Jarruremontti alkaa väyryseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Huomenissa tai ylihuomenna on tarkoitus vaihtaa eteen oikea satula ja samalla herkistellä jarrut ja vaihtaa palat ja vasemmallekin uudet liukutappisarjat yms. Onko jotakin erikoista mitä pitää huomioida? Jarrunesteeksi käy varmaan DOT4 ?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Timoh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: La 03.04.2010 08:29

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja Timoh »

Abseissa parempi neste olisi Dot 5.1 ainakin suositusten mukaan. Tarkista ensimmäisenä ennen remonttia, että ilmaus ruuvit aukeaa, säästyt isolta harmilta kun varmistat asian etukäteen.
124 E 3200 Cabriolet, 204 200cdi farmari
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Jarrunestesäiliön korkissa lukee use dot4+ only ?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Nyt on satula ja uudet palat/tapit yms vaihdettu oikealle puolelle eteen. Jarrupoljin tuntuu aika leprulta, mutta kai se muutamien jarrutusten jälkeen hieman kovenee. Ilmattu sitä ainakin on. Ensin tuolla paineilmalaitteella päästin nestettä läpi parin desin verran ja koeajolenkin jälkeen vielä normaali ilmaus kaverin kanssa. Ainakin neste tuli kaarella ulos joten kyllä ilmat pitäisi olla pihalla. Pysähtyy ainakin koeajolenkillä normaalisti. Mutta kuten sanottu aika pohjaan tuo poljin menee jos voimakkaasti painaa.

Eikös ihan normaali ilmauksen pitäisi riittää satulasta mikä vaihdettiin? Säiliössä oli nestettä koko ilmauksen ajan joten ei ole ainakaan ilmaa haukannut.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Ilmasitko joka nurkan? Tai toisenkin puolen satulan. Johonkin ilmaa on jääny.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Jep, samalla kannalla kuin sepelimies. Vaihtelin nesteet ja ilmasin kaikki kulmat ja pehmeäksi jäi poljin. Sitten tarkemmin tutkittuani huomasin että jarruputkikin on murtunut. Jarruputken vaihdon jälkeen uudet ilmaukset ja jarruista tuli kuin eri auton jarrut :) Eli melko varmasti jossakin tuollakin on ilmaa.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

En ole ilmannut joka nurkkaa. Pitääkö tosiaan näin tehdä jos vaihtaa yhden satulan? Kyllä tuo jarru mielestäni normaalisti pitää ja toimii, mutta poljin on vain kovin pehmeä. Kannattaako siis kiertää joka nurkka läpi?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tavallisesti ei kyllä tartte kuin sen satulan ilmaus tehdä mutta kuitenkin jos poljin menee pohjempaan tai on sellainen pehmyt ja ainakin verrattuna edelliseen satulaan on jossakin ilmaa tai sulla on umpikumi jarrupalat.

Toisaalta jos satula on pitkään irti ja neste lorottaa kumiletkusta niin ilmaahan menee putkeen lopulta ja jossakin haara mutkassahan sitä on menossa sitten ilmaus aikaan toiselle satulalla..tai jos tutkitkin sen letkun kun otat satulan irti niin pienikin ilma nousee jonnekin ylös putkistoon ..
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

atlas kirjoitti:Tavallisesti ei kyllä tartte kuin sen satulan ilmaus tehdä mutta kuitenkin jos poljin menee pohjempaan tai on sellainen pehmyt ja ainakin verrattuna edelliseen satulaan on jossakin ilmaa tai sulla on umpikumi jarrupalat.

Toisaalta jos satula on pitkään irti ja neste lorottaa kumiletkusta niin ilmaahan menee putkeen lopulta ja jossakin haara mutkassahan sitä on menossa sitten ilmaus aikaan toiselle satulalla..tai jos tutkitkin sen letkun kun otat satulan irti niin pienikin ilma nousee jonnekin ylös putkistoon ..
Voihan se olla että jotakin meni sitten putkistoon. Letkusta ei tullut nestettä juuri ollankaan, muutama pisara. Täytyy kiertää jarrut, tai ainakin koettaa nyt ensin ilmata toinenkin puoli. Menee samalla jarruherkistelyt ja rasvat sinnekin puolelle
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
Sepelimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 18.09.2011 22:48
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja Sepelimies »

Ei muuta kun joka satulaan kirkkaat letkut ja päät pulloon ja ilmausruuvit auki. Annat vaikka tunnin nesteitten valua pulloihin ja täyttelet såiliötä. Ei tarvi kaveria ja varmasti tulee ilmat pihalle.
- S210 E320 CDI Avantgarde ´02 - "Tapiotettu"
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Sepelimies kirjoitti:Ei muuta kun joka satulaan kirkkaat letkut ja päät pulloon ja ilmausruuvit auki. Annat vaikka tunnin nesteitten valua pulloihin ja täyttelet såiliötä. Ei tarvi kaveria ja varmasti tulee ilmat pihalle.
Varmaan ihan hyväkonsti tuokin.Meinaat varmaan että kirkkaat letkut ilmausruuvien päihin?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja arska10 »

y30harrastaja kirjoitti:
Sepelimies kirjoitti:Ei muuta kun joka satulaan kirkkaat letkut ja päät pulloon ja ilmausruuvit auki. Annat vaikka tunnin nesteitten valua pulloihin ja täyttelet såiliötä. Ei tarvi kaveria ja varmasti tulee ilmat pihalle.
Varmaan ihan hyväkonsti tuokin.Meinaat varmaan että kirkkaat letkut ilmausruuvien päihin?
Sitähän tuo Sepelimies tarkoitti
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Jarrut tuli ilmattua joka nurkasta ja nestettä kulutettua pullollinen. Löysempi tuo poljin on mutta ei se pohjaan mene ja jarru ainakin vaikuttaa tehokkaammalta kuin ennen. Ajettiin tuolla n 350 km eilen ja jarrutettua sai minkä tarvitsi :) Luotamme siis että jarrut ovat ilmattomat :)
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2583
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

y30harrastaja kirjoitti:Jarrut tuli ilmattua joka nurkasta ja nestettä kulutettua pullollinen. Löysempi tuo poljin on mutta ei se pohjaan mene ja jarru ainakin vaikuttaa tehokkaammalta kuin ennen. Ajettiin tuolla n 350 km eilen ja jarrutettua sai minkä tarvitsi :) Luotamme siis että jarrut ovat ilmattomat :)

Levyjarruilla varustetun auton jarrupoljin on kova eikä painu juuri ollenkaan. Sinulla on jarrujärjestelmässä ilmaa joka tulee saada pois.

Hyvä tapa ilmata jarrut on tehdä se ilmaruuvista säiliöön pän laitteella joka painaa uutta nestettä sisäänpäin.
Pelkkä nesteen valuttelu ei auta mitään.
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Kyllä minä sain ilmattua kaikki jarrut ihan perinteisella menetelmällä eli toinen polkee jarrua ja toinen pyörittelee ilmausruuvia. Pelkällä takaiskuventtiilillä varustetulla letkulla ei syystä tai toisesta onnistunut. Aika kovaksi se poljin jää silloin kun kaikki on onnistunut. Yllättävän töisevä se oli saada ilmattua. Kannattaa tarkistaa jarrulinjat ettei jostain tihku letku tai putki, mulla jäi tuollaisen vuodon takia poljin hieman pehmeäksi. Autona siis -96 sedan väyrynen.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Avatar
miksalo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 716
Liittynyt: Ti 15.09.2009 23:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja miksalo »

Oletko varmasti kasannut jarrun oikein? En ole aivan varma millainen jarrusylinterin kiinnitys tuossa on.
Mutta omaan w202:teen aikoinaan vaihdoin jarrut ja sain sen satulaa paikallaan pitävän rautalangan jotenkin väärin.
Tuon takia sitten jäi poljin pehmeäksi.
Kannattaa myös katsoa että liikkuuko se jarrusatula liikaa jarrua painaessa.
MB S211
Kawasaki Z1000
y30harrastaja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja y30harrastaja »

Jaa no en sitten tiedä. Jos auto ei käy niin poljin on melko kova. Käynnistäessä kun ensimmäistä kertaa painaa jarrua vaihteen kytkemisen yhteydessä niin on aika pehmeä ja kuuluu myös pieni suhahdus painettaessa. Toisella kerralla kun painaa niin on melko normaali. Hieman pehmeämpi ja alemmas se menee kuin ennen mutta liikkuuhan siellä nyt mäntäkin. Ja sen puolimmainen jarrulevy on myös huomattavasti ohuempi ulkosyrjältä sen ansiosta kun vanha mäntä oli juntturassa. Vaikea sanoa. Jaruja ilmattiin kunnolla niin että toinen painoi poljinta. Yhtä satulaa aina monta kertaa.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja

Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: Jarruremontti alkaa väyryseen

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Omaan korvaan kuulostaa ihan normaalilta jarrupolkimen toiminnalta :thumbup:
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Vastaa Viestiin