Ilmstoinnin kompura

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

tango kirjoitti:
slsl77 kirjoitti:Moi, tuo anturi minkä menit rikkomaan maksaa 47 euroa ja saatavuus huono. Se 2 barin anturi maksaa noin15 euroa, löytyy maahantuojan hyllystä ja 16 barin paineella avautuva painekytkin noin 33 euroa ja on maahantuojan hyllyssä, mutta olisko tälle paikkaa siinä kuivaimessa. Hellan tilausnumero on rikkoutuneelle anturille 6ZL351024-091.
Kiitoksia noista. Mihin tuo 16bar. kytkin on? Ei tuossa ole sellaista.Tuolla numerolla 6ZL351024-091 näkyisi googlettamalla jostain Puolasta tai mistälie löytyvän noita, eri asia tulisiko niitä koskaan.
Ei näytä nyt äkkiseltään tältä seudulta löytyvän mitään tähän hätään.

Onko kukaan tuolta http://www.skruvat.fi/mercedes" onclick="window.open(this.href);return false; tilannut mitään, onkohan toimitusajat millaiset?
Onko tuo kuivain erillainen R12 kun R134a aineelle? Kerran tuolta tuli kaikki kamat pihalle, tiivisteet vaihtuu nyt samalla. Kestääkö noi letkut tuota uudempaa kamaa jos törkkää siinne nyt sellaiset?

Moi,

katsoin w126 ilmastoinnin osia ja siellä oli nuo 3 anturia ilmastoinnille. Varmaankin uudemmissa on tuota paineella toimivaa puhaltimen anturia. R12 kuivaimen kanssa voi käyttää R134a kaasua. Jos letkut ovat ehjiä niin ei ole ollut ongelmia uudemmalla aineella ja öljyä pitää laittaa noin 150-200 ml kun vaihdat aineet R134a ja kaasun määrä noin 1100g.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

slsl77 kirjoitti:
Moi,

katsoin w126 ilmastoinnin osia ja siellä oli nuo 3 anturia ilmastoinnille. Varmaankin uudemmissa on tuota paineella toimivaa puhaltimen anturia. R12 kuivaimen kanssa voi käyttää R134a kaasua. Jos letkut ovat ehjiä niin ei ole ollut ongelmia uudemmalla aineella ja öljyä pitää laittaa noin 150-200 ml kun vaihdat aineet R134a ja kaasun määrä noin 1100g.
Ok. Menen Torstaina työn merkeissä Tampereelle. Täytyy käydä sielä Lumikon toimipisteessä (mikäli on aikaa) katsomassa josko heiltä löytyisi noita vermeitä. Ei osanneet puhelimessa sanoa, pitää olla malli mukana. 1 letku on kyseenalaisen näköinen, mutta uusitaan se nyt samalla.
slsl77 kirjoitti:
R12 kuivaimen kanssa voi käyttää R134a kaasua.
Tuota ajattelin kun nettiä selailin, niin sielä oli kuivain jossa oli maininta, että ainoastaan R134 aineelle.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Ostin uuden kuivaimen, letkun ja tiivisteet. Paine- sekä lämpökytkintä en vielä saanut. Tuossa kuivaimessa ei olekaan paikkaa tuolle lämpökytkimelle. Minulla on tuossa myös toinen vanha Mersun kuivain, siinäkään ei ole tuota lämpökytkintä. Siinä on painekytkin tuossa paikassa missä minulla on lämpökytkin.

Painekytkimessä on luku V5 tai ehkä V5.1 ja numerot 820 5210 sekä 201 S702-1. Tarkoittaako tuo, että kytkin toimii tuossa n.5bar. Voisiko tuota flektiä ohjata tässä minun laitteessa tuolla painekytkimellä? Onko se sama toimiiko se 52 asteessa vai 5bar.?

Tarvitseeko tuo järjestelmä korkeapainekytkintä ja missä se sijaitsee, kun en sellaista ole tuosta löytänyt, kompurassakko?

Vasemmalla oma vanha, keskellä uusi ja oikealla toinen MB:n vanha (126:sta)
Kuva
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi, niinkuin aiemmin kerroin niin tarvikkeena saa painekytkintä mikä aukeaa noin 16 barissa ja tuossa oiken puoleisessa kuivaimessa on sellainen, jos se toimii paineella. Ainakin itse kokeilisin olisiko uudessa kuivaimessa sille sopivaa kierrettä, jos on niin laittaisin sen siihen ja sitten kokeilemaan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

slsl77 kirjoitti:Moi, niinkuin aiemmin kerroin niin tarvikkeena saa painekytkintä mikä aukeaa noin 16 barissa ja tuossa oiken puoleisessa kuivaimessa on sellainen, jos se toimii paineella. Ainakin itse kokeilisin olisiko uudessa kuivaimessa sille sopivaa kierrettä, jos on niin laittaisin sen siihen ja sitten kokeilemaan.
Uskoisin tuossa kuivaimessa olevan sopiva kierre tuolle painkytkimelle. Sitä ei kaiketi paljon pysty etukäteen testailemaan, menee pilalle mikäli on avattu nuo tulpat eikä ota heti käyttöön.

Lainaus tuolta netistä löytyvästä tekstistä.

"Koska lauhdutinpuhallin suunniteltiin yksi-nopeuksiseksi ja toimivaksi painekytkimen ohjaamana, säädettiin se pitä-
mään lauhdutinpaine 8-9 bar:ssa. Tämä vastaa 31-39,5 °C:n lauhtumislämpötilaa, jolloin lämpötilaeroksi 23 °C:n huoneen lämpötilaan verrattuna on 9-17,5°C"

Mikäli tuo painekytkin minkä otin tuosta toisesta kuivaimesta toimii tuossa 5.1 bar, onko tuo lämpötila tuon lainatun tekstin perusteella suurempi vai pienempi kun esimerkki tapauksessa?
Tuossahan on 8-9 bar. ja 31-39,5 astetta. Minulla tuo lämpötilakytkin toimi 52 asteessa. Pitäisikö tuon baari luvun nousta kun lämpötilakin nousee, eli olisko se 16bar. suunnilleen oikea arvo?

Mersustahan tuo painekytkin tosin on ja kaiketi siinä toiminut, että loppupelissä taidan kokeilla sillä mitä tapahtuu. Olisi vaan kiva tietää, mikä oikein ja mikä väärin.

slsl77 saisitko millä aikataululla hommattua tuota 2bar kytkintä? Ihme homma kun ei Lumikolla ollut tuollaista.

Olisko kellään baarit, asteet ja lauhtumislämpötilat hallussa? :D
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja etrade »

Eri kylmäaineella on erillaiset lämpötila ja paine suhteet. Ne näkee huoltopainemittareista.
Tuossa logPh mistä näkee R134a painetiedot pystakselilta ja punaiselta käyrältä vastaavan lämpötilan.

http://www.gasco.nl/documents/logp-h/Log(p" onclick="window.open(this.href);return false;)-h%20diagram%20R134a.pdf
toimisko tuo linkki?
http://ebookbrowse.com/log-p-h-diagram- ... -d69485591" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun on kunnossa oleva r134a kylmästöinti missä kylmäpyynti täysillä niin imupaine tulee olla noin 2,8bar ja jos vajausta niin imupaineet on 1-2bar eli lämpötilaan suhteutettuna parikymmentä astetta pakkasella, mikä ei pidä paikkaansa vaan on selkeä merkki vajauksesta.

Tuossa yksi esimerkki joka piirretty punaisella missä näkyy kylmäainekierto eli kompuran tekemä työ, lauhtuminen, paisuntaventtiili ja höyrystyminen.
http://www.ohio.edu/mechanical/thermo/I ... rig_ex.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

etrade kirjoitti:Eri kylmäaineella on erillaiset lämpötila ja paine suhteet. Ne näkee huoltopainemittareista.
Tuossa logPh mistä näkee R134a painetiedot pystakselilta ja punaiselta käyrältä vastaavan lämpötilan.

http://www.gasco.nl/documents/logp-h/Log(p" onclick="window.open(this.href);return false;)-h%20diagram%20R134a.pdf
toimisko tuo linkki?
http://ebookbrowse.com/log-p-h-diagram- ... -d69485591" onclick="window.open(this.href);return false;

Kun on kunnossa oleva r134a kylmästöinti missä kylmäpyynti täysillä niin imupaine tulee olla noin 2,8bar ja jos vajausta niin imupaineet on 1-2bar eli lämpötilaan suhteutettuna parikymmentä astetta pakkasella, mikä ei pidä paikkaansa vaan on selkeä merkki vajauksesta.

Tuossa yksi esimerkki joka piirretty punaisella missä näkyy kylmäainekierto eli kompuran tekemä työ, lauhtuminen, paisuntaventtiili ja höyrystyminen.
http://www.ohio.edu/mechanical/thermo/I ... rig_ex.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuota, tuota... Noin minäkin sitä mielessäni ja räknäsin ja tuollaisia kaavioita päässäni pyöri :D . Päädyin siihen välitulokseen, että tuo painekatkaisijassa esiintyvä luku V5,1 ei tarkoita sen toiminta-aluetta, vaan jotain muuta. Mitä se sitten tarkoittaa, sitä vielä tiedä en. Ahaa elämyksiä odotellessa, hiljentykäämme :D
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja etrade »

Painetiedot katsotaan imulinjasta ja kuumakaasulinjasta. Autokylmässä painetiedot katsotaan nestelinjasta joka on suunnilleen sama kun mittais omaa ruumiin lämpötilaa naapurin ukon takapuolesta.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

tango kirjoitti: slsl77 saisitko millä aikataululla hommattua tuota 2bar kytkintä? Ihme homma kun ei Lumikolla ollut tuollaista.

Saan hommattua alkuviikosta ja sille on hellan numero 6ZL 351 022-011 , jos haluat itse kysellä jostain lähempää
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Pentin testipenkki
Kuva
Väsäsimpä tuollaisen testipurkin uteliaisuuttani. Vanha "lauennut" painekytkin tosiaan vuosi heti läpi kun tuohon pönttöön löi painetta. Toisessa kuivurissa oleva kesti ainakin sen 7bar, minkä tuolla kompuralla sain tuonne pönttöön. Kytkin alkoi vastusmittarin mukaan toimimaan siinä 2bar tietämillä.
Tuo kuvassa oleva, flektin ohjaukseen tarkoitettu painekytkin ei reagoinut vastusmittariin vielä 7 bar. kohdilla, joten se lienee toimii sielä 16bar. nurkilla kuten edellä on otaksuttuki ja jotkut jopa tienneet.
slsl77 kirjoitti:
tango kirjoitti: slsl77 saisitko millä aikataululla hommattua tuota 2bar kytkintä? Ihme homma kun ei Lumikolla ollut tuollaista.

Saan hommattua alkuviikosta ja sille on hellan numero 6ZL 351 022-011 , jos haluat itse kysellä jostain lähempää
Katsellaan. Viikon soittokierros ja käynti tuola Lumikolla ei ainakaan tuonut valaistusta tuohon(kaan) asiaan. Muutenkin tuntuu olevan nihkeätä tuo vanhemman ilmastoinnin tietous. Eivätköhalua kertoa, vai eivätkö tiedä. Tiedä tuota.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Sellainen vielä tuli mieleen. Onko noiden kuvurissa olevien kylmäaineputkien lämpötila sama? Ajattelin kun tuossa uudessa kuivurissa on tuon alemman putken kohdalla sellainen paikka mihin voisi käydä se lämpötilakytkn.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja etrade »

Lämpötila eli paine pitää olla sama ennen ja jälkeen kuivaimen. Ennen höyrystintä oleva paisuntaventtiili vasta laskee paineen.

Tuos kaavios kakkosen ja kolmosen välis on nestelinja ja kuivain on sijoitettu sinne. Paine ja lämpötila ei saa muuttua ja jos muuttuu niin on kuivain tukosssa.
http://www.ohio.edu/mechanical/thermo/I ... rig_ex.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa kaaviossa olevat 10%-90% tarkoittaa sitä että missä olomuodossa kylmäaine on. 0% kylmäaine on nesteenä ja 100% höyrynä ja se tarkoittaa että kohtaan 1 eli kompuralle vain höyryä ettei tule mäntäpistiäistä ja kohtaan 3 paisuntaventtiili vain nestettä nestelinjasta.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

KL:stä tuollainen 2bar. painekytkin sitten kuitenkin löytyi. Enhän minä sitä sieltä ollut edes kysynyt, kysyin vaan kuivainta. Järjestelmä täytettiin ja toimii muuten ok. mutta tuo flektiä ohjaava painekytkin ei toimi. En oikein keksinyt miten sen olisi testannut, joten oletin sen vaan toimivan kun oli kerran toimivasta järjestelmästä purettu :(

Kylmää tulee kuitenkin, flekti pyörii tosin nyt koko ajan. Täytyy hommata uusi painekytkin ja kokeilla uudestaan, ellei jollain olisi varmaa tietoa käykö tuohon, kuvassa keskellä olevan kuivaimen alempaan putkilähtöön sellainen lämpökytkin.

Siinä on tuollainen paksumpi lähtö, se voisi mielestäni olla sellainen "sokea" reikä. Lämpökytkimen lähtöhän ei ole "porattu" tuonne kuivurin sisään, eli sen voisi laittaa siihen tyhjentämättä järjestelmää. Olisiko kellään kuvan kaltaista vanhaa kuivuria josta asian voisi tarkistaa.
Kuva
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Pikku- Matin autosta kun puhkesi kumi, purukumilla se paikattiin.
tango kirjoitti:Järjestelmä täytettiin ja toimii muuten ok. mutta tuo flektiä ohjaava painekytkin ei toimi.
Tämä korjattiin jakoavaimella.
Koputtelin tuota kytkintä hieman jakoavaimella ja kas, se alkoi toimimaan :D
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Ilo taisi olla ennenaikainen. Tänään tuo flekti ei enää lähtenyt päälle. :(
tango kirjoitti:
ellei jollain olisi varmaa tietoa käykö tuohon, kuvassa keskellä olevan kuivaimen alempaan putkilähtöön sellainen lämpökytkin.

Siinä on tuollainen paksumpi lähtö, se voisi mielestäni olla sellainen "sokea" reikä. Lämpökytkimen lähtöhän ei ole "porattu" tuonne kuivurin sisään, eli sen voisi laittaa siihen tyhjentämättä järjestelmää. Olisiko kellään kuvan kaltaista vanhaa kuivuria josta asian voisi tarkistaa.
Pystyisikö joku tarkistamaan tuon asian.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

Laitoin tuon flektin nyt toistaiseksi pyörimään jatkuvasti. Onkohan siitä mitään haittaa?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2181
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

tango kirjoitti:Laitoin tuon flektin nyt toistaiseksi pyörimään jatkuvasti. Onkohan siitä mitään haittaa?

Ei ole haittaa ja voithan vetää johdot sisään katkaisimelle jolla käyttää puhallinta tarpeen mukaan. Puhaltimen ei tarvitse pyöriä kun ajaa maantiellä satasen nopeutta paitsi helteillä ja kaupungissa tai muuten hitaassa ajossa saa pyöriä koko ajan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

enpä usko että siinä olis sokee reikä koska kierteen osuus jäisi erittäin lyhköseksi, mun piti uudesta kattoo, mutta kun raotin hiukka korkkia, niin alko kuuluu pikkanen puhina, niin äkkiä korkki kiinni ja pähkäilin asiaa ja tulin tähän tulokseen :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

touhottaja kirjoitti:enpä usko että siinä olis sokee reikä koska kierteen osuus jäisi erittäin lyhköseksi, mun piti uudesta kattoo, mutta kun raotin hiukka korkkia, niin alko kuuluu pikkanen puhina, niin äkkiä korkki kiinni ja pähkäilin asiaa ja tulin tähän tulokseen :wink:
Kyllähän tuossa jengalle tilaa on. Eihän se "kytkimen" jenga pitkä ole, alle 10mm. Mikäli sieltä typet pyrkii ulos kun tuota tulppaa raottaa, ei se reikä kyllä silloin "sokee" ole.
Kuva
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tälleen mulla :wink:
Kuva
putsaa vielä maadotukset :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Ilmstoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja tango »

touhottaja kirjoitti:tälleen mulla :wink:
[ [url=http://i1.aijaa.com/t/00649/12288521.t.jpg] ][/url]
putsaa vielä maadotukset :wink:
Tuo sinun kuivaaja on samanlainen kun minun kuvissa, oikealla oleva. Siinä ei olekaan paikkaa lämpökytkimelle.
Sähköt tomii tuolta osin, kytkin oli vanha ja tuli nyt sitten tiensä päähän. Mennään tämä kesä näin ja katsotaan mielenkiinnolla onko ensi kesänä kamat vielä sisällä. Niin tai näin laitetaan sitten uusi kytkin ja samalla tarkistan tuon yhden "reiän"
Vastaa Viestiin