Vito liikahtaa..

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja veskola »

krisu_k kirjoitti:... mut sit ehkä se vaikein kysymys ostaisitko ite kyseisen auton n.7000€ ???
No en kun Vitoja saa tonnilla, tietää ettei moottori ole vielä paljoa kärsinyt kannentiivisteen hajoilusta (sylintereiden välinen metalli lohkossa saa siipeensä). Tarvittaessa 7mm pumpun saa noin 600-700€ hintaan. Ahdin löytyy varmasti alle 500 € hintaan ja pakoputken tekee satasilla. En usko että tuossa on isompi cooleri paikallaan kun se ei mene katsastuksesta läpi, mutta coolerin saa joka tapauksessa tehtyä 'muutamilla' satasilla. Viton virittämiseen (kannentiivisteen hajottamiseen) riittää aivan hyvin sen vakio 6mm pumpun säätäminen täysille ja ahtimen vaihtaminen pykälää isommaksi (~ + 500€).

Eikös tämä ollut vieläpä pakettiauto, ei edes henkilöauto tai bussi jolla 120 km/h rajoitus ? Onko tämän myynti-ilmoitus jossakin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
krisu_k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 24.04.2004 00:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja krisu_k »

auto näköjään myyty. mut laitan linkin ilmoitukseen silti.

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ ... gt=5479956" onclick="window.open(this.href);return false;
heh heh huumori miehii ollaan
Herrao
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 06.05.2013 13:13

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja Herrao »

Mistä tähän se viis kierrosta syöttöä laitetaan..?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oletkos sä mennyt ostamaan sutin auton ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
_pez_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 20.10.2011 11:11

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja _pez_ »

Näin on käynny. ei löytyny ulkosen syötönsääjön numikkaa? :O savua saatiin alhaalle mutta ei ahtoja eikä vetoja kummemmkn ylös.
Herrao
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 06.05.2013 13:13

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja Herrao »

veskola kirjoitti:Oletkos sä mennyt ostamaan sutin auton ?
Juu siis minä ostin sutin auton.. Ja mielenkiinnosta ois koitettu että miten se vetää.. Mistä saadaan säädettyä ahonalasta syöttöä..? Miksi muuten sanat mennyt ostamaan..?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ellei myyjä antanut ohjeita ja ellei pumpussa näy ulkoista syötön säädintä niin kyseessä lienee tapaus, jossa pumppu on vaihdettu vakioon. Jotainhan siitä voisi kertoa tuo "koneremontti tehty 20 tkm sitten", mutta paremmin noita tietoja pitäisi saada myyjältä, minä en tiedä yhtään mitä tuolle on tapahtunut vuoden 2009 jälkeen.

Normaalisti mynäpumpusta löytyy hyvin helposti se ulkoinen syötönsäädin. Ellei sitä ole niin aika paska kusetus koko autokauppa jos sitä on myyty 270 hp teholla. Vakiopumpulla tuosta saa isommalla ahtimella ulos jotain 160-190hp maksimissaan ja katsastaminen on jatkuvaa takkuamista.

No anyway, ei se käytännössä sitä 270 hp tehoa kestäisi yhtä kesää kauempaa, joten lopputuloksen kannalta aika sama. 7mm pumpun hinta noin noin 700-800€, joten se ainakin pitäisi jostakin saada takaisin mikäli ilmenee, että siinä on 6mm elementit, joilla tappiin säädettynä se auto on muuten myös todella ripeä pakuksi. Sitä ei semmoinen erota, joka ei ole kokeillut 7mm vitoa. Seiskoilla tulee mukaan vain kytkimen luistaminen, kannentiivisteen hajoaminen sekä automaattilaatikon romuttuminen.

Tuossa on kuva tyypillisestä Viton 7mm pumpusta, valmistusvuosi 2004 tai 2005. Tämä on suomen ensimmäinen vitoon tehty 7mm pumppu.

Kuva

Todennäköisesti ja jos on kyseessä uudempi pumppu, silloin on tuo alkuperäinen paska morkoolinkello vaihdettu omavalmisteeseen. Kaksi ylöspäin olevaa ruuvia, niistä säätyy ala- ja yläsyöttö.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Herrao
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 06.05.2013 13:13

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja Herrao »

veskola kirjoitti:No ellei myyjä antanut ohjeita ja ellei pumpussa näy ulkoista syötön säädintä niin kyseessä lienee tapaus, jossa pumppu on vaihdettu vakioon. Jotainhan siitä voisi kertoa tuo "koneremontti tehty 20 tkm sitten", mutta paremmin noita tietoja pitäisi saada myyjältä, minä en tiedä yhtään mitä tuolle on tapahtunut vuoden 2009 jälkeen.

Normaalisti mynäpumpusta löytyy hyvin helposti se ulkoinen syötönsäädin. Ellei sitä ole niin aika paska kusetus koko autokauppa jos sitä on myyty 270 hp teholla. Vakiopumpulla tuosta saa isommalla ahtimella ulos jotain 160-190hp maksimissaan ja katsastaminen on jatkuvaa takkuamista.

No anyway, ei se käytännössä sitä 270 hp tehoa kestäisi yhtä kesää kauempaa, joten lopputuloksen kannalta aika sama. 7mm pumpun hinta noin noin 700-800€, joten se ainakin pitäisi jostakin saada takaisin mikäli ilmenee, että siinä on 6mm elementit, joilla tappiin säädettynä se auto on muuten myös todella ripeä pakuksi. Sitä ei semmoinen erota, joka ei ole kokeillut 7mm vitoa. Seiskoilla tulee mukaan vain kytkimen luistaminen, kannentiivisteen hajoaminen sekä automaattilaatikon romuttuminen.

Tuossa on kuva tyypillisestä Viton 7mm pumpusta, valmistusvuosi 2004 tai 2005. Tämä on suomen ensimmäinen vitoon tehty 7mm pumppu.

[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0462.jpg ]

Todennäköisesti ja jos on kyseessä uudempi pumppu, silloin on tuo alkuperäinen paska morkoolinkello vaihdettu omavalmisteeseen. Kaksi ylöspäin olevaa ruuvia, niistä säätyy ala- ja yläsyöttö.
Joo eli autossa on juurikin samanlainen pumppu kuin kuvassa ja on sama mikä siinä on ollut silloin 2009. Ainoa mikä on erona niin tuossa oikealla pumpun päässä on hieman erinlainen morkula johon tulee letku imarista. Liittynee jotenkin joutokäyntiin.? Eli jos ymmärsin oikein, niin tuosta pumpunpäällä olevasta morkulasta säädetään ahonalainen syöttö..? Tarkoitus ei ole ottaa irti kaikkea mitä saa vaan ainoastaan koittaa miten se liikkuu..:D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä, eli mitä enemmän tuo ruuvi painaa stop vipua sitä "laiskemmin" auto kulkee ahtojen kanssa. Tämä on ikäänkuin ultimate maxmimum syöttömäärän säätö ja maksimisyöttömäärä lienee luokkaa 120 kuutiomilliä.

Sitten tuolla kuvan ylimmässä kohdassa oleva keltaisella blommattu pikkuruuvi, mitä enemmän se on ylhäällä sitä ennemmän on syöttöä ennen ahtojen nousua, eli sitä enemmän pölläyttää mustaa (lue: herättäää ahtimen). Kellon jousi painaa pumppuun menevää tappia ja rajoittaa osan tuosta ultimate maximum syöttömäärästä pois ja aikanaan ahtopaine nostaa tappia ja poistaa rajoituksen (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 62#p286762" onclick="window.open(this.href);return false;). Tässä on huomattava, että usein jos on liikaa ahtoa tuo kello ei toimi enää oikein ja se alkaa rajoittamaan syöttöä vaikka sen pitäisi sitä lisätä. Tuollainen kello toimii sinne 1-1,2 bar saakka kohtuullisesti.

Kolmas säätö onkin sitten siellä takakannen takana, siinä tuskin on reikää kierroslukuruuville eli se kiertää minkä sattuu nyt kiertämään.

Ai niin, minä tein tuohon ruuviin sellaisen hahlon, mistä oli helppo ruuvimeisselillä ruuvata ultimate syöttömäärää ja lisäksi tarvittiin lyhennetty 13mm jakoavain, nämä siis takataskuun kun lähti ajelemaan. No jossain vaiheessa mulla oli lentänyt koko ruuvi hevonkuikkaan, katkenut joku rauta tjms. siitä :D

Se mirkula on juurikin alipaineella toimiva tyhjäkäynnin korotin, kuvan pumpussa se sama toimii sähköllä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Herrao
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 06.05.2013 13:13

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja Herrao »

Mistä kohtaa pa linjaa nää yleensä vetää ilmaa poltoaineen sekaan..? Oon vaihdellu kaikki letkut jotka oli huononnäköisiä/ hikoillut konetilassa. Oireilee siis seuraavasti. Vähän aikaa seistyään kun käynnistää niin auto lähtee hyvin käymään mutta sammuu hetken päästä jos ei paina kaasua. Toinen asia, tyhjäkäynnillä roplottaa ja vedot kateissa.!! Voiko vetää ilmaa takaiskuventtiilistä.? Kun ainakin vaikuttais että se on sökö juuri tuon käynnistymisen perusteella, että valuisiko polttoaineputki tyhjäksi.?
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja joikke »

Mulla vuoti omassa vitossa (V230td tai 110d) polttoainesuodattimen jalan ja pa-letkujen liitoksien O-renkaat.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa varmaan hankkiutua suosiolla eroon niistä kaikista pikaliittimistä ja korvata letkut kunnon tavaralla. No hitto, on siellä tankilta saakka niitä pilipalimuoviliittimiä. :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Herrao
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 06.05.2013 13:13

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja Herrao »

Joo kyllä noi aika kurjan näkösiä liittimiä on.. Vaihdoin äsken suodattimen ja oireet muuttuivat hurjasti.. Eli nyt pelaa paikallaan loistavasti ei roplota eikä ota vaivalloisesti rinkejä. Nyt myös savuaa paikallaan kaasuttaessa valtavasti, mutta tilanne muuttuu radikaalisti kun lähtee ajamaan. Ei vedä oikeen sitten millään ja välillä hyytyy kokonaan, saattaa myös sammua kun päästää vauhdista kaasun ylös. Onko näissä tankissa jokin siirtopumppu.? Tuntuu niinku ei saisi ruokaa ajaessa läheskään riittävästi. Nyt apuja tarvitaan pikaisesti.!!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siirtopumppu on ruiskutuspumpun kyljessä. Vakiona tai vähän ruuvattuna tälläinen Vito ei oikein savuta paikallaan ollenkaan.

Tarkista että ahtopaine pääsee painamaan ruiskutuspumpun päällä olevaa kelloa kunnolla, se kellokin saattaa oireilla, silloin tehot jäävät jonnekin reilusti alle sadan.

Tuo että meinaa sammua ja hyytyy välillä viittaa tosin johonkin vakavampaan ongelmaan polttoaineen siirtolinjassa tai ehkä jopa itse ruiskutuspumpussa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Herrao
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 06.05.2013 13:13

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja Herrao »

Tuntuu oudolta että pelkkä suodattimen vaihto sai aikaan tällaisia oireita.. En oikeen usko että ite pumpussa on mitään vikaa mutta se että se ei syystä tai toisesta jaksa imeä tankista ainetta sopisi mielestäni vikaan.. Miten tuon kellon toiminnan voi tarkistaa joka on siinä pumpun päällä..? Tuossa äsken kun autoa tarttailin niin lähtee välillä myös huonosti käyntiin saa tartata pitkään ja auto vain hörähtelee ennen kuin käynnistyy.. Eikä tuo vakioa ole nähnykkään ja on tuollaisenaankin varmasti yli 100hp..:D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siellä on ilmavuoto jossakin, voi olla jopa suodattimen tiivisteessä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Herrao
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 06.05.2013 13:13

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja Herrao »

Joo se löytyi ja auto alko pelaan siirtopumpun letkusta liitin rikki ja veti sieltä ilmaa. Vielä ihmetyttää se että ahtoja ei saa nouseen ku 1.1-1.2 bar..? Voisko tuo morkula tuosa pumpun päällä olla pashana.? Mistä nuita sais uusia..?
Herrao
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 06.05.2013 13:13

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja Herrao »

Tarkennusta äskeiseen.. Siis tässä on nuo hana hässäkät tuolla ohjaamossa jotka ohjaa hukkaporttia. No kuitenkin siis ennen oli hanat auki asennossa 1,4-1,5 bar ahtoja. Nyt kuitenkin ahtoja on se 1,1-1.2bar oli hanat auki tai kiinni. Muuten toimii nyt tosi hyvin.. Kytkin kyllä luistaa jo nyt että varmaan parempi ku ei ahdakkaan enempää..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito liikahtaa..

Viesti Kirjoittaja veskola »

- Tutkii onko ahtovuotoa esimerkiksi coolerin alaletkussa, vai olikos tässä se (laiton) erilainen eli ei vakio cooleri
- Katsoo onko hukkaportin vipu edelleen tiukasti kiinni
- Onko halkeamia ahtimen sisällä hukkaportien läpän tienoolla
- Onko liikaa välyksiä ahtimissa tai jopa siivet ottaneet kiinni pesään
- Onko ilmansuodatin aivan tukossa
- Tuleeko ahtopaine morkoolinkellolle ja toimiiko se oikein eli lisää syöttöä. Tämän tilalle on asenneltu mynän tekemiä kelloja, en sitten tiedä onko se ihan plug&play asentaa semmoinen. Kannattaa kysyä
- Onko "hanat" :D edelleen oikein ja toimivia. Kyseessä lienee bleedausruuvi
- Onko ahdin edelleen se sama mikä oli joskus eli GT20 tai GT25
- Mittaa pakopainetta ja pohtii onko siitä puute vai eikö ahtoa vain synny. Jos on esimerkiksi 2,5 Bar pakopainetta mutta ahtoa vain 1,2 Bar, se tarkoittaa että ilmaa karkaa jonnekin mystisesti

Nouseeko ahto heti tuohon 1,2 Bar kohdalla noin 2000 rpm kohdalla ja jää sitten siihen vai nouseeko se pikkuhiljaa kierrosten noustessa ? Mikäli nousee pikkuhiljaa niin ahdin ei vain kykene tuottamaan ilmaa, vaikka sen kyllä pitäisi, silloin etsisin ahtovuotoa, pakko olla aika suuri reikä jossain.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin