Käyntihäiriö OM602

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kantri64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 13.01.2010 12:25
Paikkakunta: hamina

Käyntihäiriö OM602

Viesti Kirjoittaja kantri64 »

Noniin... Pulssi alkaa pikkuhiljaa laskea. Eli ruuvasin ilmansuodatinkotelon irti tuosta 250d:stä ja otin sammutinvivun irti pumpusta koska sen juuresta on vuotanut löpöä. Ja kasailin komeuden silmämääräisesti samaan kuntoon. Eli pumpun muihin kohteisiin en kajonnut. Nyt käynnistäessä kierrokset nousee holtittomasti tappiin ja kone ei sammu avaimesta eikä vivusta. Vaihteella töksäyttäen saa sammumaan... Mikä meni vituralleen? Tuossa imusarjan/suodatinkotelon päällä olevat pari vipua ja letkua tulivat samoille paikoilleen kuten olivat.

Onko mahdollista, että sammutinvivun akseli on pyörähtänyt päin persettä ja jos on niin miten asia hoituu kuntoon?
Viimeksi muokannut kantri64, To 09.05.2013 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kantri64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 13.01.2010 12:25
Paikkakunta: hamina

Re: Käyntihäiriö OM602

Viesti Kirjoittaja kantri64 »

Ja muutamia tarkennuksia tähän tapaukseen. Nyt kolme käynnistystä takana ja edelleen huutaa. Irroitin siis sammutin vivun ja sen alta sokan sekä prikan. Siellähän on alla kumitiiviste, johon ei kajottu. Tuota sokkaa takaisin painaessa akseli on voinut pyörähtää ja ainakin se liikkui päittäin millin pari. Kuitenkin prikka, sokka ja itse vipu asettui paikoilleen.

Onkohan tuo sammutinvivun akseli jotenkin yhteydessä syötön säätöön. Ruiskutuspumpun sisälmys on minulle ihan tuntematonta kamaa...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Käyntihäiriö OM602

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sammutin vipuhan vipuaa hammastankoa joka pyöräyttää elementtejä ..eli tyhjäkäynnillä on pienellä ja loppu sulkeutuu vivusta .
Sen pääty osanhan voi irroittaa pelkäämästä että pumppua tarttee säädättää mutta se vaatii että otat pumpun pöydälle.
Toinen keino että irroitat vivun ja kokeile käsin paljonko voi sammutin akseli kiertyä kun alipaine sammuttimessa ei ole painetta.
Ensin etsit tyhjät pois ja vipu paikalleen ja kokeilet ..tai ääri pää ja ääripää .
Toisekseen voit kokeilla ihan pihdillä mutta tartet toisen hepun starttaamaan ja sammuttamaan vaihteella jos et saa siitä pumpusta etsittyä sammutus kohtaa johon sitten vivun asettelet.
Voi olla myös että akselissa ja vivussa olis merkit mihin se kuuluu mutta epäilen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Käyntihäiriö OM602

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kyllä se on se akseli pyörähtäny väärään kohti ja elementtien säätötanko jää kantamaan. Voi olla että joudut pumpun ottamaan pois ja säädinosan irti. Ei ole mikään mahdoton homma eikä säädöt mene miksikään.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin