W113 Pagoda -66 projekti alullaan
W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Kyseessä siis -66 malli 230SL, jonka omistaa ystäväpariskuntani.
Korityöt on tehty, edellisen (sten?) omistajan (jien) teettämänä +/- 10 vuotta sitten, kuten myös korin ja luukkujen maalaus.
Työn jälki vaikuttaa varsin asialliselta, ainakin tässä vaiheessa ja uskoakseni (toivottavasti) myös luukkujen asennuksen yhteydessä.
Hommaa on aika lailla riittävästi jäljellä, sillä loput osat ovat purkamisen jäljiltä pahvilaatikoissa, rasioissa jne. ja vielä ajan "patinoimana".
Eilen tuli varovasti aloiteltua etuakseliston purkuhommalla. Bilteman MB-jousipuristin ei ollut ihan paras työkalu, mutta puretuksi sai.
Kasaaminen saattaa vaatia enemmänkin kikkailua.
Tarkoitus poistaa ruosteet jne. ja maalata osat (luonnollisesti).
Mitenkähän mahtaa tarkastaja suhtautua mahdolliseen pulverimaalaukseen, mahdollisen museotarkastuksen yhteydessä . . . liekö kellään valistuneita arvauksia/tietoa?
Tämä näin aluksi. Kuvia myöhemmin.
Kirjoittelun/kuvien laadusta, sekä frekvenssistä ei anneta takuuta (pitäis töitäkin tehä tän ohessa).
Korityöt on tehty, edellisen (sten?) omistajan (jien) teettämänä +/- 10 vuotta sitten, kuten myös korin ja luukkujen maalaus.
Työn jälki vaikuttaa varsin asialliselta, ainakin tässä vaiheessa ja uskoakseni (toivottavasti) myös luukkujen asennuksen yhteydessä.
Hommaa on aika lailla riittävästi jäljellä, sillä loput osat ovat purkamisen jäljiltä pahvilaatikoissa, rasioissa jne. ja vielä ajan "patinoimana".
Eilen tuli varovasti aloiteltua etuakseliston purkuhommalla. Bilteman MB-jousipuristin ei ollut ihan paras työkalu, mutta puretuksi sai.
Kasaaminen saattaa vaatia enemmänkin kikkailua.
Tarkoitus poistaa ruosteet jne. ja maalata osat (luonnollisesti).
Mitenkähän mahtaa tarkastaja suhtautua mahdolliseen pulverimaalaukseen, mahdollisen museotarkastuksen yhteydessä . . . liekö kellään valistuneita arvauksia/tietoa?
Tämä näin aluksi. Kuvia myöhemmin.
Kirjoittelun/kuvien laadusta, sekä frekvenssistä ei anneta takuuta (pitäis töitäkin tehä tän ohessa).
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Muutama kuva tässä vaiheessa
tai sitten ei.
En osaa näköjään liittää kuvia tänne foorumille.
Voihan kirosana sentään
Neuvoja ???
Kiitos
tai sitten ei.
En osaa näköjään liittää kuvia tänne foorumille.
Voihan kirosana sentään

Neuvoja ???
Kiitos
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Jos nyt . . . .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Tuosta on helppo jatkaa
Vallan kun ei ole itse purkanut.

Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Juuri näin. Etu ja taka-akselin paikan tietää, moottori kuulunee eteen jne.
Korissakin on hivenen hommat kangistunut kalkkiviivoille, kuten myös luukuissa. Ruiskua joutunee hiomisten jälkeen näyttämään.
Myös kaikki autoon kiinitettävät osa ovat rapistuneita, osittain surkeitakin. Auto ei kuitenkaa ole ihan uusi
Olis myös kiva tietää, mistä reijästä minkäkin piuhan, letkun ja tangon kuuluu kulkea.
Tässä vaiheessa olisikin mukava jos joku samanlaisen auton omistava antaisi tulla ottamaan kuvia autostaan.
Jos onnistuu, niin olisin kovasti kiitollinen. Saa laittaa viestin.
Korissakin on hivenen hommat kangistunut kalkkiviivoille, kuten myös luukuissa. Ruiskua joutunee hiomisten jälkeen näyttämään.
Myös kaikki autoon kiinitettävät osa ovat rapistuneita, osittain surkeitakin. Auto ei kuitenkaa ole ihan uusi

Olis myös kiva tietää, mistä reijästä minkäkin piuhan, letkun ja tangon kuuluu kulkea.
Tässä vaiheessa olisikin mukava jos joku samanlaisen auton omistava antaisi tulla ottamaan kuvia autostaan.
Jos onnistuu, niin olisin kovasti kiitollinen. Saa laittaa viestin.
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Nythän oliski sit hyvä aika heittää jotain modernia konehuoneeseen? Semmosta millä on mukava cruisailla ja ei tarvii pelätä ettei pääse perille.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
W108 - "Low"Rider
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Joo, kyllähan ne ison veden takana on muutamaan autoon sovittanu mersun V8 koneen, sellasen ekan sukupolven yläpuolisilla nokilla
muistaakseni. Painoakaan ei ollu kun alle 20kg enemmän. Taisi 350SLC toimia elinten luovuttajana.
Ruuhkaselta se pannuhuone näytti, muttei mahdottomalta. Jopa siistiltä, ikäänkuin olis aina ollu sillä varustettu.
Tämän auton kanssa ei kuitenkaan lähdetä sille tielle. Autosta tulee juuri niin originaali, kuin on järkevästi mahdollista.
Ehän sitä toki omistajan mieleliikkeistä voi tietää, mutta näin on sovittu.
muistaakseni. Painoakaan ei ollu kun alle 20kg enemmän. Taisi 350SLC toimia elinten luovuttajana.
Ruuhkaselta se pannuhuone näytti, muttei mahdottomalta. Jopa siistiltä, ikäänkuin olis aina ollu sillä varustettu.
Tämän auton kanssa ei kuitenkaan lähdetä sille tielle. Autosta tulee juuri niin originaali, kuin on järkevästi mahdollista.
Ehän sitä toki omistajan mieleliikkeistä voi tietää, mutta näin on sovittu.
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Aika paljon enemmän taitaisi pelottaa perille pääsy sen "modernin" kanssa. Sitä paitsi, onko kyseessä hiiriä vai miehiä jos moista pikkuasiaa pitää jännittää? Taksit on erikseen.Exami kirjoitti:Nythän oliski sit hyvä aika heittää jotain modernia konehuoneeseen? Semmosta millä on mukava cruisailla ja ei tarvii pelätä ettei pääse perille.
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Anteeksi offtopicGottlieb kirjoitti:Aika paljon enemmän taitaisi pelottaa perille pääsy sen "modernin" kanssa. Sitä paitsi, onko kyseessä hiiriä vai miehiä jos moista pikkuasiaa pitää jännittää? Taksit on erikseen.Exami kirjoitti:Nythän oliski sit hyvä aika heittää jotain modernia konehuoneeseen? Semmosta millä on mukava cruisailla ja ei tarvii pelätä ettei pääse perille.
Se mitä minä olen kokenu vanhojen mersujen kanssa ni suosin kyllä modernimpaa tekniikkaa.. oli sitte hiiri tai mies se ketuttaa vietävästi ku matkaa on kotiin reilu 400km ja katiska on seis tienvarressa.. eli tipun kai hiiri kategoriaan?
(mitä vanhemmalla autolla olen ajanu sitä enemmän on ollu työkaluja kyydissä ja sitä useammin on saanu jotain ropata jos pidemmän reissun ajaa)
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
W108 - "Low"Rider
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Miten mulla muuten tosta moderni sanasta tulikin toi V8 mieleen. Liekö tallin lattialla makaavalla Porschen (Audin) alumiini V8 lla
Jotain tekemistä asian kanssa
Nooh, ei ole tulossa muutakaan uudempaa tekniikkaa.
Vanhassakin lienee haastavin polttoaineen syöttö, jos ei satu toimimaan.
Muuten lienee varsin varmatoimista rautaa, ilman windowsia
Jotain tekemistä asian kanssa

Nooh, ei ole tulossa muutakaan uudempaa tekniikkaa.
Vanhassakin lienee haastavin polttoaineen syöttö, jos ei satu toimimaan.
Muuten lienee varsin varmatoimista rautaa, ilman windowsia

Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Lähinnä itteä hirvittää noissa vanhoissa koneissa juurikin bensansyöttö jutut, siihen ja muuhunkin koneeseen osien löytäminen joskus hieman hankalan oloista. Jos jotain sattuu löytymään on se joko ikivanhaa käytettyä tai ylihintaista..Yötyömies kirjoitti:Miten mulla muuten tosta moderni sanasta tulikin toi V8 mieleen. Liekö tallin lattialla makaavalla Porschen (Audin) alumiini V8 lla
Jotain tekemistä asian kanssa![]()
Nooh, ei ole tulossa muutakaan uudempaa tekniikkaa.
Vanhassakin lienee haastavin polttoaineen syöttö, jos ei satu toimimaan.
Muuten lienee varsin varmatoimista rautaa, ilman windowsia
Ite luultavasti lähtisin hakee jotain kevyttä kutos tai kasikonetta, merkistä riippumatta


Viimeksi muokannut Exami, Pe 24.05.2013 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
W108 - "Low"Rider
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Kaikessa on puolensa.
Tälläkin tekniikalla voimaa pitäisi olla kuitenkin ihan kohtuullisesti.
Alkuperäisyys on nyt kuitenkin tähtäimessä, vaikka ymmärränkin ajatuksen.
Harrasteautohan tämä on, käyttöautot sitten erikseen.
Vielä on muistettava se että, nykyajokki kun alkaa rykimään, niin mitään et tee tien päällä.
Museotekniikan vielä mahdollisesti elvyttääkin. Joskus jopa etänä, puhelimen välityksellä.
Tälläkin tekniikalla voimaa pitäisi olla kuitenkin ihan kohtuullisesti.
Alkuperäisyys on nyt kuitenkin tähtäimessä, vaikka ymmärränkin ajatuksen.
Harrasteautohan tämä on, käyttöautot sitten erikseen.
Vielä on muistettava se että, nykyajokki kun alkaa rykimään, niin mitään et tee tien päällä.
Museotekniikan vielä mahdollisesti elvyttääkin. Joskus jopa etänä, puhelimen välityksellä.

Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
W201:ssa on (16-venttiilisiä lukuunottamatta) ihan yksi hailee millaisen myllyn sinne pellin alle tunkee kun autolla ei ole mitään keräilyarvoa. W113:n kohdalla on asia hiukan eri tolalla. Niillä kun alkaa olla jonkinlaista orastavaa keräily- ja rahallistakin arvoa pikkuhiljaa.
Loppupelissä kukin tekee autolleen mitä lystää, siihen on meidän muiden aika turha huudella forumilla.
Loppupelissä kukin tekee autolleen mitä lystää, siihen on meidän muiden aika turha huudella forumilla.
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Toki nuo tekniikka jututhan sulkis museointi jutut kokonaan pois, hauska nähä miten projekti etenee, kori on ainakin sillä mallilla et tosta on kiva rupee rakentelee, ei (ehkä?) tarvii rupee hitsaa ja roiskii heti alkuunsa 
W201 korista, ei kai niillä oo mitään arvoa ellei oo orkkiskuntonen Evolution-malli.(paitsi käyttöarvo)

W201 korista, ei kai niillä oo mitään arvoa ellei oo orkkiskuntonen Evolution-malli.(paitsi käyttöarvo)
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
W108 - "Low"Rider
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Jos tuo mekaaninen rivipumppu toimii niin se ei varmaan kerrasta hajoa tien päällä. Seisotus ja sen jälkeinen "retusointi" sen hajottaa. Mukana reissussa voisi pitää tarvikemallisen sähköisen siirtopumpun jossa sopivat letkuliittimet valmiina ja vaikka katkojan kärjet sekä varatulpat. Tuollaista autoa voi tosiaan tien päällä vielä huoltaa jos niikseen sattuu.
Tsemppiä projektiin!
Tsemppiä projektiin!
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
vanhojen mersujen kans puljatessa on helppoa kun merkiltä löytyy omasta takaa hyviä ja varmatoimisia dieseleitäkin rivipumppuineen joita käytettäessä ei tarvi pelätä pääseekö perille vai ei
. Pahoittelen OT:ta ja jään mielenkiinnolla kotikoneelta seuraamaan miten hieno projekti etenee
.


auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Taas on aikaa vietetty Pagodan kimpussa ja useampanakin iltana.
Se vaan on ruostekin aika valikoivaa, jossain ei ole ja toisessa kohtaa "hitsaa" osat, joiden tulisi liikkua, yhteen.
Kuningaspulttien yläpäissä oleva tukivarren "saranointi" ja camberin säätö teetti aika runsaasti puuhaa.
Ko. paikasta läpi menevä pultti menee siis uusittavie listalle, kummaltakin puolelta, vähintäänkin.
Tukivarteen tukeutuva epäkeskosysteemikin on ottanut itseensä ruosteesta. Saa nähdä mitä kujeita joutuu tekemään, kunhan saa uusia osia. Vielä saa akarrella sen kuningaspultin "silmukan" sisällä olevan kierrepötkylän kanssa.
Olis varmaan rasvanippojen käyttö ehkässy tätä riesaa. Uusitaan osia tarpeen mukaan, välyksiä ei tartte olla.
Takatukivarsien kiinnitys akseliin vaati myös oman paneutumisensa. Sisemmät "natsat lähti ihan kun itsekseen,
ulommat olikin taas ihan toinen juttu.
Jännästi on toikin toteutettu, toiselle puolelle hylsy/väännin yhdistelmä sopii heittämällä, toisella puolella piti hylsyä lyhentää sorvissa nin lyhyeksi kun pystyy.
Mielenkiinnolla lueskelin juttua helmojen väristä.
Korin väriset niitten ei sitten kai ainakaan kuulu olla, siis alunperin.
Tumman harmaat kai noin vuoteen -67 ja himmeän mustat sitten eteenpäin.
Eri asia sitten mikä näyttäisi parhaalta, mutta väriä täytynee vähän sumutella.
Jatkunee ens viikolla, alkaa olla aika suunnitella ensimmäistä osatilausta.
Se vaan on ruostekin aika valikoivaa, jossain ei ole ja toisessa kohtaa "hitsaa" osat, joiden tulisi liikkua, yhteen.
Kuningaspulttien yläpäissä oleva tukivarren "saranointi" ja camberin säätö teetti aika runsaasti puuhaa.
Ko. paikasta läpi menevä pultti menee siis uusittavie listalle, kummaltakin puolelta, vähintäänkin.
Tukivarteen tukeutuva epäkeskosysteemikin on ottanut itseensä ruosteesta. Saa nähdä mitä kujeita joutuu tekemään, kunhan saa uusia osia. Vielä saa akarrella sen kuningaspultin "silmukan" sisällä olevan kierrepötkylän kanssa.
Olis varmaan rasvanippojen käyttö ehkässy tätä riesaa. Uusitaan osia tarpeen mukaan, välyksiä ei tartte olla.
Takatukivarsien kiinnitys akseliin vaati myös oman paneutumisensa. Sisemmät "natsat lähti ihan kun itsekseen,
ulommat olikin taas ihan toinen juttu.
Jännästi on toikin toteutettu, toiselle puolelle hylsy/väännin yhdistelmä sopii heittämällä, toisella puolella piti hylsyä lyhentää sorvissa nin lyhyeksi kun pystyy.
Mielenkiinnolla lueskelin juttua helmojen väristä.
Korin väriset niitten ei sitten kai ainakaan kuulu olla, siis alunperin.
Tumman harmaat kai noin vuoteen -67 ja himmeän mustat sitten eteenpäin.
Eri asia sitten mikä näyttäisi parhaalta, mutta väriä täytynee vähän sumutella.
Jatkunee ens viikolla, alkaa olla aika suunnitella ensimmäistä osatilausta.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5746
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
rojekti hienossa mallissa
tiedän yhden 350 SLC koneen lootineen jos kiinnostaa

tiedän yhden 350 SLC koneen lootineen jos kiinnostaa

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Kiitos tiedosta, mutta alkuperäisyytä tavoitellaan.
Eikä taitais kelvata leimallakaan tässä maassa . . .
Eikä taitais kelvata leimallakaan tässä maassa . . .
Re: W113 Pagoda -66 projekti alullaan
Päivitystä sen verran, että etuakselisto on purettuna osiin.
Edellen olisi hyvä tietää, että mikä mahtaa olla suhtautuminen osien pulverimaalaukseen museotarkastuksen yhteydessä.
Myös mietityttää, että onko se sittenkään paras vaihtoehto . . .?
Taka-akselin purku olisi seuraavaksi edessä.
Se kun on aavistuksen omintakeinen ratkaisultaan, niin kysynkin, että löytyisikö joltakulta purku/huolto-ohjeita.
Mielellään kuitenkin tarkastaisin että kaikki on kunnossa. Paljekumi tulee joka tapauksessa vaihdettua.
Työkalun joutuu ilmeisesti ainakin tekemään vetoakselin(akselien) irroitukseen.
Toiveikkaana odottelen informaatiovyöryä.
Edellen olisi hyvä tietää, että mikä mahtaa olla suhtautuminen osien pulverimaalaukseen museotarkastuksen yhteydessä.
Myös mietityttää, että onko se sittenkään paras vaihtoehto . . .?
Taka-akselin purku olisi seuraavaksi edessä.
Se kun on aavistuksen omintakeinen ratkaisultaan, niin kysynkin, että löytyisikö joltakulta purku/huolto-ohjeita.
Mielellään kuitenkin tarkastaisin että kaikki on kunnossa. Paljekumi tulee joka tapauksessa vaihdettua.
Työkalun joutuu ilmeisesti ainakin tekemään vetoakselin(akselien) irroitukseen.
Toiveikkaana odottelen informaatiovyöryä.