko näitä lainkaan tehty ilman abseja?jos 2.6 verrataan niin joutuuko vaihtamaan vielä esim etuvakaajan?

-oisko joku holset hx35 ahdin 12 tai 14 pakopesällä sopiva?riittääkö oma portti vai joutuuko laittamaan ulkoisen?entäs garretin gt32 tai gt37?joku muu?

-käykö vanhempien om602-om603 öljynsuodatin jalka om605?olisi nurkissa tuommoinen om603 suodatin jalka öljynjäähdytin lähdöillä.

-onko nämä vapari om605 kiertokangen laakerit kuinka hyvät kannattaako päivittää turbon laakereihin?


ostolistalla autoon olisi osia mitä saa tarjota jos joltain löytyy:

-2.65 perä+tähän välitykseen käyvä nopeusmittari.käykö 124 nopeusmittari 190?

-pakosarja+turbo
sammy79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: To 01.12.2011 00:26
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja sammy79 »

Öljynsuodatinalka käy ainakin keskenään..
w124 300td
w124 300tdt
w124 200d
w 201 250 st
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

lukemani perusteella tuo 605 vapari on vielä heikompi kun 602 vapari.
jos apseja ei ole niin tulee vaikeuksia.
kiinteä portti riittää monesti vallan hyvin. holsetti ihan sopeva. 37 gtllä pääsee neljään sataan jos kaikki natsaa.
w201 om605
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

niitä moniventtiili vaparin veivejä on kahta erillaista, aivan onnettomia ja lujempia jotka taitavat olla likimain kapia kantisen turbon luokkaa.


mulla löytyis 5kpl niitä lujempia vaparin veivejä ja ne sais halvalla.
Bryggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Su 29.01.2012 18:24
Paikkakunta: Vieremä, Pohjois-Savo
Viesti:

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja Bryggi »

jukkis. kirjoitti:niitä moniventtiili vaparin veivejä on kahta erillaista, aivan onnettomia ja lujempia jotka taitavat olla likimain kapia kantisen turbon luokkaa.


mulla löytyis 5kpl niitä lujempia vaparin veivejä ja ne sais halvalla.
Jep, allekirjoitan tuon väittämän, ja olikohan niin että alkuvuosien vapareissa oli ne jäykemmät veivit. ero on huomattava, millejä joka suuntaan rotevammat on ne paremmat veivit.
Helpoiten eron huomaa ilman vertailukappaletta siitä kun veivin alasilmässä on semmoinen nystyrä osoittamassa suoraan mäntää kohti.

Kuva

löytyihän sieltä kuva.
vasen on se jäykempi ja oikea heikonpi, (ja keskimmäinen). heikompi kesti 12km 1-2bar paineilla :clap:
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja jytky »

enpä ole tuommoista asiaa ikinä kuullutkaan että vaparia löytyy kahdella eri veivillä :o

no perskeles ei se auta kun kattoa kummat sieltä löytyy samalla kun työstää öljynpaluun.jukkis:pakkohan ne on sitten sulta pois ostaa mikäli sattuu niin paska säkä olemaan että ne paskemmat veivit sieltä löytyykin :|
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Meneekö tuo veivin paksuus jotenki moottorin vuosimallin mukaan, vai onko ihan tuuripeliä?
IG: @pyrytakkunen
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kyllä se aika tuuripelillä taitaa mennä. 604 on vielä näkemättä paksuilla veiveillä mutta muuten on ollu kyllä sekaasi. :shock:
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja jytky »

joo paskemmat veivithän sieltä tietysti löyty kuten pelkäsinkin :evil: 124 korista pitäs moottori olla lähtöisin eli aika alkupään moottoreita pitäs olla että meneekö nämä sitten tosiaan tuuri pelillä kummat sieltä sattuu löytymään.

no vahvemmat sitten tilalle,rahanmenoa ja ylimääräistä työtä teetättää.eipä taida veivien vaihto onnistua mitenkään ilman kannen irroitusta alakautta?
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Kyllä yks kaveri vaihto kanget alakautta, mutta ei se mikään mukavin operaatio ole.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Millä ihmeellä kun ainakin vajaaventtiilisessä kliksahtaa männänrenkaat nalkkiin lohkoon kun männän vetää alas ja sitten se ei enää liiku ylös eikä alas. Sitten niitä ei saa kyllä helposti ehjänä paikalleen kun ne muutenkin on ...ttumaisia ilman maailmanparhaita työkaluja yläkauttakin.


Kyllä se on paras ottaa kansi pois niin saa koneistaa samalla tasot, molemat tasot <huutomerkki>

...ja jos tässä kerran on kone jokatapauksessa irti korista niin miksei sitä voi tehdä kunnolla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

niin sillon jos aikoo vaihtaa veivit alakautta, mäntiä ei saa ottaa sylintereistä kokonaan pois vaan vedetään vaan sen verran alas että männän tappi näkyy.

mutta kun kone on kerran irrallaan niin kannattaa kyllä ilman muuta käyttää kansi pois ja koneistaa pinnat ja vaihdella muitakin kuluvia osia.
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja jytky »

joo kone on kyllä irrallaan,helppo hommahan tuo on pistää palasiksi ja käyttää koneistamossa sekä lohko että kansi.jos viime kerrasta oppineena että eipä riittänyt pelkkä kannen oikaisu om603:ssa metallitiivisteen kanssa :oops:

tänään ja eilen tapeltiin katkenneen hehkun kanssa.ei meinannu lähteä sitten millään mutta hehkun kierteen kun porasin pois ja hehkun jämään m8 kierteet ja vetäjällä ulos niin nousi lopultakin.ainut huoli että ottikohan hehkun kierren vähän ihteensä meinas vinoon poraus jossain vaiheessa mennä.mikä ihmeen kierre tässä hehkussa oikein on???kierratapilla pyyhkäistä kierre puhtaaksi ja kahtoa vieläkö siihen hehku tarttuu :roll:
jos on kierre vituillaan niin onnistuuko helicoil viritelmällä ehjätä?
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja jytky »

pitkästä aikaa kerinnyt vähän taas touhuumaan tämänkin parissa.
kansi tuli irroitettua ja männät otettua pihalle.laakeritkin näytti ihan hyvässä hapessa vielä olevan.enpä tiennytkään että vapari monivenoissa on massa kannentiiviste.tuumailin että laittaskohan kasaan uudella massapahvilla eipähän pitäisi niin helposti jäädä vuotamaan ainakaan.ahtimeksi kun tulee hx35 ja paineita ehkä 1.5bar luokkaa sen pitäisi massapahvinkin vielä kestää ihan hyvin.

päteekö näihin monivenoihin samat kiristysmomentit alapäähän kuin vanhempiin kapeakantisiin?alfamer antaa kapeakantisiin-90> eteenpäin runkolaakereille 55nm +90-100 astetta ja kiertokangen laakereille 40nm +90-100 astetta?

entäs nokka-akseleiden ajoitukset ja laakerikansien momentti?syöttöpumpun otin irti ajat sitten ensimmäisenä poikkeen enkä sen koommin nokkien ajoituksia pois ottaessa tuumaillut miten ne on mutta oisko nokkien ajoitukset silloin oikein kun kampura on merkissään ja nokkapyörissä olevat pienet ympyrät kohtaavat vaakatasossa? :think:
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Missäspäin suomea tätä laittelet?
W201 250D
W202 250D
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja jytky »

samoilla seuduilla susirajan tuntumassa
Avatar
skye
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 19.12.2010 09:26
Paikkakunta: REHAKKA

Re: 190d om605 turbotus

Viesti Kirjoittaja skye »

Imunokan pyörässä on paikka poranterälle. Sitten nokissakin on edempänä merkit.
Vastaa Viestiin