M117 E 50 moottorin piristäminen
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 75
- Liittynyt: To 20.05.2010 11:00
M117 E 50 moottorin piristäminen
Näitä M117 E 50 moottoreita vaikuttaisi olevan vähän erilaisia, ainakin hevosvoimamääriltään. Tehokkain kai 265hp tehtaan mukaan.
Tavoitteena olisi saada muutama kymmenen lisähevosvoimaa moottoriin ilman suuria osien vaihtoja tai koneistuksia.
Nokka-akselien vaihto, ilmanpuhdistin vapaammin virtaavaksi, samoin pakoputket. Mitä muuta?
Onko vakiomallisissa nokka-akseleissa, puristuksissa, pakosarjoissa ym. eroja? Miten ruiskua voisi säätää? Mistä ahdistaa eniten?
Uskon, ja toivon, että foorumin tietäjien joukossa on myös tämän moottorityypin spesialisteja, kenties jopa guru.
Tavoitteena olisi saada muutama kymmenen lisähevosvoimaa moottoriin ilman suuria osien vaihtoja tai koneistuksia.
Nokka-akselien vaihto, ilmanpuhdistin vapaammin virtaavaksi, samoin pakoputket. Mitä muuta?
Onko vakiomallisissa nokka-akseleissa, puristuksissa, pakosarjoissa ym. eroja? Miten ruiskua voisi säätää? Mistä ahdistaa eniten?
Uskon, ja toivon, että foorumin tietäjien joukossa on myös tämän moottorityypin spesialisteja, kenties jopa guru.
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Tarkoitatko tuolla E 50 ihan 5,0 litraista moottoria? Tuo merkinä vähän outo.. Mutta kuitenkin 5,0 litraisessa 265hv on juurikin tehokkain vakiomoottorilla.
M117 on ainakin tehty 4,5-5,6 litraisina.
http://www.topklasse.net.au/forums/show ... php?t=1074" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa AMG patoja.
Eiköhän täältä joku guru löydy joka kertoo enemmän faktaa ja testauksia
M117 on ainakin tehty 4,5-5,6 litraisina.
http://www.topklasse.net.au/forums/show ... php?t=1074" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa AMG patoja.
Eiköhän täältä joku guru löydy joka kertoo enemmän faktaa ja testauksia

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Nimim. unski kai näistä eniten tietää...puristuksissa on eroja ainaki, sytkää ja ruutaa säätämällä saa varmaan vähä lisää pontta, pakosarjat ei toki parhaat alkuperäisenä oo, mut aika ahdasta tehdä paremmat, niin tai siis riippunee varmaan myös korista...lukaiseppa tuolta projektit osiosta vaikka mun topicci "C126 500SEC särmää kesäksi" niin sieltä vois jotain löytyä, se ei varmaan eka sivulla nyt oo, mut kyllä se sieltä löytyy ku muutaman sivun taaksepäin selailee tai käyttää hakua. 

Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Unskia ehdotan minäkin
. Minulla on sellainen kutina että tässä on kyse early-alumiinimoottorista jonka tilavuus on siis viisi litraa
.
Varmaan ruudikkain versio on se viimeinen ECE M117 5.0. Mutta onko niissä ollut ne virtaavammat pakosarjat kuten 560 malleissa? Ausseissa yksi guru virittelee näitä; unskilla on ilmeisimmin välikäden kautta kytkentä siihen heppuun mutta hän tosin kirjoittelee varmaan useammallekin kansainväliselle foorumille, kuten M100 foorumille. Muistan että sovelsi niitä virtaavia pakosarjoja 5.0 koneeseen jota oli virittämässä. Voisin kaivella sen topikin esiin siltä M100 foorumilta, tosin siinä oli vaan mainita asiasta...
EDIT tässä on ihan vähän juttua 500SEL with ECE 10-1 M117 ja pari kuvaa:
http://www.m-100.cc/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6523" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT 2: Ron kertoo tässä että Ruf koneeseen tulee/on ne 560 mallin pakosarjat:
I am doing an engine swap at the moment ( M117 into W111) and the owner had bought a donor 500SEL ( Champagne with Burgundy leather,ex Hong Kong) . The 500 had full service history from new and was written off after it was rear ended. It wasn't until last week when he dropped the engine into home I discovered it was a very special car. No hydro suspension but every thing else .
The engine is the SA (RuF) M117 -965 . No Cats, no air pump,(although they were designed to accept them as a retrofit) 10-1 compression,560 heads,huge freeflow exhaust manifolds, 265 HP.
The trans is the usual 722-331 but with the sport mode switch .
I need to check the Diff to see if it has legendary Torson unit.It does have LSD according to the data plate.



Varmaan ruudikkain versio on se viimeinen ECE M117 5.0. Mutta onko niissä ollut ne virtaavammat pakosarjat kuten 560 malleissa? Ausseissa yksi guru virittelee näitä; unskilla on ilmeisimmin välikäden kautta kytkentä siihen heppuun mutta hän tosin kirjoittelee varmaan useammallekin kansainväliselle foorumille, kuten M100 foorumille. Muistan että sovelsi niitä virtaavia pakosarjoja 5.0 koneeseen jota oli virittämässä. Voisin kaivella sen topikin esiin siltä M100 foorumilta, tosin siinä oli vaan mainita asiasta...
EDIT tässä on ihan vähän juttua 500SEL with ECE 10-1 M117 ja pari kuvaa:
http://www.m-100.cc/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6523" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT 2: Ron kertoo tässä että Ruf koneeseen tulee/on ne 560 mallin pakosarjat:
I am doing an engine swap at the moment ( M117 into W111) and the owner had bought a donor 500SEL ( Champagne with Burgundy leather,ex Hong Kong) . The 500 had full service history from new and was written off after it was rear ended. It wasn't until last week when he dropped the engine into home I discovered it was a very special car. No hydro suspension but every thing else .
The engine is the SA (RuF) M117 -965 . No Cats, no air pump,(although they were designed to accept them as a retrofit) 10-1 compression,560 heads,huge freeflow exhaust manifolds, 265 HP.
The trans is the usual 722-331 but with the sport mode switch .
I need to check the Diff to see if it has legendary Torson unit.It does have LSD according to the data plate.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Moi,
mikäli kyseessä on tosiaan tuon yksinokkaisen M117 5.0 moottorin piristäminen, niin pitäisin n. 280 hp. järkevänä ylärajana. Sen jälkeen moottorin tyhjäkäynti pitää nostaa niin ylös, että vaihdelaatikko alkaa "ryömimään" jo hyvin voimakkaasti...tämä lisää polttoaineen kulutusta reilusti ja myöskin aiheuttaa epämukavuutta, kun jarrun päällä joutuu jo "seisomaan". Nämähän on tietysti makukysymyksiä. Enemmän jos tarvitaan tehoa, niin samaan hintaan ja mukavammin selviää, kun keulalle nostaa 560:n moottorin.
Peruslähtökohtana "järkevälle" viritykselle pitäisin oikeastaan, 1:9.3 (Euro 83-85) tai 1:10 (ECE ->87) puristesuhteista moottoria. Muissa malleissa on pienempi puristussuhde. Vanhemman mallin M117 450:n euro nokat antavat jo reilusti potkua, ilman että tyhjäkäynti kärsii. Sitten paikalleen 560 w126:n 300 HP pakosarjat...(mikäli mahtuvat) näillä eväillä saa jo aika kivasti lisää tehoa, ilman että joutuu tinkimään asioista. Sähköisen tyhjäkäynninsäätimen toimintaa voi myös hieman virittää korkeammille kierroksille. Tyhjäkäynnin säätö on vaihdettava mekaaniseen, jos moottoria kiristää reilummin.
Timppa
mikäli kyseessä on tosiaan tuon yksinokkaisen M117 5.0 moottorin piristäminen, niin pitäisin n. 280 hp. järkevänä ylärajana. Sen jälkeen moottorin tyhjäkäynti pitää nostaa niin ylös, että vaihdelaatikko alkaa "ryömimään" jo hyvin voimakkaasti...tämä lisää polttoaineen kulutusta reilusti ja myöskin aiheuttaa epämukavuutta, kun jarrun päällä joutuu jo "seisomaan". Nämähän on tietysti makukysymyksiä. Enemmän jos tarvitaan tehoa, niin samaan hintaan ja mukavammin selviää, kun keulalle nostaa 560:n moottorin.
Peruslähtökohtana "järkevälle" viritykselle pitäisin oikeastaan, 1:9.3 (Euro 83-85) tai 1:10 (ECE ->87) puristesuhteista moottoria. Muissa malleissa on pienempi puristussuhde. Vanhemman mallin M117 450:n euro nokat antavat jo reilusti potkua, ilman että tyhjäkäynti kärsii. Sitten paikalleen 560 w126:n 300 HP pakosarjat...(mikäli mahtuvat) näillä eväillä saa jo aika kivasti lisää tehoa, ilman että joutuu tinkimään asioista. Sähköisen tyhjäkäynninsäätimen toimintaa voi myös hieman virittää korkeammille kierroksille. Tyhjäkäynnin säätö on vaihdettava mekaaniseen, jos moottoria kiristää reilummin.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 26.03.2012 21:14
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Onko missään tuon M117 450 euromallin nokkien asteita ja nostoja ilmoitettu? Meneekö ko nokat noilla vakio hydraulisilla nostajilla? Joidenkin palstojen mukaan virikoneessa hydrauliset nostajat on vaihdettu mekanisiin nostajiin. Ilmeisesti nuo 450 koneen osat sopivat hydyjen tilalle.
Harri
Harri
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Kaikissa M117 ja M116 hydraulinokissa on sama nosto (7mm.), ajoitus ja noston kesto vain vaihtelee. Mekaanisissa kepeissä on sama tehollinen nosto (6mm.), kuin hydraulisissakin, kun hydrauliset välysten säätäjät painuvat kasaan.
Niin siis tarkoitan, että helpointa on vaihtaa 450:n hydraulinokat koneeseen. vm. 76-> 81. Kaikkien M116 ja M117:n Nokkat, pukit, nostajat, jouset ja lautaset sopivat ristiin. -68 <->-91 Nokkien laakeripukeissa pitää vain katsoa, että öljykanavat toimivat oikein. Mekaanisen mallin nokka ei sovi hydraulisen laakeripukkeihin...tai sopii, mutta voitelu muille pukeille estyy
Mekaanisessa nokassa nimittäin voitelu-ura on pukissa, kun taas uudemmissa se on nokassa. Vanhan mallin nokka ja uusi pukki = ei öljykanavaa voiteluputkeen.
Timppa
Niin siis tarkoitan, että helpointa on vaihtaa 450:n hydraulinokat koneeseen. vm. 76-> 81. Kaikkien M116 ja M117:n Nokkat, pukit, nostajat, jouset ja lautaset sopivat ristiin. -68 <->-91 Nokkien laakeripukeissa pitää vain katsoa, että öljykanavat toimivat oikein. Mekaanisen mallin nokka ei sovi hydraulisen laakeripukkeihin...tai sopii, mutta voitelu muille pukeille estyy

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Tämän kyseisen tapauksen virityksessä olisi periaatteeessa päästävä lopputulokseen sellaisin keinoin mitkä on luokiteltu vuonna 1979...1981 kilpailukäyttöön. Itse ehdotin 560 SEC ECE konetta johon SLC:n pakosarjat ja vanhat venttiilinkopat... uups tuli paljastettua auton malli
.

1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Tässä tämä ausseissa rakennettu W110 + M117.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9uU-kfiDiP0[/youtube]
Ron kirjoitti toisaalla että ECE 5.0 moottoreissa olisi käytetty niitä parempia pakosarjoja; sopiikohan ne SLC:hen. Siis mitkä tuossa ylempänä kuvassa.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9uU-kfiDiP0[/youtube]
Ron kirjoitti toisaalla että ECE 5.0 moottoreissa olisi käytetty niitä parempia pakosarjoja; sopiikohan ne SLC:hen. Siis mitkä tuossa ylempänä kuvassa.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Ei sovi. SLC:n sopii ainoastaan täystehoisen, katittoman 500SL:n ja SLC:n (SLC:tä ei ole tehty kattiversiona) pakosarjat. Saatavana ainostaan on enään uutena vasemman puolen paria...nekin maksavat n. 600€ ja siihen alkukäyrä n. 200-300€ puoli...sopiikohan ne SLC:hen. Siis mitkä tuossa ylempänä kuvassa.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Tuossapa on saksaksi asennustarina:
http://www.sternzeit-107.de/modules.php ... le&sid=117" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
http://www.sternzeit-107.de/modules.php ... le&sid=117" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 75
- Liittynyt: To 20.05.2010 11:00
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Kiitos vastauksista! Nyt alkaa olla selvillä mitä, ja miten, pitää tehdä.
Eikun rakentamaan.
Eikun rakentamaan.
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Onkos kenelläkään kokemusta kyseisen moottorin piristämisestä ohjelmoitavalla nykyaikaisella ruiskulla ja suorasytytyksellä? Itsellä tällainen projekti työn alla w126 500SE:n kanssa...
Re: M117 E 50 moottorin piristäminen
Löysin äsken tällaisen topicin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&t=62715" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruotsissa oli M100 moottori eli mekaaninen rivipumppu korvattu megaruutalla tms systeemillä, blocketissa oli myynnissä 300 SEL...
Kai se nykyruutta onnistuu tuohon kerran kutosiinkin onnistuupuuhis80 kirjoitti:Onkos kenelläkään kokemusta kyseisen moottorin piristämisestä ohjelmoitavalla nykyaikaisella ruiskulla ja suorasytytyksellä? Itsellä tällainen projekti työn alla w126 500SE:n kanssa...

1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224