Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Havis kirjoitti:
karra kirjoitti:
Mitä itseasiassa tarkoitat tuolla kuvaamallasi kaartumis erolla, en kuvista sellaista osaa nähdä. Tarkoititko sitä ilmiötä joka syntyy kun ennen pintamaalausta peltien kittauksen jälkeen niitä hiotaan epähuomiossa reunoistaan aavistuksen liikaa. Tällainen erottuu kylkeä peilaamalla siten, että jokainen pellin saumakohta näyttäisi olevan sisäänpäin kaartuva lyhyeltä matkalta (alle 1cm). (Saikohan kukaan kiinni tuosta mitä tarkoitin :) )
Juu ymmärrän pontin. Se mitä itse tarkoitin on että jos ylhäältä katsoisi auto on vähän pisaran mallinen. Leveimmillään se taitaa olla ovenkahvan kohdalta, tarkalleen avauspainikkeen kohdalta. Oikea puoli kaartuu nätisti kun taas vasen puoli on takakyljestään heti oven takaa n 20 cm matkalla sisempänä, on suora tai suorempi ainakin kuin oikea puoli.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja petri »

karra kirjoitti:
Havis kirjoitti:
karra kirjoitti:
Mitä itseasiassa tarkoitat tuolla kuvaamallasi kaartumis erolla, en kuvista sellaista osaa nähdä. Tarkoititko sitä ilmiötä joka syntyy kun ennen pintamaalausta peltien kittauksen jälkeen niitä hiotaan epähuomiossa reunoistaan aavistuksen liikaa. Tällainen erottuu kylkeä peilaamalla siten, että jokainen pellin saumakohta näyttäisi olevan sisäänpäin kaartuva lyhyeltä matkalta (alle 1cm). (Saikohan kukaan kiinni tuosta mitä tarkoitin :) )
Juu ymmärrän pontin. Se mitä itse tarkoitin on että jos ylhäältä katsoisi auto on vähän pisaran mallinen. Leveimmillään se taitaa olla ovenkahvan kohdalta, tarkalleen avauspainikkeen kohdalta. Oikea puoli kaartuu nätisti kun taas vasen puoli on takakyljestään heti oven takaa n 20 cm matkalla sisempänä, on suora tai suorempi ainakin kuin oikea puoli.
No mutta, kun et Kari kerro kaikkea, kukaan ei huomaa. Ei munkaan pystäristä oo kukaan löytäny virheitä, mitkä itse tiedän :wink:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Kiitokset Karralle kuvista!

Oma auto on maalarilla ja yritetään arpoa oikeaa kylkilinjaa ennen viimeisen kerroksen ruiskuttamista. Pikaisen gallupin perusteella ovien kaarevuuksissa näyttäisi olevan melko suuria eroja, aivan tasaisesta voimakkaasti kuperaan. Kylkilinjasta on vaikea saada yhtenäistä, jos oven kaarevuussäde on pienempi kuin lokasuojien...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Havis »

paloviita kirjoitti:Kiitokset Karralle kuvista!

Oma auto on maalarilla ja yritetään arpoa oikeaa kylkilinjaa ennen viimeisen kerroksen ruiskuttamista. Pikaisen gallupin perusteella ovien kaarevuuksissa näyttäisi olevan melko suuria eroja, aivan tasaisesta voimakkaasti kuperaan. Kylkilinjasta on vaikea saada yhtenäistä, jos oven kaarevuussäde on pienempi kuin lokasuojien...

Onko mahdollista että toista ovea olisi joskus laitettu ja siksi erilainen. Tosin oikean pellinmuodon selvittäminen vaatisi mittakuvan tai moitteettoman varaosaoven, verrokkiauton tms.

Yks tapa mikä tuli mieleen on laittaa oven pintaa pitkin suora ja pitkä tasoviivotin tai vastaava , laittaa se esim. oven etureunan mukaan ja mitata kuinka paljon viivotin on irti pellistä oven takareunassa. Digi-mies saattais käyttää laser-osoitinta ja paperia :)

Näin maallikkona sanoisin ettei absoluuttiseen symmetriaan välttämättä ole tarkoitus pyrkiä, koska molempia kylkiä ei kuitenkaan voi nähdä samanaikaisesti. Ennemminkin laittaa sen yhden kyljen linjat mahdollisimman hyvin istumaan eri osien kanssa niin ei pistä silmään niin helposti. Ja saumojen istuvuudet on kans yks kohta joka pirun helposti erottuu kauempaakin.

On toki mahdollista että tuohon aikaan tehtaan muoteissa on ollut mittaeroja ja ovipellit jo uudesta saakka epäsymmetrisiä. Esim BMW puolella mm. E3:n takaovipelleissä on mittaeroa, jonka takia toista ovea ei meinaa millään saada istumaan hyvin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Havis kirjoitti:Yks tapa mikä tuli mieleen on laittaa oven pintaa pitkin suora ja pitkä tasoviivotin tai vastaava , laittaa se esim. oven etureunan mukaan ja mitata kuinka paljon viivotin on irti pellistä oven takareunassa. Digi-mies saattais käyttää laser-osoitinta ja paperia :)
Tämä olikin juuri se metodi millä tutkailin :D .

Tilasin uudet rekisterikilven valojen linssit ja tiivisteet. Ne perhanat taitaa olla siellä pellin sisäpuolelle, ainakin linssi on ja se tiivistekin näyttäs olevan. Nyt kun pääsi hypistelemään irto-osia niin vasta selvisi. Ajattelin että autostani puuttuu jotain...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Konehuoneen pellit on nyt pintamaalissa, tässä snapshot yhdestä kulmasta:

Kuva

Niin nuo kaapelit ja läpivientikumit oli jo kertaalleen maalattu...pitää rapsutella niitä sitten puhtaaksi. Jos kietois noihin kaapeleihin kangasteippiä :crazy: .

Irto-osia työn alla; akkuteline kävi raepuhalluksessa ja ilmanputsari sekä paisari ovat vaiheessa. Paisari ei siis kuvassa.

Kuva

Putsasin ja maalasin läjän kaapelien ja putkien kiinnikkeitä. Huohotinjärjestelmän putket on työn alla, yksi on pahasti ruosteessa ja koska se on suorasta tavarasta (ei erikoispäitä) niin jos teettäis ihan uuden tuolla yhessä paikassa :P . Imusarjan alla oleva jäähdytysjärjestelmän rautaputki on nyt pohjamaalissa, sen kuuluu olla kait musta.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen saatiin juha_M117:n kanssa toinen maskin ritilä asennettua. Löytyi kaikki kiinnitysreiätkin. Pitää hommata vaan kuusiokantaisia peltiruuveja, ruuvarin kanssa ei mahdi kiristämään.

Irto-osia jälleen maalattu. Oviverhoilun yläosan alumiinilistat asennettu. Huohotinjärjestelmään teetetty uusi putken osa rst-hydrauliikkaputkesta, maalattu samaan väriin.

Jalopuut tuli, on sitten komeat :clap: . Pornoa, tokaisi Juha eilen paketin avattuamme :lol: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen ja tänään päre hommia.

Miul ku on käet taskus tääl karjalas niin piti iha pyytää juhaa kaveriks ku loppu ne käet. Saatii puut periaattees paikoillee, akrobaati hommia molemmat esitti, toisilleen; onneks ei ollut yleisöä paikalla. Pitää vielä vähän säätää listojen korkoja ja asentaa kaiutin, sitten ritilä paikoilleen ja vois vaikka pari kuvaakin ottaa...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Puut on asennettu, tosin kaiuttimen ritilä ei ole ruuvattu paikoilleen - tarvii hankkia sopivat pitkät ja ohuet peltiruuvit.

Kuva

Kuvassa näyttävät punaisilta, mutta luonnossa ei ole noin punaiset.

Kuva

Keskikonsolikaan ei ole vielä kiinni, en keksi miten se ruuvataan paikoilleen - ei raaskisi vetää pohjan läpi ruuveja.

Kuva

Tai hei, pitääkin katsoa saisiko tuon kankaan tuolta pohjalta irti... toisaalta kardaanitunnelissa kun on peltiset läpyskät, jos kiinnittäisi niihin vaikka alumiinilevyn tai pleksin ja laittaisi kaksipuoleisella tarralla kiinni :roll: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Komean näköiset jalopuut!

Oliko vaikea saada paikalleen tuulilasin kanssa? Jos on pitkät kiinnitysruuvit, tahtovat tehdä jälkiä vinyyliin kun tuulilasin takia ei saa listaa nostettua...

Penkkien väliin tulevalle laatikolle pitäisi olla 2 kpl kiinnikkeitä kardaanitunnelissa. Alkuperäinen kiinnitystapa taitaa olla 2 senkkikantaisella ruuvilla puupohjan läpi. Laatikon pohjalle (ja ruuvien peitoksi) kuuluisi pala lattiaverhoilun kuosilla olevaa mattoa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:Komean näköiset jalopuut!

Oliko vaikea saada paikalleen tuulilasin kanssa? Jos on pitkät kiinnitysruuvit, tahtovat tehdä jälkiä vinyyliin kun tuulilasin takia ei saa listaa nostettua...

Penkkien väliin tulevalle laatikolle pitäisi olla 2 kpl kiinnikkeitä kardaanitunnelissa. Alkuperäinen kiinnitystapa taitaa olla 2 senkkikantaisella ruuvilla puupohjan läpi. Laatikon pohjalle (ja ruuvien peitoksi) kuuluisi pala lattiaverhoilun kuosilla olevaa mattoa.
Tuota noin, ruuvit oli just sen mittaiset että mahtui. Kuskin puolta piti ujuttaa koska se mittariston kupu ahdisti ja juurikin ruuvien kohdaltahan se otti pahiten kiinni. Laitoin ensin päädyistä vähän kiinni ja mallailin puita paikoilleen, keskisaumaa yms. Minulla oli hoikka apulainen joka ujutti mutterin vasempaan päätyyn; oma käteni ei olisi mahtunut ja magneetilla sekä varttituuman jatkovarsillakin aikamme yritettiin. Mittarin taakse tuleva vasemman osan keskimmäinen mutteri jäi laittamatta, sinne ei näe mistäään kautta. Oikeassa puussa oli vaan kaksi ruuvia.

Keskisauman puolen mutterit sain kaiuttimen reiästä asennettua, prikan kanssa kuten muutkin. Mutta, eilen aloin asentamaan kaitutinta - eipäs mahtunuttkaan puiden ollessa paikallaan. Piti keskimmäiset mutterit päästellä irti, puut ylös ja sitten pääsi mallaamaan kaiutinta. Avasin vuonna 1983 ostetun Pioneer komponentti-autohifisarjan mukana tulleen korotuspalapaketin, onneksi olen taltioinut paketeista jäävät osat ns miljoonalaatikkoon. Kaiuttimen ruuvien alle löysin siis aivan kuin tehdyt leveät muoviholkit jolla se nousi oikeaan korkoon eikä magneetti ottanut kiinni lämppärin vipuihin.

Sitten mietin millä ilveellä saan ne sisimmät mutterit kiinni kun ei viittis irroittaa lämppärin puhaltimen koppaa enää.... Koska pellin reikä oli vähän isompi niin mutterin sai ruuviin kiinni ja muljautettua sinne sisälle reiästä mutta mutteri tietenkään ei pidä vaan se nousee ylös koska lista on tuossa vaiheessa jonkun verran jännityksessä. Miljoonalaatikosta löysin lisää Pioneer -merkkistä kamaa ja siellä oli uusia M5 muttereita joissa integroitu prikka, onnistuin muiljauttamaan sen sinne reikään ja listan ollessa vähän pänninkissä se tarttui sinne sopivasti ja pysyy paikoillaan. Piti vaan se korko mallata eli muljauttaa taas ulos ja kiristää mutteria.

Tarttee siis tutkia tuota puulokeroa, tosiaan kardaanitunnelissa on kiinnityspisteet. Kumminpäin se tulee, ja mikä se pieni erillinen lokero siinä on, siinä ei ole pohjaa siis?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Kuvassa on oikeinpäin. Etureunaan tulee tuhkakuppi.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:Kuvassa on oikeinpäin. Etureunaan tulee tuhkakuppi.
No hitto, mistäs sen saan?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuhkakuppi tarttee tilata mbclassicsilta, ei taida muualta saada edukkaasti :P .

Piti kympin uutisten jälkeen lähteä tekemään yksi pieni homma talliin, kävi perinteisesti eli kahteen asti meni :shifty: . Kumma kun tallissa ei väsytä yhtään ja töissä taas on niin vetämätön olo...mistähän johtuu :roll: :) .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Himpun verrän oli väsy olo töissä tänään. Silmiä kirveli jotensakin, kai se ihmiskroppa tarvii unta enemmän kun 5-6 tuntia viikossa, sillä on tää viikko menty...

Viimeöinen talkoo oli laturin hihnan kanssa, sen vaihdossa meni kaikki pieleen. Uusi hihna oli liian lyhyt, hain tänään oikean mittaisen (Bill) Gates :D hihnan vanhan mallin kanssa. Laturin kiinnitysrauta oli löysä moottorin lohkoon ja kun yritin kiristää sitä käsikopelolla erittän huonossa asennossa niin sieltä tipahti lattialle pinnapultti muttereineen sekä osa kierrettä mikä oli peräisin moottorin lohkosta.

Piti sitten päästellä laturi kunnolla irti jotta pääsi yläkautta näkemään kirurgiseen kohteesen. Sain sinne reikään menemään n 20 mm pitemmän pultin jolla se telineen sai kunnolla kiinni. Säätöraudan liukukappale jumitti;, sen kierre piti putsata kierretapilla.

Sitten kun kaikki oli herkässä (asentaja myös) niin oli iisiä asentaa palikat takaisin, sen verran se uusi hihnakin oli pinkeä (kuten asentajakin) että vaati startilla pyöräytyksen että muljahti paikoilleen uraansa.

Tarkoitus oli asentaa tarroja konehuoneeseen sekä toki ilmanputsarit ja torvet mutta jälleen aika loppui kesken.

Tein pienen verhoilupalan tuhkakupin paikalle; samaa sinistä mitä sisustus (oli radion reiän tukkeena aiemmin) - ei sitä äkkiä huomaa että tuhkakuppi on feikki. 2010-luvullahan autossa ei enää polteta :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Takakontti alkaa olla valmis, irto-osia tänään vielä maalsin. Pahoittelen tärähtänytä kuvaa.

Kuva

Konehuone on valmis:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pitäs vielä asentaa uudet poljinkumit ja jotain pikku hommaa vielä taitaa olla...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Näyttää konehuone tosi siistiltä!

Onko konepellin aukipitojousi mennyt poikki? Näyttäisi olevan vähän omatekoinen viritelmä...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:Näyttää konehuone tosi siistiltä!

Onko konepellin aukipitojousi mennyt poikki? Näyttäisi olevan vähän omatekoinen viritelmä...
No hitto, tuokin oli uusi juttu? Sen tiesin että tuo remmi pitää olla siinä mutta että jousi... alumiini tanko on nyt tuossa :? . Olisiko sinulla kuvaa linkittää millainen pitäisi olla?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Tällainen poikittainen vääntöjousi siellä pitäisi olla.

Kuva
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:Tällainen poikittainen vääntöjousi siellä pitäisi olla.
No hittolainen sentään. Yksi selkeä puute tulee sitten MR tarkastukseen...

Ai niin tuli otettua pagoda ajoon tänään, iltapäivästä kurvailin kylillä ja sitten menin montulle viimeistelemään pohjaa, alustaa ja moottoritilaa. Eihän tuossa muuta, kytkin ravistaa ja renkaat jumputtaa edelleen :| . Radio pelaa kohtuullisesti, aika herkkä on siitä kanavastaan - piti pikavalinnat asetella uudelleen, huikeat kaksi kappaletta mekaanisella esivalinnalla :P .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Kai se nyt on niinku sitten valmis :roll: . Tai ainakin siihen pisteeseen mitä minä ajattelin tehdä; huomenna olisi MR tarkastus.

Oliko se niin että MR tarkastukseen valokuvia piti olla 5 kpl, ja niissä ei saanut näkyä taustalla muita autoja/ajoneuvoja. Olen hukannut sen ohjeen mikä minulla oli joskus. Muutama kuvatus on ja pitää niitä illalla tiirailla että minkä valitsisi... vois postata tähän yhden niistä :P .

Eilen illalla kun tulin porukoilta kotiin niin pätsähteli ja nyki. Laitoin tänään suutintenpuhdistusainetta tankkiin ja pesun/vahauksen ajan se sai vaikuttaa siellä; kierrätin siirtopumpulla toki ainesta jonkun aikaa ensin. Koeajolla kaikki sitten ok. Tein tankkiin lisäksi reilun prosentin seoksen ATF-öljyä ja kävin heittämässä 15 km koeajon - ihan hyvin pelaa. Mikä on siis hyvä :D .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Tsemppiä Karra huomiselle :thumbup:
Kolme kuvaa pitäisi riittää:
http://www.autohistoriallinenseura.fi/15" onclick="window.open(this.href);return false;
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitos Esa, tuolla Trafin sivuilla oli mielenkiintoista luettavaa :P . Raapustelin tällaisen stoorin MR hakemuksen liitteeksi:

1963 -1967 Mercedes-Benz 230SL

Production for the 230SL from March/July 1963 until January 1967 was:
1963......................1465 units
1964......................6,911 units
1965......................6,325 units
1966......................4,945 units
1967...................... 185 units
Total....................19,831 units

Specifications 230SL
Engine Type......6 cyl overhead camshaft (M127)
Bore and stroke....82 x 72.8mm (3.23 x 2.87 in)
Displacement.....2,306 cc (140.7 cu in)
Power output.....150hp (DIN) @5500rpm (170 hp SAE @5600rpm)
Compression ratio......9.3:1
Torque.......20 mkg @ 4200rpm(22mkg @4500rpm 159ft/lbs)
Fuel injection.....Bosch six plunger pump
Engine speed at 100km/hr.....3145 rpm
Gear ratios...l....4.42:1
ll...2.28:1
lll..1.53:1
lV...1.00:1
Automatic.....l....3.98:1
ll...2.52:1
lll..1.58:1
lV...1.00:1
Rear axle ratio.....3.75; from Sept. '65: 3.69 or 3.92
Chassis.......unit frame and body
Suspension....independent front, single joint swing axle rear, with coil springs
Brakes and area....disc, front; drum rear, servo assist, two circuit hydraulic, 252/230mm(9.96/9.06in)
Wheelbase......2400mm (94.5 in)
Track, front/rear...1486/1487mm (58.5/58.5in)
Length......4285mm (168.8in)
Width.......1760mm (69.2in)
Height......1305mm (51.4in)
Ground clearance.....139mm (5.5in)
Tires..........185 HR 14 radial
Turning circle...10.5 meters(34ft)
Steering type...recirculating ball , 22.7:1( 4.1 turns); servo assisted 17.3:1(3.2 turns)
Weight.........roadster: 1300kg(2860lbs); coupe: 1380kg(3036lbs)
Maximum speed...200km/hr (124mph/hr); automatic: 195km/hr(121 mph)
Acceleration...11 sec 0-100km/hr; automatic: 13 sec 0-100km/hr
Fuel consumption....14 liter, super/100km(16.75mpg)
Fuel tank capacity...65 liters(17.2 gallons)

Tarinaa 1964 Mercedes-Benz 230 SL rek. no CXA-30

Yhdysvaltalainen Robert Denny osti auton palvellessaan USA:n armeijassa sijoituspaikkanaan Saksan Liittotasavalta vuonna 1964. Hän toi auton mukanaan Yhdysvaltoihin ja ajoi sillä Kaliforniassa vuoteen 1989. Joulukuussa 1989 USA:ssa toiminut Simo Veharanta välitti auton Joensuuhun Rajaseudun Koneaitan Heimo Suihkolle joka tullasi auton maahan maaliskuussa 1990. Auto kunnostettiin ajoon ja se oli ensin iisalmelaisen Autoami Oy:n omistuksessa. 1995 auto siirtyi Auto-Putkolan (Putkola-Invest) haltuun. Auto otettiin pois rekisteristä 1996 ja se varastoitiin lämpimään talliin. Vuosien varrella Putkola-Invest myi auton yksityishenkilö Antti Aminoffille ja 2012 siitä päätettiin luopua sen ollessa pois tieliikenteestä jo 16 vuoden ajan. Auto haettiin Lappeenrantaan maaliskuussa 2012 ja se katsastetiin liikenteeseen heinäkuussa tekniikan kunnostuksen jälkeen. Talvella 2012–13 auto kunnostettiin alkuperäiseen asuunsa osittain uusilla komponenteilla.


Tuo tekniikkosa on siis netistä kopioitu... minulla on orkkis manuaali autoon ja varaosakirja. Työkalutkin on mutta punaisessa pussukassa. Akusta irroitin vielä tarrat mutta se Hankook teksti jäi...tein mustat kangaskuramatot autoon halpahallin materiaalista.

Jotain tuli vielä väkerrettyä mutta en muista mitä se oli, kumminkin päivähän tässä meni taas kuin siivillä :) .
Viimeksi muokannut karra, Pe 03.05.2013 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Varmaan valitsen näistä tuon vaalea taustaa vastaan otetun koska muut on sen verran tummia katon osalta. Ja yhdessä kuvassa näkyy muu oma kalusto eli kolme muuta autoa :evil: .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Mjaah, kotitehtäviä tuli eli pikku korjaus vaaditaan oven tiivisteeseen. Muut "puutteet" meni huomioilla ja pisteytyksillä mutta apparin oven tiivisteessä selvä vika eli repeämä. Neljä autoa olen museotarkastuttanut, kolme tässä 5 vuoden sisällä ja tämä kolmas joka pomppasi nyt oli ainoa jolle ei oltu tehty kunnollista esitarkastusta. Sen siitä saa... no vissiin pääsen huomenna käyttämään kontrollissa kun ihan liimaus hommia vaan.

Edellisen viestin alin kuva ei kelvannut kun oli liian sivusta otettu; vasemman ajovalon ja oikean A-pilarin tulee olla kohdakkain...no pagodassa on pitkä keula mutta kait tuo oli sitten huono kuva. Leikkasin 3 kpl kuvia tänään pienempään kokoon mikä on nyttemmin turhaa...vakio 9x13 käy ja niitä pitää täällä olla 4 kpl. Uusi "kaavake" kuulemma käytössä.

Enkä taida saada huomenna muutoskatsastustakaan aikaseksi kun se ilmoitusosa on vielä postissa tiistaisen käyttöönoton takia :twisted: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:Mjaah, kotitehtäviä tuli eli pikku korjaus vaaditaan oven tiivisteeseen. Muut "puutteet" meni huomioilla ja pisteytyksillä mutta apparin oven tiivisteessä selvä vika eli repeämä. Neljä autoa olen museotarkastuttanut, kolme tässä 5 vuoden sisällä ja tämä kolmas joka pomppasi nyt oli ainoa jolle ei oltu tehty kunnollista esitarkastusta. Sen siitä saa... no vissiin pääsen huomenna käyttämään kontrollissa kun ihan liimaus hommia vaan.

Edellisen viestin alin kuva ei kelvannut kun oli liian sivusta otettu; vasemman ajovalon ja oikean A-pilarin tulee olla kohdakkain...no pagodassa on pitkä keula mutta kait tuo oli sitten huono kuva. Leikkasin 3 kpl kuvia tänään pienempään kokoon mikä on nyttemmin turhaa...vakio 9x13 käy ja niitä pitää täällä olla 4 kpl. Uusi "kaavake" kuulemma käytössä.

Enkä taida saada huomenna muutoskatsastustakaan aikaseksi kun se ilmoitusosa on vielä postissa tiistaisen käyttöönoton takia :twisted: .

Että pieleen meni perr... :-D no ei vaan mukava nähdä auto lähes kokonaisena.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen siinä ohessa esikatseltiin 1978 Yamaha Enduro 500 cc, barn find, ajettu reilut 1000 km :D .

Korjasin oven tiivisteen liimaamalla ensi halkeamat (varmaan jollain mekaanisesti murjottu koska kumi oli pehmeää) bostikilla umpeen. Pari kohtaa mistä puuttui pala täytin mustalla sikakitillä, tein teipistä taustalle "muotin". Etupuolen kuivutta kiinteäksi päällystin toisenkin puolen sikafleksillä. Aamulla leaikkasin purseet pois ja käsittelin sen näkyvissä olevan 20 cm pätkän mustalla vahalla, ihan siisti tuli.

Asensin terässulkiin uudet kumit. Lisäksi siivosin tärpätilla liimatahroja pois "takaosaston" verhouksista mitkä tehty siis 20 v sitten.

Editoin tuohon ylös sitä autoni historiikkia.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja RH »

karra kirjoitti: Korjasin oven tiivisteen liimaamalla ensi halkeamat (varmaan jollain mekaanisesti murjottu koska kumi oli pehmeää) bostikilla umpeen. Pari kohtaa mistä puuttui pala täytin mustalla sikakitillä, tein teipistä taustalle "muotin". Etupuolen kuivutta kiinteäksi päällystin toisenkin puolen sikafleksillä. Aamulla leaikkasin purseet pois ja käsittelin sen näkyvissä olevan 20 cm pätkän mustalla vahalla, ihan siisti tuli.
Kaikki kunnia harrastajamuseoajoneuvotarkastajille, mutta melkoista pilkunviilausta tuo touhu kyllä edelleenkin näyttää olevan. Haloo!
Varmaan tosi tärkeä yksityiskohta, joka vaikuttaa sekä auton yleisilmeeseen, kokonaiskuntoon että riskiin joutua käyttöautoksi yli 30 ajopäivän liikennesuoritteeseen vuositasolla... :?

Onnittelut Karralle kumminkin! Homma alkaa olla vahvasti voiton puolella :thumbup: .
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

RH kirjoitti:Kaikki kunnia harrastajamuseoajoneuvotarkastajille, mutta melkoista pilkunviilausta tuo touhu kyllä edelleenkin näyttää olevan. Haloo!
Varmaan tosi tärkeä yksityiskohta, joka vaikuttaa sekä auton yleisilmeeseen, kokonaiskuntoon että riskiin joutua käyttöautoksi yli 30 ajopäivän liikennesuoritteeseen vuositasolla... :?

Onnittelut Karralle kumminkin! Homma alkaa olla vahvasti voiton puolella :thumbup: .
Kiitosta vaan, vaikka ei vielä täysin valmis olekaan.

Juu tuossa touhussa on pari tärkeää asiaa ainakin täällä päin Suomea.

1. Ilmiasu, oltava harmooninen ja looginen. Minulla tuli huomatus (tai ainakin kommentti) yhdestä tummuneesta takalistasta jolla oli kontrastia uusiin puskureihin, valonkehykset ovat aika siistit siinä vieressä. Onneksi maalipinta on nyt uuden veroinen, sisustus tehty uudesta (ei orkkis) materiaalista ja rätti on uusi(ttu 20 vuotta sitten).

2. Selkeät viat ja puutteet oltava korjattu. Esim etupuskuri minulla on kromattu jenkeissä kaikkine kuhmuineen ja naarmuineen jotka näkyy vasta alaviistoista eli nosturilta. Vetosin siihen että puskuri on kuitenkin korjattu (yritetty korjata). Maalasin sekä vanhan etu- että uusien takapuskureiden taustat beigellä koska jenkkilässä kromatut puskurit usein on tuollaisella sävyllä sisältä käsitelty.

Muuten sain kehut autosta, konehuoneen kunnosta erityismaininnan ja se oli mukava kuulla koska panostin siihen jonkun verran. Oikea mobilisti olisi kuitenkin nostanut koneen pois nokalta ja tyhjentänyt pannuhuoneen kunnostusta varten. Mutta en tehnyt peruskunnostusta vaan siistimistä ja parantelua koska auto oli kunnostettu siellä 1990 paikkeilla käyttöön, ei museokuntoon.

Olen kuitenkin tyytyväinen tarkastajiin ja proseduuriin. Heillä on täällä selkeä linja ja tuo tiiviste oli ihan oma moka, ja moka myös se kun en teettänyt oikeaa esitarkastusta vaan luotin omaan kokemukseeni mikä kostautui tällä kertaa huolimattomuutena :P
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Hitaasti etenee. Auto on nyt hyväksytysti museotarkastettu. Ei olis ehditty tänään tekemään muutoskatsastusta ja vastaus jäi siihen saamatta että oisko voinu konttorilta tulostaa uuden otteen kun edellinen on vielä Itellan systeemissä taikka Trafin tulostimen korissa :? . Ensi viikolla sitten asia taas etenee kun Trafin systeemi sylkäisee printin postilaatikkooni :P .

Huomenna tää ois Lahes nähtävänä, ja myynnissä myös.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin