Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Moro olisin kysässy että mitä kustansi pumpun säätäminen mynä dieselissä.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Onkohan tämä oikea topikki kysyä tätä mutta kysyn nyt kuitenkin..... paljon on puhuttu näistä kunnostetuista ahtimista. Tässä olis linkki esimerkkinä :
http://www.ebay.com/itm/Turbolader-fur- ... 2c6d4697a4" onclick="window.open(this.href);return false;
Uskaltaako tuollaisen turbon ostaa, ainakin myynti-ilmoituksessa korostavat laatua.... ja saksan ebay on täynnä vastaavia kunnostettuja ahtimia, onko täällä kokemuksia näistä? Postikuluineen tulis maksamaa vähän reilu 500e, kun valtuutettu mersuliike suomessa pyytää yli 2000e
http://www.ebay.com/itm/Turbolader-fur- ... 2c6d4697a4" onclick="window.open(this.href);return false;
Uskaltaako tuollaisen turbon ostaa, ainakin myynti-ilmoituksessa korostavat laatua.... ja saksan ebay on täynnä vastaavia kunnostettuja ahtimia, onko täällä kokemuksia näistä? Postikuluineen tulis maksamaa vähän reilu 500e, kun valtuutettu mersuliike suomessa pyytää yli 2000e

W211 E320CdiT Avantgarde AirMatic
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
En näe mitään syytä miksi ei uskaltaisi. Ite oon aika paljon tilaillut Saksasta (ja muualtakin) ebayn kautta tavaraa, eikä mitään ongelmia ole ollut.S600L kirjoitti:Onkohan tämä oikea topikki kysyä tätä mutta kysyn nyt kuitenkin..... paljon on puhuttu näistä kunnostetuista ahtimista. Tässä olis linkki esimerkkinä :
http://www.ebay.com/itm/Turbolader-fur- ... 2c6d4697a4" onclick="window.open(this.href);return false;
Uskaltaako tuollaisen turbon ostaa, ainakin myynti-ilmoituksessa korostavat laatua.... ja saksan ebay on täynnä vastaavia kunnostettuja ahtimia, onko täällä kokemuksia näistä? Postikuluineen tulis maksamaa vähän reilu 500e, kun valtuutettu mersuliike suomessa pyytää yli 2000e
Myyjän palaute on hyvä ja jos sopivuus on varmistettu osanumerosta, niin anna palaa

edit. siis nimenomaan turboa en ole tilannut, mutta kaikkea muuta, uutta, vanhaa ja kunnostettua.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: To 03.10.2013 22:07
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
tere! tuli ostettua kaverilta 300d väyrynen kun "sopivasti sai". auto on päällisin puolin siisti ja lähes ruosteeton ja hienolla nahkasisustalla. mieleeni tulikin ajatus että jos tuohon vaihtaisin om606 td tekniikan kun kerran koppa on siisti. ei ole mersuista oikein mitään tietoa kun bemareiden kanssa tullut pelailtua aikaisemmin joten tietoa kaivataan. mahtaako vaparissa ja tdeessä olla sama aut.laatikko, itsellä 4 vaihteinen joka vaihtaa tökkimällä?laatikosta nostettu paineita ed. om toimesta ja autossa on ollut td koneen turbovehkeet kiinni ja evrymod lastu. noilla eväillä nyt varmaan talven yli selviää mutta keväällä vois tuollaisen tekniikanvaihdoksen tehdä jos talven aikana ostais moottorin yms hilppeet. saako tälläisen muutoskatsastettua ongelmitta vai kohtaanko ylitsepääsemättömiä ongelmia konttorilla??
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Itsellä S124 viimeisimpiä vuosimalleja mitä on tehty, papereissa lukee auton ensikatsastus 1996, moottori siis om603 turbo. ST aihio tekeillä, isompi turbo, välijäähdytin, syöttöpumppu, pakosarjat jne? Onkos vaikea muutoskatsastaa / katsastaa, että tuleeko sanomista?
S124 OM606 ST
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
EX W123 200D
EX W124 200D
EX W202 220D
EX S124 300TDT
EX S124 300TD
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Vähäpäästöinen, käytännössä lain mukaan mahdoton katsastettava, tosin kaikki ST autothan on periaatteessa laittomia kun menee tehoita yli. Vähäpäästöisessä ei kuitenkaan saa päällepäin näkyä ahtimen muuttamista tai välijäähdyttimen lisäämistä.
Tuleeko sanomista, riippuu ihan katsastusmiehestä ja toteutuksesta mutta en nyt heti lähtisi sinne kahta ahdinta laittamaan. Muutoskatsastaa coolerille ja vaihdetulle ahtimelle ei siis käytännössä onnistu.
Tuleeko sanomista, riippuu ihan katsastusmiehestä ja toteutuksesta mutta en nyt heti lähtisi sinne kahta ahdinta laittamaan. Muutoskatsastaa coolerille ja vaihdetulle ahtimelle ei siis käytännössä onnistu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Miten on, onnistuisko tuo minun W123 OM617 katsastaa turbolle? Muutosprosentteja on 44 autossa jo valmiina (korinvaihto) mutta mietin että mahtuuko se turbo siihen 5,9 prosenttiin.. En löytäny tietoa että paljonko pelkästä turbosta tulee muutosprosentteja. Jarruja ei minun tietääkseni tarvii vaihtaa vai oonko väärässä (kuullu jostain että kaikissa satakakskolmosissa ois samat jarrut)?
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 125
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Elikkäs pitäis vähä saada selkoa...
mulla on tommone 124 koppanen mese, vm91 ollut 250tiisseli automaatti, vaihdettu jossain välissä 200d ja 4 lovinen manuaali(prosentteja 22)
eli turbottamisen voi unohtaa, mutta mitenkäs jos laitan tuohon 250 vakio turbo koneen, leimaan ilman turboa ja heti leiman lälkee turbo hiluineen takasin.
onko turbo ja ei turbo koneella ulkoisia eroja (huomaako katsastuksessa)?
kuulemma prosentteja ei tule lisää jos vaihtaa alkuperäistä vastaavan koneen tilalle, muttei prosentit myöskään vähene?
entäs laatikon vaihto? jos 250 koneen heittää keulille niin kannattaa varmaan vahtaa samalla myös 5 lovinen manuaali/automaatti, tuleeko prosentteja lisää?
en vastauksia kysymyksiini haulla oikein löytänyt, anteeksi jos joudutte uudestaan näitä selittelemään
mulla on tommone 124 koppanen mese, vm91 ollut 250tiisseli automaatti, vaihdettu jossain välissä 200d ja 4 lovinen manuaali(prosentteja 22)
eli turbottamisen voi unohtaa, mutta mitenkäs jos laitan tuohon 250 vakio turbo koneen, leimaan ilman turboa ja heti leiman lälkee turbo hiluineen takasin.
onko turbo ja ei turbo koneella ulkoisia eroja (huomaako katsastuksessa)?
kuulemma prosentteja ei tule lisää jos vaihtaa alkuperäistä vastaavan koneen tilalle, muttei prosentit myöskään vähene?
entäs laatikon vaihto? jos 250 koneen heittää keulille niin kannattaa varmaan vahtaa samalla myös 5 lovinen manuaali/automaatti, tuleeko prosentteja lisää?
en vastauksia kysymyksiini haulla oikein löytänyt, anteeksi jos joudutte uudestaan näitä selittelemään

s211 /648 käyttis
s202 /605/hx35/7.7
hy40v + mynä 8 odottelee hyllyssä..
w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________

s202 /605/hx35/7.7

w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
turbollinen ja ei turbollinen on päällisin puolin erilaisia mm. imusarja, pakosarja, ahtoputki, venttiilin koppa. jotain tollasia eroja niissä on. mutta itse moottori on ulkoisesti aika sama, numerosarja erona.
kannattaako noita vaihdelaatikoita edes mainita konttorilla? itse vaihtelin niitä joku vuosi takaperin aika paljonkin ja leimalle mentäessä ei ollut mitään ongelmaa. välillä oli automaatti ja välillä manuaali yms. ei ne mitään kyselly. tietenkin jos tehoja nostaa ja ne pakottaa laittaan jyräkämmän vaihteiston, niin sitten eri asia. mutta jos omaks ilokseen vaihtelee toosaa, niin ei sitä kannata mainita.
kannattaako noita vaihdelaatikoita edes mainita konttorilla? itse vaihtelin niitä joku vuosi takaperin aika paljonkin ja leimalle mentäessä ei ollut mitään ongelmaa. välillä oli automaatti ja välillä manuaali yms. ei ne mitään kyselly. tietenkin jos tehoja nostaa ja ne pakottaa laittaan jyräkämmän vaihteiston, niin sitten eri asia. mutta jos omaks ilokseen vaihtelee toosaa, niin ei sitä kannata mainita.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Nuo rosenttihommat kannattaa aina kysellä kattastusasemalta mihin oot menosa, ko niiden välillä ON eroja. Tietenki jos jostain löytää virallista tokumenttia siittä miten asian PITTÄÄ mennä, niin konttorin on taivuttava sen tahtoon eikä tehä niinku ovat ennen tehneet.pikkukankkunen kirjoitti:Elikkäs pitäis vähä saada selkoa...
Muutoskattastin oman w124:äni viime-Tiistaina välijäähylle.
Katsuri kysyi välijäähyn fyysiset mitat ja että onko turboa vaihdettu. Mitat saatiin nauhalla ja sanoin että en tiedä turbosta mutta tuolla kiinniolevalla se on penkitetty.
-Otteessa on auton mallimerkinnässä sana TURBO, mallia tms tarkennusta ei lue.
-Teho -kentässä lukee 250D turbon vakioteho 93kw vaikka toimittamillani teholapuilla se oli isompi
-lisätietokentässä lukee "ahtopaine 0.6bar", välijäähyn fyysiset mitat sekä "Suurin teho mitattu." eli ei tarkkaa teholukemaa.

Muutosprosentteja tuli 14% eli täysi moottorinvaihto, ja kun kysyin niin molemmat katsuriäijät sanoi että jos vaihtaa tekniikan takas vastaamaan alkuperäistä niin rosentit saa kyllä poies.

-08 W204 C200CDI
-90 W124 250DT (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
-90 W124 250DT (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 125
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
no se on mukava kuulla että noita prosentteja saa vähennettyä, elikkäs jos heitan 250d (alkuperäisen) koneen niin voinko saada nollaprosentit? kun prosentteja on tullut siitä että 250d->200d ja auto->manuaali ? haluaisin autoon 5-pykäläisen manuaalin ja 250D koneen, mutta jotkut 'alan ammattilaiset' ovat sitä mieltä että rosentit pystyy ainoastaan lisääntymään, jos ei laita täysin orggis kuntoon tekniikaltaan. = 0prosenteille pitäisi laitta automaatti tuon 4-lovisen manuaalin tilalle... ei vaan nuo automaatit kiinnosta, tylsiä pelejä 

s211 /648 käyttis
s202 /605/hx35/7.7
hy40v + mynä 8 odottelee hyllyssä..
w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________

s202 /605/hx35/7.7

w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Laitat orkkiskuntoon ja automaatin sinne, sitte käyt eriksee muutosleimaamassa sen manuaaliksi -> tulee vain siittä prosentitpikkukankkunen kirjoitti: ei vaan nuo automaatit kiinnosta, tylsiä pelejä

-08 W204 C200CDI
-90 W124 250DT (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
-90 W124 250DT (ex)
-89 W124 230E (ex)
-89 W201 260E (ex)
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Entä jos haluaa olla rahamies ja tehdä tekniikkamuutoksen vähäpäästöseen siten, että lisää välijäähdyttimen ja päivittää turboa hiukan isompaan, ja pitää säädöt (penkityksessä ja päästötestissä) kohtuullisina, penkittää ja hommata VTT päästötestilaput á 1500€, saako sen muutoskatsastuksen siten tehtyä vähäpäästöiseenkin? Näin ei tarvitse ottaa kuuleria irti joka katsastukseen?veskola kirjoitti:Vähäpäästöinen, käytännössä lain mukaan mahdoton katsastettava, tosin kaikki ST autothan on periaatteessa laittomia kun menee tehoita yli. Vähäpäästöisessä ei kuitenkaan saa päällepäin näkyä ahtimen muuttamista tai välijäähdyttimen lisäämistä.
Tuleeko sanomista, riippuu ihan katsastusmiehestä ja toteutuksesta mutta en nyt heti lähtisi sinne kahta ahdinta laittamaan. Muutoskatsastaa coolerille ja vaihdetulle ahtimelle ei siis käytännössä onnistu.

W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
näinhän se onnistuu ja jossai ammattikorkeakoululla päästömittauksen hintaa oon kuullu huhuja että sais alle tonniinkiW124_E300DT kirjoitti:Entä jos haluaa olla rahamies ja tehdä tekniikkamuutoksen vähäpäästöseen siten, että lisää välijäähdyttimen ja päivittää turboa hiukan isompaan, ja pitää säädöt (penkityksessä ja päästötestissä) kohtuullisina, penkittää ja hommata VTT päästötestilaput á 1500€, saako sen muutoskatsastuksen siten tehtyä vähäpäästöiseenkin? Näin ei tarvitse ottaa kuuleria irti joka katsastukseen?veskola kirjoitti:Vähäpäästöinen, käytännössä lain mukaan mahdoton katsastettava, tosin kaikki ST autothan on periaatteessa laittomia kun menee tehoita yli. Vähäpäästöisessä ei kuitenkaan saa päällepäin näkyä ahtimen muuttamista tai välijäähdyttimen lisäämistä.
Tuleeko sanomista, riippuu ihan katsastusmiehestä ja toteutuksesta mutta en nyt heti lähtisi sinne kahta ahdinta laittamaan. Muutoskatsastaa coolerille ja vaihdetulle ahtimelle ei siis käytännössä onnistu.


- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Mitä? Onko joku muu kuullut tämmöisiä huhuja?johani kirjoitti:näinhän se onnistuu ja jossai ammattikorkeakoululla päästömittauksen hintaa oon kuullu huhuja että sais alle tonniinkiW124_E300DT kirjoitti:Entä jos haluaa olla rahamies ja tehdä tekniikkamuutoksen vähäpäästöseen siten, että lisää välijäähdyttimen ja päivittää turboa hiukan isompaan, ja pitää säädöt (penkityksessä ja päästötestissä) kohtuullisina, penkittää ja hommata VTT päästötestilaput á 1500€, saako sen muutoskatsastuksen siten tehtyä vähäpäästöiseenkin? Näin ei tarvitse ottaa kuuleria irti joka katsastukseen?veskola kirjoitti:Vähäpäästöinen, käytännössä lain mukaan mahdoton katsastettava, tosin kaikki ST autothan on periaatteessa laittomia kun menee tehoita yli. Vähäpäästöisessä ei kuitenkaan saa päällepäin näkyä ahtimen muuttamista tai välijäähdyttimen lisäämistä.
Tuleeko sanomista, riippuu ihan katsastusmiehestä ja toteutuksesta mutta en nyt heti lähtisi sinne kahta ahdinta laittamaan. Muutoskatsastaa coolerille ja vaihdetulle ahtimelle ei siis käytännössä onnistu.![]()

W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Mistähän sais om603 3.5 turbodiesel moottorin tehotiedot? Laitoin nykyiseen w124'sen kyseisen moottorin ja pitäis muutoskatsastaa moottorille. Ja vaaditaanko katsastuksesta moottorin valmiste-/mallinumero ja mistähän päin konetta se mahtaa löytyä?
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.
Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.
Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
http://www.mercefreaken.com" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Moro
Tässä kolmesatku mersusta haaveillut muutamia viikkoja ja väkisin heräsi kiinnostus jatkojalostamiseen...
...Eli turboahtamiseen. Ja näin alustavasti kyselen pari perusasiaa ennenkuin koko autoa on tallissa.
Kuvitellaan aihiona olevan om603 ja autona w124 farkku, vm -92, eli vähäpäästöinen.
Teknisiin yksityiskohtiin paneutumatta, voisko asia edetä suurin piirtein näin:
- Katsastan autolle vuoden ajo- ja työstämisaikaa.
- Tilaan ylipaineistukseen tarvittavat hilppeet. Holset hx35, dumppi, hukkaportti, ahtoputkisto ja muut mitä tästä unohtu.
- Leikkaan plasmalla laipat ja rakennan pakosarjan ja pakoputkiston
- Tässä vaiheessa auto rakennetaan halutuille paineille, kuitenkaan pumpun elementtejä vaihtamatta.
- Auto ajetaan penkitettäväksi jonnekin päin suomea. Säädetään pumppu suurimmille sallituille tehoille (vakiopumpun rajoissa), jolle auto voidaan muutoskatsastaa jarrusatuloita vaihtamatta (280 E 197hv???) ja näistä tehoista lappu.
- Voidaanko näillä eväillä muutoskatsastaa auto turbolle? Miten päästömittauksen kanssa?
- Mikäli kyllä, seuraava tässä vaiheessa kuvitteellinen vaihe on, että kun turbo ja muut päällisin puolin näkyvät osat on saatu otteeseen, pumpusta ruuvataan kaikki voima irti, mitä on järkevästi saatavilla tai pumppu ehkä säädätetään pajalla.
Tosiaan itse en vielä ajokorttiakaan omista, autoja, traktoreita, kelkkoja, mopoja ja kaikkea tältä väliltä on tullut tosin rassattua ja ahtamisen maailmaan siirtyminen ei ole mahdoton ajatus. Tietoa siitä, kuinka tyhmä ja kokematon olen, en tarvitse. Ja kyllä, lueskeltu on omatoimisesti aiheesta ja siihen mitä kysyn, en ole itte vastauksia löytäny.
Tällasesta projetkista on vähän helpompi haaveilla kun vähän tietää millanen taistelu katsastuksen suhteen on edessä.
Kiitän.
Tässä kolmesatku mersusta haaveillut muutamia viikkoja ja väkisin heräsi kiinnostus jatkojalostamiseen...
...Eli turboahtamiseen. Ja näin alustavasti kyselen pari perusasiaa ennenkuin koko autoa on tallissa.
Kuvitellaan aihiona olevan om603 ja autona w124 farkku, vm -92, eli vähäpäästöinen.
Teknisiin yksityiskohtiin paneutumatta, voisko asia edetä suurin piirtein näin:
- Katsastan autolle vuoden ajo- ja työstämisaikaa.
- Tilaan ylipaineistukseen tarvittavat hilppeet. Holset hx35, dumppi, hukkaportti, ahtoputkisto ja muut mitä tästä unohtu.
- Leikkaan plasmalla laipat ja rakennan pakosarjan ja pakoputkiston
- Tässä vaiheessa auto rakennetaan halutuille paineille, kuitenkaan pumpun elementtejä vaihtamatta.
- Auto ajetaan penkitettäväksi jonnekin päin suomea. Säädetään pumppu suurimmille sallituille tehoille (vakiopumpun rajoissa), jolle auto voidaan muutoskatsastaa jarrusatuloita vaihtamatta (280 E 197hv???) ja näistä tehoista lappu.
- Voidaanko näillä eväillä muutoskatsastaa auto turbolle? Miten päästömittauksen kanssa?
- Mikäli kyllä, seuraava tässä vaiheessa kuvitteellinen vaihe on, että kun turbo ja muut päällisin puolin näkyvät osat on saatu otteeseen, pumpusta ruuvataan kaikki voima irti, mitä on järkevästi saatavilla tai pumppu ehkä säädätetään pajalla.
Tosiaan itse en vielä ajokorttiakaan omista, autoja, traktoreita, kelkkoja, mopoja ja kaikkea tältä väliltä on tullut tosin rassattua ja ahtamisen maailmaan siirtyminen ei ole mahdoton ajatus. Tietoa siitä, kuinka tyhmä ja kokematon olen, en tarvitse. Ja kyllä, lueskeltu on omatoimisesti aiheesta ja siihen mitä kysyn, en ole itte vastauksia löytäny.
Tällasesta projetkista on vähän helpompi haaveilla kun vähän tietää millanen taistelu katsastuksen suhteen on edessä.
Kiitän.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
tuo "vähäpäästöisyys"kannattaa tarkistella katsurin kanssa nyt ens hätiin.voi tulla iloinenkin yllätys sen kanssa.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Tämä tiedusteluhan on siis niin alustavaa että koko autoahan ei oo vielä olemassa, vm -92 on vaan esimerkkinä. Asia selvitellään kyllä joka tapauksessa asemalla ennen kun laitetaan raha palamaan mikäli ei keksitä jo tässä vaiheessa totaalista estettä projektille.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Ensinnäkin...unohda tuo dumppi, vakiopumpun säätö 35 holsetin kanssa, vähäpäästöinen auto ja "halutut paineet" (koska ne kasvaa nälän mukana) 
Ennen kuin mitään rahoja lyöt kouraan niin soitat katsurille ja pyydät häntä katsomaan auton rekisteritiedoilla vähäpäästösyyden. Vähäpäästöstä on turha ruveta rakentamaan (nimim. sellaista juuri teen). Senkin saa kyllä leimaan, vähän enempi hommaa, mutta täytyy olla vähäpäästöisen auton (ahdettu)moottori kaikkine päästölaitteineen (ahdin, cooleri, "pumppu", EGR sun muu). Eli vähäpäästöisestä autosta saat siirtää moottoritekniikan kokonaisuudessaan toiseen vähäpäästöiseen autoon.
"Helpoin" on ostaa -88 tai vanhempi lankku, mielellään valmis 603 turbo.

Ennen kuin mitään rahoja lyöt kouraan niin soitat katsurille ja pyydät häntä katsomaan auton rekisteritiedoilla vähäpäästösyyden. Vähäpäästöstä on turha ruveta rakentamaan (nimim. sellaista juuri teen). Senkin saa kyllä leimaan, vähän enempi hommaa, mutta täytyy olla vähäpäästöisen auton (ahdettu)moottori kaikkine päästölaitteineen (ahdin, cooleri, "pumppu", EGR sun muu). Eli vähäpäästöisestä autosta saat siirtää moottoritekniikan kokonaisuudessaan toiseen vähäpäästöiseen autoon.
"Helpoin" on ostaa -88 tai vanhempi lankku, mielellään valmis 603 turbo.
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Mietimpä tässä vaan, että jos laki pysyy tuollaisena, niin mitä ihmettä tässä harrastellaan 10 tai 20 vuoden päästä? Nytkin pitää harrastelu peleiksi etsiä noita yli 25 vuotta vanhoja autoja, että saa edes jotain rakennella. Ei mulla muuta 

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
En kyseenalaista mutta miksi?unohda tuo dumppi, vakiopumpun säätö 35 holsetin kanssa
Selvä. Oon käsittäny että kaikki 92-> on vähäpäästösiä, mikä tekee poikkeukset jos niitä on? Erot valmistusajankohdan ja käyttöönottopäivän välillä?Ennen kuin mitään rahoja lyöt kouraan niin soitat katsurille ja pyydät häntä katsomaan auton rekisteritiedoilla vähäpäästösyyden.
Kiitän tiedosta. Eli jo muutos luokkaa "mynäpumppu" on katsastuksen kannalta "liikaa" vähäpäästöisessä autossa, syöttö vaan on tapana säätää tarpeeksi alas ettei päästömittauksessa pomppaa? Oonko kartalla?Vähäpäästöstä on turha ruveta rakentamaan (nimim. sellaista juuri teen). Senkin saa kyllä leimaan, vähän enempi hommaa, mutta täytyy olla vähäpäästöisen auton (ahdettu)moottori kaikkine päästölaitteineen (ahdin, cooleri, "pumppu", EGR sun muu). Eli vähäpäästöisestä autosta saat siirtää moottoritekniikan kokonaisuudessaan toiseen vähäpäästöiseen autoon.
Aaivan, harvinaisempia vehjeksiä vaan. Ja se hinta."Helpoin" on ostaa -88 tai vanhempi lankku, mielellään valmis 603 turbo.

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Ja mikäli "-88 tai uudeempi" perustuu 25 vuoden ikärajaan niin se kai alkaa olla kohta -89 tai uudempi, eikö? Ja mitä tämä 25 vuoden raja koskee. Päästömittausta? Vai siitäkö eteenpäin vähäpäästösiä on ollu olemassa? Muistan tuon lukeneeni jostaki mutta nyt ei puhelimella pääse tarkistamaan.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Ei siinä ole 25 vuoden aikarajaa, perustuu johonkin mielivaltaiseen päätökseen vaan.Rapanaama kirjoitti:Ja mikäli "-88 tai uudeempi" perustuu 25 vuoden ikärajaan niin se kai alkaa olla kohta -89 tai uudempi, eikö? Ja mitä tämä 25 vuoden raja koskee. Päästömittausta? Vai siitäkö eteenpäin vähäpäästösiä on ollu olemassa? Muistan tuon lukeneeni jostaki mutta nyt ei puhelimella pääse tarkistamaan.
Tuollaisen löysin, kun asiaa tutkin. En ota kantaa kuinka paikkaansapitävä tuo on:

E: päästörajat koskee bensakoneita, mutta muuten toi on kait sama molemmissa, noiden merkintöjen ja vuosilukujen kanssa. Ja noissa merkinnöissäkin on kaiketi ollut puutteita, siksi katsastuskonttorilta selviää parhaiten.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Ei ole yleensä mitään ongelmaan katsastaa vähäpäästöistä mynäpumpulla jos autossa on alunperin ollut rivipumppu. Mulla on ollut 10 vuotta mynäpumppu -98 mallisessa.Rapanaama kirjoitti:Eli jo muutos luokkaa "mynäpumppu" on katsastuksen kannalta "liikaa" vähäpäästöisessä autossa, syöttö vaan on tapana säätää tarpeeksi alas ettei päästömittauksessa pomppaa? Oonko kartalla?
Jokin -92 käyttöönotettu dieseli saattaa olla vielä ei vähäpäästöinen, jos se on sitä mallia jota tuotiin maahan ja otettiin yleensä käyttöön 91.
Suosittelen nyt kuitenkin unohtamaan nämä museoajoneuvot ja ostat jonkin kivan pikkusen cdi sportin, jossa valmiiksi ahdin ja virittelet sitä sillain ei liikaa näkyvästi. Tulee paljon halvemmaksi kuin nämä vanhojen jälkiahtamiset ja pumpun vaihdot.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Ei kiinnosta, sori.veskola kirjoitti:Suosittelen nyt kuitenkin unohtamaan nämä museoajoneuvot ja ostat jonkin kivan pikkusen cdi sportin, jossa valmiiksi ahdin ja virittelet sitä sillain ei liikaa näkyvästi. Tulee paljon halvemmaksi kuin nämä vanhojen jälkiahtamiset ja pumpun vaihdot.

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Nuorella miehellä on hyvä asenne tavoitteissaan. Sananlasku " vanhassa vara parempi ". Vanhemmissa tekniikoissa on viritysaste alhaisempi kuin CDI-tekniikoissa ja siksi vanhemmasta tehty omin oivalluksin, niin huomaa valtavan eron lopputuloksessa. Mainitulla rakentelulla pääsee moottorin sielunelämään sisälle. Ei muutakuin ponnisteluja ja opiskelua moottoritekniikasta ja muutakin käytännön tietämystä. Kyllä se siitä tietämys urkenee.Rapanaama kirjoitti:Ei kiinnosta, sori.veskola kirjoitti:Suosittelen nyt kuitenkin unohtamaan nämä museoajoneuvot ja ostat jonkin kivan pikkusen cdi sportin, jossa valmiiksi ahdin ja virittelet sitä sillain ei liikaa näkyvästi. Tulee paljon halvemmaksi kuin nämä vanhojen jälkiahtamiset ja pumpun vaihdot.Näitä projekteja en suunnittele auton takia vaan itteni takia. Vähäpäästöset aihiot toki unohdan. Saa nähä, ehkä joku päivä toteutan jotai järkevää tai sit en toteuta mitään.
+358 18B8FE99
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
Siihen pyrin.
Mielenkiinto on se, mikä laittaa ottamaan asioista selvää ja kyselemään. Riippumatta siitä, tuunko turbo om603:sta ikinä rakentamaan, kiinnostaa tietää miksei turboahtaminen kannata ruuvatun vakiopumpun kanssa jos budjettiin ei yhdellä kertaa mahdu 7mm pumppu. Käsittääkseni vapaastihengittävänä kone saadaan ruuvaamalla pukkaamaan mustaa ilman tuhannen euron syöttöpumppuakin, mikä taas käsittääkeni tarkoittaa epätäydellistä palamista. Tottakai ruiskutusaika ja -määrä on kaks eri asiaa, mikä on ainakin jakajapumppujen kanssa oleellinen ero ruuvaamisen ja isomman nestepään välillä. Aina saa ja pitää korjata jos oon väärässä ja kaikki mielipiteet otan huomioon mikäli ne on perusteltu, faktoista puhumattakaan.
Eikä oo sattumaa että just 300 diisseli kiihottaa, turbothan on luonnollisesti joka poikaa kiinnostanu jo eskarista asti mutta iso diisseli vaikuttaa helpoimmalta vehkeeltä alottaa tää järjetön harrastus, viritysaste pysyy syht matalana verrattuna 1,6 tenumoottoriin kun auto on tarkotus pitää käyttöautona eikä moottoria tarvihe purkaa atomeiksi sisuskalujen päivittämisen takia. Tosiaa tehotavoite vois mahdollisesti olla haarukkaan 200-250hv. Em. Vakiopumpun rajojahan minä en tiiä, kertokaa te. Polttoaineenkulutuksen, savutuksen ja ahtopaineen ei ole tarkoitus olla luokkaa "tractor pulling". Perustava ajatus on se, että moottori vetää alhaalta, siinä on voimaa ja mahdollisimman suuri osuus energiasta, joka tankkiin kaadetaan, päätyy vetoakseleille, eikä savupilveen.
Mielenkiinto on se, mikä laittaa ottamaan asioista selvää ja kyselemään. Riippumatta siitä, tuunko turbo om603:sta ikinä rakentamaan, kiinnostaa tietää miksei turboahtaminen kannata ruuvatun vakiopumpun kanssa jos budjettiin ei yhdellä kertaa mahdu 7mm pumppu. Käsittääkseni vapaastihengittävänä kone saadaan ruuvaamalla pukkaamaan mustaa ilman tuhannen euron syöttöpumppuakin, mikä taas käsittääkeni tarkoittaa epätäydellistä palamista. Tottakai ruiskutusaika ja -määrä on kaks eri asiaa, mikä on ainakin jakajapumppujen kanssa oleellinen ero ruuvaamisen ja isomman nestepään välillä. Aina saa ja pitää korjata jos oon väärässä ja kaikki mielipiteet otan huomioon mikäli ne on perusteltu, faktoista puhumattakaan.
Eikä oo sattumaa että just 300 diisseli kiihottaa, turbothan on luonnollisesti joka poikaa kiinnostanu jo eskarista asti mutta iso diisseli vaikuttaa helpoimmalta vehkeeltä alottaa tää järjetön harrastus, viritysaste pysyy syht matalana verrattuna 1,6 tenumoottoriin kun auto on tarkotus pitää käyttöautona eikä moottoria tarvihe purkaa atomeiksi sisuskalujen päivittämisen takia. Tosiaa tehotavoite vois mahdollisesti olla haarukkaan 200-250hv. Em. Vakiopumpun rajojahan minä en tiiä, kertokaa te. Polttoaineenkulutuksen, savutuksen ja ahtopaineen ei ole tarkoitus olla luokkaa "tractor pulling". Perustava ajatus on se, että moottori vetää alhaalta, siinä on voimaa ja mahdollisimman suuri osuus energiasta, joka tankkiin kaadetaan, päätyy vetoakseleille, eikä savupilveen.
Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista
siinä se on 180hv tietämillä mitä vakio pumpulla saat suurehkolla ahtimella ehkä muutama koni lisää kuitenkin alle 190hv