W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4) ALIPAINEVUOTO

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4) ALIPAINEVUOTO

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Moi,
Miten W124 automaattilaatikon 722.4 pitäisi toimia 300 D:n jatkeena. Eli vaihto on aika kova, kun ajellaan pintakaasulla. Ronskimmin kiihdytettäessä vaihtotapahtuma on hyvä. Hitailla nopeuksilla rauhallisesti kiihdytellen nelonen paukauttaa aika kovasti toisinaan. Eli luistoa ei ole, mikä tietenkin on hyvä, mutta kun ei ole oikein itsellä kokemuksia 722.4 laatikolla ajamisesta, niin en osaa vertailla. Ajoin joskus 7 vuotta sitten 300 D automaatilla, mutta muistikuvieni mukaan vaihdot olivat todella siistejä.
Eli pitäisikö hieman säätää laatikkoa pehmeämmäksi? Jos tarvii teidän mielestänne, niin paljonko sitä ruuvia kierretään ja mihin suuntaan?
Toinen kysymys liittyy laatikon alaspäin vaihtamiseen. Vaatii todella ronskin polkaisun, että vaihtaa 50 km/h alaspäin esim. kolmoselta kakkoselle. Mielestäni reagointi voisi olla nopeampi-kadunkulmissakin menee useimmiten kolmosella tosi herkästi eikä ihan pienellä anna kakkosta. Kickdownilla vaihto tapahtuu kyllä alaspäin, mutta toivoisi vaihteen vaihtuvan alaspäin jo terävällä puolikaasupolkaisulla. Toki olen tottunut ajamaan elektronisesti ohjatuilla mersun laatikoilla, jotka vastaavat kysyntään tietysti kaasupolkimen liikenopeuden ym. mukaisesti. Sitten toinen tilanne on vauhdin ollessa n. 40 km/h ja jos vaihde on jo kolmosella ja polkaisee kickdownin ja haluaisi kakkosta, niin se saattaa heittää aivan hetkeksi ykkösen, mikä on tuossa vaiheessa turhaa. Toki varmaan ajan kanssa kaasun ja automaatin yhteiselon saa sovitettua mukavammin.
Pumpun säätö varmaan toisi mukavasti eloa liikehdintään ja silloin automaatin ja koneen yhteiselo olisi vielä hienompaa. Jos säätämättömästä pumpusta otetaan vakioelementeillä kaikki helposti tuleva irti, niin vaaditaanko siinä vaiheessa jo laatikon paineisen muuttamista. Eli nyt kun laatikko on hieman kova vaihdoissaan, niin kannattaisiko sen antaa olla niin, jos on tarkoituksena säätää pumppua ammattilaisella?
Viimeksi muokannut kardaani, Ma 29.04.2013 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tutkipa alipaine letkut jotka vaikuttavat vaihdon kovuuteen eli osakaasulla alipaine pehmentää ja kovilla kierroksilla on sitten kova eli sopiva niinkuin sinulla.
Katso samalla että valoilla on alipaineletkut kiinni ja muutenkin koko järjestelmää.
Jos paineita on nostettu niin se vaikuttaa ja aukipäin ruuvia mutta katso letkusto ensin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4)

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Jos potkii pintakaasulla vaihteita niin laatikolle ohjattu alipaine on riittämätön. Voi johtua vuodosta alipaineletkussa tai nostetusta laatikon paineesta. En tiedä että miten alipainetta muutetaan kaasun mukaan mutta oletan että siellä on kaasuvaijerissa modulaattori jossa on säätö jota kannattaa säätää jossei vuotoja ole eikä painetta ole nostettu liikaa.

Laatikon vaijeria kiristämällä saat laatikon vaihtamaan hanakammin pienempää pykälää.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4)

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Moottorin apukuskin puoleisessa päässä moottorin takaosan sivulla on mollukka, johon tulee alipaineletkuja-mikä se on? Eli automaattilaatikon öljyntarkastuskohdan läheisyydessä on sellainen härpäke. Nyt ei ole kuvaa saatavilla, kun auto eri paikkakunnalla. Eli tuosta on yksi alipaineletku irti kokonaan. Tästä syystä ei ole valon korkeudensäädötkään pelanneet.
Jos alipaineletkun laittaa kiinni härpäkkeeseen, niin sitten tulee vaihtokohdissa karmiva luisto. Siis ihan pintakaasulla kakkoseltakin kolmoselle selkeä ja paha luisto. Irroitin letkun heti kilsan kokeilun jälkeen ja tukin letkun pään ja koitin sillä tavalla. Sama ilmiö, eli tuota letkunpäätä ei voi tukkia eikä liittää tuohon alipainehärpäkkeeseen. Eli nyt taidetaan olla laatikon toiminnan kannalta jonkun vian äärellä. Miten lähtisin tutkimaan asiaa lisää. Nyt laatikosta puuttuu siis alipaineen vaihtoja tasaava vaikutus-kerran alipaineliitos on irti. Otan kuvan lauantaina, kun pääsen auton pakeille. Sitä ennen voi antaa spekulaatioita ja kuvaa tuosta härpäkkeestä, jos itseltänne sellainen löytyy. Miksi alipaineletkun liittäminen systeemiin aiheuttaa luiston-mitä siinä tilanteessa tapahtuu. Laatikko ei luista missään tilanteessa, jos alipaineletkua ei liitä vaan antaa olla avoinna.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4) ALIPAINEVUOTO

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Sulla on joko alipaine modulaattori säädetty väärin tai sitten laatikossa vikaa. Laatikolle menee alipaine siksi että se osaa vähentää painetta pintakaasulla. Tämän alipaineen määrää voi muuttaa säätämällä sitä modulaattoria. Jos säätö on vastaava kuin sprinterissä niin säätö kannattaa tehdä niin että kaasu menee vielä pohjaan säädön jälkeenkin ( kaasu pohjassa).
Jos oireet ovat samat modulaattorin säädön jälkeen niin voit säätää laatikosta painetta lisää esim. 1/4 kierroksen ja koittaa että alkaako pelittää. Jossei tämäkään auta niin laatikossa vika.

Tutun kuuloisia oireita.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4) ALIPAINEVUOTO

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jolle kirjoitti:Sulla on joko alipaine modulaattori säädetty väärin tai sitten laatikossa vikaa. Laatikolle menee alipaine siksi että se osaa vähentää painetta pintakaasulla. Tämän alipaineen määrää voi muuttaa säätämällä sitä modulaattoria. Jos säätö on vastaava kuin sprinterissä niin säätö kannattaa tehdä niin että kaasu menee vielä pohjaan säädön jälkeenkin ( kaasu pohjassa).
Jos oireet ovat samat modulaattorin säädön jälkeen niin voit säätää laatikosta painetta lisää esim. 1/4 kierroksen ja koittaa että alkaako pelittää. Jossei tämäkään auta niin laatikossa vika.

Tutun kuuloisia oireita.
Ok. Miten sitä modulaattoria säädetään? Eli nyt jos laitan alipaineletkun kiinni modulaattoriin, niin tällä hetkellä sekö säätää paineen pintakaasulla liian alas, jolloin tulee ei toivottu luisto. Mutta tosiaan modulaattorin säätövinkkejä kehiin, niin pääsee koittamaan.
Avatar
Paintsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 14.11.2011 20:42

Re: W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4) ALIPAINEVUOTO

Viesti Kirjoittaja Paintsu »

Moikka, näin säätö tapahtuu ainakin faceliftaamattomassa 202 koppasessa, kuvittelisin että se menee tuossakin samalla lailla:
"Terve.
Luin ongelmistasi automaattivaihteistosi kanssa.
Tässä muutama ohje mikä saattaisi auttaa vaihteiston toiminnan säätöä.
Diesel pumpun kyljessä tai jarrutehostimen takana on vaihteiston
alipainesäädin joka on kiinni kahdella
6mm pultilla.Siitä säädetään vaihtamisen pehmeys.Perussäätö tehdään niin
että painetaan kaasu pohjaan,löysätään säätimen pultit.Käänetään säädin
niin että se menee max asentoon ja kiristetään siihen.Jos on tarve voi
koeajolla tarkistaa säädön ja muuttaa jos hienosäätöä tarvitaan
Tarkista myös että alipaine tulee säätimelle ja lähtee vaihteistolle ja
letku on kiinni vaihteistossa.
Terv ripatti"
Nykyinen:
e320 CDI Avantgarde -00
exät:
e320 CDI Classic -01
c250 TDT Elegance -96
c180t Esprit Sport -99
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4) ALIPAINEVUOTO

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Autossa on egr, ja apukuskin puolella on rintapellin vieressä sellainen alipainepurkki, josta siis on irroitettu tuo yksi alipaineletku. Jos sen siis liittää kiinni, niin vaihtoon tulee huomattava luisto. Autosta on tulpattu jonkun edellisen omistajan toimesta egr. Imusarjassa oleva läppä on lukittu nippusiteellä auki asentoon ja yksi kaasuvivuston tanko on poistettu välistä, joka kääntelee läppää. Onko näillä asioilla joku yhteys? En tiedä, että miten egr:n tulppaus on muuten tehty. Onko siinä siis tulpattu se egr:n alipaineventtiilille menevä putki? Nyt se näyttää menevän kuitenkin normaalin näköisesti alipaineventtiilille.
Voiko mahdollinen egr:n tulppaus sekoittaa alipainesysteemiä siten, että nyt alipaineen liittäminen kiinni aiheuttaa tuon luiston laatikkoon.
Siis muuten automaatissa tosiaan ei ole mitään pahaa sanottavaa, mutta pintakaasulla paukauttaa kolmosen ja nelosen raakasti. Laiska pienemmälle vaihtaminen ei ole niin suuri ongelma. Säätösysteemissä automaattilaatikon vaijerille on sellainen puolen sentin tyhjä osa, ennen kuin se vaikuttaa vaijeriin. Pitäisikö tuo siis kiriä niin, että ei ole yhtään tyhjää osaa?
Haluaisin laittaa alipaineletkun paikoilleen, mutta sitä ei voi tehdä, koska laatikkoon tulle huomattava luistokohta. Ei kai alipainemodulaattori voi olla niin rikki, että alipaineletkua ei voi pitää kiinni.
En ole löytänyt mitään muuta alipainevuotokohtaa kuin tuo egr:n purkin kohta.
Helkutin sekavaa tekstiä tuli tehtyä, mutta jos joku voisi kertoa, että miten lähtisin noita asioita lähestymään. Eli jos laitan alipaineletkun kiinni, niin luisto tulee. Pitäisikö kokeilla vaan liittää se alipaineletku ja samalla sitten kiertää laatikkoon paineita kovemmalle, jolloin luisto voisi poistua ja samalla systeemissä olisi se alipaine mukana, joka saattaisi sitten toimia positiivisesti pehmentäen pintakaasun vaihdot? Vai pitääkö egr laittaa takasin toimintaan ja sitä kautta lähteä koittamaan, että onko sen tulppaus sekoittanut laatikollekin menevän alipaineen määrän ja sitä kautta sekoittanut laatikon alipaineohjauksen. KOlmas vaihtoehto on sitten vaan ajaa ja hyväksyä, että välillä vaihteet vaan paukauttaa. Toisaalta nyt ei toimi valojen korkeussäätökään, kun alipaine eli sen pohjaltakin olisi hyvä saada paketti balanssiin.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4) ALIPAINEVUOTO

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Ne laatikon kyljessä olevissa alipaine bokseissa voi olla, ne alipainekalvot venyneet tai puhki silloin homma ei pelitä oikein. Minulla menee kaksi letkua apukuljettajan puolelle ja yksi kuskin puolelle. Onko sinulla se Eco ja Sport kytkin vaihdevivun vieressä senkin toiminta pitää olla kunnossa. Myös kaasupolkimen vivuston alla oleva kytkin on oltava kunnossa. :thumbup:
Meseillään
jussi202
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 08.07.2015 23:06

Re: W124 automaattilaatikon säädöistä (722.4) ALIPAINEVUOTO

Viesti Kirjoittaja jussi202 »

Täällä samanmoista vikaa (w202 c180 -94), pintakaasulla vaihtaessa nykäsee huomattavasti mutta täysikaasulla vaihtaa nätisti. Kickdown toimii, mutta ei vaihda täysikaasulla kovin usein pienemmälle ollenkaan. Kepin vieressä olevalla e/s kytkimellä ei tunnu olevan minkäänlaista vaikutusta. Aina lähtee ykkösellä liikkeelle eli olisiko kokoajan s-asento päällä? Onko kellään ideoita mistä pitäisi lähteä vikaa etsimään?
Vastaa Viestiin