
EDIT: unski lupasi auttaa asiassa. Selviää huomenissa.
unskin varastosta ei löytynyt. Sattuuko kellään...?hismajestics kirjoitti:W114 kardaani lyhenee 5 cm. Optimaalinen ratkaisu olisi löytää alkuperäinen 45 cm kardaanin etupää, joka sopii ZF:n laatikkoon. Noilla spekseillä:
[ http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Cardan_to_gearbox_zps573e6cac.jpg ]
EDIT: unski lupasi auttaa asiassa. Selviää huomenissa.
Näin pikkasen ounastelinkin... Ko-Metin kanssa asia on jo sovittu ja paketointia vaille valmissepulaakeri kirjoitti:Saattaa olla hakusessa, veikkaisin että pääset helpoimmalla kun lyhennät sitä.
Eikös sitä komettia (vai mikä se oli) kehuttu, oletko kysellyt sieltä?
Sopiiko kysyä että paljonko ottavat siitä?hismajestics kirjoitti:Näin pikkasen ounastelinkin... Ko-Metin kanssa asia on jo sovittu ja paketointia vaille valmissepulaakeri kirjoitti:Saattaa olla hakusessa, veikkaisin että pääset helpoimmalla kun lyhennät sitä.
Eikös sitä komettia (vai mikä se oli) kehuttu, oletko kysellyt sieltä?
YV lähetetty.sepulaakeri kirjoitti:Sopiiko kysyä että paljonko ottavat siitä?
Niin, oliko asiantuntijoilla tähän neuvoa?hismajestics kirjoitti:Pieni ylläri sattui matkalla; jossain on tapahtunut mittavirhe, sillä kone on nyt edestä, kampiakselin keskeltä 5mm liikaa vasemmalla (kuskin puoli). Tämä siis runkoaisojen välistä mitattuna.
Kysymys: haittaako tuo kuinka vai pitääkö ryhtyä hienomekaanisiin säätöihin?
hismajestics kirjoitti:Niin, oliko asiantuntijoilla tähän neuvoa?hismajestics kirjoitti:Pieni ylläri sattui matkalla; jossain on tapahtunut mittavirhe, sillä kone on nyt edestä, kampiakselin keskeltä 5mm liikaa vasemmalla (kuskin puoli). Tämä siis runkoaisojen välistä mitattuna.
Kysymys: haittaako tuo kuinka vai pitääkö ryhtyä hienomekaanisiin säätöihin?
Tässä on yksi esimerkki, jonka innoittamana teen omaani. Madallus on 70mm ja kuvan vanteet 16". Jouset on custom made.joop79 kirjoitti:Hauska nähdä mihin asentoon se jää nuilla HR:n jousilla tuo sinun pystäri. Mie tehin rälläkkä madalluksen, uusista jousista jonkun verran pois. En ole vielä päässyt kunnolla ajelemaan, että miltä se tuntuu....
Iskarit laitoin luonnollisesti uudet, tuliko sulla jotkut madallus iskarit?
hismajestics kirjoitti:Ja sitten se "ajaton" kysymys: millä jousipuristimella nimenomaan pystärin etujouset saa parhaiten ja turvallisimmin vaihdettua? Ampumishommiin en kyllä ryhdy
Homma meni just silleen old-school, yläpalloa ulosvetäjällä ja sopivan pitkällä jatkovarrella irroitettaessa pamahti homma auki. Ihan siististi, kyllä. Toiselle puolelle laitettiin sitten rautakanki alakautta, jousen läpi, ennen ylätukivarren irroitusta. "Varmuuden vuoksi"unski kirjoitti:Tehtaan virallinen ohje on, että tunkilla...kun apurunko on paikoillaan ja auton paino siinä päällä. Siten olen aina vaihtanut ilman ongelmia. Tuonne ei oikein saa mitään keskeltä vetävää peruspuristinta väliin. Myöskään taka-akselille ei tarvitse puristimia....eikä muuten edes mahdu.
Timppa
Saataapi olla vaikeaa, kun et saa ylälautasta pois, kun jousitorni on niin korkea. Mutteihän se kokeilemasta estä.Tän pitäisi toimia kun kerran apurunko on alhaalla ja pääsee yläkautta kiristämämään
Hmm, tämmönen uutinen... No, katsotaan uteliaisuudesta ja tehdään vaikka how-NOT-to -opetusvideo, jos homma ei toimiunski kirjoitti:Saataapi olla vaikeaa, kun et saa ylälautasta pois, kun jousitorni on niin korkea. Mutteihän se kokeilemasta estä.Tän pitäisi toimia kun kerran apurunko on alhaalla ja pääsee yläkautta kiristämämään
Timppa
Tuttua hommaa tuo kouluaikojen auton "rakentelu". Päivällä käytiin purkaa-itse -romiksella tiedustelemassa Fiat 600 vetoniveltä ja tutkimassa juuri sopivia. Samalla reissulla jäi pultit sen verran sopivasti löysälleen, että yöllä oli helppo aidan yli loikkia poimimaan osa poisjari_w123 kirjoitti:Jestas että näyttää tutulta tuo apurunko ja jousijumppa, omaan autooni tein tuon operaation vuonna 1999. Paitsi että liimailin bostikilla parhaimmat etuapurungon kumityynyt kasaan ja takaapurungon tyynyt värkkäsin W1232:sen kumeista kun ei amispojalla silloin ollut varaa.
Juu, elikkä W123.sen taka apurungon kumityynyt sopi kyllä suoraan W115 apurunkoon mutta orkkis kumit oli jonkinverran korkeammat eli niitä joutui korottamaan parilla prikalla että sopi W115:seen. Kehottaisin kyllä käyttämään niitä tyynyjä mitkä kuuluu W115 ja 114:seen, ihtellä oli vaan aikoinaan rahat niin tiukilla että oli pakko keksiä joku halvempi ratkaisu kun orkkis tyynyjä ei silloin ollut kohtuuhintaan saatavilla.hismajestics kirjoitti:Tuttua hommaa tuo kouluaikojen auton "rakentelu". Päivällä käytiin purkaa-itse -romiksella tiedustelemassa Fiat 600 vetoniveltä ja tutkimassa juuri sopivia. Samalla reissulla jäi pultit sen verran sopivasti löysälleen, että yöllä oli helppo aidan yli loikkia poimimaan osa poisjari_w123 kirjoitti:Jestas että näyttää tutulta tuo apurunko ja jousijumppa, omaan autooni tein tuon operaation vuonna 1999. Paitsi että liimailin bostikilla parhaimmat etuapurungon kumityynyt kasaan ja takaapurungon tyynyt värkkäsin W1232:sen kumeista kun ei amispojalla silloin ollut varaa.
Mites muuten taka-apurungon tyynyjen kanssa, oliko iso homma?
Jatkanpa tästä... Pikkasen tämä 55mm madallus aiheuttaa päänvaivaa iskareiden suhteen. Nämä ovat kuitenkin H&R:n jouset, joten itse madallus on tähän automalliin suunniteltu kaikkien saksalaisten insinöörioppien mukaanhismajestics kirjoitti:Vielä ei ole iskareita. Tutkin parhaillaan mitkä olisivat hinta/laatu -suhteeltaan ja sopivuudeltaan oikeat. Nimim. unskin kanssa keskusteltu, että merkki olisi Spax. Rahoja lasketaan, lasketaan...
Tutkin tätä mahdollisuutta eilen ja homma saattaa hyvinkin toimia. Toinen keino pohdintojeni mukaan on kun laittaa puristimen ylemmän lautasen kolmanteen jouseen ylhäältä ja alimman toiseen jouseen alhaalta. Näyttäisi, että lautaset saisi myös pois sieltäunski kirjoitti:Mietin tuossa miten se jousen vaihto voisi onnistua...jos alatukivarret ja apurunko ovat irti. Jousipuristimella voisi vetää jousen kasaan toinen puristuslautanen apurungon päällä, sitten alatukivarsi paikoilleen. Tällöin tarvitsisi keplotella vain se alempi jousen puristuslautanen pois jousen välistä.
timppa