Reipas ajotapa ja kestävyys
Reipas ajotapa ja kestävyys
Miten te mersujanne ajatte? Köröttelettekö arvokkaasti ja rauhallisesti kuin vanhat herrat herrasväen autoilla vai syntyykö joskus mustaa jälkeä. Tai jotain siltä ja väliltä.
Miten reipas ajo vaikuttaa moottorin, vaihteiston ja muiden rasituskohteiden kestävyyteen?
Kertokaas omistanne!
Miten reipas ajo vaikuttaa moottorin, vaihteiston ja muiden rasituskohteiden kestävyyteen?
Kertokaas omistanne!
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Eiköhän tähän pätevimpiä vastaajia ole mersuja työkseen korjaavat foorumilaiset, sellaiset, jotka vielä tietävät omistajan ajotyylin. Omista kokemuksista on aika turha puhua....
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
mersuthan oikein kaipaa kauheata rääkkiä ja huonoa huoltoa 

Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Täällä aika paljon vääntöä samasta aiheesta, ja vähän muustakin 

E350CDI&A180CDI
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
grisha kirjoitti:Miten te mersujanne ajatte? Köröttelettekö arvokkaasti ja rauhallisesti kuin vanhat herrat herrasväen autoilla vai syntyykö joskus mustaa jälkeä. Tai jotain siltä ja väliltä.
Miten reipas ajo vaikuttaa moottorin, vaihteiston ja muiden rasituskohteiden kestävyyteen?
Kertokaas omistanne!
Jos puhutaan tuosta mustan jäljen jättämisestä ja sitten mun tämänhetkisestä jokapäiväisestä käyttöautosta, eli vuoden -92 250 D:stä, niin muutaman kerran tässä reilun kymmenen vuoden aikana sillä on tullut jätettyä asfalttiin mustaa (katko-)viivaa. Aiheuttajana täysjarrutus, kun joku on yllättäen tunkenut kolmion takaa tms. eteen. Ei tuolla oikein millään muulla tavalla sitten viivaa saakaan aikaiseksi (paitsi jos sen kovasta vauhdista järjestäisi kunnon lähti-käsistä-sivuluisuun).

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Joo.
Ihan oikeesti kiinnostaa millä tavalla mersullanne ajatte. Onko se rakennettu varovaiseen, hillittyyn "vanhojen ja nuorempienkin herrojen" ajokiksi, jossa sen kestävyys on hyvä, vai onko mersullisten joukossa niitä, jotka ajavat reippaasti kursailematta. Opettelen parhaillaan E270 CDI mersua ja tuntuma on jotenkin tussu.
Siis kokemuksia ja ajotapojanne pls.
Ihan oikeesti kiinnostaa millä tavalla mersullanne ajatte. Onko se rakennettu varovaiseen, hillittyyn "vanhojen ja nuorempienkin herrojen" ajokiksi, jossa sen kestävyys on hyvä, vai onko mersullisten joukossa niitä, jotka ajavat reippaasti kursailematta. Opettelen parhaillaan E270 CDI mersua ja tuntuma on jotenkin tussu.
Siis kokemuksia ja ajotapojanne pls.
- Sepelimies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 217
- Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Kiihytykset ja ohitukset tehdään reippaalla kaasulla että karstat poistuu. Muuten ajan aika hillitysti ja kiertelen kuopat ja en aja urissa. En tiedä miten tuo liiankin varovainen ajo vaikuttaa niveliin kun ne ei tavallaan saa liikuntaa paljoa ja jos jarruja ei polje kunnolla niin jumittaako ne sitten helpommin. Tuolla matalalla väykyllä joutuu vaan aika sievästi näitä monttuteitä ajeleen kun äkkiä isommissa kuopissa ottaa puskuri maahan tai sitten jos on kiviä tai jääpaakkuja teillä. Tuossa Ylivieskan ja Limingan välillä on aivan älyttömästi reikiä tiessä, niitä saa jo renkaitten ja vanteiden takia kierrellä.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Luonnehtisin ajotapaa "urheilulliseksi".
Toki voimansiirto ja alusta ovat tehty kestämään normaali rasitus (mitä ikinä se sitten onkaan) mutta eiköhän ole päivänselvää että repimällä saa vehkeet varmemmin rikki kuin nätisti ajamalla. Oli sitten kyse mistä tahansa.
Toki voimansiirto ja alusta ovat tehty kestämään normaali rasitus (mitä ikinä se sitten onkaan) mutta eiköhän ole päivänselvää että repimällä saa vehkeet varmemmin rikki kuin nätisti ajamalla. Oli sitten kyse mistä tahansa.
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Pari kertaa tuosta lankusta on tullu karstat poltettua pois. 10/2011 tuli poltettua karstat putkesta mutta ihan tappiin asti en viittinyt nopeusmittaria vääntää kun nastarenkaista tuntui loppuvan pito asfaltilla siinä 100km/h ylinopeudessa..
Sen jälkeen en oo pahemmin ylinopeutta ajellut. Nykyjään en enää aja satasta kovempaa kesäsin ajele enkä muutenkaan ohittele kuin mopoautot ja traktorit. Talvella max. 70-80 mittarissa.
Kaveri tosin viime kesänä oli ottanut lankun lainaan ja kuulin sitten jälkeenpäin muilta ihmisiltä että oli ajanut suurinpiirtein 230km/h kilpaa jonkun Golffin kanssa alkavassa ruuhkassa. Eipä koske se kaveri siihen autoon enää kertaakaan.

Kaveri tosin viime kesänä oli ottanut lankun lainaan ja kuulin sitten jälkeenpäin muilta ihmisiltä että oli ajanut suurinpiirtein 230km/h kilpaa jonkun Golffin kanssa alkavassa ruuhkassa. Eipä koske se kaveri siihen autoon enää kertaakaan.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Tuttu juttu......grisha kirjoitti:...... ja tuntuma on jotenkin tussu.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Joskus tekee mieli nauttia voimasta ja painaa kaasua niin, että selkä painuu selkänojaan muutenkin kuin maan vetovoimasta.
Kestääkö nämä nykyiset mersun vehkeet muutakin kuin köröttelemistä. Aika monet lastuttavat autojaan ja varmaan voiman lisätarpeen ja joustavan liikkumisen vuoksi.
Varmaan haluavat herkästi reagoivan kulkineen. Tuskin heillä syynä kulutuksen marginaalinen väheneminen. Kyselen miten nämä vehkeet kestävä lastutuksen käytännössä. Miten automaattiloota ja moottori muu voimansiirto sietävät reipasta käsittelyä. Jatkuva revittely on eri asia. Ihan käytännön kokemuksia tässä odottelen en niinkään millä paine-erolla ja prosenteilla saa enemmän potkua kuin jollakin toisella. Olen lueskellut aika monet foorumin lastutusjutut ja rotlat. Miten nämä vehkeet kestävät? Herkästi kulkeva kapine kiinnostaa.
Kestääkö nämä nykyiset mersun vehkeet muutakin kuin köröttelemistä. Aika monet lastuttavat autojaan ja varmaan voiman lisätarpeen ja joustavan liikkumisen vuoksi.
Varmaan haluavat herkästi reagoivan kulkineen. Tuskin heillä syynä kulutuksen marginaalinen väheneminen. Kyselen miten nämä vehkeet kestävä lastutuksen käytännössä. Miten automaattiloota ja moottori muu voimansiirto sietävät reipasta käsittelyä. Jatkuva revittely on eri asia. Ihan käytännön kokemuksia tässä odottelen en niinkään millä paine-erolla ja prosenteilla saa enemmän potkua kuin jollakin toisella. Olen lueskellut aika monet foorumin lastutusjutut ja rotlat. Miten nämä vehkeet kestävät? Herkästi kulkeva kapine kiinnostaa.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Oot nyt ihan huoletta, kyllä se sen pari kertaa kestää painaa kaasua kunnolla....selkäähän tuolla ei saa painumaan nojaa vasten mutta otat vaikka keilapallon syliin niin se vähän avittaa....grisha kirjoitti:Joskus tekee mieli nauttia voimasta ja painaa kaasua niin, että selkä painuu selkänojaan muutenkin kuin maan vetovoimasta.
Kestääkö nämä nykyiset mersun vehkeet muutakin kuin köröttelemistä. Aika monet lastuttavat autojaan ja varmaan voiman lisätarpeen ja joustavan liikkumisen vuoksi.
Varmaan haluavat herkästi reagoivan kulkineen. Tuskin heillä syynä kulutuksen marginaalinen väheneminen. Kyselen miten nämä vehkeet kestävä lastutuksen käytännössä. Miten automaattiloota ja moottori muu voimansiirto sietävät reipasta käsittelyä. Jatkuva revittely on eri asia. Ihan käytännön kokemuksia tässä odottelen en niinkään millä paine-erolla ja prosenteilla saa enemmän potkua kuin jollakin toisella. Olen lueskellut aika monet foorumin lastutusjutut ja rotlat. Miten nämä vehkeet kestävät? Herkästi kulkeva kapine kiinnostaa.
Kikkee ne immeiset kysyy....ja kaikkee ne immeiset vastaa.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
kyllä vakio mersun pitää kestää ne tehot, mitä sieltä tuleekin. itse ainakin ajan reippaasti ja talvisin menee sladissakin melkein joka mutka. en sitten tiedä, että kuluuko mun autossa paikat enemmän, vai vähemmän, kun muilla mersuilijoilla. eipä noilla nyky peleilläni pysty mitään kumia polttaan, eikä siihen ole oikein mielenkiintookaan. tehoja on kivä käyttää. ennemminkin näkisin niin, että jos sillä autolla aina vaan köröttelee, niin paikat menee tukkoon. kyllä se on terveellistä antaa ainakin välillä vähän hanaa.
lastutuksista en niin tiedä, mutta kati se periaate on sellanen, että jos auton tekijänä on joku, joka osaa hommansa ja tietää järkevät rajat, niin kyllä ne aika hyvin sitä lisä voimaa sietää. hölmömpi ohjelmoija tuuppaa vaan lisää ahtopainetta ja soppaa, ymmärtämättä esim. ahtimen kykyä siirtää sitä ilmaa. liika on liikaa. ammattilainen tietää melko hyvin missä menee rajat minkäkin suhteen. ja se nyt varmaan on selväkin, että jos nyt vaikka tuplataan jonkun auton tehot, niin ei siinä voimansiirto ainakaan helpommalla pääse.
lastutuksista en niin tiedä, mutta kati se periaate on sellanen, että jos auton tekijänä on joku, joka osaa hommansa ja tietää järkevät rajat, niin kyllä ne aika hyvin sitä lisä voimaa sietää. hölmömpi ohjelmoija tuuppaa vaan lisää ahtopainetta ja soppaa, ymmärtämättä esim. ahtimen kykyä siirtää sitä ilmaa. liika on liikaa. ammattilainen tietää melko hyvin missä menee rajat minkäkin suhteen. ja se nyt varmaan on selväkin, että jos nyt vaikka tuplataan jonkun auton tehot, niin ei siinä voimansiirto ainakaan helpommalla pääse.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Ajotapa vaikuttaa kestävyyteen ja ennenkaikkea polttoaineen kulutukseen. Tiedän erään tapauksen jossa pari kuukautta vanhaan autoon tehtiin iso koneremontti raskaan kaasujalan seurauksena. Kylmällä koneella ei pidä revitellä.
Autot hajoaa ajoi niillä tai ei. Syyt vaan on erilaiset
Autot hajoaa ajoi niillä tai ei. Syyt vaan on erilaiset

Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Kyllä sitä kai aika reippaasti ajellaan ei niin kuivien aikaan mutta talvella tenava saa silloin tällöin reilusti tennaria kun oikeen alkaa lapsettaa
hyvin on mersut kestänny ja kulutukseen ei kyllä mulla ainakaan käyttöautossa paljoa kaasujalka vaikuta aina menee tankillisella saman määrän oli sitten kesä tai talvi. Secciläisellä ajellaan kyllä kevyesti ja arvokkaasti, silloinkin käy pyörre tankissa 


190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
jos nyt tosta kestävyydestä vielä sanon sen verran, että joskus sillon nuorempana, kun ostin ekan mersuni, w201 200D:een, niin sillonen ajotapani oli, että aina mennään kaasu pohjassa. tähän kyseiseen autoon säädin pumpun ajotuksen ja syöttömäärän kohdilleen. samaten pakari sai parannusta ja ilmanputsarikotelosta lähti se läppä käkelään. näillä toimenpiteillä huippunopeus nousi n. 180km/h mittarin mukaan ja kerran, kun oikein mittailin, niin pääsin gps:äänkin 184 km/h. ajelin autolla 5 vuotta ja kilsoja tuli lähemmäs 200tkm. ja autolla ajettiin oikeestikkin kaasu pohjassa. moottoritielläkin mentiin kymmeniä, ellei satoja kilsoja kaasu ja mittarit pohjassa. jotain kertoo sekin, että olen joutunut ajaan inssin 4 kertaa ja maksaan sakkoja yhden uuden pikkuauton verran. auto se vaan kesti ja kesti. kesät talvet sillä mentiin täysillä ja varsinkin talvi olosuhteet huomioon ottaen auto oli kohtuu kestävä, koska siinä ei ollut minkään laisia esilämmityksiä. eli pakkasesta, kun pakkasesta se lähti aina raakana käyntiin. tässä pelissä vaihdoin kyllä öljyjä n. 10 tkm välein, mutta öljyn laatu ei ollut mitään huippua. ostin aina halvinta, mutta kuitenkin täyssynteettistä moottoriöljyä.
näin ollen sanoisin, että jos mersu on suunniteltu jollekkin teholle, niin se kyllä kestää sen ja vähän päällekkin ilman ongelmia, vaikka sillä ajais kaasu pohjassa kuinka pitkään tahansa. tietenkin tolkku pitää olla, ei mikään moottori, tai auto kestä pitkään jos sitä kurmuutetaan hullun lailla heti kylmänä koneen ollessa -30 asteinen. ja riittävä huolto on avainsana kestävyydessäkin. jos ei koskaan vaihda öljyjä, niin kyllä sitä lärvähtää vähän parempikin auto ennen pitkää.
näin ollen sanoisin, että jos mersu on suunniteltu jollekkin teholle, niin se kyllä kestää sen ja vähän päällekkin ilman ongelmia, vaikka sillä ajais kaasu pohjassa kuinka pitkään tahansa. tietenkin tolkku pitää olla, ei mikään moottori, tai auto kestä pitkään jos sitä kurmuutetaan hullun lailla heti kylmänä koneen ollessa -30 asteinen. ja riittävä huolto on avainsana kestävyydessäkin. jos ei koskaan vaihda öljyjä, niin kyllä sitä lärvähtää vähän parempikin auto ennen pitkää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Tuskin kovin arvokkaasti, mutta yleensä rauhallisesti (rajoitus + 10km/h mittarissa, eli +6-7km/h todellista nopeutta).grisha kirjoitti: Köröttelettekö arvokkaasti ja rauhallisesti kuin vanhat herrat herrasväen autoilla vai syntyykö joskus mustaa jälkeä.
(Minut tunnistaa siitä, että kun vaikka tuossa Turun motarilla on nyt kaikkia rajoituksia 60-80-100-120 muutaman kilometrin matkalla, niin minulla on koko ajan - jos liikenne antaa myöten - se rajoitus + 10km/h mittarissa. Muut sitten ajaa 60 alueella 90 ja 120 alueella 110.)
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
tj86430 kirjoitti:Tuskin kovin arvokkaasti, mutta yleensä rauhallisesti (rajoitus + 10km/h mittarissa, eli +6-7km/h todellista nopeutta).grisha kirjoitti: Köröttelettekö arvokkaasti ja rauhallisesti kuin vanhat herrat herrasväen autoilla vai syntyykö joskus mustaa jälkeä.
(Minut tunnistaa siitä, että kun vaikka tuossa Turun motarilla on nyt kaikkia rajoituksia 60-80-100-120 muutaman kilometrin matkalla, niin minulla on koko ajan - jos liikenne antaa myöten - se rajoitus + 10km/h mittarissa. Muut sitten ajaa 60 alueella 90 ja 120 alueella 110.)
Eli säkin (mun lisäksi) pyörit keilana siellä

Ajelin tänään turkuhighwäytä kotiin mökiltä ja pidin 120 alueella 140kmh (tod.138kmh) nopeutta.....lähes kahta puolta sieltä ohiteltiin. Sama show on hämeenlinnan väylällä yleensä....en tiedä miten lujaa pitäisi ajaa ettei tarvitse kenenkään ohittaa? Uskomatonta menoa kyllä....monesti tuleekin ajettua kyllä 90kmh nopeutta rekkojen perässä molemmilla motareilla...jotenkin verenpaineet pysyy alhaalla.
Veikkolan liittymässä on muuten veikeä sumppu....kun yhdistyy yhteen kaistaan...
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Julkisilla teillä menen jotakuinkin rajoitusten mukaan, mutta kun moottoriradalle pääsen, niin tankillinen bensaa kestää about 160km. Autona SLK, eikä mitään ongelmia. Olen mittaillut eri paikkojen lämpötiloja muutaman kisakierroksen jälkeen, eikä mitään havaittavissa. Kaikki jarrulevytkin nätisti 250 asteisia eivätkä värittyneitä.
Ässä (W220 500) taasen on tehty autobaanalle rajoitinta (250km/h) vasten ajettavaksi, joten aika vähällä se täällä suomessa pääsee. Aina joskus on pakko kokeilla sitä ässän mukavaa matakavauhtia, joka on siinä 170-200km/h välissä.
Kyllä saat polkea nokivasaraasi ihan rauhassa
Ässä (W220 500) taasen on tehty autobaanalle rajoitinta (250km/h) vasten ajettavaksi, joten aika vähällä se täällä suomessa pääsee. Aina joskus on pakko kokeilla sitä ässän mukavaa matakavauhtia, joka on siinä 170-200km/h välissä.
Kyllä saat polkea nokivasaraasi ihan rauhassa

Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Reipas ajotapa ja kaahailu tai nastarenkailla sudittaminen ovat minusta kaikki ihan eri asioita .
Hyvin "nätiltä" näytti kun eräs herra kaahailu sinisellä s-sarjan mersulla ostarilla . Ajoi n 80-120 km/h parkkipaikalla päiväaikaan .
Hyvin "nätiltä" näytti kun eräs herra kaahailu sinisellä s-sarjan mersulla ostarilla . Ajoi n 80-120 km/h parkkipaikalla päiväaikaan .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
reipas ajotapa ei minusta kuluta autoa milläänlailla. Veikkaan että miulla on reipas ajotapa. En kuitenkaan hölmöile liikenteessä (tai siis pyrin tähän). Hölmöily särkee kyllä paikkoja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
No hyvä.
Onkos teissä joku joka on pulkkaansa lastuttanut ja millä lisäyksellä?
Mikä on pelin muutos käytännössä eli omalla p-tuntumalla?
En hae mitään rakettia tai muuta ihmettä nokivasaraani, mutta saisihan se lähteä herkästi kaasupolkimen tahdissa eikä niin kuin alitehoista lehmää yrittäisi ahdistella. On hiukan arveluttanut painaa kaasupoljinta ilman sääliä joskus. Arveluttanut se, jos se raukka kerää kiireessä kaiken kysytyn ja lopuksi päästää hirmuisen äännähdyksen ja voima poistuu silmin nähtävästi rakenteesta, mikä jätti homman kesken. Kaikesta päätellen aristeluni on ollut turhaa. En ole kaahailija.
Kertokaa vielä vaan.
Myös lastumiesten kokemukset kiinnostaa. Miten paljon on lastua lisätty ja mikä on käytännön kokemus.
Tiedän tiedän. Foorumissa on runsaasti rihmasia, joissa asiaa on aikas lailla puittu.
kiitos
Onkos teissä joku joka on pulkkaansa lastuttanut ja millä lisäyksellä?
Mikä on pelin muutos käytännössä eli omalla p-tuntumalla?
En hae mitään rakettia tai muuta ihmettä nokivasaraani, mutta saisihan se lähteä herkästi kaasupolkimen tahdissa eikä niin kuin alitehoista lehmää yrittäisi ahdistella. On hiukan arveluttanut painaa kaasupoljinta ilman sääliä joskus. Arveluttanut se, jos se raukka kerää kiireessä kaiken kysytyn ja lopuksi päästää hirmuisen äännähdyksen ja voima poistuu silmin nähtävästi rakenteesta, mikä jätti homman kesken. Kaikesta päätellen aristeluni on ollut turhaa. En ole kaahailija.
Kertokaa vielä vaan.
Myös lastumiesten kokemukset kiinnostaa. Miten paljon on lastua lisätty ja mikä on käytännön kokemus.
Tiedän tiedän. Foorumissa on runsaasti rihmasia, joissa asiaa on aikas lailla puittu.
kiitos
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
kyl se ohjelman muutos tekee väyrysestäkin siedettävän. vakionahan nuo o aivan kammottavia tuhnuja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Kyllä. 200CDI:llälkin kehtaa maantiellä ohittaa kun on ohjelmoitu.Sergey kirjoitti:kyl se ohjelman muutos tekee väyrysestäkin siedettävän. vakionahan nuo o aivan kammottavia tuhnuja.
E350CDI&A180CDI
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
voitte kuvitella ne ärräpäät kun meikä painaa tolla 200cdi väyrysellä missä manuaaliloota ja synkrot saanu hitusen siipeensä jo :Dkyllä sillä ohi on aina päässy turvallisesti mutta kyllähän se v*tuttaa suoraan sanottuna kun vehje ei kulje mihinkään.
Lastuttaminenkaan ei tule kyseeseen kun pitäis ainakin kytkin vaihtaa kestävämpään(220cdi tai 270cdi:stä) kun todennäkösesti alkaa luistaan jos laittaa sen perus 160hp/350nm ohjelman sisään :/ noh näillä mennään.
Lastuttaminenkaan ei tule kyseeseen kun pitäis ainakin kytkin vaihtaa kestävämpään(220cdi tai 270cdi:stä) kun todennäkösesti alkaa luistaan jos laittaa sen perus 160hp/350nm ohjelman sisään :/ noh näillä mennään.
W210 E320cdi
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Tässähän se viisaus varmaan on, repiminen kyllä rikkoo, muttei reipas, "järkevä" ajotapa...Sergey kirjoitti:reipas ajotapa ei minusta kuluta autoa milläänlailla. Veikkaan että miulla on reipas ajotapa. En kuitenkaan hölmöile liikenteessä (tai siis pyrin tähän). Hölmöily särkee kyllä paikkoja.
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Suurinpiirtein kaikki on otettu irti mitä vakio-osilla saa, paitsi turbo vaihdettu. Mukavasti pääsee ohittelemaan eikä tarvii painaa läheskään kaasua pohjaan asti. Toki välillä pitää antaa turbolle töitä kunnolla ettei vaan kerry karstaa. Enkä ikinä rankaise kylmää konetta. En oo kyllä sääliny nastarenkaita yhtään, sutii jos sutii, vaihtoon ne menee kuitenki.
- Sepelimies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 217
- Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
Ite suht rauhallisena kuskina vaikea sanoa vaikuttiko tuo ohjelmointi kauheasti kun vakionakin mukavasti vääntöä tuossa kutosessa. 80 aluella vakkari 95km/h:ssa ja todellinen nopeus on 90km/h gepsillä katottuna. Satasen alueella sitten 110-115km/h. 9 vuotta reissuhommia tekeneenä huomannu että jos oikiasti nopeampaa haluais kotia niin pitää ajella jo joka rajoituksella +120km/h. Esim. 400 kilsan matkalla pysähdyn vaan kerran kahvit hakemaan ja eikä jää köröttelijöiden perään hetkeksikään roikkumaan. Noin 110 lasissa kulutusmittari näyttää 5.5-5.8 ja sitten kun menee yli 120 lasissa niin nuihin lukemiin saa lisätä sen 0.5-1 litraa.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Re: Reipas ajotapa ja kestävyys
En ole ajamalla autoja rikki saanut, vaan pidäppä autoa vuosi seisonnassa niin varmasti on kaikki paikat hajalla. Enempi kun ajelee töitten takia niin ajotapa painottaa stressitöntä etenemistä, johon ei kuulu a) edellä ajavan perässä roikkuminen b) merkittävästi alle rajoituksen körrääminen c) maksulappujen tehtailu.
S204 320cdi 4matic