Kylmäkäynnistyksestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Kylmäkäynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Tänä aamuna tuo 300TD ei halunnut käynnistyä kunnolla. Aluksi käynnistyi, kävi heikosti ja sammui. Sitten sai sahata kauan ennenkuin lähti käyntiin. Ulkona oli noin 12 astetta. Mikä voisi olla syynä noin huonoon käynnistyvyyteen. Lämpimämmillä ilmoilla ei ole ollut mitään ongelmaa. Ainoastaan kuumaa konetta joutuu pyörittämään pari sekunttia pitempään ennenkuin käynnistyy. Auto käy muutenkin turhan kylmänä aamuisin eli termarin joutuu varmaan vaihtamaan. Auto on Belgian tuonti ja vuosimallia 91.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Hehkuissa vikaa, tai ilmavuoto polttoaineputkessa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
ME
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 28.05.2004 13:26

Re: Kylmäkäynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja ME »

Sama vika oli minulla toukokuun "kylmillä" keleillä Saksasta tuodussa 250TD:ssä. Käynnistyi - sammui - ja sahauksen jälkeen lähti tai lopulta ei sitten lähtenyt käyntiin.

Ongelman aiheutti polttoaineen karkeasuotimessa oleva kovettunut O-rengas, joka ilmeisesti "kylmässä" kutistui hieman lisää ja laski ilmaa polttoaineputkistoon. Kone kävi hetekn hienosudoattimessa olevalla polttoaineella mutta sammui sitten.

Karkeasuodatin on hienosuodattimen vieressä samassa jalassa oleva siivilä -lähtee irti päältäpäin mutteri avaamalla.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Selvä pitää tarkistaa tuo. Aika jännä että tuo ilmenee vain viileällä ilmalla. Tulee kylmähiki pintaan kun ajattelee että tuo mersu käyttyätyy samalla tavalla kuin muinoin omistamani fiat uno... Siinä se tosin oli lähes ominaisuus eikä vika :)
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Eilen koitin sitten paikallistaa vuotoa mutta näköjään tuloksetta. Aamulla oli taas ilmaa järjestelmässä. On todella kinkkinen vika paikallistaa... Onneksi on tuo 100Ah akku niin ei tarvitse kokoajan olla lataamassa. Varmaan olisi viisainta viedä jonnekkin laitettavaksi kun olisi pari muutakin juttua mitä pitäisi laittaa ja oma talli on nyt kuukauden varattu toiselle projektille. Onko Rolle jo avannut ovensa uudessa paikassa ja ottaisikohan se tämmösen hoidettavaksi?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

En ole 124:n dieselkonetta nähnyt, joten voi mennä pieleen...

No kuitenkin, suuttimien välissä lienee kumiletkut? Tarkasta niiden kunto, ne ainakin yleensä hapertuu ensimmäisenä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja RSU »

Samanlainen vika ilmeni myös omassa 124:ssa. Lähti käyntiin hyvin mutta sammuttamisen jälkeen sai joskus sahata kunnolla ennenkuin alkoi pikku hiljaa antamaan käyntiinlähdön merkkejä. Kiristin kaikki polttoaineletkujen littimet niin sen jälkeen ei vikaa ole ilmennyt. Liittimet eivät näyttäneet vuotavan ainakaan ulospäin mutta kiristyivät kumminkin jonkin verran. Vika oli samanlainen kuin polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen käynnistettäessä..Vika voi johtua polttoaineputkiston osien erilaisesta lämpölaajenemisesta, jolloin pääsee syntymään vuotoja. :?: :?: :?:
Yli 25 vuotta mersuilua
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

No nyt on vika luultavasti eliminoitu. Eli Pumppu vuoti vähän ruiskuputkien liitoksista. Kuulemma yleinen vika tuontimersuissa. Huomenaamulla sitten näkee oliko tuo ainoa vuotokohta vai vieläkö se oireilee.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Yleinen vika tuontimersuissa?!?! Eikös se nyt oo ihan sama onko se nyt hiljattain tuotu suomeen vai jo uutena? Sillä ei oo mitään vaikutusta että onko se tuontiauto vai ei tuossa tapauksessa...
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Niinpä, minustakin kuulostaa oudolta mutta kuulemma suomalainen dieseli on koostumukseltaan hieman erilaista ja aiheuttaa tuon vuodon. Taitaa olla henkimaailman juttuja nuo.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18282
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihmeellistä kyllä esim. BMW TDS:sien pumput alkavat usein vuotaa kun ne saavat sisäänsä suomalaista dieseliä.
Sama Mersuissa.
Vaikuttaneeko Suomen kylmemmät kelit asiaan ?
wiimax.fi
Vastaa Viestiin