W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
SuperKamiGuru
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.05.2013 22:23

W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja SuperKamiGuru »

Uutena foorumille saapujana vielä oon vähän epävarma kuuluuko tämä nyt turbot-osastolle vai projektit osastolle.

Omaa autoa tutkiskellessani ja muita vastaavia ihmetellessäni rupesi ajatus kulkemaan...
Auton rekisteriotteessa lukee tehoksi 136kW tehona. Kyseisen painoiseksi ja tehoiseksi kovin pieni kulutus kuitenkin; vain 7,5litraa sadalla. Auto on joskus muinoin Italiasta tuotu edellisen omistajan toimesta ja olen kuullut, että muissa vastaavissa autoissa olisi enemmän kulutusta / vähemmän teho tai muuta vastaavaa.
Löytyykö ihmisiltä asiantuntemusta aiheesta?


Sitten itse aiheeseen:

Miten härskisti täytyy toimia että saa viritettyä noita kompressorikoneita.
Tavoitteena lisätä tehoa ja pitää samana kulutus (pienennys on kai turha haave...)

Virittäminen on tosiaan uusi ihmetyksen aihe minulle joten pahoittelut amatööriydestä ja mikäli kysymys on typerä niin itsellenihän en voi mitään.
w210 200k '98vm
pitkä matala ja leveä: as it should be.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja tomant »

SuperKamiGuru kirjoitti:Tavoitteena lisätä tehoa ja pitää samana kulutus (pienennys on kai turha haave...)
Tehon lisääminen ja kulutuksen samana pitäminen on vaikea tehtävä. Ensinnäkin lisää tehoa ei saa ilmaiseksi, vaan se tulee polttamalla enemmän polttoainetta. Toiseksi lisääntynyttä tehoa tulee myös käytettyä, eihän sillä muuten tee mitään.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
SuperKamiGuru
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.05.2013 22:23

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja SuperKamiGuru »

True. Ei oletuksena ollutkaan helppous. Mutta mahdotontahan se ei ole. Taannoin näin ~250hp audin (a4 1,8t) jossa kulutus 6-7 litran välillä. (Lastutettu, vaihdettu varmaan kaikki mitä pystyy...)

Turbohan periaatteessa vähentää kulutusta? Mutta en tosin tiedä vaikuttaako se bensa-autoissa hyötysuhteeseen samoin kuin diesel-koneissa. Mutta ihan mahdottomana ideana en pitäisi turbon asentamista tohon remmin rinnalle. (vuorottelu, remmillä alakierrokset, turbolla ylä.. jne.) Meneekö täysin kohtuuttoman hintaiseksi tuommoiset suunnitelmat ja kannattaako mielummin hakea parannuksia pienillä muutoksilla?
w210 200k '98vm
pitkä matala ja leveä: as it should be.
Mostro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 26.10.2011 20:37

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja Mostro »

^Unohda koko juttu.

Jos jotain haluat tuolle tehdä, vaihda(ta) hihnapyörillä välitystä. Haulla löydät.
Musta on voimaa, sininen sitkeyttä.
SuperKamiGuru
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.05.2013 22:23

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja SuperKamiGuru »

oolrait. kiitos neuvosta.
w210 200k '98vm
pitkä matala ja leveä: as it should be.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

SuperKamiGuru kirjoitti:Auto on joskus muinoin Italiasta tuotu edellisen omistajan toimesta ja olen kuullut, että muissa vastaavissa autoissa olisi enemmän kulutusta / vähemmän teho tai muuta vastaavaa.
Löytyykö ihmisiltä asiantuntemusta aiheesta?
Nämä on jotain ns. verokiertomalleja, Italiassa autoverotus tapahtuu ilmeisesti litratilavuuden mukaan ja siksi näin. Omassa Giorgion vanhassa 200K CLK:ssa siis 230K tehot :thumbup: Olen koittanut selvitellä miten tuo tehoero on saavutettu, löytämättä kuitenkaan mitään selkeää vastausta.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

sonikki kirjoitti:
SuperKamiGuru kirjoitti:Auto on joskus muinoin Italiasta tuotu edellisen omistajan toimesta ja olen kuullut, että muissa vastaavissa autoissa olisi enemmän kulutusta / vähemmän teho tai muuta vastaavaa.
Löytyykö ihmisiltä asiantuntemusta aiheesta?
Nämä on jotain ns. verokiertomalleja, Italiassa autoverotus tapahtuu ilmeisesti litratilavuuden mukaan ja siksi näin. Omassa Giorgion vanhassa 200K CLK:ssa siis 230K tehot :thumbup: Olen koittanut selvitellä miten tuo tehoero on saavutettu, löytämättä kuitenkaan mitään selkeää vastausta.
Yritin tässä etsiä yhtä linkkiä jonka joskus laitoin. Näytti että olisi siinä tehokkaammassa 2l kompurassa pienemmät puristukset. Eli olisiko sitten ahtoja enemmän? No mene ja tiedä..
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ahtopaineita mittaamalla tuon pitäisi selvitä,163 hp.versiossa 0,4 bar.,ja tehokkaammissa tuontipeleissä 0,8 bar.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Mostro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 26.10.2011 20:37

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja Mostro »

sonikki kirjoitti:
Nämä on jotain ns. verokiertomalleja, Italiassa autoverotus tapahtuu ilmeisesti litratilavuuden mukaan ja siksi näin. Omassa Giorgion vanhassa 200K CLK:ssa siis 230K tehot :thumbup: Olen koittanut selvitellä miten tuo tehoero on saavutettu, löytämättä kuitenkaan mitään selkeää vastausta.
OT mutta Jep, Italiassa verotuksen kannalta merkittävin raja on tuo kaksi litraa... Alle sen ei ole autoveroa lainkaan (paitsi tietty alv.) ja sitä isommissa suommistoliitostakin tuttu autovero. Urbaanilegendana puhutaan, että Italia olisi ainoa varsinainen autoteollisuusmaa jossa autoveroa perittäisiin?

Samasta syystä johtuen esim. Alfalla on ollut 2.0 V6 Turbo ja eksoottisempana Maseratilla 2.0 V6 Biturbo joka kireimmillään vakiona antoi 330hv. Kehitetty täysin kotimarkkinoita varten kun on voinut verotta kilvitellä, toki on muuallekin myyty jos halukkaita on ollut. Ja ei Mercedes ole ainoa ei makarooni valmistaja, joka on tehnyt Italian vientimallin. Sen verran iso markkina kuitenkin kyseessä.
Musta on voimaa, sininen sitkeyttä.
SuperKamiGuru
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.05.2013 22:23

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja SuperKamiGuru »

Kuulin eilen, että auto on vihdoin korjattu ja saan sen vklona takaisin( Jee ). Jotain hämärää on tapahtunut myös korjauksen yhteydessä koska tehot on noussu 10kW .. En tiedä oliko alunperinkin noin ja rekisteriottessa vain väärä info vai säädettiinkö ajotietokonetta parempaan suuntaan korjauksien yhteydessä.

No, kohtahan ne tehot on tavoitteessa, että tohon ei enää paljon tarvitse tehdä. Nyk tehot siis 196 hummaa, tavotteena 250.

En löytänyt haulla tota hihnapyörien välityksestä löytyvää infoa, kokeilin eri sanamuodoillakin. Oisko ihan jotain yleistä ohjeistusta tai linkkiä sivulle?

Pystyykö koneen puolella tekeen muita pieniä simppeleitä muutoksia tuon tehon lisäämisen suhteen muutoin?
w210 200k '98vm
pitkä matala ja leveä: as it should be.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Käytä Googlen hakusanoina esim. "mercedes pulley kit", jos haluat tietoa merkkikohtaisista osista / keskusteluista.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
coleman89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 01.09.2013 22:56

Re: W210 200K teho / kulutus ja säätömahdollisuudet?

Viesti Kirjoittaja coleman89 »

Morjesta!


Noin viikko sitten tuli hankittua ensimmäinen mersuni, CLK W209 vm.03 1,8 kompressori 163hv ajettu 158tkm!

Olen ollut kyllä autoon tosi tyytyväinen, mutta mielenkiintoa herättää se että kannattaako tuota pienempää
kompressori konetta lähteä virittämään "pulley kitillä" ja ohjelmoinnilla?

Kyllähän kaikki 35hp olisi aina tervetullut! 8)

Mistä asiaa kannattaisi tiedustella enemmän? Onko kellä kokemusta/tietämystä vai kannattaako viritykset jättää tekemättä?
Vastaa Viestiin